Moi!
Mä oon treenannu hiukan reilu 3 vuotta vähän kaikkee ja olen oppinut paljon eri tekniikoita. Sivu-potku kiinnostais oppia paremmin kun en oikein saa voimaa. Miten noi jotkut vetää niin että säkki on katossa? Miten saan voimaa sivu-potkuun?
Sivu-potku??
16
3549
Vastaukset
- Andy
Kehottaisin kysymään neuvoa omalta kamppailulajiopettajaltasi.
Jos et tahdo saada säkkiä liikkeelle sivupotkulla, on vika luultavasti, joskaan ei välttämättä, siinä, että vartalosi painopiste liikkuu säkistä poispäin eikä sitä kohti osumahetkellä.- ööö
ny heti tulee mieleen 3 erilaista sivupotkua... mitähän niistä mahdat ees tarkoittaa...
- Miklu
On oikean lainen sillon ku säkki taittuu jalan ympärille ja heilahtele rajusti sen sijana että heilahtaa kattoon. Kumpipurutäytteellä varustettu 80kg säkki voiki olal kova pala :)
- phoenix82
Mieti miten sun hartia tekee lyödessä. Lyödessähän hartiat liikkuvat myös eli kääntyvät ja työntävät nyrkki eteen päin. Sma toimii sovellettuna sivu potkuun. Jalka rentona, ikäänkuin ruoska jonka heilautat lantiolla liikenteeseen.
Ei se ihan noin yksinkertaista kylläkään ole mut jos tosta sais sen perusidean - Thai nyrkkeily
Meneppä käymään lähimpään Muay Thai harjoituspaikkaan ja katsele miten se siellä tehdään, tai kysy vetäjältä, mielellään neuvovat läpsyttelijöille kunnon potkun mallia...
enkä mitenkään halua haukkua läpsyttelylajeja, vaan on tosiasia että jos haluaa kehittyä monipuoliseksi, täytyy lajeja sekoittaa... esim.jotkut vapaaottelijat käyvät muay thaissa potkuja opettelemassa, jotkut thai nyrkkeilijät käyvät tavallisessa nyrkkeilyssä hiomassa lyöntejä jne...
liiallisesta lajiuskollisuudesta ei ole kenellekkään mitään hyötyä...- Thai nyrkkeily
siis tämä neuvo vain niille ketkä haluavat tekniikoihin todella voimaa esim. otteluita varten... Jos tavoitteenasi on oppia vyökoetta varten täydellinen temppelikävelysuoritus ilman tehoa, pärjäät oman lajin opeilla hyvin...
- karate
Thai nyrkkeily kirjoitti:
siis tämä neuvo vain niille ketkä haluavat tekniikoihin todella voimaa esim. otteluita varten... Jos tavoitteenasi on oppia vyökoetta varten täydellinen temppelikävelysuoritus ilman tehoa, pärjäät oman lajin opeilla hyvin...
enpä tiä mitä muita lajeja oot harrastanu tai nähny mut jos luulet esim. karaten (shotokan) potkuissa ei o tehoo niin et juurikaan enempää vois olla väärässä...
totta on kyllä että perustekniikka potku ja matsi potku on erilaisia mutta erilaisuus on lähinnä liikeradasssa EI voimakkuudessa. - Andy
karate kirjoitti:
enpä tiä mitä muita lajeja oot harrastanu tai nähny mut jos luulet esim. karaten (shotokan) potkuissa ei o tehoo niin et juurikaan enempää vois olla väärässä...
totta on kyllä että perustekniikka potku ja matsi potku on erilaisia mutta erilaisuus on lähinnä liikeradasssa EI voimakkuudessa.Minkä verran olet itse vertaillut lajien harrastajien potkuja? Minä olen tutustunut enemmän tai vähemmän pariinkymmeneen eri lajiin/tyyliin ml. shotokan ja todennut, että thainyrkkeliljöillä (en siis itse kuulu heihin) on aivan järkyttävän kovat potkut verrattuna oikeastaan kaikkiin muihin. Tai ainakin kiertopotkut, muista potkuista en ole niin vakuuttunut.
Tietysti muualtakin löytyy kovia potkijoita, mutta jos vedetään kultakin salilta kymmenen äijää satunnaisesti, potkii thainyrkkeilijät keskimäärin paljon kovempaa kuin vaikkapa karatekat. Syyt löytyy ihan harjoitusmenetelmistä. - karate
Andy kirjoitti:
Minkä verran olet itse vertaillut lajien harrastajien potkuja? Minä olen tutustunut enemmän tai vähemmän pariinkymmeneen eri lajiin/tyyliin ml. shotokan ja todennut, että thainyrkkeliljöillä (en siis itse kuulu heihin) on aivan järkyttävän kovat potkut verrattuna oikeastaan kaikkiin muihin. Tai ainakin kiertopotkut, muista potkuista en ole niin vakuuttunut.
Tietysti muualtakin löytyy kovia potkijoita, mutta jos vedetään kultakin salilta kymmenen äijää satunnaisesti, potkii thainyrkkeilijät keskimäärin paljon kovempaa kuin vaikkapa karatekat. Syyt löytyy ihan harjoitusmenetelmistä....enemmän äijästä kuin lajista kiinni. Se että jos kovapotkuset sit valikoituu johonkin lajiin niin se on asia erikseen.
Toinen asia on että onko järjettömän kovassa potkussa enää mitään järkee... vähä sama asia kuin joku nostaa penkistä yli 200kg onko siinäkään mitään järkee enää...
Olen nimittäin useamminkin nähnyt karate matseissa kun "sivupotku" murtaa kohteen käden tai kylkiluun. Tämä siis karate kisoissa, missä täyskontakti ei ole tarkoitus ja näin ollen potkut ovat olleet ainakin jossainmäärin kontrolloituja.
siis jos kontrolloitunakin potku murtaa kylkiluun niin onko järkee enää koventaa maksimitehoa? - Thai nyrkkeily
karate kirjoitti:
...enemmän äijästä kuin lajista kiinni. Se että jos kovapotkuset sit valikoituu johonkin lajiin niin se on asia erikseen.
Toinen asia on että onko järjettömän kovassa potkussa enää mitään järkee... vähä sama asia kuin joku nostaa penkistä yli 200kg onko siinäkään mitään järkee enää...
Olen nimittäin useamminkin nähnyt karate matseissa kun "sivupotku" murtaa kohteen käden tai kylkiluun. Tämä siis karate kisoissa, missä täyskontakti ei ole tarkoitus ja näin ollen potkut ovat olleet ainakin jossainmäärin kontrolloituja.
siis jos kontrolloitunakin potku murtaa kylkiluun niin onko järkee enää koventaa maksimitehoa?Käsien murtuminen johtuu karaten ihmeelisen näkösistä käsitorjunnoista...ehkä se potkujen torjuntakin kannattaa sitten käydä katsomassa sieltä thainyrkkeily salilta, mitä iloa on harjoitella sellaisia torjuntoja missä käsi murtuu heti jos potkussa on vähän enemmän voimaa...
- Herra 47
Thai nyrkkeily kirjoitti:
Käsien murtuminen johtuu karaten ihmeelisen näkösistä käsitorjunnoista...ehkä se potkujen torjuntakin kannattaa sitten käydä katsomassa sieltä thainyrkkeily salilta, mitä iloa on harjoitella sellaisia torjuntoja missä käsi murtuu heti jos potkussa on vähän enemmän voimaa...
Pieni provo alkuun. Osaavatko thaiboxerit muita potkuja kuin KIERTOPOTKUN? Itse en ole nähnyt oikein muuta potkua noissa otteluissa käytettävän. Mutta TOISAALTA en kovin montaa ottelua ole itse edes käynyt katsomassa.
Ja mitä tulee noihin torjuntoihin,niin ettekö TE ota kaiken mitä kaverilla on antaa ihan auliisti vastaan ja sitten pörisette vaan kuinka kiven kovia jannuja olette,kun ei tuntunut missään? - Andy
karate kirjoitti:
...enemmän äijästä kuin lajista kiinni. Se että jos kovapotkuset sit valikoituu johonkin lajiin niin se on asia erikseen.
siis jos kontrolloitunakin potku murtaa kylkiluun niin onko järkee enää koventaa maksimitehoa?Ei potkuvoima ole mikään luonnollinen ominaisuus vaan se johtuu harjoittelusta. Tietysti 100kg kaveri yleensä potkaisee kovempaa kuin 50kg kaveri, mutta eri kokoisia harrastajia on kaikissa lajeissa.
Potkuvoiman ero johtuu siitä, että keskiverto karateka potkii paljon ilmaan, kun keskiverto thainyrkkeilijä potkii paljon säkkiin ja thaimitseihin. - Kyllähän
Herra 47 kirjoitti:
Pieni provo alkuun. Osaavatko thaiboxerit muita potkuja kuin KIERTOPOTKUN? Itse en ole nähnyt oikein muuta potkua noissa otteluissa käytettävän. Mutta TOISAALTA en kovin montaa ottelua ole itse edes käynyt katsomassa.
Ja mitä tulee noihin torjuntoihin,niin ettekö TE ota kaiken mitä kaverilla on antaa ihan auliisti vastaan ja sitten pörisette vaan kuinka kiven kovia jannuja olette,kun ei tuntunut missään?...muitakin potkuja treenataan, mutta koska laji on ottelu- ja käytäntöpainotteinen, ovat kiertopotkut ja pysärit (a.k.a. mawashi-geri ja mae-geri) pääosassa. Esimerkiksi nopeatempoisessa thaimatsissa sivu-, kääntö- tai "koukkupotkun" yrittäjältä potkaistaan alapotkulla melko nopeasti jalat alta.
En siis väitä, etteivätkö ko. muutkin potkut olisi osuessaan tehokkaita, mutta niillä täytyy... niin,osua.
Ja jos olette joskus tilaisuudessa sparrailla thaiboksaajan kanssa, kiinnittäkää huomiota vastustajanne etujalan käyttöön. Itse vähemmän potkineena ja lähinnä nyrkkeilymiehenä huomaan pääsyn otteluetäisyydelle erittäin hankalaksi taitavasti pysäriä käyttävälle. - Blöö
Herra 47 kirjoitti:
Ja mitä tulee noihin torjuntoihin,niin ettekö TE ota kaiken mitä kaverilla on antaa ihan auliisti vastaan ja sitten pörisette vaan kuinka kiven kovia jannuja olette,kun ei tuntunut missään?"Ja mitä tulee noihin torjuntoihin,niin ettekö TE ota kaiken mitä kaverilla on antaa ihan auliisti vastaan ja sitten pörisette vaan kuinka kiven kovia jannuja olette,kun ei tuntunut missään?"
Thai myrkkeilysäkin on kyllä tarkoitus torjua potkut,ne mitä ei ehdi torjua oikein jalalla,otetaan vastaan käsi KIINNI vartalossa.
Tottakai potku yleensä aina tuntuu/sattuu, riippumatta miten se torjutaan.
on kuitenkin mielipidekysymys jos haluaa torjua esim. Päähän tulevan potkun käsi irti päästä, jolloin saat ensin oman käden päähäsi(saattaa ehkä murtua riippuen osumakulmasta) ja sitten vielä sen jalan perässä... - Tota
Andy kirjoitti:
Ei potkuvoima ole mikään luonnollinen ominaisuus vaan se johtuu harjoittelusta. Tietysti 100kg kaveri yleensä potkaisee kovempaa kuin 50kg kaveri, mutta eri kokoisia harrastajia on kaikissa lajeissa.
Potkuvoiman ero johtuu siitä, että keskiverto karateka potkii paljon ilmaan, kun keskiverto thainyrkkeilijä potkii paljon säkkiin ja thaimitseihin.Eikös potkun teho ole massa kertaa nopeus? Tai jotain sellaista... Mut kai me kuullaan totuus Andylt? Andy on jees :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892628Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761005- 56969
- 45867
- 63849
- 61835