Eli mistä löytyisi tetoa Pohjois-Amerikan alkuperäisistä luonnonuskonnoista?
H. Haske
Mistä tietoa P.-Amerikan luonnonuskonnoista?
4
455
Vastaukset
- wiikatemies
...melkeinpä turhankin upeita ja houkuttelevia, jos ajattelisin olevani jonkun aivan aloittelevan shamanistin housuissa, kuten itse joskus 80-luvun loppupuolella - silloin ei tietotekniikka vielä ollut tällä tasolla! Lisäsin tuon linkin kyllä Suosikit-kansioon, pitää joskus tutustua siihen tarkemmin.
Niin, se riski on lähinnä siinä, että shamaanijutuista kiinnostunut, mutta heti-kaikki-tarpeensa-täyttämään-tottunut nuori ihminen voi jäädä siihen luuloon, että se on todella näin helppoa ja kaikki tässä saatavilla, eikä sitten sen enempää viitsi nähdä vaivaa syvemmän tiedon hankkimiseksi.
- wiikatemies
En tiedä, onko tätä teosta vieläkään suomennettu, olen joskus lukenut sen ruotsiksi (jag förstår ganska dåligt svenska!). Englanniksi se lienee The Holy Pipe. Kertonut oglala-intiaani Hehaka Sapa eli Black Elk. Toimittaja tuntuu kyllä olevan joku hyväntahtoisen hölmö teosofi, joka yrittää väkisin vääntää joka käsitteelle vastaavan termin kristillisestä teologiasta. Eräs intiaaniperinteisiin perehtynyt uskontotieteen melkein-maisteri joskus ironisesti hymähti: "No joo, siltä osin se viheltää vähän turhan kovaa ja korkeelta."
Kustantajaa en muista, mutta jos löydät, se on hyvin mielenkiintoinen juttu. - wiikatemies
Ai niin, miten unohtuikaan tämmöinen klassikko kuin maya-kansan eepos Popol Vuh, joka sentään löytyy jopa minun kirjahyllystäni.
Like 1995. Suom. Ulla Ranta & Helinä Karttunen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861303
- 1101143
- 761027
- 117976
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693