Minulla on ongelma, johon toivoisin apua.
Olen vakituisessa parisuhteessa, johon seksi on aina kuulunut tärkeänä osana. Rakastan miestä ja koen hänet erittäin seksikkääksi. Ongelmia on kuitenkin esiintynyt vaginan kostumisen suhteen. Ongelmaa alkoi esiintyä aluksi silloin tällöin, mutta nykyään useammin. Vaikka nautin suunnattomasti hänen kosketuksestaan, ja olen usein orgasmin partaalla, jopa sen saaneena, aivan kuiva.
Haluaisin nyt neuvoja samaa kokeneilta. Tilanne aiheuttaa turhautumista ja jopa kolhuja itsetuntoon. Kaiken näköistä on kokeiltu ( ei siis kiitos vain kehoituksia käyttää liukasteita apuna. Kokeiltu on, toimii, mutta tuntuu silti keinotekoiselta ja jotenkin kliiniseltä. Toivoisin elimistöni toimivan normaalisti! ) syksyllä kysäisin asiaa gynekologiltani, ja hän vain sanoi sen johtuvan liian lyhyestä tai olemattomasta esileikistä. Tästä ei voi olla kyse, jos olen kuiva orgasminkin jälkeen, vai voiko muka?!?
Olen kooltani melkoisen pieni, mieheni taas melkoisen kookas, ja yhdyntä toisinaan sattuu täysin liukkaanakin. Voiko tämä vaikuttaa?
Ja kyllä, käytän e-pillereitä, (Diane Nova) mutta olen käyttänyt niitä jo kuusi vuotta ilman oireita, miksi niitä alkaisi siis esiintyä vasta nyt, jos vika olisi niissä?
Saman kokeneilta tai asiasta tietäviltä, olkaa ystävälliset, ja auttakaa parantamaan seksielämääni.. ;)
Suurkiitos etukäteen!
Olen vakituisessa parisuhteessa, johon seksi on aina kuulunut tärkeänä osana. Rakastan miestä ja koen hänet erittäin seksikkääksi. Ongelmia on kuitenkin esiintynyt vaginan kostumisen suhteen. Ongelmaa alkoi esiintyä aluksi silloin tällöin, mutta nykyään useammin. Vaikka nautin suunnattomasti hänen kosketuksestaan, ja olen usein orgasmin partaalla, jopa sen saaneena, aivan kuiva.
Haluaisin nyt neuvoja samaa kokeneilta. Tilanne aiheuttaa turhautumista ja jopa kolhuja itsetuntoon. Kaiken näköistä on kokeiltu ( ei siis kiitos vain kehoituksia käyttää liukasteita apuna. Kokeiltu on, toimii, mutta tuntuu silti keinotekoiselta ja jotenkin kliiniseltä. Toivoisin elimistöni toimivan normaalisti! ) syksyllä kysäisin asiaa gynekologiltani, ja hän vain sanoi sen johtuvan liian lyhyestä tai olemattomasta esileikistä. Tästä ei voi olla kyse, jos olen kuiva orgasminkin jälkeen, vai voiko muka?!?
Olen kooltani melkoisen pieni, mieheni taas melkoisen kookas, ja yhdyntä toisinaan sattuu täysin liukkaanakin. Voiko tämä vaikuttaa?
Ja kyllä, käytän e-pillereitä, (Diane Nova) mutta olen käyttänyt niitä jo kuusi vuotta ilman oireita, miksi niitä alkaisi siis esiintyä vasta nyt, jos vika olisi niissä?
Saman kokeneilta tai asiasta tietäviltä, olkaa ystävälliset, ja auttakaa parantamaan seksielämääni.. ;)
Suurkiitos etukäteen!
Vastaukset 8
Vanhimmat
kuitenkin nuo pillerit syyllinen tuohon kuivuuteen.... Pillereiden sivuvaikutukset saattaa joskus tulla ikäänkuin hiipien, pikkuhiljaa. Mulla viimeisimmät pillerit(ei kyl ollu DN:t) vei halut heti ekan pillerin otettuani, muut sivuvaikutukset tuli sit vasta pidemmän käytön jälkeen. Sit kun viimein tuli kuivuuskin kuvioihin, vaihdoin ehkäisyn toiseen. Vaikka sain orgasminkin, olin silti rutikuiva :(
Mutta nyt homma luistaa taas, välillä vähän liiankin hyvin ;)
Kuulostaa oudolta että olet kuiva ja saat silti orgasmin? Kuulostaa elimelliseltä vialta, sellaiselta johon voisi olla jokin järkevä selitys ja lääke? (ilmeisesti ei ollut?) Mutta jos ei, niin kuulostaa nyt siltä, että koska pelkäät olevasi kuiva ja jännität sitä - siitä on tullut "juttu", niin sitten olet kuiva. Itselläni oli joskus samanlainen vaiva, vaikka yleensä uin kiimanesteissä, ja se oli tosi noloa miehen kannalta kun se tiesi miten paljon yleensä kostun. Totesin jälkikäteen sen johtuneen sekä jännityksestä että paineesta, kun aloin PELÄTÄ niitä tilanteita kun "olisi pitänyt olla kostea". Ja kun en ollut, mies otti itseensä ja loukkaantui. Jos vielä pitemmälle mennään, ehkä en tuntenut tarpeeksi tuota miestä kohtaan, vaikka silloin niin itselleni (ja toiselle)uskottelin.Painaako joku asia suhteessanne/seksissänne sinua? Joku asia mitä et oikeastaan haluaisi ajatella?
Miksei voisi olla kuiva ja saada orgasmia? Mä saan usein noin, jos teen sen itse. Kun tuo oma käsi kun ei ole mitään niin kovin kiihottava ja jännittävä. Miehenkin kanssa riippuu aika paljon siitä, kuinka paljon oikeasti haluan häntä.
Esim. viimeisimmässä suhteessa kostuin aluksi melkein liikaakin, mutta suhteen kuivuessa kuivui myös alakerta. En yksinkertaisesti halunnut miestä enää tarpeeksi ja seksi muuttui ikäväksi velvoitteeksi. Ja tuo ajatus: "nyt pitäisi olla kostea" tappaa kyllä silloin viimeisen ilon hommasta.
Mutta aloittajalle: jos suhteessa on varmasti kaikki kunnossa, siis arvostat ja haluat miestäsi, niin sitten kannattaa miettiä myös muita juttuja. Esim. kokeilla toista pillerimerkkiä - sivuvaikutukset voivat tosiaan tulla viiveellä.
Täytyy myöntää, että "jatkuvasta" kostumattomuudesta on tullut kummallekin stressiä ja suorituspaineita. Onneksi mieheni on hyvin ymmärtäväinen, ja on lähinnä allapäin, kun homma tyssää kuivuuteen. Keksimme hänelle sitten toisen purkautumiskeinon ;)
Tilanne kotonakin on uusi. Hänen armeijansa loppui vasta muutama viikko sitten, ja totuttelemme jälleen yhteiselämään vuoden jälkeen. Kuivuutta esiintyi kuitenkin jo armeija aikana.
Seksielämääni on lisäksi jollain tavalla painanut myös lapsena kokemani insesti. Olen kuitenkin osannut erottaa tapahtuneen ja mieheni kanssa kokemani seksuaalisuuden toisistaan. Aika ajoin asia kyllä tulee esille, mutta olemme oppineet elämään asian kanssa, eroonhan siitä ei pääse.. :(
Tämän lisäksi en muuta keksi kuin koulutuksen aiheuttaman stressin..
Söin Diane Novaa aknen hoitoon (ja samalla tietty e-pillereiksi) n. vuoden verran. Aluksi kuivuin niistä aika tavalla, mut sitten tilanne vähän parani. Kunnes taas pikku hiljaa tunsin, ettei luistoa ollut kuten ennen. Homma alkoi olla kuivaa, vaikka kuinka halutti. Lopulta pätin jättää pillerit. Mieluummin akne kuin kivulias ja kuiva yhdyntä ja pian lopettamisen jälkeen alkoi taas kostua! Onneksi myös akne jäi sille tielleen... (Tiedän kyllä silti tapauksia, joilla akne on tullut takaisin pillerit lopetetuaan. Mulla oli kuitenkin alun perin stressistä johtuva akne.)
Myös mun kaverilla on samanlaisia kokemuksia. Hän kuivui heti pillerit aloitettuaan, eikä tilanne parantunut, ennen kuin jätti Diane Novat pois.
Syy voi tietysti olla muuallakin, mutta kanattaa ottaa Diane Nova yhdeksi hyvin mahdolliseksi vaihtoehdoksi.
Diane Novaa sain paitsi ehkäisyvälineksi, myös hoidoksi akneen, joka oli vaivannut minua 11-v alkaen. Olisi suuri harmi, jos syy toisaan jo usean vuoden käytön jälkeen on e-pilsuissa.. Pelkään näppylöiden tulevan takaisin, jos lopetan, mutta tuskin näppylät aiheuttavat kitkaa yhteiselämässä yhtä paljon kuin rakastelun ainainen epäonnistuminen..
Toisaalta olisi suuri helpotus huomata, ettei omassa elimistössä olisi mitään vikaa, vaan lääkkeessä!!
Otahan yhteys Marjatta Aito nimiseen gynekologiin. Hänellä on vastaanotto Helsingin Töölössä. Hän puhuu ehkäisypillereitä vastaan ja on huolissaan mm. siitä, miten ne vaikuttavat naisen KAIKKEEN käyttäytymiseen. Ei voi olla ihan pieni asia, että esim. sinun - koska syöt ehkäisypillereitä - munasarjojen oma toiminta on keskeytetty kokonaan ja niiden toimintaa pidetään yllä keinotekoisesti e-pillereillä. Kun nyt järjellä miettii omaa päätään, vaikkapa kuukautisten aikaan eli mikä merkitys hormooneilla on naisen elämään, niin kuulostaa aika järkeenkäyvältä. Ehkä tuo ihan oikeasti selittää myös sitä sinun kuivuus-ongelmaasi! Samainen lääkäri suosittelee ehkäisyksi kondomia, kuparikierukkaa tai jälkiehkäisypillereitä.
Tutkimuksia löytyy kaikesta sekä puolesta että vastaan. E-pillereiden kyseessä ollessa varoitellaan kaiken näköisistä sivuoireista ja jopa pelotellaan kohdunkaulan syövällä. Viimeksi mainitun kohdalla prosentit kuitenkin hyvin pienet.
Omalla kohdallani ei ole ollut mitään ongelmia, ei halujen puutetta tai edes lihomista, lukuun ottamaatta kuivuutta, jonka syyt eivät vielä ole selvinneet.
En ole muuttunut tavallisen kehityksen puitteiden ulkopuolella mihinkään. Käyttäytyminen on muuttunut vain niissä puitteissa, joita varmasti odotetaan olevan kehittyessä nuoresta murrosikäisestä nuoreksi aikuiseksi. Olisi se nyt kumma, jos eroa ei olisi 16-v minän ja 21-v välillä.
Omien tietojeni (jotka mahdollisesti ovat vajavaiset) mukaan e-pillerit lähinnä estävät munasolua kiinnittymästä kohdunseinämään ja estäen näin raskauden. Eli munasarjojen toimintaa ei ole keskeytetty: ne tuottavat edelleen munasoluja, ja niistä irtoaa edelleen yksi munasolu kuussa. Muutenhan ei kuukautisia tulisi.
E-pillereistä on minulle ollut hyötyä monella tapaa. Emme ole vielä valmiita lapsen saamiseen, haluamme tarjota hänelle muutakin kuin kahden opiskelijan köyhää elämää. Kasvatus vaatii myös hieman elämänkokemusta, ja haluamme ensin elää parina, sitten vasta vanhempina. Lisäksi ne ovat auttaneet parantamaan akneni, sekä poistaneet hyvinkin kivuliaat krampit kuukautisten aikana.
Jälkiehkäisypilleri ei ole sitä paitsi ehkäisyväline, vaan tarkoitettu käytettäväksi viimeisenä "hätäkeinona" jos ehkäisy pettää tai on syystä tai toisesta jäänyt käyttämättä. Jälkiehkäisypilleri on siis tosi asiassa lähempänä raskauden keskeyttämistä. Kukaan lääkäri ei ole kuulemani mukaan edes yrittänyt määrätä ehkäisyyn jälkiehkäisypillereitä. Marjatta Aidolla olisi siis vielä opittavaa itselläänkin.