Luin tossa aikasempia keskusteluja, je siel mainittiin että rytmihäiriöt ovat normaaleja etenkin nuorilla naisilla. Itse oon 20v, ja 'rytmihäiriöitä' tuntuu joskus jopa monta kertaa viikossa. Välillä on niin, että sydän tekee kaksi tiheämpää lyöntiä yhden sijasta, välillä taas jättää yhden väliin. Varsinkin jos hengästyy nopeasti niin lyöntejä saattaa jäädä väliin - tuntuu kuin sydän 'morsettaisi';kolme lyhyttä, yksi pitkä... Elän suht terveellisesti, en polta ja harrastan säännöllistä liikuntaa. Pitäisikö olla huolestunut?
rytmihäiriö....?
12
18679
Vastaukset
- sama
Nämä ovat edelleen näitä nuorilla olevia rytmihäiriöitä ja vaarattomia. Jos sinulla on lepopulssi yli 200 kuten minulla, niin saat lääkkekksi beettasalpaajaa. Voit tietysti mennä lääkäriin ja maksaa itsesi kipeäksi eri tutkimuksista, mutta ei ne sieltä mitään erikoista löydä. Jos ei sydämmessä ole rakenteelista vikaa niin kaikki on hyvin.
- Nita
Aj..jaa että nuorilla tavallisia. Minä olen 55 v ja sitä samaa täälläkin. Olen kaksi kertaa käynnyt Holter testissä. (vuorokausi ekg) joka tosiaan maksaa paljon, mutta aina sama vastaus että on hyvänlaatusia lisälyöntejä.Minulla myös "muljahtelee" tosi paljon, ja näköjään lisäntyvät vaan iän myötä. Olen saannut betasalpaaja ja pulssi pysyy alhaisena mutta muljahtelut kyllä tuntuvat.
- rytmihäiriöt
Nita kirjoitti:
Aj..jaa että nuorilla tavallisia. Minä olen 55 v ja sitä samaa täälläkin. Olen kaksi kertaa käynnyt Holter testissä. (vuorokausi ekg) joka tosiaan maksaa paljon, mutta aina sama vastaus että on hyvänlaatusia lisälyöntejä.Minulla myös "muljahtelee" tosi paljon, ja näköjään lisäntyvät vaan iän myötä. Olen saannut betasalpaaja ja pulssi pysyy alhaisena mutta muljahtelut kyllä tuntuvat.
edelleen, olen 53-v mummu, minulla on ollut nopealyöntikohtauksia jo useamman vuoden. Se on sydänhermoista kiini, ei pitäisi hermostua, ei masentua , ei valvoa, ystävyys suhteet ok, ei stressiä, vaan kovasti liikuntaa ja elämänmyönteistä asennetta, silloin tällöin viinilasillinen ja nauttia elämästä niin paljon kuin voi. Sydän on tutkittu osaltani, ei ole sepelvaltimovikaa, ja näin on varmaan monen osalta tutkittu.
- Pihla
useimmiten tavalliset, mutta ilkeän tuntuiset kammiolisälyönnit. Kuvailemasi oireet viittaisivat niihin. Itse teho-osastolla työskentelevänä näen esimerkiksi: ekg-käyrässä lisälyönnin jälkeen sydän pitää ns. kompensatorisen tauon, eli väli seuraavaan normaaliin "QRS-kompleksiin" eli sydämenlyöntiin on aavistuksen pidempi, mutta ihminen aistii sen, useimmiten juuri niin, että sydän tuntuu lakkaavan hetkellisesti lyömästä. Nämä ovat yksittäisinä vaarattomia, itsellänikin on silloin tällöin. Summa summarum: en olisi sinuna huolissasi, mutta jos asia vaivaa, ainahan kannttaa käydä lääkärillä. Tässä sairaanhoitajan vinkkelistä jotain sinulle.
- Räpsy
Mulla on ollut viime torstaista saakka kammion lisälyöntejä ts. muljahtelee n. 6-7 krt minuutissa. Sain beetasalpaajia ja ehkä ne vähän auttoi, mutta vielä vaan muljahtelee jatkuvasti. Tää alkaa jo rasittaa, kun koko ajan vaan kuuntelee pumppua. Leposyke on 55 krt/min joten se on ihan normaali. Ei oikein tiedä arvaisiko lähteä lenkille tai avantoon tms. Mitäs ootte mieltä?
- Pihla
Räpsy kirjoitti:
Mulla on ollut viime torstaista saakka kammion lisälyöntejä ts. muljahtelee n. 6-7 krt minuutissa. Sain beetasalpaajia ja ehkä ne vähän auttoi, mutta vielä vaan muljahtelee jatkuvasti. Tää alkaa jo rasittaa, kun koko ajan vaan kuuntelee pumppua. Leposyke on 55 krt/min joten se on ihan normaali. Ei oikein tiedä arvaisiko lähteä lenkille tai avantoon tms. Mitäs ootte mieltä?
järki sanoo, että kohtuullinen liikunta on hyväksi kaiken kaikkiaan, mutta esimerkiksi avantouinnin suhteen kääntyisin lääkärin puoleen, mielipidettä kysyen. Leposykkeesi on ok, eli beetasalpaaja vaikuttaa ilmeisen hyvältä? Matalammalla pulssilla ja verenpaineella voi tulla huimaamisen tunnetta.
- Hmm
Räpsy kirjoitti:
Jos on noin paljon lisälyöntejä niin kannattaa hakeutua tutkimuksiin. Vuorokausirekisteröinnissä näkee ovatko rytmihäiriöt hyväluonteisia vai ei. Tavallisesti taustalla saattaa olla sepelvaltimotauti jos suorituskyky on huonontunut tai riskitekijöitä on paljon. Tämän selvittämiseksi rasituskoe voisi olla paikallaan ja sydämen rakenteen selvittämiseksi mahdollisesti vielä ultraäänitutkimus. Jos suorituskyky on hyvä niin minimissään pitäisi mielestäni tehdä Holter-rekisteröinti.
- :-))
Olen nyt 21 vuotias. Minulla todettiin tämä harmiton nuoruuden iän rytmihäiriö kun olin lukiossa. Siitä asti se on minua seurannut. Propral on lääkityksenä tarvittaessa. Nyt 30 mg. Sen kanssa on vain elettävä, minulle sanottiin. Jos tosiaan on stressaantunut yms. niin pulssi huitelee aina missä milloinkin. Varsinkin stressin aikaan väsyttää paljon kun pulssi saattaa normaalisti levossa olla koko ajan yli 90. ja välillä tuntuu kuin sydän revittäisiin ulos rinnasta. Mutta ne on vain ohi meneviä. Sitten kun tulee kunnon kohtaus, niin ei paljoa naurata. Mutta en mene enää ekg kun tulee kohtaus kun sille ei voi tehdä mitään. Näin olen jo kokenut useasti. Tunne on kyllä inhottava, eihän siitä pääse mihinkään.
- juuso
....
- Minna
Heippa! Olen 23v ja kärsin myös rytmihäiriöistä. Niitä tulee vaihdellen, välillä useita kertoja päivässä. Kohtaus tuntuu siltä, että sydän ensiksi pysähtyy hetkeksi ja sen jälkeen lyö hirveällä paineella muutaman kerran niin että kuulen sen,lyönnit ovat tosi epätasaisia. Sen jälkeen sydän alkaa lyödä tuhatta ja sataa, varmaan osaksi myös pelästymisen takia. Joskus silmissä sumenee ja taju meinaa lähteä. Lepopulssi on yleensä yli 90. Kädet tärisee välillä ja olen aina väsynyt.
Elämäntavoissa ei pitäisi olla vikaa. Liikun ja syön hyvin, olen normaalipainoinen ja en polta.
Kävin tutkimuksissa ja sain 100 tabl. propralia otettavaksi tarvittaessa. Lääkäri epäili ensin hypertyreoosia mutta arvot oli normaalit joten se siitä. EKG levossa ja perusverenkuva näytti myös normaalilta, paitsi pulssi oli nopea. Lääkäri käski minun vetää itseni loppuun juoksemalla ylämäkeen kolme kertaa viikossa ja lähetti naureskellen minut pois.
Olen vähän huolissani; mitä jos taju lähtee joskus tai jotain pahempaa? Tuntuu mahdottomalta että tälläiset "kohtaukset" voisivat olla normaaleja ja vaarattomia. - Pia
"Kiva" että muitakin joilla sama ongelma.
Olen 21- vuotias. Minulla on korkeaan sykkeeseen lääkitys, Bisoprolol Pliva (Propral ei sopinut) ja nyt sitten oon huomannut, että välillä kauhea muljahdus rinnassa ja sillon pulssista huomaa et jää sykähdys tai kaksi väliin! Nyt on tullut iltaisin monta kertaa, TOSI inhottavalta ja pelottavalta tuntuu! Multa otettu korkean sykkeen takia EKG kolmesti ja kaikkia muitaki kokeita eikä missään mitään vikaa. Eli tuskinpa tämäkään mitään vaarallista.. toivottavasti. Nyt ainakin kova stressi et johtuskohan siitä..?- j u s s i
kun esin inderal poistettiin markkinoilta minulle tuli näitä rytmihäirioitä joita ei ennen ollut, propral, emconcor eivät pidä asiaa kurissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4622848Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152675Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2721618Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841204Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411145Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156980
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41938- 56909
- 79895