Luin aikaa sitten kaltio nimisestä lehdestä jutun vanhoillislestadiolaisuudesta. Siinä kerrottiin seuramenojen yltyneen joskus eroottisiksi hulinoiksi. Tämä oli vissiinkin joskus 30-luvulla. Mitä tuo ilmaisu eroottinen hulina voisi tarkoittaa?
Kaltio lehdellä on myös netti-sivut(www.kaltio.fi) josta voi tarkastella lehden asillisuutta. Kirjoittaja oli jokin tohtori lapin yliopistosta. Jutun löysin yliopiston kirjastosta joskus pari vuotta sitten enkä sitä noista nettiartikkeleista tavannut. Jos joku epäilee jutun olemassa oloa etsin kyllä lehden numeron tiedoksi.
Kannattaa myös käyttää hakua sanalla lestadiolaisuus. Hyviä artikkeleita ulkopuolisen silmin.
Mitä tarkoittaa?
5
545
Vastaukset
- Tarzan
Kyllä niissä piireissä on kuulemma jotain ryhmäseksiä ollut. Vielä myöhemminkin kuin 30luvulla. Tuskinpa enään kuitenkaan. Kertokaapa miten on?
- vl-ope
Kyseessä oli Korpelalaisuus- niminen vinksahtanut lestadiolaisuuden haara. Olet oikeassa. Lisätietoa lestadiolaisuuden eri ryhmittymistä löytää Googlen kautta.
- UteliasAatu
sinä ainoata "ei-vinksahtanutta" lestadiolaisuuden haaraa?
Ovatko 17 muuta haaraa "vinksahtaneita"? Jos on, niin miksi? - vl-ope
UteliasAatu kirjoitti:
sinä ainoata "ei-vinksahtanutta" lestadiolaisuuden haaraa?
Ovatko 17 muuta haaraa "vinksahtaneita"? Jos on, niin miksi?...oli korpelalaisuus seksiorgioineen. Sairasta hommaa. En kutsunut muita lestadiolaisryhmiä vinksahtaneiksi. Itse saan olla uskomassa tänä päivänä vanhoillislestadiolaiset-nimisen ryhmän joukossa. Nimitys ei ketään autuuta, pelkästään usko.
- Johan
vl-ope kirjoitti:
...oli korpelalaisuus seksiorgioineen. Sairasta hommaa. En kutsunut muita lestadiolaisryhmiä vinksahtaneiksi. Itse saan olla uskomassa tänä päivänä vanhoillislestadiolaiset-nimisen ryhmän joukossa. Nimitys ei ketään autuuta, pelkästään usko.
Olipas mukava lukea vl-liikkeeseen kuuluvalta tuollainen kommentti. "Nimitys ei ketään autuuta, pelkästään usko". Näinhän se Raamattu opettaakin, eli usko Jeesukseen riittää ei siinä tarvita tiettyyn porukkaan kuulumista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078