Oletteko tykänneet kyseisestä autosta?
Olen vakavissani ajatellut ostaa Matizin, jolla pääsisi pisteestä A pisteeseen B, ja vähälla arvonalenemisella. Itselleni riittää, että pääsee liikkumaan, eikä suolatut tietkään niin harmita. Järkeä autoiluun, jos sitä meille edullisesti tarjotaan.
Daewoo Matiz
13
10521
Vastaukset
- Lefa
Pienemmällä arvon alenemisella saatat päästä kun ostat jonkun vähän käytetyn "tavallisen" pikkuauton. Kaupan päälle saat myös paremman auton. Japanilaisissa (esim. Micra tai Yaris) on kolmen vuoden takuu uutena, joten käytetylläkin on edessä huolettomia ajoja.
Eli minä ainakin tutustuisin tarjontaan käytettyjen puolella ennen Daewoo-kauppoja.- Saprno
Halvimman Matizin mallin eli Basen saa 10.600 euron hinnalla. Autotalli.com palvelusta listasin kaikki alle tuon hinnan olevat käytetyt tällä vuosituhannella rekisteröidyt autot, jolla olisi ajettu korkeintään 23 000 km. Sieltä löytyi: Lada Samaroita sekä Lada 110:ä, Citroenin Saxoa, niitä vanhanmallisia Nissan Microja, Suzuki Altoja sekä Ford Ka`ta sekä pari Fiat Puntoa. Ka`t ja Puntot olivat vuosimallia 2000 ja 2001, joten niiden mahdollinen kolmenvuoden takuu alkaa olemaan muisto vain. Mainitsit myös Toyota Yariksen. Autotalli.comin mukaan halvin sellainen auto, jossa takuuta olisi vielä vuosi (siten siis vähintään vuoden 2002) maksaa 11 500 euroa ja sillä on ajettua 62 000 km.
Matizissa itsessään on myös tuo kolmen vuoden takuu, joten huolettomia kilometrejä sillä olisi edessä.
Kuljettajalle Matiz tarjoaa hyvän työympäristön. Tilaa on ja näkyvyys on hyvä. Näkyvyyteen vaikuttaa se, että Matizissa lasi on aika kaukana hieman Twingon tapaan (ei niin suuressa kulmassa tosin). Tuo tuulilasin sijoitus ei oikein pääse oikeuksiinsa kaksiuloitteisissa kuvissa ja sen takia Matizin ohjaamo on modernimman näköinen kuin kuvat antavat ymmärtää.
Yli lain sallimissa nopeuksissa auto kulkee yllättävän hyvin. Esim. 120 km/h nopeuden ylläpito on helppoa, eikä nopeuden nostaminen vielä vaikeaa. Tätä on vaikea uskoa, mutta Daewoon insinöörit ovat sijoittaneet suurimman osan litraisen koneen voimasta yläkierroksille. Matizin ilmoitettu huippunopeus on 152 km/h ja sen auto ainakin mittarin mukaan saavuttaa helposti.
Hyvä vääntö suurissa nopeuksissa on tehty kiihtyvyyden kustannuksella. Taajamanopeuksissa ja paikaltan Matiz kiihtyy todella laiskasti. Kaasutattaessa tuntuu kuin auton kytkin luistaisi, sillä mitään ei meinaa tapahtua kaasupoljinta painaessa - ainoastaan kierrokset nousevat. Matizin vaihteet on välitetty siten, että esim. moottoritielle tultaessa joutuu vaihtamaan kolmeselle asti, sillä nelosvaihde on aivan älyttömän väännötön. Sen sijaan vitonen ei ole ylivaihde, vaan kierrosten salliessa vitosella voi ohittaa esim. rekan.
Korkea ja kapea auto on jonkin verran herkkä sivutuulelle. Kovissa nopeuksissa auto tuntuu huojuvan hieman kun vaihtaa nopeasti kaistalta kaistalle (esim rekkoja ohitettaessa 150 km/h nopeudessa). Ei mitenkään dramaattisesti, mutta kyllä sen tuntee. Äänet ovat normaalia pikkuautoluokkaa. Talvirenkaiden rapinaa säestää ajoittainen suhina ovissa.
En näe mitään syytä miksei Matizilla voisi ajaa vaikka Tampereelta Helsinkiin. Ajo-ominaisuudet siihen ainakin riittävät.
Matizin halvanoloisuus näkyy hanskikaslokeron lukossa sekä mittariston taustavärissä. Samoin Star-mallin hopeinen lisävaruste-paneeli on todella ruma. Myös vilkkuviiksistä pilkistää runkorauta ikävän näköisesti
Takatilat ovat yllättävän hyvät - kahdelle. Taakse mahtuu isokin mies vaikka etupenkit olisivatkin takaääriasennossaan. Päätila takana loppuu ensimmäisenä kun aletaan lähestymään koripalloilijamittoja.
Penkit saa eteen ja koko tavaratilan saa tasaiseksi. Penkkien materiaalin on Matizissa miellyttävän ja laadukkaan oloista.
EuroNCAPin testeissä Matiz sai kolme tähteä, joten ei se mikään aivan pahvilaatikko kolarin sattuessa ole.
Itse pidän siitä mitä Daewoo on meille tarjoamassa. Luokassaan Matizia voi periaatteessa verrata ainoastaan Suzuki Altoon, ja Matiz on paremman näköinen ja tuntuu isommalta autolta.
Ja ihmettelen logiikkaa, minkä mukaan on kannattavampaa ostaa kolme vuotta vanha auto, jolla on ajettu 100 000 km kuin uusi auto, joka ei ole "tavallinen". Daewoon merkkikö siinä pelottaa? - Lefa
Saprno kirjoitti:
Halvimman Matizin mallin eli Basen saa 10.600 euron hinnalla. Autotalli.com palvelusta listasin kaikki alle tuon hinnan olevat käytetyt tällä vuosituhannella rekisteröidyt autot, jolla olisi ajettu korkeintään 23 000 km. Sieltä löytyi: Lada Samaroita sekä Lada 110:ä, Citroenin Saxoa, niitä vanhanmallisia Nissan Microja, Suzuki Altoja sekä Ford Ka`ta sekä pari Fiat Puntoa. Ka`t ja Puntot olivat vuosimallia 2000 ja 2001, joten niiden mahdollinen kolmenvuoden takuu alkaa olemaan muisto vain. Mainitsit myös Toyota Yariksen. Autotalli.comin mukaan halvin sellainen auto, jossa takuuta olisi vielä vuosi (siten siis vähintään vuoden 2002) maksaa 11 500 euroa ja sillä on ajettua 62 000 km.
Matizissa itsessään on myös tuo kolmen vuoden takuu, joten huolettomia kilometrejä sillä olisi edessä.
Kuljettajalle Matiz tarjoaa hyvän työympäristön. Tilaa on ja näkyvyys on hyvä. Näkyvyyteen vaikuttaa se, että Matizissa lasi on aika kaukana hieman Twingon tapaan (ei niin suuressa kulmassa tosin). Tuo tuulilasin sijoitus ei oikein pääse oikeuksiinsa kaksiuloitteisissa kuvissa ja sen takia Matizin ohjaamo on modernimman näköinen kuin kuvat antavat ymmärtää.
Yli lain sallimissa nopeuksissa auto kulkee yllättävän hyvin. Esim. 120 km/h nopeuden ylläpito on helppoa, eikä nopeuden nostaminen vielä vaikeaa. Tätä on vaikea uskoa, mutta Daewoon insinöörit ovat sijoittaneet suurimman osan litraisen koneen voimasta yläkierroksille. Matizin ilmoitettu huippunopeus on 152 km/h ja sen auto ainakin mittarin mukaan saavuttaa helposti.
Hyvä vääntö suurissa nopeuksissa on tehty kiihtyvyyden kustannuksella. Taajamanopeuksissa ja paikaltan Matiz kiihtyy todella laiskasti. Kaasutattaessa tuntuu kuin auton kytkin luistaisi, sillä mitään ei meinaa tapahtua kaasupoljinta painaessa - ainoastaan kierrokset nousevat. Matizin vaihteet on välitetty siten, että esim. moottoritielle tultaessa joutuu vaihtamaan kolmeselle asti, sillä nelosvaihde on aivan älyttömän väännötön. Sen sijaan vitonen ei ole ylivaihde, vaan kierrosten salliessa vitosella voi ohittaa esim. rekan.
Korkea ja kapea auto on jonkin verran herkkä sivutuulelle. Kovissa nopeuksissa auto tuntuu huojuvan hieman kun vaihtaa nopeasti kaistalta kaistalle (esim rekkoja ohitettaessa 150 km/h nopeudessa). Ei mitenkään dramaattisesti, mutta kyllä sen tuntee. Äänet ovat normaalia pikkuautoluokkaa. Talvirenkaiden rapinaa säestää ajoittainen suhina ovissa.
En näe mitään syytä miksei Matizilla voisi ajaa vaikka Tampereelta Helsinkiin. Ajo-ominaisuudet siihen ainakin riittävät.
Matizin halvanoloisuus näkyy hanskikaslokeron lukossa sekä mittariston taustavärissä. Samoin Star-mallin hopeinen lisävaruste-paneeli on todella ruma. Myös vilkkuviiksistä pilkistää runkorauta ikävän näköisesti
Takatilat ovat yllättävän hyvät - kahdelle. Taakse mahtuu isokin mies vaikka etupenkit olisivatkin takaääriasennossaan. Päätila takana loppuu ensimmäisenä kun aletaan lähestymään koripalloilijamittoja.
Penkit saa eteen ja koko tavaratilan saa tasaiseksi. Penkkien materiaalin on Matizissa miellyttävän ja laadukkaan oloista.
EuroNCAPin testeissä Matiz sai kolme tähteä, joten ei se mikään aivan pahvilaatikko kolarin sattuessa ole.
Itse pidän siitä mitä Daewoo on meille tarjoamassa. Luokassaan Matizia voi periaatteessa verrata ainoastaan Suzuki Altoon, ja Matiz on paremman näköinen ja tuntuu isommalta autolta.
Ja ihmettelen logiikkaa, minkä mukaan on kannattavampaa ostaa kolme vuotta vanha auto, jolla on ajettu 100 000 km kuin uusi auto, joka ei ole "tavallinen". Daewoon merkkikö siinä pelottaa?Harvinaisen asiallista kommentointia, kiitos siitä. Yritän kuitenkin muodon vuoksi hieman vielä puolustautua.
On totta, että kymmenellä ja puolella tuhannella ei aivan uudenkarheaa autoa mainitsemistani malleista saa. Mutta, mutta. Matizin hinta toim. kuluineen on 11200. Siihen kun lisätään pakolliset renkaat, lämmittimet ja radio (vai kuuluuko se hintaan, en tiedä), niin ollaan todennäköisesti jo 12000:n huonommalla puolella. Sitä en tiedä, ovatko listahinnat "nettohintoja", vai saako suorassa kaupassa alennusta.
Yarikset ovat tolkuttomissa hinnoissa, se on totta. Micrat sen sijaan melko edullisia. Halvin uutta korimallia edustava näytti olevan 12900 hintainen, 18tkm ajettu 2003. Neuvotteluvara hinnassa ehkä 5% (maltillinen arvio), ja aletaan olla Matiz-luokassa. Itselläni ei olisi pienintäkään epäselvyyttä kumman valitsisin. Ja vanhan malliset Micrat ovat tietysti vielä edullisempia.
Muuten olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tarjonnan lisääntyminen hintahaitarin alapäässä on pelkästään positiivinen juttu. - daevoofj
Lefa kirjoitti:
Harvinaisen asiallista kommentointia, kiitos siitä. Yritän kuitenkin muodon vuoksi hieman vielä puolustautua.
On totta, että kymmenellä ja puolella tuhannella ei aivan uudenkarheaa autoa mainitsemistani malleista saa. Mutta, mutta. Matizin hinta toim. kuluineen on 11200. Siihen kun lisätään pakolliset renkaat, lämmittimet ja radio (vai kuuluuko se hintaan, en tiedä), niin ollaan todennäköisesti jo 12000:n huonommalla puolella. Sitä en tiedä, ovatko listahinnat "nettohintoja", vai saako suorassa kaupassa alennusta.
Yarikset ovat tolkuttomissa hinnoissa, se on totta. Micrat sen sijaan melko edullisia. Halvin uutta korimallia edustava näytti olevan 12900 hintainen, 18tkm ajettu 2003. Neuvotteluvara hinnassa ehkä 5% (maltillinen arvio), ja aletaan olla Matiz-luokassa. Itselläni ei olisi pienintäkään epäselvyyttä kumman valitsisin. Ja vanhan malliset Micrat ovat tietysti vielä edullisempia.
Muuten olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tarjonnan lisääntyminen hintahaitarin alapäässä on pelkästään positiivinen juttu.Lehdessä oli tarjous jossa Kalosiin saa talvirenkaat lohkolämmitin sisäpistoke kaupanpäälle.
Hinta 13te
Eli ei matizista kannata varusteilla maksaa Kalosin hintaa.
Kalos on jo huomattavasti suurempi.
Itse ostaisn sen.
13te ei saa kun fiat punton, joka taas on pienempi ulkoapäin. Sisätilat ovat kyllä Puntossa suuret. - Saprno
daevoofj kirjoitti:
Lehdessä oli tarjous jossa Kalosiin saa talvirenkaat lohkolämmitin sisäpistoke kaupanpäälle.
Hinta 13te
Eli ei matizista kannata varusteilla maksaa Kalosin hintaa.
Kalos on jo huomattavasti suurempi.
Itse ostaisn sen.
13te ei saa kun fiat punton, joka taas on pienempi ulkoapäin. Sisätilat ovat kyllä Puntossa suuret.Nimenomaan. Halvin Kalos maksaa listahinnoissa 12 490 euroa. Jos tuot Matizin kilpailijaksi vuoden 2003 käytetyt Micrat (montako niitä mahtaa olla jo vaihtoautoina), niin silloin alamme olemaan Kalosin hintaluokissa. Samalla rahalla saisi myös tuon kolmannen sukupolven Punton, joten käytetty vuoden 2003 Micra saisi olla todella hyvä päihittääkseen nuo täysin uudet autot.
Autotalli.comissa muuten vanhemman malliset Micrat ovat mielestäni aivan tolkuttoman hintaisia! Vuoden 2002 laitteesta jolla ajettu 20-30 tkm pitäisi maksaa yli 10 000 euroa.
Niin, Matizissa ei ole soitinta mukana edes parhaimmissa malleissa. 150 eurolla saa jo ihan hyvän soittimen ja bulkkimerkeissä jopa mp3-soittimen.
Hintaluokassaan Matizille ei ole järkevää kilpailijaa, ellei aio hakea selvästi vanhempaa ja ehkä isompaa sekä varusteltua käytettyä autoa. Mutta se ei ole uusi ja takuukin on päättynyt joskus Ahtisaaren aikana. Matizilla on kuitenkin se kolmen vuoden takuu, joten tänään ostetun auton takuu umpeutuu vuonna 2007. - Lefa
Saprno kirjoitti:
Nimenomaan. Halvin Kalos maksaa listahinnoissa 12 490 euroa. Jos tuot Matizin kilpailijaksi vuoden 2003 käytetyt Micrat (montako niitä mahtaa olla jo vaihtoautoina), niin silloin alamme olemaan Kalosin hintaluokissa. Samalla rahalla saisi myös tuon kolmannen sukupolven Punton, joten käytetty vuoden 2003 Micra saisi olla todella hyvä päihittääkseen nuo täysin uudet autot.
Autotalli.comissa muuten vanhemman malliset Micrat ovat mielestäni aivan tolkuttoman hintaisia! Vuoden 2002 laitteesta jolla ajettu 20-30 tkm pitäisi maksaa yli 10 000 euroa.
Niin, Matizissa ei ole soitinta mukana edes parhaimmissa malleissa. 150 eurolla saa jo ihan hyvän soittimen ja bulkkimerkeissä jopa mp3-soittimen.
Hintaluokassaan Matizille ei ole järkevää kilpailijaa, ellei aio hakea selvästi vanhempaa ja ehkä isompaa sekä varusteltua käytettyä autoa. Mutta se ei ole uusi ja takuukin on päättynyt joskus Ahtisaaren aikana. Matizilla on kuitenkin se kolmen vuoden takuu, joten tänään ostetun auton takuu umpeutuu vuonna 2007.Niin, tuo Kalos tuntuu fiksummalta valinnalta, varsinkin jos hintaero Matiziin varusteineen jää melko pieneksi.
Mitä tuohon uusi vs. käytetty keskusteluun tulee niin sitähän voi jatkaa vaikka loputtomiin. Oma valintani todennäköisesti ennen Matizia, Kalosta tai Puntoa olisi mainitsemani vähän käytetty nykymallin Micra. Eihän noita tosiaan hirvittävästi ole vielä tarjolla, mutta yksikin riittää. - Jussi
Lefa kirjoitti:
Niin, tuo Kalos tuntuu fiksummalta valinnalta, varsinkin jos hintaero Matiziin varusteineen jää melko pieneksi.
Mitä tuohon uusi vs. käytetty keskusteluun tulee niin sitähän voi jatkaa vaikka loputtomiin. Oma valintani todennäköisesti ennen Matizia, Kalosta tai Puntoa olisi mainitsemani vähän käytetty nykymallin Micra. Eihän noita tosiaan hirvittävästi ole vielä tarjolla, mutta yksikin riittää.....toisaalta uusi on aina uusi, ja käytetty edullisempi. Käytetyssä saattaa olla tapahtunut huonolla tuurilla esim. joku vaurio, jonka vuoksi se on haluttu vaihtaa pois, samoin takuut on jo ajettu pois. Lisäksi kaikki ei pidä autostaan huolta, ja sitä on sen mukaan myös käytetty. Uusi auto on aina riskitön vaihtoehto, jolle vielä tässä merkissä tarjotaan 3 vuoden takuu, ja saa vielä värinkin valita mieluisakseen. Tästä asiasta voidaan tietenkin olla kahta mieltä, mutta oma valintani on selvä, sen pitää olla uusi.
- Järkeä autoiluun
Saprno kirjoitti:
Nimenomaan. Halvin Kalos maksaa listahinnoissa 12 490 euroa. Jos tuot Matizin kilpailijaksi vuoden 2003 käytetyt Micrat (montako niitä mahtaa olla jo vaihtoautoina), niin silloin alamme olemaan Kalosin hintaluokissa. Samalla rahalla saisi myös tuon kolmannen sukupolven Punton, joten käytetty vuoden 2003 Micra saisi olla todella hyvä päihittääkseen nuo täysin uudet autot.
Autotalli.comissa muuten vanhemman malliset Micrat ovat mielestäni aivan tolkuttoman hintaisia! Vuoden 2002 laitteesta jolla ajettu 20-30 tkm pitäisi maksaa yli 10 000 euroa.
Niin, Matizissa ei ole soitinta mukana edes parhaimmissa malleissa. 150 eurolla saa jo ihan hyvän soittimen ja bulkkimerkeissä jopa mp3-soittimen.
Hintaluokassaan Matizille ei ole järkevää kilpailijaa, ellei aio hakea selvästi vanhempaa ja ehkä isompaa sekä varusteltua käytettyä autoa. Mutta se ei ole uusi ja takuukin on päättynyt joskus Ahtisaaren aikana. Matizilla on kuitenkin se kolmen vuoden takuu, joten tänään ostetun auton takuu umpeutuu vuonna 2007.Suzuki Alto aina unohtuu. Missä on autotietonne.
Samaa hintaluokkaa ja hakkaa mennen tullen kulutuksessa. - Saprno
Järkeä autoiluun kirjoitti:
Suzuki Alto aina unohtuu. Missä on autotietonne.
Samaa hintaluokkaa ja hakkaa mennen tullen kulutuksessa."Luokassaan Matizia voi periaatteessa verrata ainoastaan Suzuki Altoon, ja Matiz on paremman näköinen ja tuntuu isommalta autolta."
Noin kirjoitin yhdessä vastauksessani, jonka otsikko oli Vertaillen. Toiseksi viimeinen kappale. Luetaan niitä viestejä. - Upi
Saprno kirjoitti:
"Luokassaan Matizia voi periaatteessa verrata ainoastaan Suzuki Altoon, ja Matiz on paremman näköinen ja tuntuu isommalta autolta."
Noin kirjoitin yhdessä vastauksessani, jonka otsikko oli Vertaillen. Toiseksi viimeinen kappale. Luetaan niitä viestejä.Kyllä Matiz on todella pätevän oloinen peli ja tilat ovat yllättävän isot.
- matitz
Upi kirjoitti:
Kyllä Matiz on todella pätevän oloinen peli ja tilat ovat yllättävän isot.
Olen käynyt koeajamassa Matizia ja ihastuin heti. Hain alunperin noin 3000 euroa halvempaa käytettyä, mutta aina oli jokin puute. Liikaa kilometrejä, vain kaksi ovea tms. Auto tulisi meille kakkosautoksi ja kulkisin sillä lähinnä työmatkat n. 20 km päivässä. Kannattaako sijoittaa vähän enemmän, että saa ohjaustehostimen ja ilmastoinnin? Kokemuksia?
- Lehtiveli
matitz kirjoitti:
Olen käynyt koeajamassa Matizia ja ihastuin heti. Hain alunperin noin 3000 euroa halvempaa käytettyä, mutta aina oli jokin puute. Liikaa kilometrejä, vain kaksi ovea tms. Auto tulisi meille kakkosautoksi ja kulkisin sillä lähinnä työmatkat n. 20 km päivässä. Kannattaako sijoittaa vähän enemmän, että saa ohjaustehostimen ja ilmastoinnin? Kokemuksia?
Kokemuksia ei ole mutta mielestäni ilmastointiin ja ohjaustehostimeen kannattaa sijoittaa. Sijoittaisin nyt vaikka heti ilmastointiin jos olisi mahdollisuus :D
- Lada-mies
Omistaa ko. "Ameriikan rauda". Ajelee kaupunkialueella. Kuulema parempi, kuin vanha Fiat Punto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279