Konfirmaatio

Annikki

Kummilapseni pääsee ripille tänä vuonna ja olenkin miettinyt että kuinka yleistä se on, että kummit ovat konfirmaatiopäivänä alttarilla myös siunaamassa kummilastaan? Sellainen käytäntö on kai jossain, mutta oletteko olleet sellaisessa konfirmaatiotilaisuudessa?

7

2467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja

miltei joka paikkakunnalla alkaa olla jo näin.Minut on pyytänyt kaksi kummilasta sinne alttarille,eli käsittääkseni se alttarilla olija voi olla juuri lapsen valitsema kummi/kummit,tai joku muu läheinen henkilö.Yleensä kai korkeintaan kaksi henkilöä.

• Kummitäti

Minun kummini olivat minut siunaamassa konfirmaatiossa jo vuonna 95, samoin sisareni kummit kolme vuotta myöhemmin. Kuuden tuhannen asukkaan maalaiskunta Länsi-Suomessa. Molemmat nuoremmat serkkuni, jotka ovat ripiltä päässet (99 ja 02), siunattiin myös kummien kanssa. Kymmenentuhannen asukkaan kunta Kainuussa. Vanhempien serkkujen tai muiden konfirmaatiossa en ole ollut läsnä. Mutta minun kokemusteni mukaan siis luokittelisin säännöksi ennemmin kuin poikkeukseksi.

• Eeva

Kyllä se taitaa aika yleistä olla, että kummi on mukana siunaamassa. Tosin en usko, että sinne alttarille "huolitaan" aina kahta kummia johtuen siitä että konfirmoitujen ryhmä voi olla suuri. Tulee tungosta, jos kaikilla 15 siunattavalla on 2 kummitusta mukana.

• janica

yleistä. Itselläni oli 2 muuta hyvin läheistä henkilöä siunaamassa

• Isonen

En tiedä muiden seurakuntien tavoista, mutta meillä kylläkin on. Olen ollut kahtena vuotena peräkkäin isosena ja niin omalla riparillani ja niillä missä toimin isosena riparilaisia siunasivat kummit.
      Tämä varmasti selviää kun kummi lapsesi menee rippikouluun, siellä kerrotaan seurakunnan tapa.
      Tämä on tärkeä tilaisuus kummilapsellesi, sillä vaikka nyt 14v:nä ei se siltä välttämättä tunnu, mutta vuosien kuluttua kylläkin. Itse olin siunaamassa molempina vuosina omasta ryhmästäni yhden pikkuisen, koska heillä "ei ollut kummia" tai he olivat jostain syystä estyneet pääsemästä paikalle.Tämä tilanne oli hyvin tärkeä molemmille.
      Siunaaminen saattaa olla erilainen muualla, mutta meillä kummi seisoo kummilapsensa selän takana ja kun pappi ja avustaja tulevat heidän kohdalleen kummi(tai siunaamassa oleva henkilö)kohottaa kätensä siunattavan päälle ja sanoo siunattavan kokonimen. Rooli ei sinäänsä ole suuri mutta sitäkin tärkeämpi.
      Riparilaisesi varmasti kyllä informoi sinua tästä vielä tarkemmin, sillä uskottavasti teille pappi kertoo tilaisuutta ennen tarkemmin.

• nicepastori

Kiitoksia Isonen, asiaa puhuit.

En tiedä lukuja, mutta veikkaan, että kummien pyytäminen mukaan siunaamaan konfirmaatiossa on nykyään erittäin yleistä. Ongelmana on usein tila; nuoren taakse mahtuu hyvin vain 1-2 kummia. Itse olen sanonut, että jos kummien kesken tulee närää siitä, kuka pääsee, niin jokainen halukas voi tulla. Tämä on selkeästi erittäin tärkeäksi koettu tehtävä kummien keskuudessa. Se myös tuo mieleen kasteen jälkeen olleen siunaamisen 14-15 vuotta aiemmin.

Jollain lailla tuntuu välillä surulliselta, jos kukaan nuoren kummeista ei pääse paikalle, mutta silloin nuori pyytää jonkun muun tärkeän ihmisensä tähän tehtävään.

Ja vaikka tällaista näkyvää siunaamista ei konfirmaatiossa olisi, kummi saa ajatuksissaan ja rukouksissaan olal siunaamassa kummilastaan niin konfirmaatiossa kuin ihan jokaisena päivänä. Minusta kummin tärkein tehtävä on rukoilla kummilapsensa puolesta.

• minäsevain

mä pääsin viime vuonna ripiltä ja mulla oli kummitäti siunaamassa alttarilla. Itse kyllä oisin halunnu rakkaan isoveljeni mutta päädyttiin kummiin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8373
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4664
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4343
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3483
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe