Hulluksi suihkun jälkeen?

tero

Suihkun jälkeen iho kutiaa joka puolelta niin että meinaa tulla hulluksi! Pakko raapia itsensä punaiseksi, kutinakohtaus kestää noin 15 min. Mikä tähän avuksi? Päivittäinen hygienian hoito käy hankalaksi. Lisäksi iholle nousee kylmässä pieniä kutiavia näppylöitä, onko näillä yhteys keskenään? Kummallista on että kun menee saunaan ja ottaa kunnon löylyt, ja senjälkeen menee suihkuun niin ei kutise juuri ollenkaan.

23

26819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kosteuta

      Mullakin kutisee (talvella, pakkaset -> kuiva ilma) hetken suihkun jälkeen. Se johtuu ihon kuivumisesta mihin itse saan avun kosteusvoiteesta.

    • Sinni

      Ihon kuivuudesta myös johtuu mun kutina aina suihkusta tullessa.... oon huomannut tämän varsinkin kuuman suihkun jälkeen (vaikka kuumassa suihkussa ei ihotautilääkärien mukaan saisi edes käydä, vaan pestä itsensä vain nopeasti haalealla vedellä).

      Iho tulisi myös rasvata heti suihkusta tullessa, eikä antaa sen kuivua. Eli kuivaa vain pikaisesti enimmät vesipisarat pois (älä hankaa!) ja rasvaa heti esim. jollain miedolla apteekin perusvoiteella. Apteekin Humektan (vihreä purkki) on ollut ainakin itselleni hyvä koko kehon perusvoide, ei liian rasvainen. Vaihtoehtoisesti olen käyttänyt Aqualania (keltainen purkki) tai Basania (violetti-valkoinen purkki). Testaamalla löytyy se paras vaihtoehto.

      Jos käytät jotain hajustettuja / marketin tujunhajuisia suihkusaippuoita jne, vaihda ainakin kokeellisesti apteekin tuotteisiin. Esim. Eucerin-sarjassa on öljysuihkusaippua, joka ei kuivata ihoa niin paljon pestessä.

      • tero

        eihän siinä ehdi suihkun jälkeen mitään rasvailla kun pitäis selkä ja kaikki...kyllä menee hankalaksi. Kutina iskee välittömästi suihkun jälkeen. Eikö ole tosiaan muuta konstia?


      • tero
        tero kirjoitti:

        eihän siinä ehdi suihkun jälkeen mitään rasvailla kun pitäis selkä ja kaikki...kyllä menee hankalaksi. Kutina iskee välittömästi suihkun jälkeen. Eikö ole tosiaan muuta konstia?

        pitäis kyllä koko ukon hypätä johonkin rasvapaljuun että kutina ei ehtis alkaa!


      • mullakin
        tero kirjoitti:

        pitäis kyllä koko ukon hypätä johonkin rasvapaljuun että kutina ei ehtis alkaa!

        Tee silleen, että suoraan vettä valuvana laitat kosteusvoidetta. Itse käytän kuivan ihon niveaa ja ainakin se levittyy nopeasti silloin, kun sitä sivelee märälle iholle. Sitten ei mitään kuivausta vaan suoraan puuvilla-alusvaatteet päälle niin helpottaa. Tietty vähän ne vaatteet kastuu mutta iholle tekee hyvää.

        Kysyin kouluterkkarilta lapsena, mistä tää johtuu. Just samalla tavalla, että suihkun jälkeen tosi paha, saunan ja suihkun jälkeen vähän helpompi. Vastaus oli, että vika on ihon perusrakenteessa: ihohuokoset ovat aivan liian pienikokoisia ja niitä on tuhkatiheässä niin, etteivät ne pääse toimimaan normaalisti. Taitaa siis tarkoittaa atooppista ihotyyppiä.


      • tero
        mullakin kirjoitti:

        Tee silleen, että suoraan vettä valuvana laitat kosteusvoidetta. Itse käytän kuivan ihon niveaa ja ainakin se levittyy nopeasti silloin, kun sitä sivelee märälle iholle. Sitten ei mitään kuivausta vaan suoraan puuvilla-alusvaatteet päälle niin helpottaa. Tietty vähän ne vaatteet kastuu mutta iholle tekee hyvää.

        Kysyin kouluterkkarilta lapsena, mistä tää johtuu. Just samalla tavalla, että suihkun jälkeen tosi paha, saunan ja suihkun jälkeen vähän helpompi. Vastaus oli, että vika on ihon perusrakenteessa: ihohuokoset ovat aivan liian pienikokoisia ja niitä on tuhkatiheässä niin, etteivät ne pääse toimimaan normaalisti. Taitaa siis tarkoittaa atooppista ihotyyppiä.

        Käyn suihkussa "juoksemalla" eli en jää seisoskelemaan ja en käytä saippuaa, sitten nopeasti kuivaamaan pyyhkeellä. Tämä on ainoa keino selvitä ilman raapimiskohtausta. Olen huomannut että kyllä sitä kummasti puhdistuu vaikka ei saippuaa käytäkkään. Tukanpesu on tietenkin eri juttu mutta sen voi tehdä ilman suihkuakin. Harmillista että vanhemmiten on tällainen vaiva (43v) nuorena olin himouimari, nyt ei puhettakaan sellaisesta!


      • mullakin
        tero kirjoitti:

        Käyn suihkussa "juoksemalla" eli en jää seisoskelemaan ja en käytä saippuaa, sitten nopeasti kuivaamaan pyyhkeellä. Tämä on ainoa keino selvitä ilman raapimiskohtausta. Olen huomannut että kyllä sitä kummasti puhdistuu vaikka ei saippuaa käytäkkään. Tukanpesu on tietenkin eri juttu mutta sen voi tehdä ilman suihkuakin. Harmillista että vanhemmiten on tällainen vaiva (43v) nuorena olin himouimari, nyt ei puhettakaan sellaisesta!

        Mä en voisi kuvitellakaan suihkua ilman kosteusvoidetta. Pointtina on se, että ei saa kuivata välissä. Mulla ainakin pienikin kuivuminen jo aloittaa kutinan. Voide pitää levittää märkänä. Kun aloitan käsistä, minuutin päästä olen jaloissa mutta silloin en jo kutisevat. Pitää siis levittää tosi nopeesti ja märälle.

        Jos tekee näin ihan joka kerran suihkun tai ihon kastumisen jälkeen muutaman vuoden ajan, niin iho oppii rauhoittumaan siitä kosteusvoiteesta ja sitten voi kastella itseään useammin.

        Kun muutin neljä vuotta sitten pois kotoa, jouduin käymään suihkussa pesulla. Aiemmin olin peseytynyt vain saunan yhteydessä. Kolmen vuoden päästä ei ollut enää niin kamalaa. Ja nyt neljännen vuoden ajan olen pystynyt käymään suihkussa jopa kolme neljä kertaa viikossa ja harrastamaan myös uimista :)

        Hiukset kuitenkin rasvoittuvat tosi nopeasti, mikä on harmi. Joudun pesemään ne joka aamu lavuaarissa.


      • suihkuna
        tero kirjoitti:

        pitäis kyllä koko ukon hypätä johonkin rasvapaljuun että kutina ei ehtis alkaa!

        Tuo Euserin suihkuöljy vei minun iho-ongelmani. Kastelet ihon, sitten levität sienellä iholle suihkuöljyä; se muuten vaahtoaa todella hyvin, ja sitten huuhtelet normaalisti. Öljy ehtii suihkun aikana imeytyä sen verran, että jälkivoiteluja ei tarvita! Kun levität öljyä sienellä, et sinä aikana pidä suihkua päällä.


      • helina_vain
        tero kirjoitti:

        Käyn suihkussa "juoksemalla" eli en jää seisoskelemaan ja en käytä saippuaa, sitten nopeasti kuivaamaan pyyhkeellä. Tämä on ainoa keino selvitä ilman raapimiskohtausta. Olen huomannut että kyllä sitä kummasti puhdistuu vaikka ei saippuaa käytäkkään. Tukanpesu on tietenkin eri juttu mutta sen voi tehdä ilman suihkuakin. Harmillista että vanhemmiten on tällainen vaiva (43v) nuorena olin himouimari, nyt ei puhettakaan sellaisesta!

        hei tero,
        sama vaiva, ollut jo vuosikymmeniä ja olen jutellut vaikka kuinka monelle lääkärille. paras diagnoosi mitä olen kuullut 'suvuittain kulkeva kutinaoireyhtymä' jolle ei voi tehdä mitään!
        olen kokeillut kaikki mahdolliset rasvat, kuitattuun ihoon, märkään ihoon, merisuolakylvyt, kerran jopa suolahoitoa, mutta siitä ei ollut ainakaan yhdestä kerrasta mitään iloa.
        ainoa hyvä on kun käy saunassa, hikoilee kunnolla ja sitten pesee - silloinkin voi tulla kutinaa, mutta useimmiten ei.
        myös lämmin suolainen merivesi, siis jossain etelässä, on ollut hyväksi.
        todella kurja tilanne johon ei millään halua suostua varsinkaan näillä helteillä kun tekisi mieli koko ajan käydä suihkussa tai uimassa tai jossain märässä!


    • Sissi

      Eli ostin Ceridal-suihkuöljyä apteekista ja johan loppui kutina ja ihoni voi *huomattavasti* paremmin. :-) Suosittelen myös lisäämään Ceridal-öljyä (*ei* siis suihkuöljyä) iholle heti suihkussa käymisen jälkeen nopsasti. Itse rasvaan selkäni ainoastaan iltaisin, mutta käteni, rintakehäni sekä jalkani aina suihkun jälkeen. Voit kokeilla myös ihan tavallista oliiviöljyä tähän, se on auttanut monia.

      Huomasin tuon Ceridal-öljyn kun avustin vanhainhoitokodissa, jossa käytettiin sitä paljon suihkussa käytössä ja sen jälkeen. Näytti vaikuttavan huomattavasti ihoon. Myös hydrokortisoni (siis todella mietoa kortisonia, joten sitä ei kannata kauheasti pelätä) käytettynä kutisevimpiin kohtiin vaikkapa iltaisin parantaa varmasti tuon kutinan. :-)

      Toivottavasti nämä vinkkini auttoivat sinua jotenkin.. Katso vielä tuo "ruokavalion/ solariumin vaikutus" keskustelu, josta saat ehkäpä apua ihosi yleiskunnolle. :-)

    • ehkä

      Itse olen hiukan sitrushedelmille allerginen ja talvella varsinkin, jos syön niitä oireeni ovat juuri kuvailemisia. Ilma on kuivaa ja iho vaatisi kosteutta ja sitrushedelmien syönti kuivaa ihoani. Vältän näiden hedelmien syöntiä ja iho-oireet ovat lähes poissa.Normaalistihan iho erittää omaa rasvaa omaan tarpeeseensa, mutta joku häiriötekijä sekoittaa tämän ja oireet ovat juuri kutina ja hilseily. Monesti ei pelkkä ihon ulkoinen voitelu riitä vaan tarvitaan jotain sisäisesti käytettävää vitamiinivalmistetta ja toisaalta vältetään ruoka-aineita, jotka aiheuttavat iho-oireita.

    • tintti
    • JUSSI

      Terve samat jutut mulla, eli todellakin kutinat suihkun jalkeen, jalat raavin ruvelle asti siis tosi
      epa mielyttava fiilis. Olen kayttanyt taysin luonnon
      tuotetta sellaista LIMU MOI leva uute, joka on tongan
      saarilta tehty merilevasta. Mulla iho ikaan kuin rauhoittui ei kutinaa, ajatteleppas noita ihmisia jotka syo levaa paivittain, niillahan on ihokin ihan
      toiden lainen kun meilla, saippoista paras on Mantysuopa tai sitten ei mikaan niissa on tosi kovat
      aineet noissa saippuoissa.Ota yhteytta mailin kanssa.
      JUSSI

      • minä

        Luin näitä vanhoja viestejä ja huomasin, että tutuista aiheista on juteltu.

        Minusta tuo kuulostaa aivan kylmäurtikarialta niin kuin Tintti vähän epäilikin.

        Itselläni tulee kylmän ja kuuman vaihteiluista näitä oireita. Olen joskus saanut todella pahoja kohtauksia kun olen tullut lenkiltä kun ilma on ollut vähän kylmä.

        Itselläni todettiin allergiatesteissä toukokuussa tämä kylmäurtikaria. Siihen auttaa vain antihistamiini.


    • timpe

      mulla sama ollut kakarasta asti ja mikään ei tunnu auttavan, hermot tässä menee kun nyttenki syyhyy prkl

    • kiusallinen vaiva

      Kannattaisi kokeilla myös sisäisesti otettavia helokkiöljykapseleita, eivät heti auta, joutuu syömään muutaman kk. Kysellä voi enemmän apteekista ja myös luontaistuotekaupasta saa hyviä neuvoja.

      • kiusallinen vaiva

        Lisään vielä tuohon edelliseen että veljelleni auttoi iho-ongelmiin kalanmaksaöljy, otetaan suun kautta. Hän käyttää nyt jatkuvasti öljyä. Kokeilemalla vain tietää mistä saa avun.


    • kutina prkl

      Mul on sama ongelma ku tuun suihkusta kutina kestää 30-40 min mutta jos käyn saunas ja suihkus nii ei yleensä kutise

      • Zyzsal

      • Suihkuhullu

        Mullakin ollut tuo sama homma koko elämäni (43v.), tai siis mulla alkaa se kutina jo suihkussa, eli iho ei edes ehdi kuivaakaan välillä. Pahimmat kutinat ja paukamat ilmestyy aina olkapäihin, selkään ja muuallekin yläkroppaan, jalkoihin ei mulle tule koskaan mitään, vaikka esim sääret on ehkä se kuivin osa mun kropassa :o
        Noi rasvailuohjeet on pelkkää sanahelinää ainakin mun tapauksessa, olen aina rasvannut ihoni välittömästi kun tulen suihkusta,mutta se "nokkosrokkohan" on jo alkanut ennen kuin olen edes sammuttanut suihkua :/ Tätä hullua kutinaa kestää n.30min ja sitten alkaa jo helpottaa
        Elämäni aikana olen kokeillut vaikka mitä aineita suihkussa, mutta lopputulos on aina sama. Uimaan ei voi mennä ilman antihistamiineja.
        Olen itsekin miettinyt tuota kylmä/kuuma-urtikariaa, mutten ole jaksanut tästä syystä ikinä lääkäriin mennä, koska mitä sitten, en kai mä nyt koko elämää voi niitä antihistamiinejakaan vetää? Koitan vaan kestää...


    • RasvaaRasvaa

      Syöttekö mitenkä rasvaista ruokaa? Rasvan puute elimistössä näkyy mm. kuivana ihona. Ja siis rasvaa, öljyäkin, mutta ihan rasvaista lihaa, voita yms.. Kunnollinen oliiviöljykin voi tehdä hyvää, avokadot myös.

    • Ihovaivoja20v

      Ihotautilääkäri kertoi aikoinaan että ihmiset pilaavat ihonsa pesemällä erinlaisilla saippuoilla kun kuvitellaan että se pitää vaahdota kun ihon huokoset tukkeutuvat ja ihon suojakerros heikkenee.. Ihon pesuun käytetään perusvoidetta niitä on monia erinlaisia ja itse olen saanut siitä loistavan avun ja ihan reseptillä olivat huokeemman hintaisia.. Itse käytän Nutraderm pumppupulloa käyttänyt vuosia ja iho pehmeä ja kimmoisa =)

    • 11yo

      Iho kuivuu kun peset sen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe