ihmeairot

kuusp-23

onko kellään tietoa airoista soutuveneeseen missä istutaan soutaessa naama menosuuntaan olen joskus nähnyt esitteitä mistä vois ostaa em.härvelit

8

3686

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneilijä

Eiköhän se vaan ollut se meidän kaikkien tuttu Speden ( = Pertti Pasanen ) keksimä laite, jos en ihan väärin muistan.

• kuusp-23

saattoi olla spede mut joku valmistaa kuulema vieläkin näitä airoja jossakin oli kuulema joku mainos

• Trendy

Tarkoitat varmaan näitä:

http://www.soutu.net/Eteenpain soudettavat airot.htm

Näitä en ole kokeillut, mutta tuntuisi liikkeen aikana kapistuksen painopiste kuitenkin vaihtelevan hankalasti. Airohan on tasapainossa vain suorana ollessaan. Etu- ja taka-asennossaan airojen paino painaa käsiä alas?

Erittäin hyviä kokemuksia minulla on tästä:

http://www.salubris.cjb.net/

Siinähän airot ovat ehjät, alumiiniprofiilia ja pituuskin säädettävissä. Selkänojallinen penkki antaa hyvin voimaa kasvot eteenpäin soudettaessa. Voimahan tulee jaloista. Minun selälleni tämä soututapa käy hyvin ja pitkät matkat taittuvat mukavasti. Suosittelen.

• kalamies

nyt pertti ei ollut se joka kehitti vastasoutuairot. innovoija oli kristiinankaupungin suunnalta ja menetelmä on tiettävästi suojaamaton joten siitä vain tekemään ja kehittelemään.
        itse olen tietoinen kehityksen kovasta ja karmean kivisestä polusta, minulla tosin tuli voitokas tulos ja patentti myönnettiin.

menetelmä on yksinkertainen sillä hankaintapin kohdalla on hammasnivel joka tekee liikkeelle saranan, eli vetoliike tavallaan muuttuu työnnöksi. näinollen näet kun soudat kivelle.

tosin osat ovat kovilla johtuen suuresta momentista nivelkohdassa ja myös airon varsi on kiinnityskohdassaan lujilla.

lienee helpompi ottaa inkkarikanootti ja kanoottimela.

lisää tietoa saat jos haluat.

• Trendy
        kalamies kirjoitti:

nyt pertti ei ollut se joka kehitti vastasoutuairot. innovoija oli kristiinankaupungin suunnalta ja menetelmä on tiettävästi suojaamaton joten siitä vain tekemään ja kehittelemään.
        itse olen tietoinen kehityksen kovasta ja karmean kivisestä polusta, minulla tosin tuli voitokas tulos ja patentti myönnettiin.

menetelmä on yksinkertainen sillä hankaintapin kohdalla on hammasnivel joka tekee liikkeelle saranan, eli vetoliike tavallaan muuttuu työnnöksi. näinollen näet kun soudat kivelle.

tosin osat ovat kovilla johtuen suuresta momentista nivelkohdassa ja myös airon varsi on kiinnityskohdassaan lujilla.

Muistelen nähneeni jossakin tv-kisailussa, semmoinen maanviljelijöiden mukava mittelö, nämä airot. Ne olivat varmaan ne aikaisemmat, eivätkä nekään tämän armoitetun keksijän, Speden, käsialaa. Kisailijoiden tottumattomuus airoihin antoi mukavaa lisäväriä lyhyeen soutukilpailuun.

Sitten putkahti pikku-uutinen, jossa joku oli patentoinut kyseisen ratkaisun. Hiukan ihmettelin patentin myöntämistä, olihan tuo jo sentään vanha idea. Uudessa oli tosin pätevän tuntuinen asennustapa, etu- ja takahankainreikiin asennettava tanko, jolla saadaan portaaton säätö airojen kinnityskohdalle. Varmaan katiskoja kokemaan mennessä ihan mukava ratkaisu. Kyllähän Suomen järvillä on aivan liikaa turhia perämoottoreita. Valitettavasti soutuveneet ovat "kehittyneet" niin painaviksi ja raskaskulkuisiksi, että useimmat näyttävät konevoimaan lopulta turvautuvan.

• kalamies

• kuusp-23

kiinnostas tieto mistä näitä vois ostaa jos olis jollakin tietoa tämänhetkisestä valmistajasta et vois vähän kysellä hinta ym tietoa.

• kalamies
        kuusp-23 kirjoitti:

kiinnostas tieto mistä näitä vois ostaa jos olis jollakin tietoa tämänhetkisestä valmistajasta et vois vähän kysellä hinta ym tietoa.

kyseisiä airoja - vähäisen kysynnän vuoksi- ole tuotannossa

ja kun nyt tiedät periaatteen - ota viila käteen ja ei ku vääntämään ja sitten tehdas pystyyn ja miljoonia tilille tai sitten pankrotti ja siemenperunatkin menee

helpompi on tehdä akan kans sovinto niin saat kattua mihin se soutaa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      107
      3654
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2892
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      112
      2451
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      43
      1925
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      242
      1623
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      41
      1565
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1547
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1360
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1336
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1191
    Aihe