Olen erittäin kiinnostunut rhodesiankoirista ja harkitsen sellaisen hankkimista mutta olisi kiva kuulla kokemuksia tästä rodusta..ja tietääkö vielä joku onko tässä Oulun lähettyvillä kasvattajia joilla olisi odotettavissa rhodesiankoiranpentuja?
kiitos etukäteen :)
Rhodesiankoira
15
3752
Vastaukset
- zepi
Rhodesiankoira on uskollinen ja lempeä.Se on hieman itsepäinen joten kunnon koulutus on tärkeää näin isoa koiraa käsiltäessä.Se on myös hyvä vartioimaan,mutta saattaa haukkua turhan usei,mutta siihen kannattaa jo pentuna puuttua.Turkki on helppohoitoinen.Usein sanotaan,että ne eivät tulisi muiden koirien kanssa toimeen,mutta melkeinpä kaikki rhodesialaiset joita itse tunnen tulevat hyvin toimeen sukupuolesta riippumatta.Tosin jos joku haastaa riitaa niin rhodesialainen ei todellakaan aio jäädä alakynteen.
Liikuunnan vaatimus on aika korkea...ilman sitä koira turhautuu.Niin ja pakkasilla takkia päälle. Leudoimmilla talvikeleillä ei tarvitse jos ollaan liikkeellä koko ajan.
Täältä enemmän tietoa ja kasvattajia:
http://personal.inet.fi/yhdistys/rrfinland/index_3.htm#
Suosittelisin henk.koht. kennel Daharia ja kennel Mbwasimbaa.Pennut todella terveitä niin fyysisesti kuin henkisestikin.
PS.Jos et näyttelykoiraa hae on ridgetön rhodesialainen myös hyvä vaihtoehto! - Koiruli_2
Hei, tiedättekö tästä kennelistä mitään? http://koti.phnet.fi/ikimba/indexfi.htm Kiitos kommenteista!
- ridgeback
http://www.ridgeback.fi/
Tuolta löydät kasvattajia. Suurin osa on varmasti erinomaisia.
Oma vajaa 3v urokseni on Turusta, aivan upea emä ja isä. Tosin omani ei ole näyttelykelpoinen "viallisen" ridgen takia, mutta se ei tietenkään vaikuta esim. terveyteen.
Miksi haluat juuri Rhodesiankoiran? Mitkä piirteet siinä tekevät sinulle juuri oikean koiran? Kannattaa miettiä näitä asioita, hyvä kasvattaja varmasti kysyy sinulta näitä.
Koirani sisarusten kanssa ollaan oltu paljon tekemisissä. Pari koiraa on ollut aika allergisia ja huonojalkaisia. Vaikka emällä ja isällä on A lonkat, eikä niillä ole ollut mitään sairauksia. Meillä on muutama pikkuvaiva, mutta ei mitään vakavampaa. Muutenkin tosi eriluonteisia pentuja samassa pentueessa, toki aika tavallista :)
Omani koulutuksessa olen päässyt helpolla kun alusta asti olen ollut jämäkkä ja johdonmukainen. Rhodesiankoira ei ole mikään pieni koira, omani on 55 kg. Päivittäin käytän koirieni kanssa aikaa ainakin 5h, kaikki lenkit ja aktivoinnit, treenit ym. Tunnin kävely on pikkulenkki energiselle ja voimakkaalle koiralle.
Jos sinulla on aikaa ja halua antaa hyvä koti tälle rodulle niin mikäpä siinä. Kannattaa kuitenkin tututstua rotuun hyvin ja tavata yksilöitä ensin. Ensimmäiseksi koiraksi en suosittele, ellet sitten ole todella perillä koiran elekielestä ja tarpeista ym. koulutuksesta.
Saa kysyä lisää, tässä vain muutamia ajatuksia.- Puuta heinää
Rotumääritelmän mukaan Uros Rhodesiankoiran paino on noin 36,5 kg...
Mitäköhän stereoideja olet koirallesi mahtanut syöttää:)
Tai sitten... Ehkä koirasi onkin seropi, eikä aito rhodesialainen... - ridgeback
Puuta heinää kirjoitti:
Rotumääritelmän mukaan Uros Rhodesiankoiran paino on noin 36,5 kg...
Mitäköhän stereoideja olet koirallesi mahtanut syöttää:)
Tai sitten... Ehkä koirasi onkin seropi, eikä aito rhodesialainen...Noup, ei todellakaan ole seropi. Kaikki urokset tuosta pentueesta on isoja. Eläinlääkärinkin mukaan ei ole liian lihava. Pojalla on kunnon lihakset, ja se on muutenkin massiivisempi, eikä siro. Nykyään suomessa on näitä sirompia ja rotevampia. Monet eivät edes tunnista urostani ja tämän veljeä rhodesiankoiriksi, luulevat joksikin mastiffeiksi :D
KAtsele vähän kasvattajien sivuja ja siellä mitä urokset painaa. En ole löytänyt vielä yhtään alle 40 kg painavaa urosta. - Pilalle menee
ridgeback kirjoitti:
Noup, ei todellakaan ole seropi. Kaikki urokset tuosta pentueesta on isoja. Eläinlääkärinkin mukaan ei ole liian lihava. Pojalla on kunnon lihakset, ja se on muutenkin massiivisempi, eikä siro. Nykyään suomessa on näitä sirompia ja rotevampia. Monet eivät edes tunnista urostani ja tämän veljeä rhodesiankoiriksi, luulevat joksikin mastiffeiksi :D
KAtsele vähän kasvattajien sivuja ja siellä mitä urokset painaa. En ole löytänyt vielä yhtään alle 40 kg painavaa urosta.Harmi, että on niin kova tarve saada koiralle sitä suunnatonta lihasmassaa, en todellakaanymmärrä, miksi esim tuosta rhodesta ollaan kovaa vauhtia jalostamassa jotain bullmastiffin kaltaista massahirmua... Aito ja alkuperäinen rhodesiankoira kun on ollut alle 40-kiloinen, räjähtävän nopea ja ketterä, kestävä, mutta myös vahva. Kohta näistä ominaisuuksista on jäljellä enää tuo maininta vahva, ei muuta...todella sääli, että taas kerran ollaan uhraamassa mainioita ominaisuuksia vain ulkonäön parantumisen tähden!.
- käyttäjätunnuksetvarattu
Pilalle menee kirjoitti:
Harmi, että on niin kova tarve saada koiralle sitä suunnatonta lihasmassaa, en todellakaanymmärrä, miksi esim tuosta rhodesta ollaan kovaa vauhtia jalostamassa jotain bullmastiffin kaltaista massahirmua... Aito ja alkuperäinen rhodesiankoira kun on ollut alle 40-kiloinen, räjähtävän nopea ja ketterä, kestävä, mutta myös vahva. Kohta näistä ominaisuuksista on jäljellä enää tuo maininta vahva, ei muuta...todella sääli, että taas kerran ollaan uhraamassa mainioita ominaisuuksia vain ulkonäön parantumisen tähden!.
Minun uros on 40kg, on ketterä ja juoksee 50km/h auton vieressä. 36kg on nartun KA paino. Jos haluat löytää uroksen 36kg, niin löydät rimpulan koiran, joka muistuttaa whippettiä.
- Rhhodde
Olen samaa mieltä, että rhodeuroksista on tulossa liian massiivisia. Oma urokseni ei enää pärjännyt näyttelyissä, kun oli kevyempi muihin verrattuna ja tuomarit tykkäsivät mastiffin näköisistä yksilöistä. Milestäni rhodeuroksen tulisi olla ketterä ja sen pitäisi jaksaa juosta ilman, että läkähtyy omaan massaansa.
Ridgettömät rhodet ovat terveitä eivätkä ne kanna ridgellisten tapaan dermoid sinus -sairauden geeniä. Mielestäni on hullua, että koiran hyvinvoinnista välittämättä ridgellinen koira on se mistä jalostetaan.
Ja sitten siitä omistamisesta: rhode sopii ensimmäiseksi koiraksi. En koe olevani missään erityisasemassa kokemuksen suhteen, vaikka minulla on ollutkin pari koiraa ennen tätä rhodea. Koulutusta koira vaatii ja senpitää toteuttaa positiivisella vahvistamisella, ei kielloilla ja kurittamisella. Aikuisista uroksista useimmiten tulee sellaisia, joita ei voi viedä koirapuistoon, jos siellä on muita uroksia. Tässäkin on poikkeuksia. Olin itse tosi tarkka millaisia koiria puistossa oli, jotta pystyin välttämään ilman syytä tapahtuvat rähinät. Niitä ei koskaan tullut. Koirani tulee edelleen juttuun muiden urosten kanssa, mutta ei todellakaan alistu dominoivalle urokselle. Se on joitakin uroksia alistanut puistossa ja tämän jälkeen kaikki on ollut ok molemmin puolin. Kahden narttukoiran en kuitenkaan antaisi selvittää välejä - siinä sattuu! Urokset vain mölisee enemmän.
Liikutus riippuu koirasta. Omani on vanhemmiten laiskistunut ja spurttailee irti ollessaan omaksi huvikseen, mutta ei kiinnostu juoksulenkille lähdöstä. Me asutaan maalla, joten 90% ajasta se on irti metsälenkeillä. - pystykorvis
kerran koirapuistossa kuulin erään muistelevan rhodesiankoiraansa , kun hän saapui koirapuistoon tyhjeni puisto muista koirista välittömästi!
- pystykorvis
siis saapui koiransa kassa!
- Anonyymi
Lööpplpl
- Anonyymi
Rhodesiankoira on uskollinen ja lempeä.Se on hieman itsepäinen joten kunnon koulutus on tärkeää näin isoa koiraa käsiltäessä.Se on myös hyvä vartioimaan,mutta saattaa haukkua turhan usei,mutta siihen kannattaa jo pentuna puuttua.Turkki on helppohoitoinen.Usein sanotaan,että ne eivät tulisi muiden koirien kanssa toimeen,mutta melkeinpä kaikki rhodesialaiset joita itse tunnen tulevat hyvin toimeen sukupuolesta riippumatta.
- Anonyymi
Ota yhteyttä Oulussa olevaan kasvattajaan
- Anonyymi
Meidän lähellä asunut Rhodesiankoira hyökkäsi irrallaan kesäaikana metsässä lenkkeillessään koiramme kimppuun (meidän koira kiinni). Rhodesiankoira sai kunnon otteen koiramme korvan alustasta, siihen tuli korvakäytävään asti ulottunut reikä. (sekä pitkään jatkunut pelko kulkea ko. reittiä)
Onneksi tämä hurjimus on muuttanut muualle eikä ole enää meidän pelkonamme.- Anonyymi
Taisin lukea hieman huolimattomasti. Käsitin, että rotua on joskus aikojen alussa käytetty metsästykseen, mutta on nykyisin lähinnä seura- tai vahtikoirana. Kyllähän tuolla kuitenkin sitä metsästysviettiä on ihan riittämiin.
Tosin taitaa lähes jokaisella rodulla olla metsästysviettiä jonkun verran, enkä mitään koiraa jättäisi kanien kanssa vartioimatta.
On tässä kuitenkin vielä aikaa miettiä sitä sopivaa rotua:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579