Honda Monkeyn sähköongelmat

Manakuski

Noniin, elikkäs semmoisia ongelmia on, että kun ostin mopon, ostajat sanoivat että töötti ei toimi kun valot ovat päällä, kun ei akussa virta riitä, ja sitten taas toimii kun valot eivät ole päällä. No näinhän se oli.

Sitten ostin uuden akun, laitoin sen kiinni, no eihän tässä mitään, muttakun ei näytä olevan yhtään parempi kuin vanha akkukaan. Valot toimii yhtä huonosti, mittarivalo heikkenee kun valot laittaa päälle ja samoin jarruvalo. Ja töötti ei toimi vaikka ois ei olis edes valot päällä. Se ei jotenkin "syty", virrastahan tämä johtuu? Kun en usko että on rikki, eikä varmaan ole mitään kosketushäiriöitäkään, koska ei paljoa keretty ajella.

Siis vanhalla akulla vielä toimi, mutta uusi akku tuntuu samankuntoselta, ja töötti ei nyt edes toimi! Mikähän tässä nyt on, kun tahtoo vituttaa kun tuli toi akkukin ostettua. Neuvokaas mikä auttaa/mikä vikana? Akku on hapotettu jos luulette että hapotuksen puutteesta kiinni.

63

13783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko

      Et ole varmaan lukenut uuden akun käyttöohjetta. Muistakseni se oli niin, että kuivaan akkuun pannaan vedellä laimennettua happoa ja sen jälkeen ladataan.
      Vasta sitten akku on toimintakunnossa. Hapon vahvuus pitää mitata happomittarilla.

      • mana

        ..on vikaa.. miten siin on kytketty sähköt? rakenna uudet sähköt sillai et annat katkasioiden olla niinku ne nyt on.. ja jokaselle jutulle tuleva plussa (töötille,valoille jne) laitat jokasen plussan erikseen akkuun...tajusitko? ei akust voi loppuu sähköt!!!! kosk omaan mopoon laitoin töötin,kaikki valot,ledit,jarruvalokatkasimet,yms..


      • Esko
        mana kirjoitti:

        ..on vikaa.. miten siin on kytketty sähköt? rakenna uudet sähköt sillai et annat katkasioiden olla niinku ne nyt on.. ja jokaselle jutulle tuleva plussa (töötille,valoille jne) laitat jokasen plussan erikseen akkuun...tajusitko? ei akust voi loppuu sähköt!!!! kosk omaan mopoon laitoin töötin,kaikki valot,ledit,jarruvalokatkasimet,yms..

        Sinun pitäisi tutkia akun kunto. Helpoin testi on katsoa antaako akku kipinää, kun räpsäyttää hieman oikosulkua. (huom. vähän!) Älä kumminkaan räjäytä akkua tässä testissä. Korkit pitää olla kiinni.

        Toinen ja hyvin pätevä testi on irroittaa johto akun liittimestä. Kun kosketat johdolla akun napaa, niin luultavasti et näe mitään kipinää. Se merkitsee sitä, että kaikki on muuten kunnossa, mutta akku on tyhjä. Jos kosketuksessa syntyy kipinää, akku on kunnossa, mutta sähköissä on vikaa, niinkuin väität. Kipinän suuruus ilmaisee kosketuskohdassa syntyvän virran suuruutta.
        Nämä seikat pitäisi riittää asian ratkaisemiseen.


      • Manakuski
        Esko kirjoitti:

        Sinun pitäisi tutkia akun kunto. Helpoin testi on katsoa antaako akku kipinää, kun räpsäyttää hieman oikosulkua. (huom. vähän!) Älä kumminkaan räjäytä akkua tässä testissä. Korkit pitää olla kiinni.

        Toinen ja hyvin pätevä testi on irroittaa johto akun liittimestä. Kun kosketat johdolla akun napaa, niin luultavasti et näe mitään kipinää. Se merkitsee sitä, että kaikki on muuten kunnossa, mutta akku on tyhjä. Jos kosketuksessa syntyy kipinää, akku on kunnossa, mutta sähköissä on vikaa, niinkuin väität. Kipinän suuruus ilmaisee kosketuskohdassa syntyvän virran suuruutta.
        Nämä seikat pitäisi riittää asian ratkaisemiseen.

        Tätä akkuahan ei tarvitse ladata, eli ihan kunnossa pitäisi olla. Luulen että töötissä on vikaa, vaikka eihän siinä pitäisi.. Yleismittarilla pitäisi tarkistaa tuleeko 6v tööttiin tulevista johdoista.

        Vielä neuvoja?


      • :o)
        Esko kirjoitti:

        Sinun pitäisi tutkia akun kunto. Helpoin testi on katsoa antaako akku kipinää, kun räpsäyttää hieman oikosulkua. (huom. vähän!) Älä kumminkaan räjäytä akkua tässä testissä. Korkit pitää olla kiinni.

        Toinen ja hyvin pätevä testi on irroittaa johto akun liittimestä. Kun kosketat johdolla akun napaa, niin luultavasti et näe mitään kipinää. Se merkitsee sitä, että kaikki on muuten kunnossa, mutta akku on tyhjä. Jos kosketuksessa syntyy kipinää, akku on kunnossa, mutta sähköissä on vikaa, niinkuin väität. Kipinän suuruus ilmaisee kosketuskohdassa syntyvän virran suuruutta.
        Nämä seikat pitäisi riittää asian ratkaisemiseen.

        ...on teillä huimia teorioita! Ihan oikein naurattaisi, mutta kun joku vielä voi saada hapot silmilleen noilla teidän neuvoilla niin pitää kai vähän puuttua tilanteeseen...

        Jos kerran valot toimivat, niin sähköä on systeemissä. Akussasi ei ole vikaa. Unohda se.

        Onko töötillä yksi vai kaksi johtoa? Jos on vain yksi, silloin maadoitus on suoraan runkoon. Mittaa yleismittarilla vastus töötin rungosta esim. moottorin poskeen. Pitäisi olla nolla tai hyvin lähellä nollaa ohmia. Jos on enemmän, tarkista ettei esim. töötin kiinnitys runkoon ole ihan kuppainen. Jos taas töötille tulee kaksi johtoa, on toinen niistä maajohto. Mittaa edelläkerrotulla tavalla, että se todella johtaa maihin. (Kumpi johto on maajohto? Sen näet kun seuraat piuhaa. Tai ellei se niin selviä, niin mittaa molemmat.)

        Seuraavaksi pistätkin sitten mopon käyntiin, painat tööttinappia ja samalla mittaat yleismittarilla, että töötin plussajohtoon tulee jännite (siis VOLTTEJA). Pitäisi tulla 6V. Jos tulee, eikä töötti silti toimi vaikka maadoituspuolikin on kunnossa, on töötti viallinen. Jos taas ei sähköä tule, on vika kytkimessä tai johdotuksessa. Ala seurata plus-johtoa "taaksepäin" kunnes löydät vian.

        Tyypillisiä vikapaikkoja ovat maadoitukset (ruosteessa ja kupettuneet), piuhojen lähdöt akulta (kupettuneet), kytkimet (rikki tai vain likaiset), johtojen liitokset (sokeripalat, puristusliittimet jne.). Itse johto vioittuu erittäin harvoin muuten kuin mekaanisesti, jäämällä johonkin väliin tms, ja silloin se näkyy kyllä päällekin päin.

        Ja vielä lopuksi, älä lähde noilla taidoilla "rakentamaan uusia sähköjä". Äläkä varsinkaan noiden neuvojien ohjeilla! :oD


      • :o)
        :o) kirjoitti:

        ...on teillä huimia teorioita! Ihan oikein naurattaisi, mutta kun joku vielä voi saada hapot silmilleen noilla teidän neuvoilla niin pitää kai vähän puuttua tilanteeseen...

        Jos kerran valot toimivat, niin sähköä on systeemissä. Akussasi ei ole vikaa. Unohda se.

        Onko töötillä yksi vai kaksi johtoa? Jos on vain yksi, silloin maadoitus on suoraan runkoon. Mittaa yleismittarilla vastus töötin rungosta esim. moottorin poskeen. Pitäisi olla nolla tai hyvin lähellä nollaa ohmia. Jos on enemmän, tarkista ettei esim. töötin kiinnitys runkoon ole ihan kuppainen. Jos taas töötille tulee kaksi johtoa, on toinen niistä maajohto. Mittaa edelläkerrotulla tavalla, että se todella johtaa maihin. (Kumpi johto on maajohto? Sen näet kun seuraat piuhaa. Tai ellei se niin selviä, niin mittaa molemmat.)

        Seuraavaksi pistätkin sitten mopon käyntiin, painat tööttinappia ja samalla mittaat yleismittarilla, että töötin plussajohtoon tulee jännite (siis VOLTTEJA). Pitäisi tulla 6V. Jos tulee, eikä töötti silti toimi vaikka maadoituspuolikin on kunnossa, on töötti viallinen. Jos taas ei sähköä tule, on vika kytkimessä tai johdotuksessa. Ala seurata plus-johtoa "taaksepäin" kunnes löydät vian.

        Tyypillisiä vikapaikkoja ovat maadoitukset (ruosteessa ja kupettuneet), piuhojen lähdöt akulta (kupettuneet), kytkimet (rikki tai vain likaiset), johtojen liitokset (sokeripalat, puristusliittimet jne.). Itse johto vioittuu erittäin harvoin muuten kuin mekaanisesti, jäämällä johonkin väliin tms, ja silloin se näkyy kyllä päällekin päin.

        Ja vielä lopuksi, älä lähde noilla taidoilla "rakentamaan uusia sähköjä". Äläkä varsinkaan noiden neuvojien ohjeilla! :oD

        Ai niin, tässä laitteessahan saattaakin olla niin päin, että plussa on tarjolla koko ajan ja maadoitusta hoidetaan tööttinapin kautta. Vai onko? Jos on, niin silloin 6V pitäisi löytyä töötin toisesta piuhasta koko ajan ja sen toisen piuhan vastus maahan nähden pitäisi olla nolla silloin kun tööttinappia painetaan, ääretön silloin kun ei paineta. Ennenkuin alat mittailemaan, selvitä itsellesi, kummin päin systeemi toimii. Muuten voit polttaa sulakkeen yleismittaristasi.


      • Manakuski
        :o) kirjoitti:

        Ai niin, tässä laitteessahan saattaakin olla niin päin, että plussa on tarjolla koko ajan ja maadoitusta hoidetaan tööttinapin kautta. Vai onko? Jos on, niin silloin 6V pitäisi löytyä töötin toisesta piuhasta koko ajan ja sen toisen piuhan vastus maahan nähden pitäisi olla nolla silloin kun tööttinappia painetaan, ääretön silloin kun ei paineta. Ennenkuin alat mittailemaan, selvitä itsellesi, kummin päin systeemi toimii. Muuten voit polttaa sulakkeen yleismittaristasi.

        Kiitos paljon. 2 johtoa kyllä menee tuohon töötille. Ja pitää ostaa/lainata jostain yleismittari, ennenkuin pääsen hommiin..


      • Manakuski
        :o) kirjoitti:

        ...on teillä huimia teorioita! Ihan oikein naurattaisi, mutta kun joku vielä voi saada hapot silmilleen noilla teidän neuvoilla niin pitää kai vähän puuttua tilanteeseen...

        Jos kerran valot toimivat, niin sähköä on systeemissä. Akussasi ei ole vikaa. Unohda se.

        Onko töötillä yksi vai kaksi johtoa? Jos on vain yksi, silloin maadoitus on suoraan runkoon. Mittaa yleismittarilla vastus töötin rungosta esim. moottorin poskeen. Pitäisi olla nolla tai hyvin lähellä nollaa ohmia. Jos on enemmän, tarkista ettei esim. töötin kiinnitys runkoon ole ihan kuppainen. Jos taas töötille tulee kaksi johtoa, on toinen niistä maajohto. Mittaa edelläkerrotulla tavalla, että se todella johtaa maihin. (Kumpi johto on maajohto? Sen näet kun seuraat piuhaa. Tai ellei se niin selviä, niin mittaa molemmat.)

        Seuraavaksi pistätkin sitten mopon käyntiin, painat tööttinappia ja samalla mittaat yleismittarilla, että töötin plussajohtoon tulee jännite (siis VOLTTEJA). Pitäisi tulla 6V. Jos tulee, eikä töötti silti toimi vaikka maadoituspuolikin on kunnossa, on töötti viallinen. Jos taas ei sähköä tule, on vika kytkimessä tai johdotuksessa. Ala seurata plus-johtoa "taaksepäin" kunnes löydät vian.

        Tyypillisiä vikapaikkoja ovat maadoitukset (ruosteessa ja kupettuneet), piuhojen lähdöt akulta (kupettuneet), kytkimet (rikki tai vain likaiset), johtojen liitokset (sokeripalat, puristusliittimet jne.). Itse johto vioittuu erittäin harvoin muuten kuin mekaanisesti, jäämällä johonkin väliin tms, ja silloin se näkyy kyllä päällekin päin.

        Ja vielä lopuksi, älä lähde noilla taidoilla "rakentamaan uusia sähköjä". Äläkä varsinkaan noiden neuvojien ohjeilla! :oD

        Niin siitä vielä että toinen johdoista menee virtalukkoon ja toinen valokatkaisimeen (tööttinappulaan) ton kytkentäkaavion mukaan. Kummatkin johdot kulkee lampunkopan kautta.

        Tosiaan ilmottelen kun olen saanut yleismittarin, ongelman selvitettyä, tai hajottanu lisää paikkoja :P


      • Pikatesti
        Manakuski kirjoitti:

        Kiitos paljon. 2 johtoa kyllä menee tuohon töötille. Ja pitää ostaa/lainata jostain yleismittari, ennenkuin pääsen hommiin..

        Yleismittari on hyvä olemassa eikä perusmalli maksa paljoa, kannattaa ostaa. Tarvitset sitä jatkuvasti jos vaan yhtään aiot sähköhommia tehdä.

        Mutta kyllä ilman mittariakin voi jotakin tehdä. Jos töötti on helppo irrottaa, niin ei muuta kuin töötti käteen ja jostakin piuhanpätkät jotka ruuvaat töötin johtoliittimiin. Toisen niistä sitten ruuvaat toisesta päästään "maihin" vaikka akun miinusnapaan ja toisen tökkäät akun plusnapaan. Eli annat töötille sähköä suoraan akulta. Pitäisi törähtää! Ellei törähdä, niin rikkihän se töötti silloin on.

        Kunhan vaan aina kokeiluja tehdessäsi olet varovainen, ettet tee oikosulkua. Eli mieti mitä olet tekemässä ennenkuin teet mitään. Varo kytkemästä akun plusnapaa tai muutakaan paikkaa jossa on "plussasähköä" suoraan maihin! Siitä ei hyvä seuraa.


      • :o)
        Manakuski kirjoitti:

        Niin siitä vielä että toinen johdoista menee virtalukkoon ja toinen valokatkaisimeen (tööttinappulaan) ton kytkentäkaavion mukaan. Kummatkin johdot kulkee lampunkopan kautta.

        Tosiaan ilmottelen kun olen saanut yleismittarin, ongelman selvitettyä, tai hajottanu lisää paikkoja :P

        Jos sulla on kytkentäkaavio niin se helpottaakin vianetsintää huomattavasti. Näet siitä suoraan mitä pitää mitata ja mistä. Suosittelen että aloitat tsekkaamalla että pilli saa maata (siis ilmeisesti töötin painonapin kautta; plussa tulee kaiketi virtalukolta). Jos maapuoli on kunnossa, seuraavaksi katsot tuleeko pillille plussaa kun virrat on päällä. Näin saat paikallistettua ongelman johonkin kolmesta mahdollisuudesta: ei maata, ei plussaa, tai pilli rikki.


      • Manakuski
        :o) kirjoitti:

        Jos sulla on kytkentäkaavio niin se helpottaakin vianetsintää huomattavasti. Näet siitä suoraan mitä pitää mitata ja mistä. Suosittelen että aloitat tsekkaamalla että pilli saa maata (siis ilmeisesti töötin painonapin kautta; plussa tulee kaiketi virtalukolta). Jos maapuoli on kunnossa, seuraavaksi katsot tuleeko pillille plussaa kun virrat on päällä. Näin saat paikallistettua ongelman johonkin kolmesta mahdollisuudesta: ei maata, ei plussaa, tai pilli rikki.

        Selvä. Jos maassa/plussassa vikaa, kattelen/mittailen johtoja ja jos ei vieläkään löydy kirjoittelen tänne. Pitää kattoa jos vaikka ensviikolla sais sen yleismittarin.

        Kirjottelen taas kun jotain on tapahtunut.

        Edit: Muuten o), kun joku tuolla sanoi että koita ruuvimeisselin väärällä päällä kopauttaa niin saattaa auttaa, no mä koitin vähäsen kopautella ei tuntunu auttavan. En usko että se tässä tapauksessa auttaskaan, mutta kannattasko kokeilla kunnolla/voimalla?


      • Manakuski
        Pikatesti kirjoitti:

        Yleismittari on hyvä olemassa eikä perusmalli maksa paljoa, kannattaa ostaa. Tarvitset sitä jatkuvasti jos vaan yhtään aiot sähköhommia tehdä.

        Mutta kyllä ilman mittariakin voi jotakin tehdä. Jos töötti on helppo irrottaa, niin ei muuta kuin töötti käteen ja jostakin piuhanpätkät jotka ruuvaat töötin johtoliittimiin. Toisen niistä sitten ruuvaat toisesta päästään "maihin" vaikka akun miinusnapaan ja toisen tökkäät akun plusnapaan. Eli annat töötille sähköä suoraan akulta. Pitäisi törähtää! Ellei törähdä, niin rikkihän se töötti silloin on.

        Kunhan vaan aina kokeiluja tehdessäsi olet varovainen, ettet tee oikosulkua. Eli mieti mitä olet tekemässä ennenkuin teet mitään. Varo kytkemästä akun plusnapaa tai muutakaan paikkaa jossa on "plussasähköä" suoraan maihin! Siitä ei hyvä seuraa.

        Muuten hyvä, muttakun ei kehtais alkaa repimään tota tosta, kun tyylikkästi tossa on kiinni. Tohon vedetty pultin päälle mustat maalit ja se on maalilla "kiinni" se pultti siinä rungossa.

        Siis maalin peitossa, joten jos joudun repimään sen irti, jos se on rikki niin revin. Mutta ennen sitä en kehtais alkaa repimään ku tulee rumat jäljet.. :P


      • Manakuski
        Manakuski kirjoitti:

        Muuten hyvä, muttakun ei kehtais alkaa repimään tota tosta, kun tyylikkästi tossa on kiinni. Tohon vedetty pultin päälle mustat maalit ja se on maalilla "kiinni" se pultti siinä rungossa.

        Siis maalin peitossa, joten jos joudun repimään sen irti, jos se on rikki niin revin. Mutta ennen sitä en kehtais alkaa repimään ku tulee rumat jäljet.. :P

        Ainiin, muistuipa mieleen että yritinhän minä sitä ottaa irti. Oisin siis ite kattonut tässä yks päivä näänkö mitään vikaa.. Mutta eihän sinne lampun ja haarukan väliin mitään mahdu..

        Joten en sitä irti saanut :P En tiedä miten sen sitten saisi pois.


      • Mopomies
        mana kirjoitti:

        ..on vikaa.. miten siin on kytketty sähköt? rakenna uudet sähköt sillai et annat katkasioiden olla niinku ne nyt on.. ja jokaselle jutulle tuleva plussa (töötille,valoille jne) laitat jokasen plussan erikseen akkuun...tajusitko? ei akust voi loppuu sähköt!!!! kosk omaan mopoon laitoin töötin,kaikki valot,ledit,jarruvalokatkasimet,yms..

        Voi akusta loppua virta, jos se ei lataudu !


      • Mopomies
        Esko kirjoitti:

        Sinun pitäisi tutkia akun kunto. Helpoin testi on katsoa antaako akku kipinää, kun räpsäyttää hieman oikosulkua. (huom. vähän!) Älä kumminkaan räjäytä akkua tässä testissä. Korkit pitää olla kiinni.

        Toinen ja hyvin pätevä testi on irroittaa johto akun liittimestä. Kun kosketat johdolla akun napaa, niin luultavasti et näe mitään kipinää. Se merkitsee sitä, että kaikki on muuten kunnossa, mutta akku on tyhjä. Jos kosketuksessa syntyy kipinää, akku on kunnossa, mutta sähköissä on vikaa, niinkuin väität. Kipinän suuruus ilmaisee kosketuskohdassa syntyvän virran suuruutta.
        Nämä seikat pitäisi riittää asian ratkaisemiseen.

        Parempi vain kokeilla mittarilla lepo -ja latausjännitettä...


      • Mopomies
        Manakuski kirjoitti:

        Selvä. Jos maassa/plussassa vikaa, kattelen/mittailen johtoja ja jos ei vieläkään löydy kirjoittelen tänne. Pitää kattoa jos vaikka ensviikolla sais sen yleismittarin.

        Kirjottelen taas kun jotain on tapahtunut.

        Edit: Muuten o), kun joku tuolla sanoi että koita ruuvimeisselin väärällä päällä kopauttaa niin saattaa auttaa, no mä koitin vähäsen kopautella ei tuntunu auttavan. En usko että se tässä tapauksessa auttaskaan, mutta kannattasko kokeilla kunnolla/voimalla?

        Ei voimalla. Ei se koputtelemalla parane.
        Tässä aiemmin oli muutama hyvä ohje, ja kytkentäkaavion ja yleismittarin avulla pitäis selvitä.

        Kannattas vaihtaa 12V sähköt mankiin.
        Se onnistuu moottorikelkan jänniteensäätimellä.
        Irrottaa vanhan säätimen ja uus tilalle, uudet polttimot, (akku, tasavirtasuuntaaja), ja tööttö. Paljon parempi kuin 6V sähköt.


      • Manakuski
        Mopomies kirjoitti:

        Ei voimalla. Ei se koputtelemalla parane.
        Tässä aiemmin oli muutama hyvä ohje, ja kytkentäkaavion ja yleismittarin avulla pitäis selvitä.

        Kannattas vaihtaa 12V sähköt mankiin.
        Se onnistuu moottorikelkan jänniteensäätimellä.
        Irrottaa vanhan säätimen ja uus tilalle, uudet polttimot, (akku, tasavirtasuuntaaja), ja tööttö. Paljon parempi kuin 6V sähköt.

        Joo niin varmasti, olen lukenut. Aikeissa vaihtaakin joskus, kunhan aikaa ja rahaa löytyy, ehkä kesälomalla.


      • Jaa, vai niin...
        Mopomies kirjoitti:

        Ei voimalla. Ei se koputtelemalla parane.
        Tässä aiemmin oli muutama hyvä ohje, ja kytkentäkaavion ja yleismittarin avulla pitäis selvitä.

        Kannattas vaihtaa 12V sähköt mankiin.
        Se onnistuu moottorikelkan jänniteensäätimellä.
        Irrottaa vanhan säätimen ja uus tilalle, uudet polttimot, (akku, tasavirtasuuntaaja), ja tööttö. Paljon parempi kuin 6V sähköt.

        Joo, mä vaihdoin juuri noin 12V sähköt.
        Toimii hyvin. Mulla on moottorikelkan jännitteensäädin ja tasavirtasuuntaaja sekä akku muut laitteet ja hyvin toimii.
        (12V 55W halogen etupoltin, 12V 4Ah akku...)


      • Manakuski
        Jaa, vai niin... kirjoitti:

        Joo, mä vaihdoin juuri noin 12V sähköt.
        Toimii hyvin. Mulla on moottorikelkan jännitteensäädin ja tasavirtasuuntaaja sekä akku muut laitteet ja hyvin toimii.
        (12V 55W halogen etupoltin, 12V 4Ah akku...)

        Jaahasjaahas, ja hyvin on toiminut? Tosiaan tuo ajovalo häiritsee, kun on niin tehoton.. Että jossain vaiheessa vähän pakkokin vaihtaa :P


      • Jooba jooba
        Manakuski kirjoitti:

        Ainiin, muistuipa mieleen että yritinhän minä sitä ottaa irti. Oisin siis ite kattonut tässä yks päivä näänkö mitään vikaa.. Mutta eihän sinne lampun ja haarukan väliin mitään mahdu..

        Joten en sitä irti saanut :P En tiedä miten sen sitten saisi pois.

        Niinbä.


    • Jaa, vai niin...

      On tasan kaksi vaihtoehtoa:

      I: Akku ei lataudu, vika latausjärjestelmässä,
      tasasuuntaajassa.

      II: Vika on töötössä tai johto on huonosti kiinni
      (kosketushäiriö), tai töötti on rikki.

      Irrota töötön johdot ja testaa tuleeko niihin virta. Paras testata mittarilla. Jos virtaa tulee normaalisti vika töötössä ja päinvastoin.
      Ja yleensä muut valot vähän heikkenee, kun jarruvalo palaa.

      Testaa myös mopon ollessa käynnissä latausjännite akun navoista.
      (Sopiva jännite 6V akulle on 6,5V-8V)
      Jos akku latautuu normaalisti ei vika ole siinä.
      Vika voi myös olla valokatkaisijassa. (Hyvin todennäköistä...)

      Kosketushäiriö ei riipu ajamisesta...

      • :o)

        No noista vaihtoehdoistakaan ei tule kysymykseen kuin se toinen, eli latausjärjestelmän vian voi unohtaa jos kerran valot toimii. Jos poweria riittää valoille niin riittää sitä silloin töötillekin! Latausjännitteen tasolla tuskin on suurta merkitystä, jos systeemissä yleensä edes on sähköä niin kyllä sen pitäisi riittää.

        Tuo mitä kirjoitit muiden valojen himmenemisestä jarrua painettaessa on ihan totta. Lisäkuormitus näkyy ilman muuta jännitetasossa, ainakin pienillä kierroksilla. Se on siis normaalia. Vastaavasti jos valot kirkastuu kierroksia lisättäessä, ei latauspuolella liene niin isoa vikaa että se ainakaan tähän tööttiongelmaan vaikuttaisi. TOSIN: jos latauspuoli on täysin piemä ja jännitteet todella alhaiset, niin kyllähän se töötti jossakin vaiheessa lakkaa toimimasta. Mutta ei silloin valoistakaan enää näy kuin pieni punertava kytö...

        Jännitemittarilla töötin piuhoista mitaten näkee tosiaan tuleeko sähvöä (ja maata) töötille asti. Jos ei tule, niin vian tarkempi paikallistaminen vaatii lisää mittauksia: onko vika plus- vai maadoituspuolella?

        Tuskinpa vika töötissä on kun se kerran aikaisemmin on pelannut, mutta kaikkihan on aina mahdollista. Vioilla on toisinaan taipumusta olla aika omaperäisisä, varsinkin sähkövioilla!

        Samaa mieltä kanssasi, että todennäköisin syyllinen on valokatkaisin (päätellen kaikista kerrotuista judansseista). Kakkosvaihtoehto piuhojen lähtö akun navoista (niitä käsitellessähän vika paheni). Saas nähdä osuiko arvaukset oikeaan...


      • : )
        :o) kirjoitti:

        No noista vaihtoehdoistakaan ei tule kysymykseen kuin se toinen, eli latausjärjestelmän vian voi unohtaa jos kerran valot toimii. Jos poweria riittää valoille niin riittää sitä silloin töötillekin! Latausjännitteen tasolla tuskin on suurta merkitystä, jos systeemissä yleensä edes on sähköä niin kyllä sen pitäisi riittää.

        Tuo mitä kirjoitit muiden valojen himmenemisestä jarrua painettaessa on ihan totta. Lisäkuormitus näkyy ilman muuta jännitetasossa, ainakin pienillä kierroksilla. Se on siis normaalia. Vastaavasti jos valot kirkastuu kierroksia lisättäessä, ei latauspuolella liene niin isoa vikaa että se ainakaan tähän tööttiongelmaan vaikuttaisi. TOSIN: jos latauspuoli on täysin piemä ja jännitteet todella alhaiset, niin kyllähän se töötti jossakin vaiheessa lakkaa toimimasta. Mutta ei silloin valoistakaan enää näy kuin pieni punertava kytö...

        Jännitemittarilla töötin piuhoista mitaten näkee tosiaan tuleeko sähvöä (ja maata) töötille asti. Jos ei tule, niin vian tarkempi paikallistaminen vaatii lisää mittauksia: onko vika plus- vai maadoituspuolella?

        Tuskinpa vika töötissä on kun se kerran aikaisemmin on pelannut, mutta kaikkihan on aina mahdollista. Vioilla on toisinaan taipumusta olla aika omaperäisisä, varsinkin sähkövioilla!

        Samaa mieltä kanssasi, että todennäköisin syyllinen on valokatkaisin (päätellen kaikista kerrotuista judansseista). Kakkosvaihtoehto piuhojen lähtö akun navoista (niitä käsitellessähän vika paheni). Saas nähdä osuiko arvaukset oikeaan...

        Mitenköhän on, että eikös ne Monkeyn valot toimi vaihtovirralla, eli ei akulla, ja tööttö ja
        vapaavalo käyttää sitä akun virtaa ?

        Eli ei se latausjärjestelmän vika vaikuta valoihin, paitsi jos vika on puolassa.
        Jos vika on tasavirtasuuntajassa, se voi vaikuttaa tööttöön, eli akun viat tuskin koskevat niitä ajo, -jarru sekä takavaloja...

        No tuskin kuitenkaan vika latausjärjestelmässä on,
        tietysti se on mahdollista...


      • :o)
        : ) kirjoitti:

        Mitenköhän on, että eikös ne Monkeyn valot toimi vaihtovirralla, eli ei akulla, ja tööttö ja
        vapaavalo käyttää sitä akun virtaa ?

        Eli ei se latausjärjestelmän vika vaikuta valoihin, paitsi jos vika on puolassa.
        Jos vika on tasavirtasuuntajassa, se voi vaikuttaa tööttöön, eli akun viat tuskin koskevat niitä ajo, -jarru sekä takavaloja...

        No tuskin kuitenkaan vika latausjärjestelmässä on,
        tietysti se on mahdollista...

        Saatatpa olla oikeassakin. En nimittäin tunne Monkeyn sähköjärjestelmää vaan oletin asiaa sen enempää ajattelematta, että se on samanlainen kuin isommissa pyörissä ja autossa. Jos se onkin rakennettu niinkuin kerroit, niin silloin tosiaan pitää latausvikakin ottaa huomioon. Ei pitäisi koskaan tehdä hätäisiä olettamuksia... :o(

        Mutta itse mittausten periaatteet pysyvät joka tapauksessa samoina, ja ne ovat ihan sähköasioiden perusjuttuja: tuleeko plussaa, ellei, niin minne se jää? Löytyykö maata, ellei, niin miksi ei? Jos sekä plussa että maa tulee pillille eikä silti ääntä kuulu, niin vika pillissä. Ihan samalla tavalla haetaan mitä tahansa sähkövikaa. Tärkeintä on olla systemaattinen - etten sanoisi johdonmukainen.


      • Mopomies
        :o) kirjoitti:

        Saatatpa olla oikeassakin. En nimittäin tunne Monkeyn sähköjärjestelmää vaan oletin asiaa sen enempää ajattelematta, että se on samanlainen kuin isommissa pyörissä ja autossa. Jos se onkin rakennettu niinkuin kerroit, niin silloin tosiaan pitää latausvikakin ottaa huomioon. Ei pitäisi koskaan tehdä hätäisiä olettamuksia... :o(

        Mutta itse mittausten periaatteet pysyvät joka tapauksessa samoina, ja ne ovat ihan sähköasioiden perusjuttuja: tuleeko plussaa, ellei, niin minne se jää? Löytyykö maata, ellei, niin miksi ei? Jos sekä plussa että maa tulee pillille eikä silti ääntä kuulu, niin vika pillissä. Ihan samalla tavalla haetaan mitä tahansa sähkövikaa. Tärkeintä on olla systemaattinen - etten sanoisi johdonmukainen.

        Joo, kyllä Monkeyssa on sekä tasavirta -ja vaihtovirtapuoli. Sen jostai luin.

        Siis Monkeyn valot toimii vaihtovirralla ja vapaavalo ja töötö sillä akusta tulevalla tasavirralla.

        Latausjärjestelmässä voi olla vika, mutta sen voi helposti päätellä. Mopo käyntiin, mittarin piuhat akun napoihin ja latausta pitäisi tulla 6,5V - 8V.
        Jos näin on, ei vika 100% varmuudella ole laturissa.

        Jos lataus toimii, kannattaa vikaa etsiä johdoista, jo aiemmin tässä keskustelussa neuvotulla tavalla.


      • Tamara Wik

        C7Zeac great tips. I enjoyed reading this, hentai for life, [url="http://www.latahdemocrats.org/LoPJxjEBszZjk.html"]hentai for life[/url], http://www.latahdemocrats.org/LoPJxjEBszZjk.html hentai for life, 2903, blond gay hentai, [url="http://www.geochemicalresearch.com/XvVDKTwQYFcjp.html"]blond gay hentai[/url], http://www.geochemicalresearch.com/XvVDKTwQYFcjp.html blond gay hentai, zuqsmy, shemale wanks video, [url="http://www.vizcares.com/keVMALgwNOwwq.html"]shemale wanks video[/url], http://www.vizcares.com/keVMALgwNOwwq.html shemale wanks video, =PP, online pharmacy propecia sale, [url="http://www.thecatcoach.org/JJIcZbeYYmDXq.html"]online pharmacy propecia sale[/url], http://www.thecatcoach.org/JJIcZbeYYmDXq.html online pharmacy propecia sale, wfewk, vegeta and burma hentai, [url="http://www.afsbagman.com/LZBzPEwOTlWLc.html"]vegeta and burma hentai[/url], http://www.afsbagman.com/LZBzPEwOTlWLc.html vegeta and burma hentai, 78508, toon party hentai, [url="http://www.directtechhosting.com/YzcclPSHUAdHN.html"]toon party hentai[/url], http://www.directtechhosting.com/YzcclPSHUAdHN.html toon party hentai, ekpjj, jojo's bizarre adventure hentai, [url="http://www.alavideo.com/uyMifYAEPApRt.html"]jojo's bizarre adventure hentai[/url], http://www.alavideo.com/uyMifYAEPApRt.html jojo's bizarre adventure hentai, eggg, horny hentai schoolgirl, [url="http://fijifestival.com/mdHxGUMtIWVPT.html"]horny hentai schoolgirl[/url], http://fijifestival.com/mdHxGUMtIWVPT.html horny hentai schoolgirl, jdldhv, robozou hentai, [url="http://www.rooftopfilms.com/CQNUnsdbvPzPf.html"]robozou hentai[/url], http://www.rooftopfilms.com/CQNUnsdbvPzPf.html robozou hentai, >:-)), christian hardcore, [url="http://www.akokosher.org/yefqXtYmiALlQ.html"]christian hardcore[/url], http://www.akokosher.org/yefqXtYmiALlQ.html christian hardcore, goz, hentai dickgirls futa, [url="http://businesshost.ca/FbjlGNjqQnjnW.html"]hentai dickgirls futa[/url], http://businesshost.ca/FbjlGNjqQnjnW.html hentai dickgirls futa, :-(, no pay hentai movies, [url="http://cafecafegames.com/TuSvsdoogZnZw.html"]no pay hentai movies[/url], http://cafecafegames.com/TuSvsdoogZnZw.html no pay hentai movies, wydtf, dexter's lab hentai foundry, [url="http://www.stlukessavannah.org/xLepkjzAzjetD.html"]dexter's lab hentai foundry[/url], http://www.stlukessavannah.org/xLepkjzAzjetD.html dexter's lab hentai foundry, cob, anime hardcore hentai, [url="http://www.verdantecologic.com/PHDAWnANiGosg.html"]anime hardcore hentai[/url], http://www.verdantecologic.com/PHDAWnANiGosg.html anime hardcore hentai, >:O,


      • Kevin Bubb

        thank you dear friend, sakura ino hentai videos truveo, [url="http://www.sagbaybbbs.org/QHqwbRNQCzntW.html"]sakura ino hentai videos truveo[/url], http://www.sagbaybbbs.org/QHqwbRNQCzntW.html sakura ino hentai videos truveo, 76982, hentai dragon ball online, [url="http://bill-helf.us/kunikAHYicPTv.html"]hentai dragon ball online[/url], http://bill-helf.us/kunikAHYicPTv.html hentai dragon ball online, euwmft, gay hentai trannys, [url="http://www.ctkparish.org/DfIRPfTKvnTgz.html"]gay hentai trannys[/url], http://www.ctkparish.org/DfIRPfTKvnTgz.html gay hentai trannys, tnemf, hentai pokeman misty, [url="http://www.dresdesign.com/fkShEkUDoHWFW.html"]hentai pokeman misty[/url], http://www.dresdesign.com/fkShEkUDoHWFW.html hentai pokeman misty, :-(, jojo's bizarre adventure hentai, [url="http://www.metal-reviews.com/VFkVlxcGETQGT.html"]jojo's bizarre adventure hentai[/url], http://www.metal-reviews.com/VFkVlxcGETQGT.html jojo's bizarre adventure hentai, 1566, dragon ball hentai video, [url="http://gsptucson.org/XumVYgDwnOqKJ.html"]dragon ball hentai video[/url], http://gsptucson.org/XumVYgDwnOqKJ.html dragon ball hentai video, 229, beautiful leg, [url="http://designray.com/jljrsrMxPiAjb.html"]beautiful leg[/url], http://designray.com/jljrsrMxPiAjb.html beautiful leg, =-[[, hentai threesome mmf, [url="http://pdmsea.com/ffTbAPGhNhJTb.html"]hentai threesome mmf[/url], http://pdmsea.com/ffTbAPGhNhJTb.html hentai threesome mmf, 79976, evangelion hentai comics, [url="http://www.freguesiarioloba.com/PWcEDjpDpNtHp.html"]evangelion hentai comics[/url], http://www.freguesiarioloba.com/PWcEDjpDpNtHp.html evangelion hentai comics, 493, latex-men hentai, [url="http://artekenyon.com/DPHtKcPsUtkPo.html"]latex-men hentai[/url], http://artekenyon.com/DPHtKcPsUtkPo.html latex-men hentai, egec, hentai secret wives club videos, [url="http://evideoproductions.net/piNJUOxdnnYlD.html"]hentai secret wives club videos[/url], http://evideoproductions.net/piNJUOxdnnYlD.html hentai secret wives club videos, 1965, thornberry's hentai, [url="http://www.taxeswilltravel.com/VPEOfJzknmcvd.html"]thornberry's hentai[/url], http://www.taxeswilltravel.com/VPEOfJzknmcvd.html thornberry's hentai, jewapq, sex hentai maid, [url="http://www.verdantecologic.com/PHDAWnANiGosg.html"]sex hentai maid[/url], http://www.verdantecologic.com/PHDAWnANiGosg.html sex hentai maid, jlq, lesbian teen dating site, [url="http://valerianolopez.es/jpRgJHsGisWVI.html"]lesbian teen dating site[/url], http://valerianolopez.es/jpRgJHsGisWVI.html lesbian teen dating site, %-(,


    • Jäbä

      vedä uudestaan joku tampio on laitanu ne ihan päin mäntyy....

    • Honda Mies

      Mun monkeykaan ei toimi. Tuu säki vittuilee aikuisille autopalstoille se helpottaa!

      • Manakuski

        Hondamies: No jos nyt en kuitenkaan..

        Asiasta toiseen, tuli juuri ostettua paikallisesta sekatavarakaupasta Kinzon digitaalinen yleismittari (9,95e) ja olen nyt lukassut ton käyttöohjeen läpi.

        Kysymys kuuluu: mihin asentoon mun pitää säätää toi laite, kun sillä puikolla meinaan sitä jännitettä mitata.. Ei ole tullut näitten kanssa aiemmin pelleiltyä, joten jos joku vois valaista asiaa.

        Kiitos avusta etukäteen!


      • Johtomies
        Manakuski kirjoitti:

        Hondamies: No jos nyt en kuitenkaan..

        Asiasta toiseen, tuli juuri ostettua paikallisesta sekatavarakaupasta Kinzon digitaalinen yleismittari (9,95e) ja olen nyt lukassut ton käyttöohjeen läpi.

        Kysymys kuuluu: mihin asentoon mun pitää säätää toi laite, kun sillä puikolla meinaan sitä jännitettä mitata.. Ei ole tullut näitten kanssa aiemmin pelleiltyä, joten jos joku vois valaista asiaa.

        Kiitos avusta etukäteen!

        Häh, eikö käyttöoppaasta selvinnyt? ;o)

        Jännitettä mitataan voltteina. Ja kun on näin pienistä jännitteistä kysymys, niin jos siinä on esim 0-20 voltin alue niin se käypi hienosti. Tasa- ja vaihtojännitteelle on omat asentonsa: tasajännite on merkitty = tai DC, vaihtojännite ~ tai AC.

        Jos vaikka sieltä akun navoista aloitat sen mittailun niin VDC-alue kehiin. Toinen mittarin piuhoista on luultavasti Common-, laita se miinusnapaan tai "maihin" (runkoon). Toinen sitten akun plusnapaan. Nyt pitäisi mittarin näyttää akun lepojännitettä, noin 6 volttia. Sitten kun räjäytät pelin käyntiin niin jos lataus pelaa, nousee jännite jonnekin 7 voltin seutuville (kunhan annat tarpeeksi kierroksia).

        Noilla pääset alkuun.


      • Mopomies
        Manakuski kirjoitti:

        Hondamies: No jos nyt en kuitenkaan..

        Asiasta toiseen, tuli juuri ostettua paikallisesta sekatavarakaupasta Kinzon digitaalinen yleismittari (9,95e) ja olen nyt lukassut ton käyttöohjeen läpi.

        Kysymys kuuluu: mihin asentoon mun pitää säätää toi laite, kun sillä puikolla meinaan sitä jännitettä mitata.. Ei ole tullut näitten kanssa aiemmin pelleiltyä, joten jos joku vois valaista asiaa.

        Kiitos avusta etukäteen!

        No, se tööttöhän toimii sillä akusta tulevalla tasavirralla, eli käännä se tasavirta asentoon.
        (Tasavirta = DC, mun mittarissa on DCV, eli tasavirta voltteja.) Siis siihen DC tai DCV asentoon. AC on vaihtovirta (ACV = vaihtovirta voltteja)

        Etkös sä lukenu sen käyttöohjeen läpi ?
        Pitäishän siitä selvitä...


      • Mopomies
        Mopomies kirjoitti:

        No, se tööttöhän toimii sillä akusta tulevalla tasavirralla, eli käännä se tasavirta asentoon.
        (Tasavirta = DC, mun mittarissa on DCV, eli tasavirta voltteja.) Siis siihen DC tai DCV asentoon. AC on vaihtovirta (ACV = vaihtovirta voltteja)

        Etkös sä lukenu sen käyttöohjeen läpi ?
        Pitäishän siitä selvitä...

        Sori, unohdin, että on valittava vielä sopiva DCV alue, eli sopivin olis varmaan se 0-20V.

        Käännä DCV alueelle ja sitten vielä valitse
        se 0-20V.


      • Manakuski
        Mopomies kirjoitti:

        Sori, unohdin, että on valittava vielä sopiva DCV alue, eli sopivin olis varmaan se 0-20V.

        Käännä DCV alueelle ja sitten vielä valitse
        se 0-20V.

        Noni, elikkä mittasin sen töötin virta päällä, ja kone päällä.. Ja.. Selvisipä, että voltteja tuli alle yksi kummallakin kerralla.

        Elikkä töötissä ei ole vikaa.
        On se ihmeellistä, vähä tulee mieleen että tiesiköhän myyjät tästä..

        Muttamutta, asiaan. Mitkä vikamahdollisuudet tässä vois nyt olla, mitä lähden tarkistamaan?

        Vinkkejä, kiitos.


      • Johtomies
        Manakuski kirjoitti:

        Noni, elikkä mittasin sen töötin virta päällä, ja kone päällä.. Ja.. Selvisipä, että voltteja tuli alle yksi kummallakin kerralla.

        Elikkä töötissä ei ole vikaa.
        On se ihmeellistä, vähä tulee mieleen että tiesiköhän myyjät tästä..

        Muttamutta, asiaan. Mitkä vikamahdollisuudet tässä vois nyt olla, mitä lähden tarkistamaan?

        Vinkkejä, kiitos.

        Kerroppa ensin asiaatuntemattomalle, tuleeko töötille tasa- vai vaihtovirta! Entä kuinka mittasit sen yhden voltin tuloksen: töötin johdon ja rungon väliltä, töötin johdon ja akun miinuksen väliltä...?

        Yleensä yksinkertaisin tapa etsiä katkosta tasavirtasysteemissä on pistää mittarin miinusjohto VARMAAN miinuspaikkaan (eli akun miinusnapaan) ja lähteä sitten etsimään plussaa kytkentäkaavion mukaan aloittaen laitteelta ja edeten sitten pätkä kerrallaan kohti akun plusnapaa. Eli jos ei laitteelle tule, niin mikä on seuraava mahdollinen mittauspiste "ylävirtaan" päin? Jokin kytkentärima? Sokeripala? Virtalukko? Sulakerasia? Pätkä kerrallaan mittaamalla saat paikallistettua sen "tolpanvälin" jolle sähköt häviää.

        Ja niinkuin aikaisemmin on jo tullut mainittua, itse piuha on harvoin viallinen (vaikka voi sekin tietysti olla). Tavallisempaa on, että liitokset hapettuvat, ja kytkimet voivat mennä rikki. Siksi esim. virtalukolta täytyy yleensä mitata sekä tuleva että lähtevä jännite.

        Mittaillessasi muista, että myös mittajohdon ja mitattavan kohdan välillä saattaa olla huono kosketus, joka vääristää tulokset. Siis rapsuta mittajohdon piikillä mahdolliset hapettumat pois ja paina se kunnolla mittauskohteeseen.


      • Esko
        Manakuski kirjoitti:

        Noni, elikkä mittasin sen töötin virta päällä, ja kone päällä.. Ja.. Selvisipä, että voltteja tuli alle yksi kummallakin kerralla.

        Elikkä töötissä ei ole vikaa.
        On se ihmeellistä, vähä tulee mieleen että tiesiköhän myyjät tästä..

        Muttamutta, asiaan. Mitkä vikamahdollisuudet tässä vois nyt olla, mitä lähden tarkistamaan?

        Vinkkejä, kiitos.

        Älä pidä enää lukijoita jännityksessä. Montako volttia mittaus akun navoissa näyttää?


      • Mopomies
        Esko kirjoitti:

        Älä pidä enää lukijoita jännityksessä. Montako volttia mittaus akun navoissa näyttää?

        Joo, kerro jo, paljo se jännite on akun navoista mitattuna !

        Normaali 6 voltin akun
        - lepojännite on. n. 6V
        - latausjännite: 6,5V - 8V


      • Manakuski
        Mopomies kirjoitti:

        Joo, kerro jo, paljo se jännite on akun navoista mitattuna !

        Normaali 6 voltin akun
        - lepojännite on. n. 6V
        - latausjännite: 6,5V - 8V

        Odotus palkitaan.. Muttamutta, whatta fuck?! Mitattuani juuri lepojännitteen, hämmästyn, koska mittari ilmottaa hieman päälle 3 volttia..

        Vika taitaakin johtua akusta, ei sen laadusta, vaan sen virrasta. Koska on uusi akku, mahdollisuus akun huonosta kunnosta ei voi olla mahdollinen ongelma. Joten viisaammat..

        What's the problem? Laturi? Tell me..


      • Esko
        Manakuski kirjoitti:

        Odotus palkitaan.. Muttamutta, whatta fuck?! Mitattuani juuri lepojännitteen, hämmästyn, koska mittari ilmottaa hieman päälle 3 volttia..

        Vika taitaakin johtua akusta, ei sen laadusta, vaan sen virrasta. Koska on uusi akku, mahdollisuus akun huonosta kunnosta ei voi olla mahdollinen ongelma. Joten viisaammat..

        What's the problem? Laturi? Tell me..

        Ei uutta akkua voi ottaa käyttöön miten tahansa. Käyttöohje pitää lukea ja tehdä siinä kerrotut temput. Minunkin pitää mennä ostamaan pian uusi akku. Se vaatii oikean vahvuista happoa sisäänsä ja sitten latausta muutamia tunteja.


      • Johtomies
        Manakuski kirjoitti:

        Odotus palkitaan.. Muttamutta, whatta fuck?! Mitattuani juuri lepojännitteen, hämmästyn, koska mittari ilmottaa hieman päälle 3 volttia..

        Vika taitaakin johtua akusta, ei sen laadusta, vaan sen virrasta. Koska on uusi akku, mahdollisuus akun huonosta kunnosta ei voi olla mahdollinen ongelma. Joten viisaammat..

        What's the problem? Laturi? Tell me..

        Ja mittaappa nyt sitten vielä se jännite akun navoista kun kone käy ja annat kierroksia, eli siis latausjännite. Nouseeko tuosta lepojännitteestä ja kuinka korkealle?


      • Manakuski
        Johtomies kirjoitti:

        Ja mittaappa nyt sitten vielä se jännite akun navoista kun kone käy ja annat kierroksia, eli siis latausjännite. Nouseeko tuosta lepojännitteestä ja kuinka korkealle?

        Kun kone on käynnissä, niin eihän se vaikuta jos johdot on irti mittauksen takia? Miten siis mittaan latausjännitteen.. Yksinkertaista (?) mutta silti niin vaikeaa :P Neuvokaa tietämätöntä.


      • Mopomies
        Manakuski kirjoitti:

        Odotus palkitaan.. Muttamutta, whatta fuck?! Mitattuani juuri lepojännitteen, hämmästyn, koska mittari ilmottaa hieman päälle 3 volttia..

        Vika taitaakin johtua akusta, ei sen laadusta, vaan sen virrasta. Koska on uusi akku, mahdollisuus akun huonosta kunnosta ei voi olla mahdollinen ongelma. Joten viisaammat..

        What's the problem? Laturi? Tell me..

        Ompas alhainen. Tuo voi selittää töötön toimimattomuuden, sillä DC, eli tasavirta töötit ovat tarkkoja virrasta.

        Ensiksikin, kerrohan mikä on akun latausjännite ?
        Jos se on 6,5 - 8 V, toimii lataus normaalisti, jos se on alle 6V, on vika varmasti latausjärjestelmässä.
        Ensiksi siis vain mopo käyntiin ja mittaa DC asteikolla latausjännite.

        Muuten, käytithän mittauksessa sitä tasavirta, eli DC asteikkoa, 0-20 V ?


      • Mopomies
        Manakuski kirjoitti:

        Kun kone on käynnissä, niin eihän se vaikuta jos johdot on irti mittauksen takia? Miten siis mittaan latausjännitteen.. Yksinkertaista (?) mutta silti niin vaikeaa :P Neuvokaa tietämätöntä.

        Ethän vain ole laittanut mopoa käyntiin silloin kun akun johdot ovat olleet irti ?

        Jos olet, niin on suuri vaara, että tasasuuntaaja on mennyt rikki, sillä se ei todellakaan kestä jännitepiikkejä !

        Mopoa ei missään tapauksessa saa käyttää ilman akkua !

        Latausjänniteen mittaat tietysti akun navoista, kun niissä on johdot kiinni.

        Toivottavasti et käyttänyt mopoa ilman akkua, vaikka eihän se tietysti varmaa ole, että meneekö tasavirtasuuntaaja rikki, mutta suuri on vaara.


      • Manakuski
        Mopomies kirjoitti:

        Ethän vain ole laittanut mopoa käyntiin silloin kun akun johdot ovat olleet irti ?

        Jos olet, niin on suuri vaara, että tasasuuntaaja on mennyt rikki, sillä se ei todellakaan kestä jännitepiikkejä !

        Mopoa ei missään tapauksessa saa käyttää ilman akkua !

        Latausjänniteen mittaat tietysti akun navoista, kun niissä on johdot kiinni.

        Toivottavasti et käyttänyt mopoa ilman akkua, vaikka eihän se tietysti varmaa ole, että meneekö tasavirtasuuntaaja rikki, mutta suuri on vaara.

        Juu en ole käynnistänyt ilman akkua, huhhuh sentään. Asiasta toiseen, olen mittailut tolla dcv 20v asteikolla. Siis.. Miten mittaan latausjännitteen, kun johdot ovat kiinni, enhän silloin saa noita mittauspiikkejä minnekkään tökättyä.. ?


      • Mopomies
        Manakuski kirjoitti:

        Juu en ole käynnistänyt ilman akkua, huhhuh sentään. Asiasta toiseen, olen mittailut tolla dcv 20v asteikolla. Siis.. Miten mittaan latausjännitteen, kun johdot ovat kiinni, enhän silloin saa noita mittauspiikkejä minnekkään tökättyä.. ?

        Joo, hyvä ettet käynnistänyt.

        Jos johdot on kiinni, voi mittailla rauhassa jännitettä mopoon ollessa käynnissä. Silloin ei tasavirtasuuntaaja voi mennä rikki, ainakaan jännitepiikkien johdosta, tietty muista satunnaisista syistä, joita sinä et voi aiheuttaa.

        Mittaa vain mopon ollessa käynnissä, akun navoista, eli mittarin johdot vain akun napoihin kiinni. Mittaa eri kierroksilla.
        Jännitteen on oltava min. 6,5V ja max. 8V-9V


      • Manakuski
        Mopomies kirjoitti:

        Ompas alhainen. Tuo voi selittää töötön toimimattomuuden, sillä DC, eli tasavirta töötit ovat tarkkoja virrasta.

        Ensiksikin, kerrohan mikä on akun latausjännite ?
        Jos se on 6,5 - 8 V, toimii lataus normaalisti, jos se on alle 6V, on vika varmasti latausjärjestelmässä.
        Ensiksi siis vain mopo käyntiin ja mittaa DC asteikolla latausjännite.

        Muuten, käytithän mittauksessa sitä tasavirta, eli DC asteikkoa, 0-20 V ?

        Niinpä niin. Akun navoista, eihän tossa ole kuin nuo johdot(?), hyvä kun on taas osaava asialla..


      • Johtomies
        Manakuski kirjoitti:

        Niinpä niin. Akun navoista, eihän tossa ole kuin nuo johdot(?), hyvä kun on taas osaava asialla..

        Minkähänlainen akku siinä oikein on... harmi kun en tunne tuota Monkeytä enkä ole koskaan nähnyt miten ja minkälainen akku siinä on, niin on vähän huono neuvoa. Jo tuolla aikaisemmin neuvoin väärin kun oletin olemattomia.

        Joka tapauksessa sinun pitäisi nyt saada mitatuksi akun napoihin tuleva jännite koneen käydessä, johdot paikoillaan. Kai ne mittapiikit jotenkin saa sinne tungettua? Yksi keino on työntää esim. nuppineulat johtojen eristeen läpi niin että neulan kärki painuu kupariin, niin sitten voi mitata niistä neuloista - mutta ei ole oikein suositeltava jippo koska eristeisiin tulee reikiä.

        Jos ei navoista pysty mittaamaan (vaikka en kyllä oikein käsitä miksi ei pystyisi), niin seuraa akulta lähteviä johtoja (käytä kytkentäkaaviota apuna!) niin löydät ehkä kohdan, johon mittapäät on helpompi saada.

        Jos tuntuu että kädet loppuu kesken mittauksia tehdessä ja mopoa käytellessä niin pyydä kaveria apuun.


      • Mopomies
        Johtomies kirjoitti:

        Minkähänlainen akku siinä oikein on... harmi kun en tunne tuota Monkeytä enkä ole koskaan nähnyt miten ja minkälainen akku siinä on, niin on vähän huono neuvoa. Jo tuolla aikaisemmin neuvoin väärin kun oletin olemattomia.

        Joka tapauksessa sinun pitäisi nyt saada mitatuksi akun napoihin tuleva jännite koneen käydessä, johdot paikoillaan. Kai ne mittapiikit jotenkin saa sinne tungettua? Yksi keino on työntää esim. nuppineulat johtojen eristeen läpi niin että neulan kärki painuu kupariin, niin sitten voi mitata niistä neuloista - mutta ei ole oikein suositeltava jippo koska eristeisiin tulee reikiä.

        Jos ei navoista pysty mittaamaan (vaikka en kyllä oikein käsitä miksi ei pystyisi), niin seuraa akulta lähteviä johtoja (käytä kytkentäkaaviota apuna!) niin löydät ehkä kohdan, johon mittapäät on helpompi saada.

        Jos tuntuu että kädet loppuu kesken mittauksia tehdessä ja mopoa käytellessä niin pyydä kaveria apuun.

        Jos et suoraan akusta voi mitata, vaikka kyllä pitäisi.

        1: Ota akku ois paikoiltaan, ja jos johdot riittää niin kytke ne sitten akkuun, joka on esim.
        jossain muualla siinä lähellä.
        Toivottavasti johdot ovat sen verran pitkät.

        2: Jos edellistä ei voi toteuttaa, mittaa mopon olleesa käynnissä töötön johdoista. Sinne tulee akun tasavirtaa. Irrota vain töötön johdot, ja mittarin piikit töötönjohtoihin.
        Kierroksia koneeseen ja mittaa jännite DC asteikolla.


      • Manakuski
        Mopomies kirjoitti:

        Jos et suoraan akusta voi mitata, vaikka kyllä pitäisi.

        1: Ota akku ois paikoiltaan, ja jos johdot riittää niin kytke ne sitten akkuun, joka on esim.
        jossain muualla siinä lähellä.
        Toivottavasti johdot ovat sen verran pitkät.

        2: Jos edellistä ei voi toteuttaa, mittaa mopon olleesa käynnissä töötön johdoista. Sinne tulee akun tasavirtaa. Irrota vain töötön johdot, ja mittarin piikit töötönjohtoihin.
        Kierroksia koneeseen ja mittaa jännite DC asteikolla.

        Elikkä tein näin miten mopomies neuvoi, siis 2. ohjeen tapaan.. Ja hämmästyin, töötille tuli latausjännitettä yli 7v.. Ja kun mittasin pelkkä virta päällä, niin JÄNNITETTÄ tulikin vähän päälle 6v! Silloin tajusin että olin aiemmin ryssinyt mitattaessani töötille tulevaa jännitettä.

        Siispä, onko nyt töötti hajalla, vai onko sellainen mahdollisuus että maata ei tule?
        Ja entä selittäkääppä se, että miksi töötti töötti äänähtää samanlailla kuin ennenkin, kun johtoja kokeilee kumminkin päin. Eikös sen pitäisi äänähtää vain johdot oikeinpäin?

        Minä olen sitä mieltä, että en kyllä usko että tuo töötti voisi olla hajalla, tietenkin sekin on mahdollista, mutta aika mahdotonta. Miten saan selville tuleeko tuohon tööttiin maata, ja jos ei, miten saan siihen maata?

        Anteeksi aiemmasta virheellisestä mittauksesta, koska sen takia monet joutuivat "kärsimään". Semmosta se on, kun on kiire, eikä osata.


      • Manakuski
        Mopomies kirjoitti:

        Jos et suoraan akusta voi mitata, vaikka kyllä pitäisi.

        1: Ota akku ois paikoiltaan, ja jos johdot riittää niin kytke ne sitten akkuun, joka on esim.
        jossain muualla siinä lähellä.
        Toivottavasti johdot ovat sen verran pitkät.

        2: Jos edellistä ei voi toteuttaa, mittaa mopon olleesa käynnissä töötön johdoista. Sinne tulee akun tasavirtaa. Irrota vain töötön johdot, ja mittarin piikit töötönjohtoihin.
        Kierroksia koneeseen ja mittaa jännite DC asteikolla.

        Että maan saamattomuus voisi johtua vääntyneestä töötin hakasesta, koska ensimmäisellä johtojenirrotuskerralla toinen hakanen vääntyi.

        Pitäisi kokeilla vääntää se suoraan ja kokeilla vielä johtoja kumminkin päin. Mutta kysyn sitä, että voiko ongelma, siis töötin toimimattomuus johtua siitä?


      • Manakuski
        Manakuski kirjoitti:

        Että maan saamattomuus voisi johtua vääntyneestä töötin hakasesta, koska ensimmäisellä johtojenirrotuskerralla toinen hakanen vääntyi.

        Pitäisi kokeilla vääntää se suoraan ja kokeilla vielä johtoja kumminkin päin. Mutta kysyn sitä, että voiko ongelma, siis töötin toimimattomuus johtua siitä?

        Elikkäs ongelma on ratkennut. Menin hakemaan mopoa tallista, lähteäkseni ajelemaan. No siinä sitten mietin että mikähän tossa töötissä on.. Koitin vääntää sitä toista hakasta suorempaan, ajattelin et mistä sitä tietää vaikka siitäkin johtus.. No sit vein pihdit pois ja kattelin vaan sitä tööttiä..

