Eli mistä löytyisi tetoa Pohjois-Amerikan alkuperäisistä luonnonuskonnoista?
H. Haske
Mistä tietoa P.-Amerikan luonnonuskonnoista?
4
463
Vastaukset
- wiikatemies
...melkeinpä turhankin upeita ja houkuttelevia, jos ajattelisin olevani jonkun aivan aloittelevan shamanistin housuissa, kuten itse joskus 80-luvun loppupuolella - silloin ei tietotekniikka vielä ollut tällä tasolla! Lisäsin tuon linkin kyllä Suosikit-kansioon, pitää joskus tutustua siihen tarkemmin.
Niin, se riski on lähinnä siinä, että shamaanijutuista kiinnostunut, mutta heti-kaikki-tarpeensa-täyttämään-tottunut nuori ihminen voi jäädä siihen luuloon, että se on todella näin helppoa ja kaikki tässä saatavilla, eikä sitten sen enempää viitsi nähdä vaivaa syvemmän tiedon hankkimiseksi.
- wiikatemies
En tiedä, onko tätä teosta vieläkään suomennettu, olen joskus lukenut sen ruotsiksi (jag förstår ganska dåligt svenska!). Englanniksi se lienee The Holy Pipe. Kertonut oglala-intiaani Hehaka Sapa eli Black Elk. Toimittaja tuntuu kyllä olevan joku hyväntahtoisen hölmö teosofi, joka yrittää väkisin vääntää joka käsitteelle vastaavan termin kristillisestä teologiasta. Eräs intiaaniperinteisiin perehtynyt uskontotieteen melkein-maisteri joskus ironisesti hymähti: "No joo, siltä osin se viheltää vähän turhan kovaa ja korkeelta."
Kustantajaa en muista, mutta jos löydät, se on hyvin mielenkiintoinen juttu. - wiikatemies
Ai niin, miten unohtuikaan tämmöinen klassikko kuin maya-kansan eepos Popol Vuh, joka sentään löytyy jopa minun kirjahyllystäni.
Like 1995. Suom. Ulla Ranta & Helinä Karttunen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433633- 362284
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?321895- 171639
- 181628
- 231568
- 241427
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai831335- 171312
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko881232