SDi vs. TDi

Kiinnostunut

Jos vertaa koneiden tekniikkaa, kaikki tietää että SDi koneessa ei ole turboa. Muuten kone taitaa olla sama.Eikä se ole mallia "pumppusuutin". Suomeksi sanottuna vähemmän tekniikkaa=kestää paremmin. Volkkari tekee uuteeen Golffiin tuosta 1.9 SDi koneesta 2.0 SDi (55kW) version. Ilmeisesti se on sen verran kestävä/luotettava/suosittu ollut että sitä kannattaa jatkaa..Kovasti olen kuullut että Turboissa on paljon ongelmia. Tosin ikinä ei voi tietää mitä hajoaa..Kuluvaa osaa kaikki. SDi kone on vähän laimea vrt. 66kW TDi koneeseen, mutta kyllä silläkin huristelee.. Kulutus on maantieajossa naurettavan pieni( 4l paikkeilla).
Luulisin SDi koneen olevan oiva vaihtoehto pienempi koriseen autoon ja TDi isompaan. Esim. Cordoba/Fabia farkku SDi vielä jaksaa. TOsin en usko mitä nuo lupailevat 0-100km/h n.17sek. Moottori tuntuu ajossa kuitenkin paljon tehokkaammalta kuin paperilla, ja kyllä se jaksaa moottoritielläkin vielä jotenkin.
Mitäs mieltä SDI/TDI koneiden omistajat?? Kokeilitteko kumpaakin konetta ennen ostohetkeä??
Mitä mieltä kestävyydestä??
Onko SDi liian laiska?TUoko se vanhat laiskat dieselit mieleen?

9

3103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilperi

      niin kyllähän sillä sdi:llä eteenpäin pääsee, se on sitten eri asia mistä tykkää. Tdi on ainakin ohitustilanteissa aika mukava peli. Tosin Suomen teillä ei saa ajaa kuin 120 km/h ;)

    • sotkamies

      Itse asiassa nyt ajelen sdi fabia farkulla. Meno ihan riittävää, ja eikä välttämättä viitsi kiusata konetta edes nopeuksiin jossa kortinlähtö on lähellä. Mielestäni kuitenkin paras vaihtoehto olis tämä 3pyttynen 1.4 tdi, vielä vähemmän kulutusta mutta on kuitenkin vääntöä.

      Sinänsä sääli että seatilla ei ole nyt farkkua jaossa... kyllä nämä diisselit ovat kuitenkin parasta laadultaan ja ominaisuuksiltaa

    • reima

      Kokemusta Vag dieseleistä 1.6d, 1.9d ja koeajo sdi:llä. Seuraava moottori tulee olemaan ns. sdi, vain koska maksan polttoaineeni ja mahdolliset korjaukset itse. Tästä edellisestä ja nykyisestä moottorista on jäänyt positiivinen mielikuva rahankulutuksen suhteen.

      Säännölliset anturien vaihdot (huhut) ja oma epäilys turbon kestävyyttä kohtaan ei vielä herätä luottamusta turbodieseleihin (riippumatta valmistajasta), mutta itsellä ei ole mitään kokemusfaktaa tämän epäilyn tukemiseksi.

      Mutta sinä olet ostamassa uutta ja oma tausta arviolle on, että ostan auton kun sillä on ajettu n. 150-200tkm ja ajelen sillä 200-250tkm ennen vaihtoa. Eli arvioidaan asioita hiukan eri tavalla.

      • Tosikko

        Itselläni on sdi polonen 98, ajettu 170 tkm. Öljyt vaihdan 7- 10 tkm välein. Ei muita kuin sähkövikoja. Vie öljyä 0,1 l/1000 km. En kuitenkaan ostaisi käytettynä longlife systeemillä huollettua 25- 30.000 km yksillä ja vajailla öljyillä ajettua (ks. huoltokirja)vag-dieseliä.


