Turussa sattui viime kesänä laiturinaapuriksi pienehkö, 28-30 jalkaa? yläohjaamovene, ennalta tuntemattoman veneen kippari kertoi merkiksi Arcus( tai Argus?).
Aika asiallisen oloinen peli, etenkin yläohjaamo kuin jostain 40-jalkaisesta,(siis ei sellainen leikki/feikki yläohjaamo kuin esim.Finnsport 8500 fly, Maria 750 fly, osittain myös Tristan 315 fly), omistajakin kehui venettään muuten, paitsi kertoi 200 hp Volvon olevan veneeseen alitehoisen, suht. jyrkkä v-pohja kuulemma.Jutteli venettä leivotun Turun suunnalla 80-luvulla, viimeiset puolivalmisteet valmistetun 90-luvun alkupuoliskolla.Olisiko jollain (turkulaisella?) tietoa ko.veneestä ja miten isolla koneella/koneilla sitä tehtiin.Laiturinaapuri kertoi kuulleensa Mercruiserin 300 hp:n 8-dieselillä Helsingin vesillä liikkuvasta yksilöstä, sekä myös kaksimoottoriasennuksista BMW:n kuutoskoneilla.
Onko tietoa miksi valmistus jäi ilmeisesen pieneksi, ainakaan täällä sisävesillä ei ole näkynyt ja onko muottien kohtalostakin ehkä jollain tietoa?
Arcus
7
2984
Vastaukset
- Harras
Veneen runko perustuu 70- luvun Meriline 8000 veneeseen, jota on varustettu aina tupla kaseilla asti. Runko oli todella vakaa ja hyvä, myös pehmeä aallokossa. Arcuksen flaikkis tosin vähän muuttaa painopistettä.
- Franco
Taitaa olla Venepörssissä yksi Arcus mynnissä parhaillaan, tosin en nyt muista millä koneella ko. yksilö oli.
- JOA
Franco kirjoitti:
Taitaa olla Venepörssissä yksi Arcus mynnissä parhaillaan, tosin en nyt muista millä koneella ko. yksilö oli.
Soita rungon tekijälle/muotin omistajalle 0400434142,löytyy Tarvasjoelta.
- Ville
JOA kirjoitti:
Soita rungon tekijälle/muotin omistajalle 0400434142,löytyy Tarvasjoelta.
Tuon Arcuksen seuraajahan on omien tietojeni mukaan Doppel 31 jota edelleen kaupataan puolivalmisteena, eroa on isompi uimataso jne. Eli suurin osa noista Arcuksista on muistaakseni puolivalmisteena lähteneitä ja itse asiassa pohja on venelehtien tietoihin nojaten kylläkin aika loiva-v. Eli pärjää suht pienellä koneteholla kokoon nähden mutta kulku ei ole kelissä niin pehmeää. Tosin iso massa pehmentää menoa. Harva 31-jalkanen flaikkari-vene irtoaa muovivalmiina 17k euroon joten ihan kiinnostava vene itserakentajallekin. Mainos on löytyy Venepörssi-lehdestä.
- Tietäjä
Ville kirjoitti:
Tuon Arcuksen seuraajahan on omien tietojeni mukaan Doppel 31 jota edelleen kaupataan puolivalmisteena, eroa on isompi uimataso jne. Eli suurin osa noista Arcuksista on muistaakseni puolivalmisteena lähteneitä ja itse asiassa pohja on venelehtien tietoihin nojaten kylläkin aika loiva-v. Eli pärjää suht pienellä koneteholla kokoon nähden mutta kulku ei ole kelissä niin pehmeää. Tosin iso massa pehmentää menoa. Harva 31-jalkanen flaikkari-vene irtoaa muovivalmiina 17k euroon joten ihan kiinnostava vene itserakentajallekin. Mainos on löytyy Venepörssi-lehdestä.
Morjens
Nyt on pakko vastata, edellinen meni sen verran
kohisten metsään ! Eli Arcuksella ja Doppelilla
ei ole minkäännäköistä tekemistä keskenään. Moni Arcus-omistaja saattaisi jopa "ottaa pulttia" tästä samaistuksesta...
Kuten edellä mainittiin, runko juontaa 70-luvulle ja 80-luvun lopulla siitä Merilinestä syntyi Arcus 28 FB. Vene uudistui täysin, mm. syntyi yläohjaamo.
28 FB:itä on tehty usean valmistajan toimesta vähän alle 100 yksilöä johonkin 90-luvun puoleenväliin asti, jolloin isompien veneiden kysyntä loppui lähes kokonaan. Ehkä yli puolet näistä ovat itse muovivalmiista tehtyjä.
Muutama vuosi sitten alettiin Tarvasjoella tehdä edellisestä vähän parannettua versiota, Arcus 281 FB. Siinä on mm. sisätilaratkaisu ja yläohjaamo erilaiset. Näitä on tehty tietääkseni kymmenkunta kappaletta.
- Anonyymi
Terve.
Itsellä on alkusarjan vene, pohjakulma perässä ja keulaanpäin 3 metriä n 17 astetta. Näissä alkusarjan veneissä on palkisto ja pohja turhan paksuja, näitä laminoinut (Merryway turku) kirjoitti että niitä kevennettiin myöhempiin veneisiin. On tukeva mutta olisin kaivannut keulaan metrin lisää pituutta. Hintaisekseen on oikein sopiva tänne saaristoon. Leveä ja tilava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1731641
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa3361216- 621125
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html189911- 44848
- 68757
- 49750
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244533681- 119654
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79620