Mistä kaikista sitrusheldelmän siemenistä ja omenan ja ym:n hedelmien siemenistä voi kasvattaa ja olette saaneet kivan viherkasvin. Olen kokeillut myös maustepippuria (mustapippuria), mutta en saanut kasvamaan. Joku muistaakseni kertoi, että siitäkin saa viherkasvin. Onko siihen jotain niksejä, että lähtee kasvamaan.
Banaanissa ja kiiwissä on pieniä siemeniä. Kannattaako kokeillakkaan. Paprikan olen saanut joskus kasvamaan, mutta siihen tuli jotain ötököitä, joten visksasin pellolle, ettei tartu toisiin kasveihin. Samoin kävi maapahkinälle. Sinapisiemeniäkin laitoin kerran, mutta siitä kasvoi aika ruma roistakka.
Kertokaa mitä olette saaneet kasvatettua?
appelisiini, omena, mandariini
12
2881
Vastaukset
- Milla
Oon saanut onnistumaan Avokadon, Kiwin, Taatelin, Omenen ja monia sitrushedelmiä siemenistä. Nyt laitoin juuri talteen Kiwin (vanha kasvi kuoli), Verigreipin ja Veriappelsiinin siemeniä. Ne istutan tässä pikapuolin, viimeistään maaliskuun alussa.
Myös Kaktushedelmän siemeniä kannattaa kokeilla, sillä ne on samoja Opuntiakaktuksia ("lätty"- tai "mikkihiiri"kaktukset), joita on tavallisesti totuttu näkemään huonekasveina. Niihin voi tulla keltaiset tai punaiset kukat.
Banaani ei onnistu niistä mustista siemenistä, koska jalostuksen myötä banaanin siemenet on tarkoituksella muunnettu tuottamattomiksi ja kehittymättömiksi. Tosiasiassa banaanin siemenet on isoja ja kovia. Niitä saa toisinaan hyvinvarustetuista siemen- tai puutarhaliikkeistä. Oon joskus kokeillut kasvattaa, mutta en saanut kasvia menestymään. Tein varmasti hoitovirheitä.
Joskus mulla on ollut luumu ja aprikoosi, mutta niihin tuli talven aikana punkkeja ja kummatkin kuoli. Täytyy kokeilla uudelleen kesällä, kun taas kauppoihin tulee persikat, aprikoosit ja nektariinit.
Pippurit ei onnistu, ei myöskään maustehyllystä ostetut unikonsiemenet, koska mausteet säteilytetään säilyvyyden parantamiseksi ja se tuhoaa valmiudet kasvulle. Osa pippureista on makunsa vuoksi poimittu jo raakana, joten sekin on yksi syy, miksei pippurit idä.
Kuitenkin melkein kaikkien tuorehedelmien siemenet itää, joten kannattaa kokeilla. Vesimeloni ja viinirypäle on myös kivoja köynnöksiä. Maapähkinää kannattaa suihkuttaa usein, ettei ötökät valtaisi sitä. Maapähkinä on 1-2vuotinen kasvi ja kuihtuu vähitellen kukittuaan ja tehtyään pähkinöitä. Pölytys vain täytyy tehdä itse vesiväripensselin avulla, jos kasvi on sisällä ja haluaa saada pähkinöitä. Pähkinät kypsyvät reilun puoli vuotta maan sisälle painuneena. Siksi ruukun on oltava laakea ja on hyvä auttaa pähkinöitä kaivamalla niille pieni kuoppa multaan ja taivuttaa pähkinä"oksa" siihen ja peittää varovasti mullalla. (Pähkinä muistuttaa ensin Aku Ankasta tutun Superhessun superpähkinää ja kuoren alla on kaksi tavallista syötävää pähkinää, kun sen avaa).
Tuoretta inkivääriä oon joskus kasvattanut, mutta siitä tuli aika ruma ja se ränsistyy helposti.- kiitos
Kiitos Milla. Sinähän olet perillä asioista. Söin juuri mandariinin ja otin pari siementä talteen. Laitoin vesilasiin, kun ei ollut multaa. Huomenna meen kauppaan ja katselen ihan eri silmillä hedelmähyllyä. Näin kevään tullessa näyttää tuo ikkunalauta niin surkealta, että pitäsi jotain uutta saada ja mikäpä sen halvenpaa ja kiinnostavampaa kuin kasvatella seimenistä jotain vihreää sinne. Toivottavasti onnistun.
- Milla
kiitos kirjoitti:
Kiitos Milla. Sinähän olet perillä asioista. Söin juuri mandariinin ja otin pari siementä talteen. Laitoin vesilasiin, kun ei ollut multaa. Huomenna meen kauppaan ja katselen ihan eri silmillä hedelmähyllyä. Näin kevään tullessa näyttää tuo ikkunalauta niin surkealta, että pitäsi jotain uutta saada ja mikäpä sen halvenpaa ja kiinnostavampaa kuin kasvatella seimenistä jotain vihreää sinne. Toivottavasti onnistun.
Voit aivan hyvin säilyttää siemenet kuivina vaikkapa suodatinpussissa tai paperipussissa. Ne säilyy hyvin kuivina istutukseen saakka. Itäminen helpottuu, mitä nopeammin siemenet saa multaan. Jo vuoden päästä itävyys on heikentynyt jonkin verran. Kannattaa (jos mahdollista) ottaa useampia siemeniä, sillä kaikki ei välttämättä idä koskaan. Sen vuoksi monissa kaupan siemenpussissa lukee itävyysprosentti siemenille.
Onnea kasvatukseen ! - minä
Milla kirjoitti:
Voit aivan hyvin säilyttää siemenet kuivina vaikkapa suodatinpussissa tai paperipussissa. Ne säilyy hyvin kuivina istutukseen saakka. Itäminen helpottuu, mitä nopeammin siemenet saa multaan. Jo vuoden päästä itävyys on heikentynyt jonkin verran. Kannattaa (jos mahdollista) ottaa useampia siemeniä, sillä kaikki ei välttämättä idä koskaan. Sen vuoksi monissa kaupan siemenpussissa lukee itävyysprosentti siemenille.
Onnea kasvatukseen !olen kasvattanut seuraavia:
tomaati
paprika
kiivi
vesimeloni
luumu
persikka
viinirypäle
maapähkinä
mandariini
sirtuuna
greippi
Eli aika samoja kuin Millalla. Myös maissi on hauska kasvi ja tekee hyvissä olosuhteissa jopa tähkän, eli popcornpussista vaan sellanen jyvänen multaan. itää aika nopeasti ja kasvaa hyvin. Suosittelen!
Onnea ksavatukseen!! - Mantelia
minä kirjoitti:
olen kasvattanut seuraavia:
tomaati
paprika
kiivi
vesimeloni
luumu
persikka
viinirypäle
maapähkinä
mandariini
sirtuuna
greippi
Eli aika samoja kuin Millalla. Myös maissi on hauska kasvi ja tekee hyvissä olosuhteissa jopa tähkän, eli popcornpussista vaan sellanen jyvänen multaan. itää aika nopeasti ja kasvaa hyvin. Suosittelen!
Onnea ksavatukseen!!Onko kukaan koekillut mantelia?
Lähtiskö se kasvamaan? - minä
Mantelia kirjoitti:
Onko kukaan koekillut mantelia?
Lähtiskö se kasvamaan?Kyllä manteli lähtee! Mutta siinä täytyy olla kuori! Laitoin kuukausi sitten kuorettoman mantelin multaan, mutta eipä se taida lähteä.. Täytyy ostaa kuorellisia!! :)
- Milla
minä kirjoitti:
olen kasvattanut seuraavia:
tomaati
paprika
kiivi
vesimeloni
luumu
persikka
viinirypäle
maapähkinä
mandariini
sirtuuna
greippi
Onnea ksavatukseen!!Olen kasvattanut maissia kukkaruukussa, sillä kissani tykkää syödä niitä versoja. -Tähkää ei ole koskaan ehtinyt tulemaan. =)
Aika lailla samoja kasveja sinulla on. Oletko kokeillut kasvattaa Avokadoa? Se on yksi ihanimmista kasveista, joita olen siemenestä kasvattanut.
Oletko saanut maapähkinöistä koskaan pähkinöitä?
Niiden pitää antaa kypsyä noin 6 kuukautta mullan alla ruukussa. Siksi on hyvä laittaa pähkinälle laakea (leveä) ruukku, että pähkinät mahtuu tunkeutumaan multaan.
- chili
Onnistuin kerran nuoruudenkokeilussani kasvattamaan chilin. :)
Satoa ei ehtinyt tulla sillä pitkän lomareissun aikana kasvi ehti kuolla. :/- chilin
siemenen ?
En edes tiedä millanen kasvi/hedelmä/vihannes chili on..;) - Milla
chilin kirjoitti:
siemenen ?
En edes tiedä millanen kasvi/hedelmä/vihannes chili on..;)on toiselta nimeltään chilipippuri ja on paprikan sukulainen. Tuoreesta chilistä saa siemeniä, mutta niitä voi ostaa siemenmyymälöistäkin pienissä pusseissa.
Chili on tavallisesti punainen (on keltaisia ja vihreitäkin) ja pitkulainen (porkkananmallinen) ja 5-10 cm pitkä lajista riippuen.
Chiliä käytetään tulisten ruokien mausteena ja se on tietääkseni kotoisin välimeren seudulta. Sitä käytetään mm. kebabin mausteena. - Millalla
Milla kirjoitti:
on toiselta nimeltään chilipippuri ja on paprikan sukulainen. Tuoreesta chilistä saa siemeniä, mutta niitä voi ostaa siemenmyymälöistäkin pienissä pusseissa.
Chili on tavallisesti punainen (on keltaisia ja vihreitäkin) ja pitkulainen (porkkananmallinen) ja 5-10 cm pitkä lajista riippuen.
Chiliä käytetään tulisten ruokien mausteena ja se on tietääkseni kotoisin välimeren seudulta. Sitä käytetään mm. kebabin mausteena.Ei voi muuta kuin ihmetellä...
Kun kerta Milla vaikuttaa olevan varsinainen viherkäpälä, niin onko jotain käytännön vinkkejä näihin:
paprika, appelsiini, luumu, sinapinsiemen, viinirypäle, kiwi tai nektariini?
Kohta alan kylvämään niitä.. vaatiiko mikään "erikoiskohtelua" kuten kylmähoitoa tms.. :) - Milla
Millalla kirjoitti:
Ei voi muuta kuin ihmetellä...
Kun kerta Milla vaikuttaa olevan varsinainen viherkäpälä, niin onko jotain käytännön vinkkejä näihin:
paprika, appelsiini, luumu, sinapinsiemen, viinirypäle, kiwi tai nektariini?
Kohta alan kylvämään niitä.. vaatiiko mikään "erikoiskohtelua" kuten kylmähoitoa tms.. :)Eivät tarvitse mitään erityiskäsittelyjä. Katso vain, että kosteus säilyy tasaisena idätyksen aikana.
Sinapinsiemeniä en ole koskaan päässyt kokeilemaan.
Kovat, isot siemenet voi kestää kuukauden tai kauemminkin ennenkuin itävät.
Onnea kasvatukseen. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832