    • Aki

      Oikean suuntaisia johtopäätöskiä heittelit... =)
      Elikkäs itse ajelen -01 sdi Cordoballa ja vaimo Octavia TDI:llä. Huollot ja korjaukset teen kaikki itse, joten joitain kokemuksia on jo ehtinyt kertyä.
      Mielestäni SDI on aivan riittävä pikkukoriin normaaliajossa ja luotettavuus on kunnossa, joska ei ole mitään rikkoutuvia ilmamassamittaria ja turbonsäätöventtiileitä. Kaiken lisäksi on parempi käynnistymään pakkasilla ja helpompi ajettava kaupungissa paremman alaväännön takia. Ja jotenkin kaasunpolkimen ohjaus on "terävämpi", kone vastaa heti kun käsketään.
      Itsekkin epäilen tuon kiihtyvyyslukeman olevan aika alakanttiin, samoin kuin ilmoitetun vääntömomentin.

      Isommassa korissa TDI on tietenkin paikallaan sen mainitsemasi väännön takia ja TDI:ssä on pidemmät välitykset eli sopii paremmin moottoriteille.

      Eikös tämä uusi 2.0 SDI ole pumppusuutin malli ja neliventtiilikannella?? Muistankohan väärin. Olikohan uudessa Tuulilasissa jotain kerrottu... täytyypä tarkistaa.

    • keke

      Sekä turbon että sdi:n ja sdi:n otin. Hintaero oli selvä ja toinen tekijä talvikäyttö, turbo ei nimittäin lämpene kunnolla että sisälämmöt riittäis. Sdi:lläkin saa kortin kuivumaan jopa moottoritiellä joten kulkee sekin aivan riittävästi. Muutenkin on pussillinen vikamahdollisuuksia vähemmän tuossa sdi:ssä.

      • uusi leonisti

        En oikein ymmärrä tätä TDI:n lämmityksen hössötystä. Uutena leon -03 omistajana paripäivää sitten ajoin 600 km pakkasen vaihdellessa -15 - 28 asteeseen. Kokomatkan ajan puhallin oli "ykkösellä" ja lämmönsäätö täydestätehosta n. 3/4. Siitä huolimatta koneenlämpö oli kuin nakutettu 90, yksikään ikkuna ei huurtunut ja lämmintä riitti...


      • wileperi
        uusi leonisti kirjoitti:

        En oikein ymmärrä tätä TDI:n lämmityksen hössötystä. Uutena leon -03 omistajana paripäivää sitten ajoin 600 km pakkasen vaihdellessa -15 - 28 asteeseen. Kokomatkan ajan puhallin oli "ykkösellä" ja lämmönsäätö täydestätehosta n. 3/4. Siitä huolimatta koneenlämpö oli kuin nakutettu 90, yksikään ikkuna ei huurtunut ja lämmintä riitti...

        Alkaa juu kyllästyttään tuo hössötys tdi:n lämpiämisestä: toiset sanoo että on kylmä kuin pakastin ja taas toiset sanoo että lämpöä riittää oikeinkin hyvin (esim. aiempi kommentti). Olisi mukava tietää mikä tuo totuus nyt sitten on!!


      • esco
        wileperi kirjoitti:

        Alkaa juu kyllästyttään tuo hössötys tdi:n lämpiämisestä: toiset sanoo että on kylmä kuin pakastin ja taas toiset sanoo että lämpöä riittää oikeinkin hyvin (esim. aiempi kommentti). Olisi mukava tietää mikä tuo totuus nyt sitten on!!

        on se että kun pakkasta yhtään alle -15 auto ei meinaa lämmetä huonostikkaan ennen kuin n.100km/h nopeudessa, johtuu pienestä kulutuksesta jossa hukka energiaa ei meinaa syntyä ja sitä kautta ei konekkaan nosta lämpöjä.

        tosin voi olla että uusiin tdi malleihin ongelma on onnistuttu (toivottavasti) ratkaisemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe