Varashälytin reistailee

Variant

Itselläni on VW Golf farkku vm 2000 ja viime viikonloppuna auton varashälytin meni päälle aivan itsestään useamman kerran. Se tekee sitä sattumanvaraisesti eri aikoina ja sitä ei kertakaikkiaan voi pitää päällä, kun lukitsee ovet. Käytin auton pikahuollossa merkkiliikkeessä ja siellä luettiin auton vikamuisti ja yllättäen sen mukaan autossa ei ole mitään vikaa. Kehottivat varaamaan aikaa autosähkärille ja näin teinkin kun on vuosihuoltokin tulossa.

Kysyisinkin on kellään muulla ollut vastaavanlaisia ongelmia ja kuinka niistä on selvitty?

11

11277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Expertti

Ainakin omassa Defan hälärissä on herkkyyssäätö. Asennettaessa herkkyyssäädin laitettiin reilusti sinne vähemmän herkkään päähän. Asentaja kertoi että herkimmällä säädöllä hälärit voivat laueta tuulenpuuskasta.

• Variant

Minulla ongelma on siinä, että hälytin ei ole minun omistusaikanani (reilu puoli vuotta)kertaakaan temppuillut, itseasiassa en edes tiennyt että autossa hälytin on ennen viikonloppua. Sen verran huollossa selvisi että se on asennettu autoon suoraan tehtaalla.

• tdi 66kw
        Variant kirjoitti:

Minulla ongelma on siinä, että hälytin ei ole minun omistusaikanani (reilu puoli vuotta)kertaakaan temppuillut, itseasiassa en edes tiennyt että autossa hälytin on ennen viikonloppua. Sen verran huollossa selvisi että se on asennettu autoon suoraan tehtaalla.

Kyse ei nyt varmaan ole, että sisätilanlämppäri lähtisi päälle tolpassa? Niitäkin on ollut, että liiketunnistin on havainnut lattialla olleen lämppärin siipien käynnistymisen..

Onko siinä varmasti myös se sisätilatutka (Passatissa ne on takalukuvalojen yhteydessä sellaiset linssimäiset), sillä muuten kyse olisi pelkästään ovien murtohälytyksestä, eli lukoissa olisi jotain feelua.

• Variant
        tdi 66kw kirjoitti:

Kyse ei nyt varmaan ole, että sisätilanlämppäri lähtisi päälle tolpassa? Niitäkin on ollut, että liiketunnistin on havainnut lattialla olleen lämppärin siipien käynnistymisen..

Onko siinä varmasti myös se sisätilatutka (Passatissa ne on takalukuvalojen yhteydessä sellaiset linssimäiset), sillä muuten kyse olisi pelkästään ovien murtohälytyksestä, eli lukoissa olisi jotain feelua.

Minun mielestäni omassa autossani ei ole sisätilantutkaa. Takasisävalojen yhteydestä en löydä näitä ohjekirjan mukaisia ilmaisimia enkä myöskään kuskin puolessa "palkissa" olevaa katkaisijaa, josta tutkan saisi hetkellisesti pois päältä eli autossa on ilmeisesti vain oviin kytketty hälytin. Niin ja sisätilan lämppäriä en ole vielä ostanut vaikka liikkeessä haaroittimen sitä varten ostaessani auton asennutin.

Ilmeisesti varashälytin on autossa ns lisävaruste eli jos vikaa ei huollossakaan löydy niin en ala hälyttimen kanssa tappelemaan vaan pyydän heitä "ottamaan se kokonaan sitten pois toiminnasta", kaiketi tämän pitäisi olla ihan mahdollista jos se kerran on lisävaruste. Pelkkä ajonesto saa riittää sitten minulle, koska varashälytin ei alunperinkään vaikuttanut ostopäätökseeni.

• Heikki
        Variant kirjoitti:

Minun mielestäni omassa autossani ei ole sisätilantutkaa. Takasisävalojen yhteydestä en löydä näitä ohjekirjan mukaisia ilmaisimia enkä myöskään kuskin puolessa "palkissa" olevaa katkaisijaa, josta tutkan saisi hetkellisesti pois päältä eli autossa on ilmeisesti vain oviin kytketty hälytin. Niin ja sisätilan lämppäriä en ole vielä ostanut vaikka liikkeessä haaroittimen sitä varten ostaessani auton asennutin.

Ilmeisesti varashälytin on autossa ns lisävaruste eli jos vikaa ei huollossakaan löydy niin en ala hälyttimen kanssa tappelemaan vaan pyydän heitä "ottamaan se kokonaan sitten pois toiminnasta", kaiketi tämän pitäisi olla ihan mahdollista jos se kerran on lisävaruste. Pelkkä ajonesto saa riittää sitten minulle, koska varashälytin ei alunperinkään vaikuttanut ostopäätökseeni.

Mulle jäi epäselväksi että onko sulla alkuperäinen vw:n hälytin. Sehän on osana tekniikkapakettia jossa on mm. ajotietokone ja kauko-ohjattava keskuslukko, sisätilatutka oli tuolloin poskettoman hintainen lisävaruste. Itselläni hälytti pariin otteeseen heti uutena kun oli kovat pakkaset ja lämmitin meni päälle, ilmeisesti ovikytkin/lukko pääsi sulamaan ja teki hälytyksen. Tuo vika löytyi vikamuistista ja takaoven mikrokytkin vaihdettiin sen perusteella. Jos hälytin on jonkun muun valmistama eikä ole mukana auton vikavalvonnassa siitä ei myöskään jää mitään koodia vikamuistiin.

• Variant
        Heikki kirjoitti:

Mulle jäi epäselväksi että onko sulla alkuperäinen vw:n hälytin. Sehän on osana tekniikkapakettia jossa on mm. ajotietokone ja kauko-ohjattava keskuslukko, sisätilatutka oli tuolloin poskettoman hintainen lisävaruste. Itselläni hälytti pariin otteeseen heti uutena kun oli kovat pakkaset ja lämmitin meni päälle, ilmeisesti ovikytkin/lukko pääsi sulamaan ja teki hälytyksen. Tuo vika löytyi vikamuistista ja takaoven mikrokytkin vaihdettiin sen perusteella. Jos hälytin on jonkun muun valmistama eikä ole mukana auton vikavalvonnassa siitä ei myöskään jää mitään koodia vikamuistiin.

Huollossa sanottiin, että hälytin on tehtaalla asennettu eli silloin sen täytynee olla vw:n "oma".

Sekin varmistui, että minun autossani ei ole sisätilantutkaa.

Mielenkiintoista nähdä mitä huollossa sitten aikanaan selviää, jos selviää. Pahaa pelkään ettei mitään löydy, kun pikahuollossakaan ei vikamuistista löytynyt mitään.

Kuten muista viesteistäkin on pääteltävissä, niin voihan kyseessä olla juuri säiden aiheuttamaan "vikaa", mutta kyllä hälyttimen pitäisi toimia normaalisti, säällä kuin säällä. En tiedä pitäisikö sitä taas vain kokeilla pitää päällä, mutta on aika noloa kun hälytin huutaa taloyhtiön pihalla aamuyöstä ilman mitään järjellistä syytä.

Kiitoksia kaikille tähän mennessä tulleista vastauksista.

• passat

sama täällä,on alkuperäinen hälytin/ajonesto.lähtee ihan koska tahansa vinkuun,mulla usein kun muuttuu pakkasesta plus asteille olisko jotain kosteus juttuja.olis tosiaan hieno tietää mikä on todellinen vika.luulin jo kun otin sisävalot kaikki pois viikoksi että vika löytyi mutta eilen aamulla taas hälytin huusi.passat-98.

• Tauti

Passatissani -02 oli vuosi sitten sama vaiva. Erityisesti pakkasen heitettyä kelin kosteaksi alkoivat pillit omia aikojaan soida. Vikamuisti väitti syyksi kuskin lukkoa, joka sitten vaihdettiin. Vika on ollut poissa vuoden verran. Täytynee kuitenkin koputtaa puuta. Näiden viimeistely ja talviominaisuudet kun eivät oikein vastaa korkeaa hintaa.

• DeepRed

Passat -97 ja jälkiasennettu Defa-laitteisto. Minulla on vuosien varrella hälytin lauennut pari-kolme kertaa omia aikojaan ja yhteisenä tekijänä olen havainnut, että takatilan sisävalo on jäänyt lasten jäljiltä päälle. Haisteleeko Defa jotain jännitteenalenemaa tai virrankulutusta - en tiedä.

• Erkki

Sama vika oli minullakin, takalasin pesijästä pääsee vettä vuotamaan (letku murtunut)suoraan varashälyttimen piirilevyn päälle.
      Vaihtoa yritin laittaa liikkeen piikkiin, ei onnistu koska he eivät voineet tietää mitä pesunestettä olin käyttänyt. Nesteet pesimeen olisi varmaan pitänyt vaihtaa aina merkkiliikkeessä, eli joka viikko liikkeeseen??
      Halvimmalla pääsin kun en käytä enää takalasin pesijää, ei ole hälytellyt sen jälkeen.

• Variant

Käytin auton merkkihuollossa 4.3.04 ja "hälytinongelma" näyttäisi poistuneen. Sanoivat että hälytys johtui takaluukun lukosta eli että se oli jotenkin liian jäykkä ja ovi ei aina mennyt varmasti lukkoon. Lukkoa "löysennettiin" hieman ja tämä näyttäisi auttaneen. Nyt on mennyt viikko ja auto ei ole huutanut.

Kiitos kaikille vastauksista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      19
      2605
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1654
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1271
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26