juopot vanhemmat

masentaa

Olen nyt itsenäisesti asuva nuori. Vanhempani ovat olleet alkoholisteja niin kauan kuin muistan. Se teki lapsuudestani tosi ahdistavan ja vaikean.. Tavaroita heiteltiin ympäriinsä ja juominen oli päivittäistä. En tiedä kuinka kestin kaiken silloin. Ei ollut edes ketään kelle puhua.. Nyt kuitenkin olen huomannut ajattelevan enemmän ja enemmän lapsuuttani ja se ahdistaa.. Nyt vasta se alkaa vaikuttaa elämääni. Olen alkanut kärsimään masennuksesta ja ahdistuksesta.. Voisikohan se johtua näistä lapsuuden traumoista..? Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia, kuinka olette selvinneet?

9

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rapunainen78

      Osittain mulla on ollu samankaltainen lapsuus. Isäni joi tosi paljon kun olin pieni. Muistan, kun olin kuusivuotias niin isäni tuli työkavereittenssa kanssa olleesta reissusta aivan kaatokännissä. Naapurimme löysi isän makaamassa pihalla ja toi hänet meille. Isä ei pysyny pystyssä ja hoki vaan, et antakaa hänen saatana olla. Äitini sai kuitenkin isäni nukkumaan. Myös teini-iässä sain kattella isäni dokaamista. Isäni pystyi kuitenkin käymään jatkuvasti töissä, mut viikonlopppuja pelkäsin, koska kun iskä tarttui pulloon niin siitä ei häntä irti saanut. Nyt olen avoliitossa ja menen elokuussa naimisiin. Mieheni juo alkoholia tosi vöhän. Isänikin on vähentänyt, kun äiti tajus uhkata, et pullo tai hän. Onneks isä tajus, et äiti on tosissaan ja vähenti sitä. Silti hääni pelottaa entäs jos isäni juokin taas liikaa ja pilaa kaiken. Sille ei voi sitten mitään. Neuvon sulle, et sun kannattaa mennä puhumaan jonkun kanssa se helpottaa. Itse käyn terapiassa ja se on auttanut. Voit myös mailata mulle jos haluat osotteeni on [email protected] Muista myös se, et se ei missään nimessä oo sun vikasi, kun vanhempasi ovat juoneet. Alholismi on sairaus ja sun vanhempiesi olisi pitänyt hakea apua. Nyt sinä viaton uhri joudut kärsimään koko jutusta. Tuntuu tosi pahalta. Kyllä sä selviät. Sun täytyy vaan uskoa siihen ja päästä purkamaan lapsuutesi muistot jollekin, esim. psykologille. Tietääkseeni on myös joku alkoholisti vanhemmista kärsineitten lapsien yhdistys. Kato netistä tai puhelinluettelosta. Tsemppiä ja voimia sulle!

      • rappiorepa

        viikonloppujuopottelu on aika suhtellisen yleistä , joka toisessa perheessä sitä harjoitetaan, eikä kaikki oireile ollenkaan.

        Sitten kun väkivalta on raakaa ja työ eläämä ei enään suju, sekä juominen on päivittäistä..voisi lapsuuden traumaattiset kokemukset olla syy masennukseen. Juominenhan on yksi tapa lääkitä itseänsä, jolloin se helposti riistäytyy sairaudeksi.

        Alkoholistin lapsella saattaa olla perinnöllinen taipumus masennuksiin että ahdistukseen.
        Mutta huonojen kokemusten takia ei käytä alkoholia lääkkeeenä turhautuneisuutta ja ahdistusta vastaan. Kuten vanhempansa.


      • Tipu
        rappiorepa kirjoitti:

        viikonloppujuopottelu on aika suhtellisen yleistä , joka toisessa perheessä sitä harjoitetaan, eikä kaikki oireile ollenkaan.

        Sitten kun väkivalta on raakaa ja työ eläämä ei enään suju, sekä juominen on päivittäistä..voisi lapsuuden traumaattiset kokemukset olla syy masennukseen. Juominenhan on yksi tapa lääkitä itseänsä, jolloin se helposti riistäytyy sairaudeksi.

        Alkoholistin lapsella saattaa olla perinnöllinen taipumus masennuksiin että ahdistukseen.
        Mutta huonojen kokemusten takia ei käytä alkoholia lääkkeeenä turhautuneisuutta ja ahdistusta vastaan. Kuten vanhempansa.

