Brasilialaisesta jujutsusta?

gracie

Vaaditaanko brasilialaisen jujutsun harrastajata paljon voimaa ja massaa?

Itse olen harkinnut BJJ aloittamista mutta treenit ovat käsittääkseni aika mattopainotteisia joten pienikokoisena en välttämättä pärjää isommille ja vahvemmille painijoille.

20

6153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bjj

      Itse olen myöskin pienikokonoinen, ja siltikin ihan hyvin pärjään. Tietysti valehtelisin jos sanoisin ettei voimalla ja koolla ole mitään merkitystä, mutta hyvällä tekniikalla siitä selvitään.

      Lajina bjj on mielenkiintoinen ja hyvä koska sparri aloitetaan jo aikaisin, ja täten pystyy hyvin seuraamaan omaa kehitystään. Eikä lajissa juuri satukkaan vaikka ottaisi reilusti parempaakin vastaan. Ellei sitten itsetuntoon satu jatkuva mattoon rummuttaminen :)

      Ja vielä tuohon voima asiaan, niin pitäisin tietynlaista elastisuutta paljon tärkeämpänä. Hyvä liikkuvuus ja notkea lantio, niin päästään pitkälle.

      • dontnou

        Kuinkas bjj:ssä on suhteet pysty- ja mattoharjoittelussa. Onko pystyä "lainkaan" vai miten.
        Muutenkin saa kertoa siitä mitä ja miten siellä treenaillaan.


      • BJJBoy
        dontnou kirjoitti:

        Kuinkas bjj:ssä on suhteet pysty- ja mattoharjoittelussa. Onko pystyä "lainkaan" vai miten.
        Muutenkin saa kertoa siitä mitä ja miten siellä treenaillaan.

        Ainakin meillä on mattoa ainakin 70% treenistä, ellei enemmän. Tämä tosin riippuu varmaan valmentajasta/seurasta aika paljon.

        Treenin kulku menee monesti näin:

        1. Lämmittely 10-20 min.
        2. 1-2 uutta tekniikkaa / vanhan tekniikan kertausta 20-30 min.
        3. Matsia ja harjoituksia ~45 min tai enemmän.
        4. venyttelyä alle 10 min.

        Tosin joskus painitaan kevyesti lämmittelyksi, otetaan jokin uusi tekniikka, ja painitaan koko loppuaika.

        Pääpaino yleensä harjoituksilla ja ottelulla.


    • Helio

      Brasilian jiu jitsun "isä" Helio Gracie on pienikokoinen mies joka nimenomaan kehitti lajin jossa pienikin voi pärjätä isommalle viemällä kaverin mattoon ja niin edes päin.

      Näinhän se juttu menee jos on hyvä tekniikka mutta aloittelijat tuppaavat vääntämään voimalla. Eli salilla on aina näitä "voima rules" kavereita jotka ei vaivaudu välttämättä opettelemaan tekniikkaa niin hyvin vaan luottavat painoonsa ja voimaansa.

      Lähde ihmeessä treenaamaan ja hanki niin hyvä tekniikka että läskit ja bodarit huutaa armoa kun sä pyörität ne lukkoon. Muista ettei lajin parhaatkaan pelkällä voimalla hommaa hoida.

    • BJJ

      Brasilian ju-jutsu on alunperin Gracien perheen kehittämä tyylisuunta ju-jutsusta, ja kaikki Graciet ovat lähes poikkeuksetta keskikokoisia tai pieniä. Tekniikat pohjautuvat isolta osin vastustajan hallintaan matossa, ja lopetuksiin lukoilla ja kuristuksilla, eivätkä ne vaadi suurta voimaa tekijältä.

      esimerkkinä voisin mainita, että alle puolen vuoden BJJ harrastuksen jälkeen kuristin treeneissä 20 kiloa itseäni isomman vastustajan useampaan otteeseen. (oma paino < 80 kg, vastustaja ~100 kg)

      Pienestä koosta voi olla hyötyäkin, kun opettelee heti hakemaan tekniikat oikein, kun käytettävää voimaa ei ole paljoa.

    • Tumppi

      Painosta ja voimasta on yleensä etua painilajeissa, mutta ei ne ole mitään edellytyksiä lajin harrastamiselle. Olen monesti nähnyt kun kukkakepin näköinen bjj-mies pyörittää bodareita solmulle, ja vieläpä suht helposti. Tekniikka ja kestävyysvoima on tärkeitä.

    • Pera

      Yleensä treenaat omankokoista kaveria vastaan, joten massalla voi vain saada isompia sonneja sparrikavereiksi... Mikä ei aina ole yhtään hauskaa...

      Lisäksi massalla on taipumus vetää hapoille pitkissä erissä, eikä se ainakaan helpota akrobaattisten tekniikoiden suorittamista. Voimaa sitten tulee roppakaupalla treenatessa, varsinkin pystypainissa.

      Eli mukaan vaan.

      • Royce

        "Vääntelin 40 kiloa painavamman, huomattavasti vahvemman bodarin solmuun."

        Ei nyt ihan helposti noin kuitenkaan. Itse olen 92 kiloinen lihaskasa ja kyllä fysiikka tulee mun kaatamisessa vastaan, jos kaveri on 20 kiloa kevyempi. Jos nyt puhutaan minusta vastustajana treenikaverista, niinkuin pitäisi, eikä nakkikioskilla heiluvasta hormoni-bodari-pallosta. En ole tosiaankaan tekniikalta mitään huippuluokkaa, mutta pystyn korvaamaan sitä todella paljon fysiikallani.
        ;)


      • Helio
        Royce kirjoitti:

        "Vääntelin 40 kiloa painavamman, huomattavasti vahvemman bodarin solmuun."

        Ei nyt ihan helposti noin kuitenkaan. Itse olen 92 kiloinen lihaskasa ja kyllä fysiikka tulee mun kaatamisessa vastaan, jos kaveri on 20 kiloa kevyempi. Jos nyt puhutaan minusta vastustajana treenikaverista, niinkuin pitäisi, eikä nakkikioskilla heiluvasta hormoni-bodari-pallosta. En ole tosiaankaan tekniikalta mitään huippuluokkaa, mutta pystyn korvaamaan sitä todella paljon fysiikallani.
        ;)

        Toki sä pärjäät treeneissä kevyemmille ja heikoimmille kavereille mutta kisoissa (jotka myös kuuluvat lajin luonteeseen) otat matsia saman painoisia kavereita vastaan joten suosittelen lämpimästi panostusta tekniikka puoleen!


      • antikeiju
        Royce kirjoitti:

        "Vääntelin 40 kiloa painavamman, huomattavasti vahvemman bodarin solmuun."

        Ei nyt ihan helposti noin kuitenkaan. Itse olen 92 kiloinen lihaskasa ja kyllä fysiikka tulee mun kaatamisessa vastaan, jos kaveri on 20 kiloa kevyempi. Jos nyt puhutaan minusta vastustajana treenikaverista, niinkuin pitäisi, eikä nakkikioskilla heiluvasta hormoni-bodari-pallosta. En ole tosiaankaan tekniikalta mitään huippuluokkaa, mutta pystyn korvaamaan sitä todella paljon fysiikallani.
        ;)

        Paino = voimaa

        Ylipaino = ylivoimaa


      • Royce
        Helio kirjoitti:

        Toki sä pärjäät treeneissä kevyemmille ja heikoimmille kavereille mutta kisoissa (jotka myös kuuluvat lajin luonteeseen) otat matsia saman painoisia kavereita vastaan joten suosittelen lämpimästi panostusta tekniikka puoleen!

        No jutun pointtini olikin, että ei tällä lajilla kuitenkaan ihmeitä tehdä huomattavasti vahvempaa vastaan.

        Tekniikkaa tässä hiotaan kokoajan, niinkuin fysiikkaakin. Fysiikka on mun vahvuus, ei tekniikkakaan heikko ole, mutta paljon on parannettavaa verrattuna pikkuihmisiin.


      • Pera
        antikeiju kirjoitti:

        Paino = voimaa

        Ylipaino = ylivoimaa

        Kun ylipaino on mahallaan matossa tarvitaan ylivoimaista voimaa, että se saadaan ylös sieltä kun kaveri on selässä.


      • Pera
        Royce kirjoitti:

        "Vääntelin 40 kiloa painavamman, huomattavasti vahvemman bodarin solmuun."

        Ei nyt ihan helposti noin kuitenkaan. Itse olen 92 kiloinen lihaskasa ja kyllä fysiikka tulee mun kaatamisessa vastaan, jos kaveri on 20 kiloa kevyempi. Jos nyt puhutaan minusta vastustajana treenikaverista, niinkuin pitäisi, eikä nakkikioskilla heiluvasta hormoni-bodari-pallosta. En ole tosiaankaan tekniikalta mitään huippuluokkaa, mutta pystyn korvaamaan sitä todella paljon fysiikallani.
        ;)

        Pystypainissa sillä massalla on paljon enemmän merkitystä kuin matossa. Vertaa huippua kreko-painijaa ja brassijutsukaa... samanpainoisella painijalla on hartiat tuplasti leveämmät.

        Matossa painija sitten saa käyttää ylivoimaista fysiikkaansa repimällä itseään triangelista irti.


      • j,j
        Royce kirjoitti:

        "Vääntelin 40 kiloa painavamman, huomattavasti vahvemman bodarin solmuun."

        Ei nyt ihan helposti noin kuitenkaan. Itse olen 92 kiloinen lihaskasa ja kyllä fysiikka tulee mun kaatamisessa vastaan, jos kaveri on 20 kiloa kevyempi. Jos nyt puhutaan minusta vastustajana treenikaverista, niinkuin pitäisi, eikä nakkikioskilla heiluvasta hormoni-bodari-pallosta. En ole tosiaankaan tekniikalta mitään huippuluokkaa, mutta pystyn korvaamaan sitä todella paljon fysiikallani.
        ;)

        ja sanoisin että kunto on melko tärkee osa lajia koska se on helvetin rankkaa isoilla ukoilla kun vähän kattelee. eli niillä kyllä voimaa on mutta matsin aikana kunto loppuu.


    • ddgfgv

      bjj-treeneissä sattuu tosi paljon loukkaantumisia. kuinka on?

      • Vääntäjä

        Sattuuhan noita, Mutta aika harvoin sattuu suurempia vammoja, kuten esim. kylkiluun murtumisia jne jne.


      • BJJharrastaja

        no joo itselläni on käynyt vaikka mitä reeneissä on ollut silmä mustana... kynsi on lähtenyt kokonaan sormi on murtunut 2 kertaa ja solisluu kerran ja jtn mustelmia.. :DD



        T. 13 vuotias tyttö


    • j.j.

      ETTÄ BRASILIAN JU-JUTSU ON MATTOPAINIA SIKS SIINÄ OLLAAN MATOSSA MELKEIN KOKO AJAN.

      JA EIKÖHÄN NE ISOMMAT REENIKUMPPANIT ANNA VÄHÄN TASOTUSTA JOS VAAN PYYDÄT.

      • punisher

        Caps Lock on varmaan jumittunut pohjaan...?


    • BJJharrastaja

      Itse olen 13 vuotias ja olen harrastanut ihan kohta 2 vuotta brasilialaista jujutsua ja pidän lajista! Kannattaa aloittaa olen siis tyttö mutta harkoissa ei ole siis tyttöjä paitsi minä ja yksi toinen mutta hän käy harvoin ja olen käynyt yhdissä kisoissa! Ja en pidä judosta, koska pidän enemmän painia matossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe