Mihin kiinnitetään genaakkerin halssikulma ? Minulla on Furlexin rulla, käykö siihen. Voiko purjeen kulman kiiniittää hätätilassa keulaknaapiin, vai pitääkö keulakannelle asentaa joku lenkki. Pysyykö ruuveilla ja sikaflexilla vai pitääkö pultata kannen läpi ?
genaakkerin halssikulma
6
1181
Vastaukset
- hydratech
Furlex käy. Samoin knaapi jonkinlaisen lenkkiviritelmän avulla.
Lenkin kanteen liimaamisesta itseporautuvien ruuvien kanssa en osaa sanoa mitään. Kyllä luulisi kestävän, koska gennun halssikulman voimat eivät ole mitään älyttömiä. Onhan Genaakkerisi "pikkumalli", ettei se tarvitse puuksprööttiä? Meinaan vaan ettei etuliesma ole liian pitkä. Sama huoli pätee furlexin kanssa, jos se on kovin korkealla kannesta. - JH.
Silmukkaruuvi tai vastaava lenkki kanteen kiinni niin keulaan kuin kohtuudella saa, ja kunnolla läpi pultaten tai muulla tukevalla tavalla, ja kannen alle kunnos koriprikka tai vastaava isohko levy, että kuorma ei jää liian pienelle alueelle. Katso jos vaikka kannen ja rungon liitoslistassa olisi valmiita pultin paikkoja, johon voi vaikka laittaa pidemmän ruuvin.
Silmukkaan kiinni ploki, jonka läpi vedät halssikulman köyden gennystä sitlooralle.
Monasti keulasta löytyy valmiina ankkurihelaa tms. johon plokin voi kiinnittää, ettei tarvi porailla. Itse olen käyttänyt joskus ankkuriköyden klyysseihin sidottua köydenpätkää plokin kiinnittämiseen (tilapäisesti).
Sikaflexia käytät porauksen tiivistämiseen. Peltiruuveilla ja liimalla kiinnittämistä en suosittele, koska ne purjeen kuormasta joskus kuitenkin löystyvät ja lähtevät lentoon.- JH.
Jonkun verran näkee virityksiä, joissa genaakkerin halssikulman köysi menee rullagenuan profiiliin laitetun köysilenkin kautta: tarkoituksena on pitää genaakkerin alapää veneen keskilinjalla, että se ei sivutuulilla sekoaisi keulakaiteeseen.
Gennaakkeri voi painaa huonolla tuurilla sivutuulessa sen verran, että vetää rullafokan profiilin mutkalle ja rasittaa muutenkin sitä, niin että ei voi suositella.
- Yrjö
Purjeveneessä ei mitkään helat pysy kiinni peltiruuveilla. Kannen läpi pitää pultata.
- Täkkeri
Mitäs arvon raati on mieltä jenkkipoikien keksinnöstä? Näyttää ainakin yksinkertaiselta ja toimivalta systeemiltä. Yhtä lailla taitaa kylläkin rasittaa keulaprofiilia....?
http://www.atninc.com/tacker.html- puuvene
Ohops,
Aika näppärä. Itselläni on se ongelma tosiaan että sivutuulessa saattaa keulakaiteessa olevat ajovalot kadota paikaltaan. Tuollainen saattaisi autttaa. Ainakin tuolla tackkerilla kuorma ei ole pistemäinen. Aiheuttaako se sitten liikaa pistekuormaa furlexin profiilille? Tiiä sitten, taidan soittaa purjeneulomoon ja kysyä vinkkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760