Mercury 20hp

Fredi

Terve!!

Huomasin tuossa keskustelun Yamahan 20 kaksitahdin "virittämisestä tai palauttamisesta" 25 hp koneeksi. Omistan 01 vm Mercury 20 hp 2T ja hiukan on tehon tarvetta tullut etenkin kuormalla ajettaessa. Onkos kellään kokemusta tai tietoa että voiko Mercuryssä tehdä jotain vastaavaa saadakseen 25 hv tehot ulos koneesta. Luulisin että 25 hv ja 20 hv ovat saman lohkoisia koneita. Kippari lehti testasi Mercuryn yhdessä muiden mm. Yamahan kanssa muutamia vuosia sitten ja silloin todellinen teho oli 23,6 hp ja Yamahan oli jossain 24 hp tienoilla. Olikohan jo noihin koneisiin maahantuoja tehnyt jonkin virityksen? Vai tuleeko Yamahan koneeseen porauttamalla tuota kaasarin kuristajan läppää vielä noin 5 hp lisää tehoa? Entäs Mercuryyn?

Tehoa lisää konetta vaihtamatta

9

7413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi

      Ainaskin vanhemmissa saman lohkon koneissa on 25 hv isompi kaasari, Jammussa tuoreöljykoneissa kaasari on sama, mutta pakopuolella on haittarengas, joka kannattaa poistaa, jos haluaa 25 hv netistä löytyy neuvot

      • ville

        Näin se on munkin tietääkseni eli kaasarin vaihdosta on kysymys. Mulla oli -02 mallinen ja kysyin asiaa moottorin ostaessani Mercury myyjältä. Myyjän mielestä tosin kaasarin hinta/saatava teho ei ollut kannattavaa.


    • M/M

      Itse suoritin juuri kyseisen operaation omaan koneeseen eli mercury/mariner 20 ja -00 mallinen.
      Vaihdoin 25hv koneen kaasuttajan jonka ostin 170eurolla yhdeltä entiseltä kilpaveneilijältä.
      Kaasutin oli vanhemmasta koneesta mutta vaihtamalla kaasuttimien kesken läppäakseleita
      ja pääsuutinta sai sen suoraan sopivaksi.Akselin vaihto siksi että isompi kaasutin on käsikäyttöisestä koneesta ja omani on sähkömalli. Tehoa tuli lisää mutta samalla ilmaantui myös kiusallinen oire joutokäynniltä kiihdyttämään lähtiessä. Nimittäin kaasua avatessa kone "booasi" hetken aikaa ennenkuin alkoi kerätä kierroksia normaalisti.
      Suoritin säätötyöt kaasuttimelle huolellisesti mutta en saanut oiretta häviämään.
      Kaivoin käsiini vanhan vene-lehden jossa kyseinen moottori oli testissä ja vator oli toimittanut testiin juuri tuollaisen kaasarimuunnetun version. Tehokäyrästä näki selvästi saman minkä testaajat myös ilmaisivat, eli juuri tuon "booauksen" alakierroksilla. Kone tosin kyllä pelasi tuon katvealueen jälkeen normaalisti niinkuin omanikin, ja potki n. 27hv...
      No, josko sen sais toimimaan...
      Koitin muuttaa myös syt.ennakon lisääntymisen suhdetta mutta näissä uudemmissa koneissa se ei ole aivan yhtä helppoa kuin vanhoissa joissa voi ennakkolevyn asentoa muuttamalla ja vivustoja säätämällä vaikuttaa asiaan.
      En saanut mainittavaa parannusta koneen käytökseen.
      No,en luovuttanut vaan kaivelin tietoa esiin kyseisen koneen muutoksista ja huomasin pääsuuttimen pienentyneen muistaakseni -97 koneista alkaen ja kipaisin kaupasta paria pykälää pienemmän suuttimen. Pääsuuttimen vaihdon jälkeen kone on ollut mielestäni hyvä. Se tekee kyseisen "booauksen" kylmänä nopeasti kaasua avattaessa mutta kun kone on kunnolla käyttölämmin
      ei oiretta ilmaannu ollenkaan.
      Vaikka tyhjäkäynniltä työntäisi paakin suoraan pohjaan niin lähdetään tasaisen varmasti tuuppaamaan. Eli vaikeuksien kautta voittoon...
      Siis, jos hommaat uuden kaasuttimen on siinä varmasti jo valmiina sopiva pääsuutin mutta uutena kaasutin olisi maksanut aivan tähtitieteellisen paljon... Jotain neljä tonttua mummon markoissa jos en väärin pahasti muista...
      Sillä sais isomman moottorin vaihdettua ehkä...
      Tonni oli mielestäni sopiva sijoitus, kyllä käyttötehoa tuli niin paljon lisää aivan alaväännöstä alkaen. Lähtee lasti päällä heittämällä liukuun kun ennen sai neljä päällä kituutella jonkin aikaa.Huippuja melkein neljä solmua lisää.
      P.S. Jos vaihdat suutinta huolehdi että koholaite tulee saumapuoli ylöspäin kun asennat sen takaisin. Itselläni se oli lipsahtanut toisinpäin ja vuotanut kesähelteen paineessa(voi tosin olla että olisi vuotanut toisinkinpäin mutta ainakin riski pienenee normaalikäytössä) jolloin kone ei meinannut startata ollenkaan. Heitin uudet tulpat ja sain käymään mutta kävi sairaan raskaasti ja sammui heti kun avasi kaasua. Kone siis tukehtui kun neulaventtiili roikkui auki koko ajan. Tämä selvisi kun avasin kaasuttimen ja totesin kohon olevan "uppo" ja täynnä bensaa... No, aina sitä oppii kun tekee... Tässä muutamia kokemuksia ja
      käytännön mutkia jos aiot lähteä muutosta tekemään.Onnea matkaan.
      Jammun muutostyön löydät osoitteesta http://www.vastela.net/sami/yamaha.htm

      • Anonyymi

        joo mieki vaihoin kaasuttajan se vastarannan mökin laiturilla istuva kaasuttaja oli palion nuorempi ko nykyinen ja nyt nousee plaaniin


      • Anonyymi

        kaasutin ja kaasuttaja joo niistähän voi erehtyä


    • Tribesman

      Mercury 20 hp vm 2015.Onko ongelmia ollut jäähdytysveden kierron kanssa? Meillä uusi vielä takuun voimassa oleva moottori leikkasi "kiinni".Onko muilla ollut ongelmia vastaavan moottorin kanssa?Miksei varoittanut?Oliko kenties moottorin vika vai olisiko mahdollista,että se oli vain Sun Busteriin liian painava moottori??Moottori sukelteli pakittaessa,mutta myyjän mielestä se oli normaalia.Älkää ihmeessä ostako tuota moottoria.0/5.pistettä.

    • otsonene

      Onko tää provo? Moottori sukeltaa aina peruuttaessa ja sit ihmetellään jos leipoo kiinni!!

    • Lopetasevitunryystäminen

      Paska aihe. PUhukaa jostakin muusta ja viihdyttäkää minua.

    • Anonyymi

      Mulla 9,9 heppanen kone ja viritin siitä 40 heppaisen. Puolen tunnin homma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      32
      4240
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      134
      4047
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      62
      3676
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      87
      3531
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      32
      3514
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      64
      3321
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      81
      2886
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2815
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2606
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2304
    Aihe