        Kas kummaa.. Töötin takana näkyy ruuvi, sehän on aika paljon irti, melkein tippumaisillaan. No siinä sitten mietin että mikäköhän kiinnitysruuvi tuokin on, ja päätin ruuvata sen ihan kiinni. No sittenpä ei kuulunutkaan enää mitään, ei pihaustakaan..

        Siinä sitten kummastuneena löysäsin vähän ruuvia, koitin tööttinappia uudestaan, ja sieltä se tuli "tööt!", kunnon töräys :) Elikkä se oli siitä ruuvista kiinni, siitä näköjään voi säätää sitä töötin voimakkuuttaa, muttamutta..

        Ihmettelen vain miksei kukaa tajunnut tätä hommaa tästä kysyä, että oisin tiennyt tuostakin kokeilla :/ Nyt se kuitenkin toimii, ja hyvä niin.

        Ottakaa opiksi, että kaikki ei ole niin monimutkaista, miltä näyttää :)


      • Johtomies
        Manakuski kirjoitti:

        Elikkäs ongelma on ratkennut. Menin hakemaan mopoa tallista, lähteäkseni ajelemaan. No siinä sitten mietin että mikähän tossa töötissä on.. Koitin vääntää sitä toista hakasta suorempaan, ajattelin et mistä sitä tietää vaikka siitäkin johtus.. No sit vein pihdit pois ja kattelin vaan sitä tööttiä..

        Kas kummaa.. Töötin takana näkyy ruuvi, sehän on aika paljon irti, melkein tippumaisillaan. No siinä sitten mietin että mikäköhän kiinnitysruuvi tuokin on, ja päätin ruuvata sen ihan kiinni. No sittenpä ei kuulunutkaan enää mitään, ei pihaustakaan..

        Siinä sitten kummastuneena löysäsin vähän ruuvia, koitin tööttinappia uudestaan, ja sieltä se tuli "tööt!", kunnon töräys :) Elikkä se oli siitä ruuvista kiinni, siitä näköjään voi säätää sitä töötin voimakkuuttaa, muttamutta..

        Ihmettelen vain miksei kukaa tajunnut tätä hommaa tästä kysyä, että oisin tiennyt tuostakin kokeilla :/ Nyt se kuitenkin toimii, ja hyvä niin.

        Ottakaa opiksi, että kaikki ei ole niin monimutkaista, miltä näyttää :)

        Per aspera ad astra, kuten meillä muinaisilla roomalaisilla oli tapana sanoa.

        Töötin löysällä ollut ruuvi säätää töötin toimintaa. Periaate on sellainen, että kun virta kulkee töötin läpi, sen sisällä oleva käämi tulee magneettiseksi ja vetää kalvoa toiseen suuntaan - ja katkaisee samalla virran, jolloin kalvo taas palaa alkuasemaansa. Tuo kun tapahtuu muutamia satoja kertoja sekunnissa niin äänihän siitä kuuluu. Sillä ruuvilla säädetään kalvon jämminkiä niin että tuo ketjureaktio toimii.

        Niinkuin olet huomannut, vikamahdollisuuksia on monenlaisia ja siksi kunnon troubleshoottaus perustuu eri mahdollisuuksien systemaattiseen poissulkemiseen yksi kerrallaan. Tällä kertaa mittaukset antoivat aluksi vähän harhaanjohtavaa tietoa, mutta se menee osittain opettelun piikkiin... nyt kun sinulla on yleismittari ja jo käytännön kokemustakin vähän kinkkisemmän sähkövian etsimisestä, niin ensi kerralla tiedät jo miten toimia!

        PS: Tuollainen töötti ei välitä mitään virran napaisuudesta, eli toimii yhtä hyvin olivatpa johdot kumminpäin tahansa.

        PS2: Kuten huomaat, joskus tuolla viestiketjun alkupäässä muistaakseni annettu neuvo "vetää sinne uudet piuhat" ei olisi ongelmaasi ratkaissut...


      • Manakuski
        Johtomies kirjoitti:

        Per aspera ad astra, kuten meillä muinaisilla roomalaisilla oli tapana sanoa.

        Töötin löysällä ollut ruuvi säätää töötin toimintaa. Periaate on sellainen, että kun virta kulkee töötin läpi, sen sisällä oleva käämi tulee magneettiseksi ja vetää kalvoa toiseen suuntaan - ja katkaisee samalla virran, jolloin kalvo taas palaa alkuasemaansa. Tuo kun tapahtuu muutamia satoja kertoja sekunnissa niin äänihän siitä kuuluu. Sillä ruuvilla säädetään kalvon jämminkiä niin että tuo ketjureaktio toimii.

        Niinkuin olet huomannut, vikamahdollisuuksia on monenlaisia ja siksi kunnon troubleshoottaus perustuu eri mahdollisuuksien systemaattiseen poissulkemiseen yksi kerrallaan. Tällä kertaa mittaukset antoivat aluksi vähän harhaanjohtavaa tietoa, mutta se menee osittain opettelun piikkiin... nyt kun sinulla on yleismittari ja jo käytännön kokemustakin vähän kinkkisemmän sähkövian etsimisestä, niin ensi kerralla tiedät jo miten toimia!

        PS: Tuollainen töötti ei välitä mitään virran napaisuudesta, eli toimii yhtä hyvin olivatpa johdot kumminpäin tahansa.

        PS2: Kuten huomaat, joskus tuolla viestiketjun alkupäässä muistaakseni annettu neuvo "vetää sinne uudet piuhat" ei olisi ongelmaasi ratkaissut...

        Kiitos, Johtomies. Näin juuri, eikä se johtojen vetäminen olisi paljoa houkutellutkaan :D Onneksi ei tullut ryhdyttyä mihinkään mittavampaan operaatioon.

        Kiitos kaikille vielä neuvoista, niistäkin mistä ei ollut mitään hyöytyä.. Minun puolestani tämän ketjun voi nyt antaa olla..


      • Mopomies
        Manakuski kirjoitti:

        Kiitos, Johtomies. Näin juuri, eikä se johtojen vetäminen olisi paljoa houkutellutkaan :D Onneksi ei tullut ryhdyttyä mihinkään mittavampaan operaatioon.

        Kiitos kaikille vielä neuvoista, niistäkin mistä ei ollut mitään hyöytyä.. Minun puolestani tämän ketjun voi nyt antaa olla..

        Juu, onneksi olkoon, mutta kannattas oikeesti vaihtaa Monkey:in 12V sähköt.
        Varsinkin, jos ajat enemmän talvella ja pimeinä aikoina.

        Todella hyviä ohjeita tähän saat kun laitat hakuun
        Monkey Fever, niin sietä saa tietoa 12V sähköjen asentamiseksi ja muutakin tietoa Monkeystä.

        :)


      • Manakuski
        Mopomies kirjoitti:

        Juu, onneksi olkoon, mutta kannattas oikeesti vaihtaa Monkey:in 12V sähköt.
        Varsinkin, jos ajat enemmän talvella ja pimeinä aikoina.

        Todella hyviä ohjeita tähän saat kun laitat hakuun
        Monkey Fever, niin sietä saa tietoa 12V sähköjen asentamiseksi ja muutakin tietoa Monkeystä.

        :)

        Kiitos vaan, tuo on jo tiedossa :) Muistatko yhtään, mitä tuli suunnilleen yhteensä maksamaan? Kaikki tarvittavat osat 12v sähköihin siis.. Ei oikein kehtais vielä vaihtaa, vaikka tässä iltasella tulee useesti ajeltua, kun tuo 6v akku tuli juuri ostettua, niin jäisi sitten 2 akkua käyttämättömäksi, toinen vanha ja toinen uusi..


    • Mopomies

      12V sähköt maksaa sellasen 50 € - 100 €.
      Hinta sisältää akun, tasavirtasuuntaajan, jänniteensäätimen.

      Lisäksi vielä tarvitset tietty 12V polttimoita.
      Ne ei paljon maksa.

      Vanhat akut ja regulaattorin voit myydä.

      • Manakuski

        Selvä.


    • ?????

      Joo.

    • Joopa....

      Juu.

    • juukendia

      cdi boxi paskana

      • Juupa jaa

        Missä mahtaa sijaita Monkeyssä?


    • paskana

      Meniköhän mun skopasta nyt sähköt oikoseen ku en katsonut tarpeeksi tarkkaan oliko vai - niin kytkin väärinpäin ja kokeilin startata.... :( muutama kipinä lensi sinne tänne sieltä täältä en ole varma... toivottavasti ei mennyt starttipaskaksi..

    • TTRHRYHH

      Kaikkien mystisesti palavien kojetaulu takavalo tööttä kysymysten avain on MAAJOHTO virta menee johonkin lamppuun (maana)osin ja jännite ei riitä TÖÖTTÄÄN.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16643
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      38
      4497
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2597
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1898
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1543
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      393
      1496
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1349
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1283
    9. Onko PS kaaoksessa?

      Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      982
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      965
    Aihe