        Minun isäni ja äitini eivät koskaan oikeastaan asuneet yhdessä, eli jouduin katsomaan isäni juopottelua vain satunnaisesti (täys alkoholisti hän siis on). Ja kyllä siitä silti jäi traumoja, koska kaikenlaista ehtii tapahtua jo yhdenkin ryyppyillan aikana. Ei siitä niin vaan toivuta, kun isä uhkailee itsemurhalla ym...


      • Läheisriippuva
        Tipu kirjoitti:

        Minun isäni ja äitini eivät koskaan oikeastaan asuneet yhdessä, eli jouduin katsomaan isäni juopottelua vain satunnaisesti (täys alkoholisti hän siis on). Ja kyllä siitä silti jäi traumoja, koska kaikenlaista ehtii tapahtua jo yhdenkin ryyppyillan aikana. Ei siitä niin vaan toivuta, kun isä uhkailee itsemurhalla ym...

        aika tavallista että alkoholistit kieltävät sen että ei hänen lapset saa tai ole saaneet traumoja siitä hänen juomisestaan.
        Sekin on vaan omaa suojelemista ja sen todellisuuden kieltämistä.

        Kuten sinä "Tipu" sanoat että jo yhden ryyppyillan aikana ehtii tapahtua kaikenlaista. Näinhän se on todellisuudessa ja sitten siinä yritetään uskotella meille sijaiskärsijöille, että ei mitään traumoja eihän nyt toki.

        Uskovatko he todella siihen itse että ei ryyppääminen ole hänen lapsiin tehnyt minkäänlaista vaikutusta.
        Mutta elämä on pitkä ja ehtii tulla sekin hetki että se eletty elämä siellä kotioloissa kauan sitten, puhkeaa mietteisiin ja hyvinkin elävänä kaaoksena. Nämä traumaattiset elämän kokemukset ovat kuin aikapommeja, ne laukeavat silloin kun siihen on otollinen aika.

        Kuten eräs alkoholistin tyttö, hänen vihkiäisissä ei ollut oma isä ollenkaan paikanpäällä koska makasi sammuneena kotonaan lattialla. Myös vasta kolmannen lapsen, lapsen ristiäisissä kykeni/onnistui olemaan mukana. Kuinka monet joulut on ollut kännissä ja pilannut lastensa jouluilon ja näiden lisäksi paljon muita perheen juhlahetkiä.Kaikki kesälomat ovat olleet sitä rajua juomista. Eikö nämä sitten vaikuta lapsiin ja läheisiin?
        Mutta alkoholisti isän omasta mielestään ei hänen juomisensa ole aiheuttanut minkäänlaisia traumoja.

        Alkoholistin perhe liikkuu alkoholistin ehdoilla se on elämää "varpaisillaan".
        On mielestäni ainut hyvä mahdollisuus läheisriippuville että ymmärtää sen mistä on kysymys kun alkoholisti juo ja että ymmärtää hakea apua.
        Siihen saa hyvää tukea ja apua Al-Anon tukiryhmästä. Al-Anon opettaa meitä muuttamaan ajatustapaamme alkoholismiin nähden.Mielestäni jokaisen perheen jäsenen pitäisi mennä Al-Anon ryhmään koska alkoholismi sairastuttaa koko perheen. On päästävä eroon siitä alkoholismin kieltämisen karusellista.
        Sinä läheisriippuva kun haet ensin apua itsellesi ja katsot mitä se saa aikaan alkoholistin elämässä. Sitten kun olet tarpeeksi vahva ja toipumassa omasta ongelmastasi niin voit mainita alkoholistille AA-kerhosta ja olet oikealla tavalla tukena jos hän haluaa päästä eroon juomisestaan.

        Kuka ei sitten masentuisi tällaisesta elämästä olisi todella suuri ihme jos sen elämän kulkee läpi ilman minkäänlaisia oireiluja koetuista traumoista. Kaikki vaan eivät sitä tiedosta tai sitten rupeavat juomaan koska ovathan he alttiita alkoholille ja ovat erittäin helppoja saaliita koska onhan se juoppojen elämä heille niin tuttua siinä on heidän helppo tunnistaa itsensä.
        Minä itse olen selvinnyt todella hyvin siitä erillään pysymisestä, alkoholi ei ole ollut koskaan minun juomani. Eikä ole aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia kun en ole juonut. Onhan niitä aina jotka yrittävät kaikin konstein saada toinen juomaan.
        Mikä säälittävintä käytöstä viinaanmenevillä on että halveksuen ja herjaten yrittävät lannistaa juomaan kuten "muutkin". Tämä on aina antanut minulle sitä vahvaa itsetunnon kasvua kun olen saanut antaa näyttöä että voi elämä olla ihanaa ilman alkoholijuomiakin.

        Vain kerran olen erehtynyt humalaisten kuskiksi. Luulen että se ei tule koskaan enään toistumaan, sen kyllä ystäväni tietävät että minua on turha edes pyytää. Olen siis hyvin hankala ja ärsyttävä tyyppi silloin kun miehillä on hame päällä ja itse luulevat olevansa kunnon miehiä.


    • lumi

      Isäni on edelleen rapajuoppo ja äitini läheisriippuvainen.Lapsuuteni meni jatkuvassa pelossa eläen.Olin perheen taakankantaja,psykologi äidilleni ja välillä huoltaja sisarelleni.Isäni oli juovuksissa henkisesti väkivaltainen,en koskaan kykene unohtamaan niitä asioita. Masennuin lapsena jo ja rukoilin iltarukouksessa että joku korjaisi isäni pois.Olen silti selviytyjä vaikka se on vaatinut hirvittävästi vahvuutta ja oma identiteetti ja naiseus piti rakentaa itse.Parikymppisenä tarrasin herkästi ensimmäiseen mieheen joka kiinnostusta osoitti ja olin riippuvainen ja rakkauden janoni oli valtavaa.Ihmissuhteissa sain paskaa monet kerrat niskaani ja kotona kelasin synkkiä ajatuksia.Kannattaa mennä terapiaan,itse en ole käynyt vielä vaikka ikää on jo kertynyt.Miehiin on minun edelleen vaikea luottaa vaikka olen itsenäinen ollut jo vuosia ja riuhtonut itseni irti riippuvuudesta.Vieläkin kaipaa hyväksyntää ja arvostusta älyttömästi.Häpeän tunne on jäänyt myös lapsuudesta,kärsimys ei ole jalostanut minua ihmisenä,mutta arvostan pieniä asioita ja ihailen eheää vanhemmuutta.Osaan kuvitella sen tuskan ja ei voi kuin suhtautua tulevaisuuteen luottavaisesti,sinulle joka kärsit..arvosta itseäsi ja älä elä liikaa alkoholistien rinnalla,jokainen on loppujen lopuksi vastuussa vain itsestään.

    • Täälläkin yksi

      Meilläkin isä joi ja koko lapsuuden elin häveten. En tarkalleen muista koska tajusin etteivät muut isät juokaan mutta sen jälkeen näin itseni aina juopon lapsena ja tunsin itseni muita reilusti huonommaksi ja tunsin kuuluvani rupusakkiin isäni takia. Minulla ei ollut kavereita sillä pelkäsin että jos päästän jonkun lähelle hänelle selviää hirvittävä salaisuuteni. Todellisuudessa kaikki sen tiesivät olihan isäni kännissä keskellä päivää ihan julkisestikin. Hyvänen aika kuinka paljon olen pienessä päässäni miettinyt ja kuinka oma itsetunto mureni niinä vuosina. Psykologin kanssakin jouduin pitkään selvittelemään ajatuksiani masennuksen takia. Mistä masennus johtui ei ollut mitään epäselvää. En ole vieläkään kokonaan selvinnyt siitä häpeän helvetistä vaikka olen jo 30-vuotias ja perustanut oman perheen. Ei tulisi mieleenkään nolata koskaan omia lapsia horjumalla kodissa tai kylillä humalassa kun on sen itse kokenut. Älkää ikinä kukaan tulko väittämään minulle etteikö lapsi kärsisi vanhempien juopotteluista.

    • masentaa

      Kiitos rohkaisevista viesteistä!Olen surullinen heidän puolesta, jotka joutuvat tänäkin päivänä katselemaan vanhempiensa juomista..Tuskaa se on..Kaikkien täytyy tosiaan vain muista se ettei ole yksin ongelman kanssa ja hakeutua hoitoon. Ehkä minäkin jonakin päivänä pystyn asiasta jonkun kanssa keskustelemaan ja purkamaan pahan oloni joka on sisälläni kasvanut jo monia vuosia.
      Kirjoitan sinulle Rapunainen78 mailia kun vaan saan ajatukset järkevästi tulemaan "paperille" :) Mutta ISO KIITOS vielä kaikille jotka viestiini vastasivat!Pärjäilkää!

    • JaNaJa

      Hei!Jos kiinnosta niin lähettäisin sulle sähköpostiin oman tarinaan!Samastun

    • Asdfh3512

      Katkeran raitistelun aiheuttamaa tekstiä. Ei lapset mitään kärsi muuta kuin kuivahuikkaajista, kännissä olen huumorintajuinen ja rento, lapsetkin tykkää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe