olisi tarkotus turbottaa kyseisellä suihkulla varustettu pata(2.0L)!jotta riittääkö suihkun antama ruoka vai tarvitseeko jotain muutoksia tms.esim suuttimet tms.?
L-jetronic+turbo
27
13120
Vastaukset
- T.urbo
ehkä 0.3- 0.5 bar ahdot (kokemusta on), sen jälkeen menee laihalle. Suosittelen säädettävää boxia esim haltech tai hestek ja isoja suuttimia jos tehoja haluat! Kyse lienee Ooppelista tai Bemarista?
- Kimple
mieltä olen. Kaveri taisteli kyseisen systeemin kanssa pari vuotta ennen kuin siirtyi PC:llä säädettävään ruiskuun. Kirosi kovasti sitä raha määrää mikä meni taistelussa jetronicin kanssa.
- Ville
Onko sen Jetronicn jatkeena Motronic ohjausjärjestelmä ? Jos on, niin heitä alkuperäinen ilmamäärämittari mäkeen ja korvaa se joko MAP tai MAF anturilla. Näiden kaveriksi Intercept LINK boxi. Hommaat sitten vielä kunnon lastut. Kokonaiskustannukset pitäisi jäädä alle 1000 euroa ja saat kuitenkin hyvän säädettävyyden. Hestecit ym. on varmaan ihan OK laitteita, mutta ne on niin turkasen kalliita.
- joku
Sellaisenaan alkuperäinen l-jetronic ei riitä kovin pitkälle (ei ymmärrä ahtopainetta ja moottori menee laihalle)
Jos haluat moottorin toimivan kunnolla turbon kanssa, asenna ohjelmoitava ruisku/sytytysjärjestelmä ja unohda ljetronic ja erilliset lisäruiskut.- Ville
toimii loistavasti turbo koneissa kun laitat kaveriksi Intecept Link boxin. Tuolla boxilla voit säätää seokset sellaisiksi kuin haluat.Lisäksi pääset eroon ahdistavasta ilmamäärämittarista kun korvaat sen MAF tai MAP anturilla. Itse olen käyttänyt molempia antureita Intercept Link boxin kanssa ja molemmat toimivat OK.Kaveri piirissäni 5 turbo autoa on toteutettu tällä boxilla.Hyvä puoli on boxin hinta, noin 300 euroa ostopaikasta riippuen.
- älhoo
Miten LH-jetronic eroaa tuosta L-jetronicista?
Mulla on volvossa semmoinen 2,3litran koneessa ja meinasin siihen ympätä vielä turbon välijäähdyttimellä volvon kaksatasesta koneesta.
Ilmeisesti homma ei onnistu ihan pyhäkoulupohjalta?
Kannattaako puuhaan ryhtyä laisinkaan?
Jostain syystä tuo isompi kone LH-jetronicilla menee noin puolella bensalla mitä tuo kahden litran turbo. Liekö syy siinä jetronicissa.? - esa666
Ville kirjoitti:
toimii loistavasti turbo koneissa kun laitat kaveriksi Intecept Link boxin. Tuolla boxilla voit säätää seokset sellaisiksi kuin haluat.Lisäksi pääset eroon ahdistavasta ilmamäärämittarista kun korvaat sen MAF tai MAP anturilla. Itse olen käyttänyt molempia antureita Intercept Link boxin kanssa ja molemmat toimivat OK.Kaveri piirissäni 5 turbo autoa on toteutettu tällä boxilla.Hyvä puoli on boxin hinta, noin 300 euroa ostopaikasta riippuen.
kerrotko lisää noista:link boxista,map ja maf-antureista että mistä millä hinnalla?
- joku
Ville kirjoitti:
toimii loistavasti turbo koneissa kun laitat kaveriksi Intecept Link boxin. Tuolla boxilla voit säätää seokset sellaisiksi kuin haluat.Lisäksi pääset eroon ahdistavasta ilmamäärämittarista kun korvaat sen MAF tai MAP anturilla. Itse olen käyttänyt molempia antureita Intercept Link boxin kanssa ja molemmat toimivat OK.Kaveri piirissäni 5 turbo autoa on toteutettu tällä boxilla.Hyvä puoli on boxin hinta, noin 300 euroa ostopaikasta riippuen.
yksi ongelma noissa rinnalle kytkettävissä lisäboxeissa on se, että säätäminen tapahtuu muuttamalla anturipulsseja, ja sitä kautta säätö on rajallista.
Tämä ei ole ongelma suhteellisen vakiossa moottorissa, mutta jos kyseessä on jälkiasennusturbo tai korkeasti viritetty moottori, täytyy seoksiin yleensä tehdä suurempia korjauksia.
Ohjelmoitavalla ruiskulla seoksen säätäminen
tapahtuu muuttamalla suoraan suuttimen aukioloaikaa, tällöin saadaan suutinta ohjattua koko suuttimen käyttöalueella. Säätöpisteitä on enemmän ja tätä kautta seoksen säätö tarkempaa.
Turboautossa seoksen säädön lisäksi suuri merkitys on myös sytytysennakolla. - Ville
esa666 kirjoitti:
kerrotko lisää noista:link boxista,map ja maf-antureista että mistä millä hinnalla?
Esim. Muukkosen putiikki tuo maahan Link tuotteita.Pääkaupunkiseudulla on ainakin Tikkurilassa putiikki (en muista valitettavasti nimeä) josta niitä saa. Itse ostin Motonordilta Ruotsista.MAF anturina olen käyttänyt mm. BMW 750 i anturia, jonka ostin paikallisesta romiksesta 50 eurolla. MAP anturina taas on ollut Sierra Cosworth anturi, myöskin käytettynä hankittuna 40 euron hintaan.Lisää infoa löytyy Linkin sivuilta Uudesta Seelannista tai Ruotsista Motonordin sivuilta.
- esa666
Ville kirjoitti:
Esim. Muukkosen putiikki tuo maahan Link tuotteita.Pääkaupunkiseudulla on ainakin Tikkurilassa putiikki (en muista valitettavasti nimeä) josta niitä saa. Itse ostin Motonordilta Ruotsista.MAF anturina olen käyttänyt mm. BMW 750 i anturia, jonka ostin paikallisesta romiksesta 50 eurolla. MAP anturina taas on ollut Sierra Cosworth anturi, myöskin käytettynä hankittuna 40 euron hintaan.Lisää infoa löytyy Linkin sivuilta Uudesta Seelannista tai Ruotsista Motonordin sivuilta.
mikä käytännön ero map/maf antureilla on?
- t.urbo
älhoo kirjoitti:
Miten LH-jetronic eroaa tuosta L-jetronicista?
Mulla on volvossa semmoinen 2,3litran koneessa ja meinasin siihen ympätä vielä turbon välijäähdyttimellä volvon kaksatasesta koneesta.
Ilmeisesti homma ei onnistu ihan pyhäkoulupohjalta?
Kannattaako puuhaan ryhtyä laisinkaan?
Jostain syystä tuo isompi kone LH-jetronicilla menee noin puolella bensalla mitä tuo kahden litran turbo. Liekö syy siinä jetronicissa.?L:ää kehittyneenpi versio, sallii ahdot samoin 0.3-0.5 bar jonka jälkeen menee laihalle. Köykäseen ahtamiseen sopii mutta seokset kannattaa tarkistaa ahtamisen jälkeen.
- ville
esa666 kirjoitti:
mikä käytännön ero map/maf antureilla on?
MAP mittaa imusarjassa olevaa absoluuttista painetta
MAF mittaa lämmitettävän langan tai folion ohi menevän ilman määrää
Toisinsanoen mitaustapa on erilainen. Intercept Link boxi muuttaa saadun tuloksen samanlaiseksi dataksi kuin alkuperäinen ilmamäärämittari kertoo Motronic boxille. Eli emulaattoristahan tässä on kyse. Turboautosissa (miksei myös vapaastihengittävissä) tuo Motronicin ilmamäärämittaus on aika rajoittava. Kun se korvataan em. systeemillä, niin jo pelkästään se tuo mukavan teholisän. - Ahti
t.urbo kirjoitti:
L:ää kehittyneenpi versio, sallii ahdot samoin 0.3-0.5 bar jonka jälkeen menee laihalle. Köykäseen ahtamiseen sopii mutta seokset kannattaa tarkistaa ahtamisen jälkeen.
No mutta LH:han pystytään uudelleenohjelmoida(teinit huom: "lastuttaa"). Onhan noita esim. turbosaabien keulalla vaikka kuinka paljon ja ahtoja kärsii nostaa huomattavasti yli 0.5bar.. Pelkästään bensanpaineen nostamisella päästään jo varsin mukaviin tehoihin. Isommilla suuttimilla ja penkissä säätämällä päästäänkin sitten tehoihin, joissa taivas on kattona.
- joo
Ahti kirjoitti:
No mutta LH:han pystytään uudelleenohjelmoida(teinit huom: "lastuttaa"). Onhan noita esim. turbosaabien keulalla vaikka kuinka paljon ja ahtoja kärsii nostaa huomattavasti yli 0.5bar.. Pelkästään bensanpaineen nostamisella päästään jo varsin mukaviin tehoihin. Isommilla suuttimilla ja penkissä säätämällä päästäänkin sitten tehoihin, joissa taivas on kattona.
edellisessä vastauksessa puhuu kokemus :)
täällä netissä virittäminen on helppoa.
kyllä huipputehoa on helppo saada, mutta se että moottori saadaan toimimaan koko alueella on eri asia.
toi pelkästään bensanpaineella säätäminen on sellainen kikka kolmonen, jonka jättäisin tekemättä...
nyt vieläkin puhutaan "jälkiasennus" turbosta! - esa666
ville kirjoitti:
MAP mittaa imusarjassa olevaa absoluuttista painetta
MAF mittaa lämmitettävän langan tai folion ohi menevän ilman määrää
Toisinsanoen mitaustapa on erilainen. Intercept Link boxi muuttaa saadun tuloksen samanlaiseksi dataksi kuin alkuperäinen ilmamäärämittari kertoo Motronic boxille. Eli emulaattoristahan tässä on kyse. Turboautosissa (miksei myös vapaastihengittävissä) tuo Motronicin ilmamäärämittaus on aika rajoittava. Kun se korvataan em. systeemillä, niin jo pelkästään se tuo mukavan teholisän.eli!nyt siis hommaan tähän L-jettiini ohjelmoitavan boxin, mistäs sen linkin purkin saisi,muukkosen sivuilta en löytänyt!? tommosta katselin ricerockets:in sivuilla http://www.prostreet.fi/viritysosat/perfect_power_smt6.htm -tota SMT6D kittiä? ja sit tarvin vielä jostain turbokärrystä sen muuttuva jännitteisen MAP:in?
- t.urbo
joo kirjoitti:
edellisessä vastauksessa puhuu kokemus :)
täällä netissä virittäminen on helppoa.
kyllä huipputehoa on helppo saada, mutta se että moottori saadaan toimimaan koko alueella on eri asia.
toi pelkästään bensanpaineella säätäminen on sellainen kikka kolmonen, jonka jättäisin tekemättä...
nyt vieläkin puhutaan "jälkiasennus" turbosta!kikkailin aikoinaan jetronikin kanssa, säädettiin bensapaineita ja ilmamäärämittarin vieteriä sekä kokeiktiin eri kokoja, pelleiltiin tuplasuuttimien kanssa ja ties mitä. Tehoja kyllä saatiin mutta koskaan ei toiminut koko alueella mikä katukärryssä on tärkeää.
Nykyään Haltech ja toimii... - Ahti
joo kirjoitti:
edellisessä vastauksessa puhuu kokemus :)
täällä netissä virittäminen on helppoa.
kyllä huipputehoa on helppo saada, mutta se että moottori saadaan toimimaan koko alueella on eri asia.
toi pelkästään bensanpaineella säätäminen on sellainen kikka kolmonen, jonka jättäisin tekemättä...
nyt vieläkin puhutaan "jälkiasennus" turbosta!Voin kertoa, että paljon enemmän vietän aikaa reaalimaailmassa virittäen kuin täällä netissä.. Eli ihan oikeasti olen rakentanut turbokoneita. Helppohan se on netin kautta arvostella.
Ja alunperinhän oli puhetta volvon lh-jetin riittävyydestä. No miksi ei voisi ohjelmoida ruiskua uudestaan, penkissä säätäen?? Tämähän onnistuu ja on kokeiltu ja toimivaksi havaittu LH-jetronikin kanssa. Toimii koko alueella ja pääsee ihan yhtä hyviin tuloksiin kuin vaikka Haltecin kanssa, uudelleenohjelmointi luonnollisesti hankalampaa, mutta jos siihen ei ole myöhemmin tarvetta niin miksipäs ei? On niitä tehty.
Tuosta bensanpaileella säätämisestä sen verran, että rising-rate säätimellä päästään kyllä hyviin tuloksiin maltillista teholisää haettaessa(~250-300hp asti). Ja onhan nuita nähty tehokkaammissakin koneissa, joissa tosin on sitten muutakin muutettu. - Ahti
t.urbo kirjoitti:
kikkailin aikoinaan jetronikin kanssa, säädettiin bensapaineita ja ilmamäärämittarin vieteriä sekä kokeiktiin eri kokoja, pelleiltiin tuplasuuttimien kanssa ja ties mitä. Tehoja kyllä saatiin mutta koskaan ei toiminut koko alueella mikä katukärryssä on tärkeää.
Nykyään Haltech ja toimii...Meneekö pilkunnussinnaksi jos sanon, että LH-jetti on kuumalankatyyppisellä ilmamassamittarilla? Mielestäni paljon toimivampi ruutta virityskäyttöön kuin nuo läppäjetronikit.
- Ville
esa666 kirjoitti:
eli!nyt siis hommaan tähän L-jettiini ohjelmoitavan boxin, mistäs sen linkin purkin saisi,muukkosen sivuilta en löytänyt!? tommosta katselin ricerockets:in sivuilla http://www.prostreet.fi/viritysosat/perfect_power_smt6.htm -tota SMT6D kittiä? ja sit tarvin vielä jostain turbokärrystä sen muuttuva jännitteisen MAP:in?
Kyllä toimittaa Linkin tuotteita tilauksesta. Kaverille tuli juuri boxi reilulla 300 eurolla.MAP anturiksi esim Sierra Cosworthin anturi on OK.
- Ascona
Entä mitäs mieltä olette siitä, että heittää sen ruiskun suosiolla romukoppaan ja laittaa tuplakaasarit nokalle? Kustannuksetkin pysyy kohtuullisina.
Olen kuullut että jopa ihan tavallisella yhdellä vaakaimulla on tullu hyviä tuloksia.
Itellä vanha Ascona projektina ja siihen meinasin vaakatuplat laittaa. Ruiskusta hankkiuduin ajat sitten eroon. Mylly on Asconan 8-venttiilisestä kevennetty 2,1L, on kannet ja turbot ja välijäähdyttimet. Ja hyviä osia.
Vakaasti uskon ettei pitäisi olla mitään ongelmia tommosessa 250hp.- T.urbo
Saa toimimaan mutta parempi on kuitenkin ruiskut
- T.urbo
T.urbo kirjoitti:
Saa toimimaan mutta parempi on kuitenkin ruiskut
siis säädettävät ruiskut
- 9-5 Aero
Eli hae jostain vanhasta turbosaabista tai -audista k-jetronic asenna se. Siihen on helppo rakentaa lisärikastupiiri
- joku
jos halvinta vaihtoehtoa etsii, homma kannattaa jättää tekemättä...
- Kassu
joku kirjoitti:
jos halvinta vaihtoehtoa etsii, homma kannattaa jättää tekemättä...
Et ehkä tajunnut pointtia, vaikkakin K-jet on halpa, se ei tarkoita etteikö se toimisi, K-jet:n ruokkimana kulkee moni turboauto.
- Ford
Kassu kirjoitti:
Et ehkä tajunnut pointtia, vaikkakin K-jet on halpa, se ei tarkoita etteikö se toimisi, K-jet:n ruokkimana kulkee moni turboauto.
mulla on sellanen projekti kuin Ford taunus varustettu sierran 2.0 koneella passatin 2.2 K-jet ruisku Garret t04 turboahdin kanavat muoitoiltu ym ym.... K-jet RUKKII KONETTA JUS TIINSA HYVIN SAA SÄÄJETTYÄ IHAN VITUSTI... ÄLKÄÄ HAUKKUKA K-jet RUISKUA KUN ETTE TIEDÄ MISTÄ PUHUTTE sähkö ruiskut eivät koskaan ole yhtä luotettavia kuin mekaaniset....
Tehoa irtosi penkissä 370hv repikää siitä taunus liikkuu ihan vitusti ei sillä tohi ees kaasua pohjaan painaa repii sutia saatana kuin talvella vaikka alla ois kuiva asvaltti...
- Anonyymi
Paska ruisku se on, mutta ajamalla Kouvolaan ja tankkaamalla wiinaa häviää kaikki murheet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869