Pilssi.

Kölivene aloittelija

Moro

Pikkuhiljaa on purjeveneet alkaneet kiinnostaa ja nyt tiedustelisin nettiviisailta pilssin tarkoitusta.
Uusissa veneissähän se joskus puuttuu.

9

1872

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sailori

Kyllä pilssistä hyötyä on. Sinne kun valuu kaikki se mahdollinen vesi joka jostain kumman syystä veneeseen tulee. Mulla oli isohko avomerivene(ranskalainen), jossa oli vain pieni pilssi ja siinä pumppu, mutta eihän tosta ollut mitään hyötyä kun vesitankki hajosoi avomerellä. Minä vedin saappaat jalkaan ja kahlasin vedessä Bornholmista Tanskaan asti. Eihän sitä vettä saanut millään pois kun tuulta oli 17m/s. Lisäksi pilssillinen vene on helpompi pitää siistinä. Ainakin ne paatit jotka olen omistanut. Lujuudella en usko olevan juuri merkitystä. Toteutsutavalla kylläkin.

• hoh

.......tarkentaa, miksi et saanut vettä pois? Menikö pumppu tukkoon tai epäkuntoon? Itse olen aina uuden veneen hankittuani laskenut paatin sisätilojen jokaiseen koteloon letkulla vettä ja tarkastanut sen valumisreitin pilssikaivoon. Samalla tulee putsattua veistämöltä mahdollisesti runkoon jääneet sahanpurut yms. rakennusjäteet pois pumppua mahdollisesti tositilanteessa tukkimasta.

• joopa joo
        hoh kirjoitti:

.......tarkentaa, miksi et saanut vettä pois? Menikö pumppu tukkoon tai epäkuntoon? Itse olen aina uuden veneen hankittuani laskenut paatin sisätilojen jokaiseen koteloon letkulla vettä ja tarkastanut sen valumisreitin pilssikaivoon. Samalla tulee putsattua veistämöltä mahdollisesti runkoon jääneet sahanpurut yms. rakennusjäteet pois pumppua mahdollisesti tositilanteessa tukkimasta.

Sainhan sen veden heti pois kun vene oli vaaterissa siis omalla sähköisellä pilssipumpulla. Yritäppäs muutamien metrien aallokossa poistaa vettä. Hyvä kun itsensä saa pidettyä kiinni. Vesihän kulkee ties missä ja vaihtaa paikkaa vikkelästi. Eli olematon pilssikaivo on tyhjä mutta veneen kallistuman puolella on vettä tosi paljon. Mitään et voi takaan.

• hoh
        joopa joo kirjoitti:

Sainhan sen veden heti pois kun vene oli vaaterissa siis omalla sähköisellä pilssipumpulla. Yritäppäs muutamien metrien aallokossa poistaa vettä. Hyvä kun itsensä saa pidettyä kiinni. Vesihän kulkee ties missä ja vaihtaa paikkaa vikkelästi. Eli olematon pilssikaivo on tyhjä mutta veneen kallistuman puolella on vettä tosi paljon. Mitään et voi takaan.

..nopeasta vastauksestasi. Olen aina pohtinut kuvaamaasi kaltaista tilannetta, johon en ole onneksi koskaan joutunut. Omassa veneessäni on sekä sähköinen pumppu, että manuaalinen. En ole päässyt käytännössä kokeilemaan todella kovassa aallokossa tyhjentämistä; "harjoituksissani" kohtuuaallokossa olen muuteman ämärillisen pilsiin kaataamaani vettä saanut molemmilla pumpuilla ulos nostamalla veneen piihin. Mutta kuten totesin, ei ollut avomeriolosuhteet.

• Juntti

Vähäisetkin vesimäärät (muutamia litroja) siirtyvät veneen kallistuessa laidoille ja aiheuttavat kastelemista mille kohteelle milloinkin, jos ei pilssikaivoa ole. Mutta tärkeä mukavuus pilssissä on se, että sinne saa katevästi puoli koria -korin veneen koosta riippuen kaljaa. Ja pysyy hyvin siellä kylmänä, kun on vettä vasten olevassa laatikkossa..

• Viki

Nykyveneilijä tietysti kaivaa jääkaapista huurteisen, mutta pilssikylmä (tai -lämmin) olut on oleellinen osa purjehduskokemusta koska purjepaatti kulkee ja elää luonnon ehdoilla.

• knooli

Pilssissä pysyy kamat kylmänä mutta...
        On asiallista varmistaa että pilssipumppuun ei pääse mitään joka estää sen toiminnan.Kerrotaan tapauksesta jossa Tallinnasta tullessaan eräs vene sai vettä sisäänsä ja aikansa toimittuaan pilssipumppu lopetti toimintansa.Kelin olessa kovan oli ainoa kykenevä pinnassa ja kajuutassa paniikki.Paatti pysyi vetten päällä ja kotiin päästiin.Jatkoselvittelyissä havaittiin kaljapullojen etikettien irronneen ja ne tukkivat sekä sähköisen- että käsipumpun siivilät.

• Jussi Juonio

..kylmänä nimittäin - heinäkuussa kun pintavedetkin alkaa olla liki 20 ei kaljatkaan enää oo kylmiä. Juhannuksena vielä toimii hienosti.

Pilssikaivot on vaan jäämässä pois kun kaikki pitää tehdä mahd. halvalla .. ikävämpi juttu!

• Jeppe
        Jussi Juonio kirjoitti:

..kylmänä nimittäin - heinäkuussa kun pintavedetkin alkaa olla liki 20 ei kaljatkaan enää oo kylmiä. Juhannuksena vielä toimii hienosti.

Pilssikaivot on vaan jäämässä pois kun kaikki pitää tehdä mahd. halvalla .. ikävämpi juttu!

luulisi pilssin syvyydellä olevan enemmän korrelaatiota runkomuodon, kuin hinnan kanssa.

esimerkkinä kaksi (tarkoin valikoitua tukemaan omaa väitettäni) suomalaista venettä:

nordan 34, 98 200€
        http://193.65.90.164/page.asp?cat=2&select=348

Finngulf 33, 105 000€ (tai nykyään 108 000€)
        http://193.65.90.164/page.asp?cat=2&select=123

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4461
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2365
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2357
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2118
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1677
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1471
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1104
    Aihe