Judo onnettomuus

Judomies

Hei kaikki,

koittakaa parhaanne mukaan vastata minulle. Tämä viesti saattaa kuulostaa vitsiltä mutta siitä on vitsi kaukana. Heitin nimittäin judo harjoituksissa kaverini ilmeisesti haraikoshilla ja hän putosi pahan näköisesti. Nousi kuitenkin ylös ja muuta mutta näin että ilmeisesti hänen solisluunsa katkesi tai vioittui. Meille on sanottu että juuri tuota solisluuta pitäisi varoa, sekun kerran katkeaa niin sitä ei meinaa saada luutumaan enää takaisin vaikean sijaintinsa takia.

Minä sitten pelästyin tilanteesta ja juoksin samantien ulos salilta ja ajoin autolla kotiin. En uskalla mennä takaisin treeneihin... pelkään mitä he minulle tekevät?

10

3155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cypress

se oli ihan puhdas onnettomuus. kyllä meidän seurasta yhdeltä murtui ranne, mutta ei voinut mitän kun oli ihan tahaton teko.

• ???

Juoksit noin vain salilta ulos ja pois...????
      Ei sitten tullut mieleen jäädä paikalle pariasi auttamaan ? Huolehtimaan siitä, että parisi pääsee hoitoon ja saa tarvitsemaansa apua ?
      Uskomatonta!

• luu

multa murtui luu taekwondotreeneissä. sitä tyyppiä joka osaltaan vaikutti luun murtumiseen, ei ole sittemmin treeneissä näkynyt, mielestäni täysin turhaan. tuntuu että hän kärsi sattumuksesta enemmän kuin minä. joten jatka vaan rohkeasti mutta nöyrästi treeneissä käymistä ettei jää mikään vakavampi kammo päälle!

• Pera

.. Kolisee aina. Itselläni on vähän sellainen asenne, että jos treenien jälkeen ei jossain hiukan särkyä esiinny on tullut laiskoteltua. Tietystikkän kunnon loukkaantumisia ei kukaan halua, mitä olenkin itseni ja kaikkien muidenkin yllätykseksi onnistunut välttämään.

Eri asia on tietysti jos kaveri rupeaa hölmöilemään. Aina uusien kavereiden tullessa salille saa pelätä henkensä puolesta: tulokkaiden mielestä painisparrissa hyviä otekohtia on mm. vastustajan etusormi, ja heitää voi vaikkapa suoraan päästä. Muutenkin on ikävää treenata isojen äijien kanssa, joilta löytyy intoa ja lihaksia, mutta ei tekniikkaa. Yritä nyt siinä ottaa kevyttä lyöntisparria kun kaveri näkee sinut lähinnä vihollisena, jolle pitää "näyttää" jotain, ja sitten huidotaan. Vähän meni ohi aiheen, mutta kaikille alokkaille: ottakaa iisimmin.

Niin, judomies.. En minäkään kyllä kehtaisi enään samassa seurassa naamaa näyttää. Tuskin ne kuitenkaan siellä mitään sinulle tekee, ei opeta eikä varmaan sparrikaveriakaan helposti löydy mitään sinulle tekemään.

Jos tosiaankin olet mies, olen suuresti yllättynyt. Tuo kuulosti ainakin minun korviini niin ämmämäiseltä panikoinnilta kuin voi olla. Uskomatonta.

• hps

Kolme seikkaa:
      1) Kyllä se solisluukin siitä paranee, vaikka kestää 4-6 vk ennen kuin se tavallisesti on kunnossa. Nivelsidevammat ovat yleensä paljon pahempia ja voivat tuoda elinikäisiä ongelmia, mutta katkenneen solisluun kanssa ei juuri koskaan ole mitään ongelmaa enää parin kk kuluttua. Koko luu on periaatteessa tarpeeton. Suojaahan se hieman olkahermopunosta ja -valtimoa sekä estää laittamasta olkapäitä edssä yhteen, mutta ei sillö mitään todellista tehtävää ole - paitsi murtua kaiken maailman tilanteissa. Siis älä siitä solisluusta huolehdi, se on pikkuvamma.

2) Harjoituksista ei saa poistua ilman vetäjän lupaa, ei edes paniikissa (etenkään ei paniikissa). Harjoitusten vetäjä vastaa myös sinun turvallisuudestasi, ja kuvaamassasi tapauksessa ei tainnut olla lainkaan hyvä juttu että pääsit autolla lähtemään yhtään minnekään. Tuollaisessa mielentilassa ei juuri tule suojateitä varottua. Vetäjän tai avustavan vetäjän (jos sellainen oli) olisi varmastikin pitänyt lähteä perääsi, kunhan joku hoitaa sille solisluukavereille kylmää ja muuta ea:ta. No, se nyt tietysti olisi ollut ainakin osin sun hommasi, mutta paniikkeja sattuu.

3) Ukemi ja muu vastaava alastulo heitoista on vähintään puoliksi uken ongelma. Sitä varten sitä kaatumista harjoitellaan, että opittua taitoa voidaan myös käyttää ja tulla turvallisesti alas. Jos pari murtaa luitaan alastulossaan, ja sinä et tahallisesti yrittänyt saada häntä putoamaan huonosti, niin on todellakin enemän HÄNEN vikansa jos menee luu poikki. Tietysti heittotekniikka vaikuttaa asiaan selvästi, mutta niitä heittoja judossa harjoitellaan juuri sillä oletuksella, että pari sitten kanssa osaa tulla alas turvallisesti.

Lopputulos: Takaisin harjoituksiin vaan. Taitaa olla kaikilla osapuolilla tuosta tapahtumasta jotakin opiksi otettavaa.

• Vääntäjä

jos tori ei kannattale kunnolla, niin sattuu vahinkoja. Onhan sitä nähty muutaman kerran kun tori ei ole kannatellu ja on tuo solisluu katkennu.

• j,j,

niin on tuola bjj:ssä tullu pari kolme kertaa kuristettua kaveri tajuttomaks (ja kerran vielä paras kaveri ) mutta ei siitä kannata säikähtää auttaa vaan kaverin tajuihinsa ei kummempaa.
      sama muissa hommissa auttaa vaan kaveria.

• UiMari

Judon lisenssimaksu on jo tapaturmariskin takia omaa luokkaansa - kukin voi tehdä vertailuja muihin lajeihin. Minua nolotti kun matsissa ystäväni polvi vääntyi (oli ylempi vyö vielä) enkä kai ole antanut sitä anteeksi vieläkään itselleni. Sen sijaan minua ei ole haitannut ne ohimenneiden pyyhäisyjen jäljet sääriluissani (rustottumia), en ole kantanut kaunaa niille kavereille, jotka ovat taputuksesta ja maitta -sanan käytöstä huolimatta vääntäneet molemmat ranteeni pysyvästi rikki (ovat ihan käyttökelpoiset kyllä vielä) tai sille kaverille, jonka kanssa oman polveni takaristisiteet vääntyivät pysyvästi. Sorminiveletkin ovat matseissa napsuneet, mutta urheiluteippi on ollut hyvä yleisensiapuvaruste aina.

Kaikkea sattuu ja tapahtuu, vaikkei pitäisi. Harjoittelematta ensiaputilanteita kukaan ei tiedä miten tositilanteessa käyttäytyy. Kaikista ei ole auttamaan, vaan on parempi olla takavasemmalla silloin kun muu porukka hoitaa ensiavun. Meilläkin tatamilla sattui kerran eräille kavereille solisluun sijoiltaan meno tai murtuma - kaveri sai heti jäitä yms. ja vietiin salilta heti judogi päällä ensiapuun vajaan kilometrin päähän reenisalilta. Mutta siitä on jo kauan!

• Ossian64

Hah minulla hajosi polvi joskus polvi treeneissa. Ensiapu kylla hieman annettiin ja voivoteltiin sattunutta. Mutta reilunpelin kerhossa jattettiin yksin iltaan hyppeleen turvonneen ja todella kipean polven kanssa. Etta mene laakariin oli neuvo .Minusta ei Ollu kovinkaan reilua.Polvi hajosi pahasti ja vaati leikkaushoitoa ja vaivaa vielakin. Mutta treenien silloinen ohjaaja Sanoi myohemmin etta jokainen on vastuussa itse itsestaan. Onko todellakin noin???

• magamies

Mulla meni rintalasta
      silti en syytä kaveria joka särki sen
      lajeissa aina riski

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7755
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1009
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      899
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe