Seroxat ja haittavaikutukset

Kiti

Millaisia kokemuksia teillä on Seroxat nimisestä lääkkeestä?
Lääkäri määräsi sitä mulle jännitykseen (en siis ole masentunut,vaikka se onkin depressiolääke) ja aloitin sen syönnin pari päivää sitten.
Noh, ongelmana on nyt sen kiusalliset haittavaikutukset. Meneeköhän ne kenties ohi, vai jatkuuko koko lääkityksen ajan? Millaisia haittavaikutuksia teillä on ilmennyt?
Kiitos paljon, mikäli joku viitsii vastata!

28

15356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivuvaikuttaja...

      Kannattaa kysellä lääkkeiden sivuvaikutuksista juuri täältä. Miten olisi hoitava lääkäri tai apteekki...

      • Kiti

        Harvemmin ne lääkärit/apteekkarit on itse niitä lääkkeitä syönyt. Haittavaikutukset on aika yksilöllisiä, ja lääkäri voi vaan arvailla millaisia voi tulla. Kysyinkin asiaa niiltä joilla on jotain kokemusta Seroxatin käytöstä.


    • leijonanmieli

      sama lääke mulla, en ole syönyt-lue nyt se pakkausseloste, siinä on yleisimmät haittavaikutukset

    • assistant

      Seroxat on paroksetiinipohjainen lääkevalmiste. Sen vaikutus perustuu serotoniini nimisen aivojen välittäjäaineen tasapainotukseen aivoissa. Sopii hyvin käytettäväksi mainitsemaasi tarkoitukseen. Näille lääkkeille tyypillisiä sivuvaikutuksia, joita esiintyy juuri hoidon alussa 1-2 viikkoa, ovat: lievä pahoinvointi (etova olo), uneliaisuus/väsymys, hikoilu, vapina/heikotus, joskus myös unettomuus, suun kuivuminen, joskus ummetus tai ripuli, joissakin tapauksissa seksuaalinen haluttomuus/kyvyttömyys. Jos sivuvaikutukset jatkuvat haittaavina tuon alkuhässäkän (2vk) jälkeenkin tai jos ne tuntuvat kestämättömiltä tai jos iho-oireita tai rauhasten turpoamista ota yhteys hoitavaan lääkäriisi välittömästi. Tsemppiä Sinulle!

      • Kiti

        Kiitos, vaikka kyllähän mä nuo asiat jo tiesinkin. Pakkausselosteessa luki myös että sivuvaikutukset saattavat lieventyä n. viikon käytön jälkeen...huom.saattavat.
        Halusin vain kysyä jos jollakin olis ollut omakohtaisia kokemuksia. Myös niiden tehosta ja muustakin.


      • Simppa
        Kiti kirjoitti:

        Kiitos, vaikka kyllähän mä nuo asiat jo tiesinkin. Pakkausselosteessa luki myös että sivuvaikutukset saattavat lieventyä n. viikon käytön jälkeen...huom.saattavat.
        Halusin vain kysyä jos jollakin olis ollut omakohtaisia kokemuksia. Myös niiden tehosta ja muustakin.

        Itse söin aikoinani Cipramilia, joka on samalla mekanismilla Seroxatin kanssa toimiva lääke. Diagnoosin oli laaja-alainen paniikkihäiiö. Hoidon alkuvaiheessa oireet pahenivat (sydämen tykytystä, hikoilua, heikotusta, etova olo, ruoka ei juuri maistunut). Viikon kuluttua nuo oireet sitten alkoivat häipyä ja olivat lopullisesti pois n. 2 viikon kuluttua hoidon aloittamisesta. Jonkin verran tuota lievää pahoinvointia esiintyi aina pillerin ottamisen jälkeen pitempäänkin. Oireet alkoivat lievittyä tuon parin viikon jälkeen, kun annos nostettiin hoitotasolle. Kokonaan oireet eivät kadonneet tuolla lääkityksellä, mutta minulle määrättiin Alproxia rinnalle ja sillä homma sitten korjautui täysin muutamassa päivässä. Söin lääkkeitä säännöllisesti vajaan kaksi vuotta, minkä jälkeen ne asteettain lopetettiin. Täysin oireeton olen ollut nyt 10 vuotta ilman mitään lääkitystä. Koetahan nyt selvitä siitä alkutohinasta!


      • petri
        Simppa kirjoitti:

        Itse söin aikoinani Cipramilia, joka on samalla mekanismilla Seroxatin kanssa toimiva lääke. Diagnoosin oli laaja-alainen paniikkihäiiö. Hoidon alkuvaiheessa oireet pahenivat (sydämen tykytystä, hikoilua, heikotusta, etova olo, ruoka ei juuri maistunut). Viikon kuluttua nuo oireet sitten alkoivat häipyä ja olivat lopullisesti pois n. 2 viikon kuluttua hoidon aloittamisesta. Jonkin verran tuota lievää pahoinvointia esiintyi aina pillerin ottamisen jälkeen pitempäänkin. Oireet alkoivat lievittyä tuon parin viikon jälkeen, kun annos nostettiin hoitotasolle. Kokonaan oireet eivät kadonneet tuolla lääkityksellä, mutta minulle määrättiin Alproxia rinnalle ja sillä homma sitten korjautui täysin muutamassa päivässä. Söin lääkkeitä säännöllisesti vajaan kaksi vuotta, minkä jälkeen ne asteettain lopetettiin. Täysin oireeton olen ollut nyt 10 vuotta ilman mitään lääkitystä. Koetahan nyt selvitä siitä alkutohinasta!

        Itse olen sairastanut paniikihäiriötä 15v ja söin alproxia noin 4v, 3 tabua päiväs 0,5mg. kerropa mulle miten pääsit paniikkihäiriöstä eroon? olen kokeillut propralia ja monia masennuslääkkeitä, mutta jostain syystä en pääse liikajännittämisestä eroon, tällä hetkelläkin käytän ajoittain alproxia


      • Simppa
        petri kirjoitti:

        Itse olen sairastanut paniikihäiriötä 15v ja söin alproxia noin 4v, 3 tabua päiväs 0,5mg. kerropa mulle miten pääsit paniikkihäiriöstä eroon? olen kokeillut propralia ja monia masennuslääkkeitä, mutta jostain syystä en pääse liikajännittämisestä eroon, tällä hetkelläkin käytän ajoittain alproxia

        Sorry, että vastaus viipyi. Sairastin itsekin paniikkihäiriötä vuosikausia hoitamattomana. Kun sairaus sitten opittiin tuntemaan, löytyi minullekin lääkitys. Söin tuota Cipramiliä 40 mg päivässä ja Alproxia 3x0,5 mg samanaikaisesti. Cipramil aloitettiin muistaakseni 10 mg päivässä ja nostettiin hitaasti hoitotasolle. Siitä huolimatta sivuvaikutukset olivat ekan parin viikon aikana selvästi havaittavat. Varsinkin tuo yököttävä olo pillerien ottamisen jälkeen. Paniikkioireilu häipyi sitten melko nopsaan pois ja lääkitys purettiin asteittain parin vuoden jälkeen aloituksesta. Tuo purkuprosessi on hyvin yksilöllistä. Joillekin se voidaan tehdä toisille ei. Pidän nykyiselläänkin Alproxeja matkassa "kaiken varalta", ja olen ottanutkin niitä joskus ennen tiukkoihin tilanteisiin menoa ehkä 10 pilleriä/vuosi. Tässä tämä minun juttu pähkinänkuoressa.


      • Anonyymi

        Jos Seroxat-miinaan menee astumaan, on tsemppi todella tarpeen. Huhhuh mikä myrkky!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Seroxat-miinaan menee astumaan, on tsemppi todella tarpeen. Huhhuh mikä myrkky!

        Ihmiset ovat yksilöllisiä.olen syönyt vajaa kolme vuotta,ei ole sellaisia sivuvaikutuksia,että kannattas vaihtaa,cipralex purettiin pieniin annoksiin,kunnes loppui ,olin kolme päivää ilman lääkettä,alettiin pieninä annoksena seroxal lääke,nyt on 50mg annoksella,hyvin saa yöunen vaikka aamulla ottaa.Kiitos,vaan hyvän lääkärin kanssa varmaan onnistuu.


    • Kokenut

      Olen itse henkilökohtaisesti syönyt kyseistä lääkettä 7kk paniikkihäiriöön.En kylläkään enää.Minäkään en niitä suoranaisesti masennukseen syönyt,vaikka ne mielialalääkkeitä ovatkin.Niiden vaikutus alkoi tuntua aika pian ja annosta nostettiin pikkuhiljaa korkeammaksi.Huimausta ja suunkuivumista oli aina,kun lääkeannosta nostettiin,mutta nekin meni nopeasti ohi.Se mikä jatkui koko lääkkeiden syönnin ajan ja tuntui vain voimistuvan oli haluttomuus sängyssä.Vai sanoisinko,että halut oli,muttei mikään oikein tuntunut miltään.Mutta ainahan oireet ovat henkilökohtaisia.

      Pahimmat oireet alkoi,kun lopetin lääkehoidon.Se kyllä oli täysin oma vikani,koska lopetin lääkkeiden syönnin liian nopeasti ja ilman lääkärin määräystä.Olin tarkastanut moneen kertaan,ettei lääkkeet aiheuta riippuvuutta,koska en olisi silloin niitä uskaltanut syödä.Lääkärit vakuuttivat,että ne ovat siltä osin turvallisia.Ja tietysti lopettaminen olisi pitänyt tehdä asteittain eikä kertalaakista niinkuin itse tein.Makasin viisi päivää sängyssä enkä päässyt liikkumaan mihinkään,mutta siitä sain syyttää vain itseäni.Silti koin,että niistä oli suuri apu silloiseen tilanteeseeni.Luultavasti vielä parempi teho niillä olisi ollut,jos hoitoon olisi yhdistetty terapiaa.Joudun edelleen syömään beetasalpaajia(Propral)silloin tällöin.(Pakottaa sydämen lyömään hitaasti ja näin pitää vapinan yms.kiusalliset jännitysoireet pois.)

      Tsemppiä sinulle ja aurinkoisia kevät päiviä.=)

      • Kiti

        Kiitti vastauksista!:)
        Itselläni on nyt muutaman päivän ollut vatsavaivoja ja närästystä johtuen ko lääkkeestä, ja toivon vaan että ne menee ohi täs joku päivä. Enkä ole ottanut kuin 1/4 20mg:n tabletista vuorokaudessa. Kauhistuttaa kun viikon päästä pitäis nostaa annos puoleen tablettiin:/
        Mut eiköhän se siitä. Kunhan vaan pääsis tuosta liiallisesta jännittämisestä eroon.


      • Anonyymi
        Kiti kirjoitti:

        Kiitti vastauksista!:)
        Itselläni on nyt muutaman päivän ollut vatsavaivoja ja närästystä johtuen ko lääkkeestä, ja toivon vaan että ne menee ohi täs joku päivä. Enkä ole ottanut kuin 1/4 20mg:n tabletista vuorokaudessa. Kauhistuttaa kun viikon päästä pitäis nostaa annos puoleen tablettiin:/
        Mut eiköhän se siitä. Kunhan vaan pääsis tuosta liiallisesta jännittämisestä eroon.

        Älä liikaa jännitä,kun lääkärisi nostaa annosta niin nämä alkuvaiheen pahat olot menee ohi ja jos tajuat että olet saanut halvan .mutta tehokkaan lääkkeen.Jatka vain rohkeasti,äläkä liikaa tuijota sivu vaikutuksiin.Tsemmppiä ja voimia sinulle.


    • mike79

      Seroxatilla on haittavaikutuksi, mutta muuten on tehokas lääke. itse otan sitä sosiaalisten tilanteiden pelkotiloihin erityisesti kun vaivani on punastuminen...on auttanut suuresti. sivuvaikutuksia on paljon...väsyttää älyttömästi, jotenkin voimaton olo, ja itse olen huomannut myös seksuaalisia vaivoja...orgasmin saavuttaminen on vaikeampaa kuin ennen, onko muilla samoja ongelmia? miehillä tiedän että näin on muuta onko myös naisilla? Jos haluatte vaihtaa kokemuksia niin email on:

      [email protected]

    • paskaa

      http://www.rxlist.com/rxboard/paxil.pl

      sieltä sitten kattelee sivuvaikutuksista kokemuksista jne..
      omakohtasesti voin sanoa että en ole todennut kyseisessä lääkkeessä mitää hyvää päin vastoin..
      jos olisin tiennyt millaiset vierotus oireet näistä tulee en ikuna olis ottanu!

    • if only

      Minä olen syönyt nyt vasta vähän vajaat 2 viikkoa seroxatia ahdistuneisuushäiriöön. Kärsin siis sosiaalisten tilanteiden pelosta.
      Ensimmäisen viikon söin 10mg/pv ja sivuvaikutuksia oli. Alkuun lääkkeet piristi, liikaakin. Huimausta tuli silloin tällöin ja muutenkin oli sekava olo. Mihinkään ei voinut keskittyä yms.

      Ensimmäisen viikon jälkeen annostus nostettiin 20mg/pv kun sivuvaikutukset menivät suunnillen ohi. Nytten en ole huomannut muuta kuin hirmuista väsymystä, olen nukkunyt 12-14 tunnin yö unia ja lisäksi ottanu päivisin parin tunnin päiväunia.

      Alkuun minusta tuntui että kannattaako näitä edes syödä kun pää menee ihan sekaisin, mutta ei tässä mitään menetettävääkään ole. Lääkkeen vaikutushan alkaa vasta 2-4vk kuluessa aloituksesta, joten jospa nämä tästä vähitellen alkaisivat vaikuttamaan.

      Tämmöisiä kokemuksia minulla.

      • Entä jos

        Entäs jos on käyttänyt vaan kerran?


    • helppoaelämää
      • Kannatan

        Tuo vastaus ja Jeesuksen tyrkyttäminen on typerintä, mitä tässä viestiketjussa näin.


      • ethwrhwh

        Uskonnollisten asioiden ehdottaminen ratkaisuksi kaikille kaikkiin ongelmiin on älytöntä ja toisten näkemyksiä, kokemuksia ja tuskaa väheksyvää.


      • Anonyymi

        Olen kokenut Jumalan apua, olen ollut 5 kk ilman psyykelääkkeitä. Kunnollista terapiaa kunnallisessa mielenterveyshoidossa en valitettevasti koskaan saanut, pyynnöistä huolimatta.Minulle tarjottiin traumoihini vain pillereitä ja piikkiä takapuoleen. Lopulta oli hakeuduttava yksityiseen kristilliseen terapiaan, josta sain tarvitsemaani apua. Se että kerron Jeesuksen todella auttaneen minua, ei ole mitään huuhaata.kokeile itse Jeesusta, saatat yllättyä! 24 vuotta pilleri humalassa riittivät, nyt ihanan selvä olo, ahdistus ja masennus sekä kaikenlaiset haitalliset sivuvaikutukset poissa. Kunnia Jumalalle! Ainoalle auttajalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kokenut Jumalan apua, olen ollut 5 kk ilman psyykelääkkeitä. Kunnollista terapiaa kunnallisessa mielenterveyshoidossa en valitettevasti koskaan saanut, pyynnöistä huolimatta.Minulle tarjottiin traumoihini vain pillereitä ja piikkiä takapuoleen. Lopulta oli hakeuduttava yksityiseen kristilliseen terapiaan, josta sain tarvitsemaani apua. Se että kerron Jeesuksen todella auttaneen minua, ei ole mitään huuhaata.kokeile itse Jeesusta, saatat yllättyä! 24 vuotta pilleri humalassa riittivät, nyt ihanan selvä olo, ahdistus ja masennus sekä kaikenlaiset haitalliset sivuvaikutukset poissa. Kunnia Jumalalle! Ainoalle auttajalle!

        Kun maailma hylkää ja ystävät kääntävät selkänsä, on apu Jeesuksessa Kristuksessa, Jumalan pojassa. Olen tilanteessa, missä epäonnistunut vieroitus SSRI-lääkkeestä maksoi melkein henkeni. On Jumalan armo ja Jeesuksen varjelus, että olen ylipäänsä enää hengissä.
        Siitäkin huolimatta, että oireitani lääkittiin SSRI-lääkkeillä ja neuroleptillä. Jumala ja Jeesus Kristus ovat vahvempia kuin lääketeollisuuden synteettiset myrkyt.

        Tapahtunut on jättänyt jälkensä aivoihini ja hermostooni. Kehoni ei ole enää entisellään. Pyydän rukoilemaan parannusta ja helpotusta vaivoihini.

        t. "vaikeasti masentunut"


    • eiauttanut

      Sivuvaikutuksena tuli mm. maanisuutta, holtittomuutta, erilaista sekoilua elämässä ylipäätään. Oireet eivät yhtään helpottuneet kyseisellä lääkkeellä. Yleislääkärit määräilee kai noita lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan, tutkimatta tarkemmin onko asiakkaalla tekijöitä, joiden takia kyseinen lääke ei sovi.

    • akatisia.suicide
    • Anonyymi

      Sellaisia kokemuksia, että melkein kuolin ko. valmisteen epäonnistuneen vieroittautumisyrityksen seurauksena, 20 vuoden käytön jälkeen. Aloin käyttäytymään impulsiivisesti ja tuli ylitsepääsemätön ahdistus. Näitä oireita ei ollut ennen lääkityksen aloittamista. Nyt olen menettänyt kykyni tuntea iloa, onnea ja kiintymystä sekä identiteettini. Kognitioni ja muistini ovat heikot. En tiedä palaanko enää koskaan ennalleni. Että sellaisia ihan pieniä haittavaikutuksia vaan.

      Vieroitusoireita eivät lääkärit tunnistaneet tai ne kiistettiin. Sen sijaan ne tulkittiin, tottakai, sairauden uusiutumiseksi/toistumiseksi.

      Nyt joku varmaan itkee, että vanha ketju. Itke rauhassa, sillä aihe ja epäkohdat ovat ajankohtaisia yhä edelleen.
      Me mielialalääkkeiden haitoista kärsivät emme vaikene.

      • Anonyymi

        Tätä lääkettä ei aloiteta kuin pienin annoksin ja voisin sanoa,että pitkän ajan jälkeen lopettaa seinään lääke on ihan vaarallista miettiä sen lopetuksen oireet mitä ne olisi Muttei yhtääkkiä aloiteta eikä yhtääkkiä lopeteta,käykää ensin lääkärissä hän antaa ohjeet.


    • Anonyymi

      "Millaisia haittavaikutuksia teillä on ilmennyt?"

      Lopetuksen jälkeen tuli PSSD eli Post-SSRI Sexual Dysfunction. Kyllä - juuri se, mistä lääkärisi ei sinua varoittanut.

    • Voit ihan turvallisin mielin jatkaa,nämä aloitusoireet menee kun lääke alkaa vaikuttamaan ohi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      257
      4230
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2398
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2151
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2096
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      103
      1740
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1432
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1382
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      327
      1333
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe