Ilmeisesti noita sun 2000 veneitä oli suomen vesillä viitisen kappaletta. Onko kellään kokemusta?
Se vaikuttaisi olevan nuorelle parille mukave aloitus vene. nopea/sporttinen ja sopiva retkeilyyn. Vanhaa purjehdustaustaa on mm laserista, ja aikojen takaa sunvindeistä ja degero veneistä (vanhempien), mutta nyt alkaisi olemaan aika omalle veneelle.
Onko kokemusta - SUN 2000
23
7252
Vastaukset
- KW1
Purjehtija -lehdessä oli koepurjehdus viime vuoden syksyllä muistaakseni, numeroa en muista. Ja Vene-lehti vertaili Folkkariin (!?) numerossa 6/02.
- Joakim
Omaa kokemusta veneestä ei ole, mutta testit olen lukenut ja venenäyttelyissä olen veneeseen tutustunut.
Vene-lehden testissähän sitä verrattiin folkkariin ja todettiin sen olevan kutakuinkin yhtä nopea (paremminkin hidas siis). Purjehduksellisesti vene ei siis liene sen kummoisempi kuin 80-luvun vastaavan kokoiset veneet, joista minulla taas on omakohtaista kokemusta.
Mistään sporttisesta purresta ei siis voida puhua. Jos sellaista etsit, katso ennemmin Santer 760 tai J 80 tms.
Sun 2000:n varustus ja sisustus on varsin ankeaa tasoa. Mielestäni täysin vastaavia veneitä 80-luvulta saa ~5 k€ hintaan (Scanper 22, FE 64, Etap 22, Helmsman 23 jne.) ja 90-luvulta (Sun Way 21, Sunwind 221, Swing 22 jne.) ~10 k€, tosin jälkimmäisiä on todella vähän. Monissa näissä on paljon parempi varustus matkapurjehdukseen kuin Sun 2000:ssa.
Suomessa näin pienien veneiden arvostus käytettynä on varsin huono.- tom
Onko Jennaun Sun 2000 purjehdusominaisuudet samanlaiset kuin kansanveneen, ja tähän tulkintaan
päädyit Vene-lehden artikkelin perusteella?
Veneethän ovat tyypeiltään aika erilaisia! Ovatko muut kyseisen artikkelin lukijat samaa mieltä? - Joakim
tom kirjoitti:
Onko Jennaun Sun 2000 purjehdusominaisuudet samanlaiset kuin kansanveneen, ja tähän tulkintaan
päädyit Vene-lehden artikkelin perusteella?
Veneethän ovat tyypeiltään aika erilaisia! Ovatko muut kyseisen artikkelin lukijat samaa mieltä?En väittänyt Sun 2000:tta purjehdusominaisuuksiltaan samanlaiseksi kuin folkkaria, vaan nopeudeltaan kutakuinkin samanlaiseksi. 80-luvun veneillä tarkoitin Sun 2000 tyyppisiä vanhempia veneitä, en folkkareita.
Vene-lehden testihän oli aika kevyessä kelissä, jossa folkkari ei todellakaan ole parhaimmillaan. Kovassa kelissä Sun ei todennököisesti pärjäisi senkään vertaa folkkarille.
Jos Sun 2000 olisi sporttinen, se olisi ollut huomattavasti folkkaria nopeampi kevyessä kelissä. Oma kisakokemus 80-luvun 22-jalkainen vs. kisakuntoinen folkkari kertoo, että alle 5 m/s tuulessa folkkari jää kuin "täi tervaan" ja yli 8 m/s tuulissa folkkarille ei pärjää millään. Sporttinen ja moderni 22-jalkainen jättäisi kyllä folkkarin kaikissa keleissä kauas taakseen. - Tom
Joakim kirjoitti:
En väittänyt Sun 2000:tta purjehdusominaisuuksiltaan samanlaiseksi kuin folkkaria, vaan nopeudeltaan kutakuinkin samanlaiseksi. 80-luvun veneillä tarkoitin Sun 2000 tyyppisiä vanhempia veneitä, en folkkareita.
Vene-lehden testihän oli aika kevyessä kelissä, jossa folkkari ei todellakaan ole parhaimmillaan. Kovassa kelissä Sun ei todennököisesti pärjäisi senkään vertaa folkkarille.
Jos Sun 2000 olisi sporttinen, se olisi ollut huomattavasti folkkaria nopeampi kevyessä kelissä. Oma kisakokemus 80-luvun 22-jalkainen vs. kisakuntoinen folkkari kertoo, että alle 5 m/s tuulessa folkkari jää kuin "täi tervaan" ja yli 8 m/s tuulissa folkkarille ei pärjää millään. Sporttinen ja moderni 22-jalkainen jättäisi kyllä folkkarin kaikissa keleissä kauas taakseen.Siis folkkari on nopeampi myös sivu- tai myötätuulessa kuin Sun 2000 yli 8m/s tuulessa?
- Joakim
Tom kirjoitti:
Siis folkkari on nopeampi myös sivu- tai myötätuulessa kuin Sun 2000 yli 8m/s tuulessa?
Sun 2000 on vain 6,2 m pitkä, jolloin sen pitää olla herkästi surffaava, jotta folkkarille pärjäisi. En osaa runkomuodosta tuota varmuudella päätellä. Painoa ainakin on varsin paljon (1150 kg) ja purjeita aika vähän (9 m2 fokka, 14 m2 iso ja 32 m2 genaakkeri), joten tuulta saa ainakin olla reilusti. Esitteen ja netin kuvissa se ei ainakaan kovinkaan vauhdikkaasti mene.
Folkkari kulkee ~10 m/s lenssillä ~7 s spinnulla tai ilman, jota kovempaa ei nuo 22-jalkaiset kulje surffaamatta/plaanaamatta. Viime kesänä tuota tuli kokeiltua, kun ilman spinnua purjehtineet folkkarit eivät jääneet, vaikka meillä oli 36 m2 spinnu (950 kg 22-jalkainen, 14 m2 iso, 12 m2 genua). Samassa kisassa 600 kg 20-jalkainen Chess kylläkin hävisi plaanissa horisonttiin. Luovilla sitten folkkarit menivät selvästi kovempaa kuin me ja tuo Chess.
Yli 8 m/s sivutuulessa Sun 200 tuskin kantaa genaakkeria kuin kisamiehistöllä. - Tom
Joakim kirjoitti:
Sun 2000 on vain 6,2 m pitkä, jolloin sen pitää olla herkästi surffaava, jotta folkkarille pärjäisi. En osaa runkomuodosta tuota varmuudella päätellä. Painoa ainakin on varsin paljon (1150 kg) ja purjeita aika vähän (9 m2 fokka, 14 m2 iso ja 32 m2 genaakkeri), joten tuulta saa ainakin olla reilusti. Esitteen ja netin kuvissa se ei ainakaan kovinkaan vauhdikkaasti mene.
Folkkari kulkee ~10 m/s lenssillä ~7 s spinnulla tai ilman, jota kovempaa ei nuo 22-jalkaiset kulje surffaamatta/plaanaamatta. Viime kesänä tuota tuli kokeiltua, kun ilman spinnua purjehtineet folkkarit eivät jääneet, vaikka meillä oli 36 m2 spinnu (950 kg 22-jalkainen, 14 m2 iso, 12 m2 genua). Samassa kisassa 600 kg 20-jalkainen Chess kylläkin hävisi plaanissa horisonttiin. Luovilla sitten folkkarit menivät selvästi kovempaa kuin me ja tuo Chess.
Yli 8 m/s sivutuulessa Sun 200 tuskin kantaa genaakkeria kuin kisamiehistöllä.Vene-lehden toimittajien verokkina käytettämä kansanvene ei ole kovin onnistunut valinta minusta.
Pituus erot ovat merkittävä ominaisuus pienemmissäkin veneissä ja vajaa metri on paljon, mutta Vene-lehdessä vertailu on tehty tässä tapauksessa siitä huolimatta.
Keskustelu oli antoisaa ja tärkein pointti minusta tuli vihdoin esille. - Trendy
Tom kirjoitti:
Vene-lehden toimittajien verokkina käytettämä kansanvene ei ole kovin onnistunut valinta minusta.
Pituus erot ovat merkittävä ominaisuus pienemmissäkin veneissä ja vajaa metri on paljon, mutta Vene-lehdessä vertailu on tehty tässä tapauksessa siitä huolimatta.
Keskustelu oli antoisaa ja tärkein pointti minusta tuli vihdoin esille.Herkästi plaavan näköistä Jeanneau 2000-venettä jarruttaa sisäpuolisen painolastin käyttö.
Samalla on kompromississa saatu pohjakosketuksia kestävä köli. Peräsin kyllä hajoaa ensimmäisestä osumasta...
Valmistus Puolassa on johtanut edullisiin hintoihin, paitsi Suomessa.
Joka tapauksessa tämäntyyppiset veneet sopivat Suomen vesille mainiosti. - Rip
Trendy kirjoitti:
Herkästi plaavan näköistä Jeanneau 2000-venettä jarruttaa sisäpuolisen painolastin käyttö.
Samalla on kompromississa saatu pohjakosketuksia kestävä köli. Peräsin kyllä hajoaa ensimmäisestä osumasta...
Valmistus Puolassa on johtanut edullisiin hintoihin, paitsi Suomessa.
Joka tapauksessa tämäntyyppiset veneet sopivat Suomen vesille mainiosti.Koska minäkään en asiasta mitään tiedä, osallistun mielelläni keskusteluun.
Kävin viime kesänä omalla folkkarillani Jurmossa, siinä Korppoon Jurmossa (http://www.jurmo.com). Laituriin oli jo aikaisemmin parkkeerannut Sun 2000. Molemmat veneet olivat yksinpurjehduksen välineitä sillä kertaa. Molemmissa veneissä on karut mutta kelvolliset retkeilyolosuhteet. Täysin tunnelmaltaan toisistaan poikkeavat tosin. Molempia on mukava yksin purjestia. Sunia tosin kätevämpi. Releet on paremmin pinnamiehen käsillä ja rullattava keulapurje ilmeisen mukava peli.
No, joka tapauksessa Jurmossa viihtyy kummallakin veneellä. Iski ankara tuuli pariksi päiväksi ja jäätiin molemmat laituriin. Loppujen lopuksi minä jäin vielä päiväksi, kun Sun oli jo lähtenyt.
Hesassa Sun oli jo repinyt ainakin kahden vuorokauden keulan. Minulla on tosin tutuilla kesäpaikka Hangossa. - S2000
Trendy kirjoitti:
Herkästi plaavan näköistä Jeanneau 2000-venettä jarruttaa sisäpuolisen painolastin käyttö.
Samalla on kompromississa saatu pohjakosketuksia kestävä köli. Peräsin kyllä hajoaa ensimmäisestä osumasta...
Valmistus Puolassa on johtanut edullisiin hintoihin, paitsi Suomessa.
Joka tapauksessa tämäntyyppiset veneet sopivat Suomen vesille mainiosti.SUN 2000 valmistetaan Ranskassa, ei Puolassa.
- Trendy
S2000 kirjoitti:
SUN 2000 valmistetaan Ranskassa, ei Puolassa.
Kyllä ranskalaistehdas valmistuttaa tämän mallin Puolassa, Ostrodan kaupungissa. Tehdas on suuri ja perinteikäs. Jeanneau taitaa olla ösakkaanakin.
- Helmarin
Trendy kirjoitti:
Kyllä ranskalaistehdas valmistuttaa tämän mallin Puolassa, Ostrodan kaupungissa. Tehdas on suuri ja perinteikäs. Jeanneau taitaa olla ösakkaanakin.
Tiedoksi:
SUN 2000 valmistetaan (on alusta asti tehty) Les Herbiers nimisessä kaupungissa Ranskassa, Chantiers Jeanneau'n tehtailla.
Ostroda Yachts on Jeanneaun 100% omistama tehdas Puolassa jossa tehdään pieniä moottoriveneitä.
(on eri asia onko sillä sitten kuitenkaan mitään merkitystä missä ne tehdään?
...muuten kuin että rahti on kalliimpi Ranskasta kuin se olisi Puolasta)
t. Lassi Hellman - Trendy
Helmarin kirjoitti:
Tiedoksi:
SUN 2000 valmistetaan (on alusta asti tehty) Les Herbiers nimisessä kaupungissa Ranskassa, Chantiers Jeanneau'n tehtailla.
Ostroda Yachts on Jeanneaun 100% omistama tehdas Puolassa jossa tehdään pieniä moottoriveneitä.
(on eri asia onko sillä sitten kuitenkaan mitään merkitystä missä ne tehdään?
...muuten kuin että rahti on kalliimpi Ranskasta kuin se olisi Puolasta)
t. Lassi HellmanSe olisikin ensimmäinen kokoluokassaan pitkästä aikaa Ranskassa valmistettava. Ostrodassa taitaa olla valmistettu jo monia kymmeniä Jeanneau-purjevenenemalleja, pienempiä ja vähän isompiakin. Useita valmistetaan vieläkin eri nimillä. Olihan niillä myös puolalainen suunnittelija. Miksiköhän niitä ei nykyään tuoda Suomeen? Englantiin ja Saksaan niitä näyttäisi menevän.
Veistämöhän on nykyään nimeltään Delphia Yachts. Laatuun valmistusmaa ei varmaan oleellisesti vaikuta. Sun 2000-mallista on tosin kuulunut juttuja laatuongelmista, lähinnä jotakin sovitevirheitä ehkä. No, Puolassa ei ole vierastyöläisiä....
Rahti on tässäkin kokoluokassa aika oleellinen kustannustekijä. Itämeren liikenteessä on varmaan käytössä kuumatkailun rahdit, kun veneen hinta nousee viidellä tuhannella eurolla laivamatkan jälkeen... - Helmarin
Trendy kirjoitti:
Se olisikin ensimmäinen kokoluokassaan pitkästä aikaa Ranskassa valmistettava. Ostrodassa taitaa olla valmistettu jo monia kymmeniä Jeanneau-purjevenenemalleja, pienempiä ja vähän isompiakin. Useita valmistetaan vieläkin eri nimillä. Olihan niillä myös puolalainen suunnittelija. Miksiköhän niitä ei nykyään tuoda Suomeen? Englantiin ja Saksaan niitä näyttäisi menevän.
Veistämöhän on nykyään nimeltään Delphia Yachts. Laatuun valmistusmaa ei varmaan oleellisesti vaikuta. Sun 2000-mallista on tosin kuulunut juttuja laatuongelmista, lähinnä jotakin sovitevirheitä ehkä. No, Puolassa ei ole vierastyöläisiä....
Rahti on tässäkin kokoluokassa aika oleellinen kustannustekijä. Itämeren liikenteessä on varmaan käytössä kuumatkailun rahdit, kun veneen hinta nousee viidellä tuhannella eurolla laivamatkan jälkeen...Jeanneaun historiasta kiinnostuneille:
Näistä löydät Jeanneaun koko historian oleelliset asiat pähkinänkuoressa.
http://jeanneau.tripod.com/id93.htm
sekä
http://www.jeanneau.fr/eng/index.cfm?rubrique=chantier&page=index.htm
t.Lassi Hellman - Trendy
Helmarin kirjoitti:
Jeanneaun historiasta kiinnostuneille:
Näistä löydät Jeanneaun koko historian oleelliset asiat pähkinänkuoressa.
http://jeanneau.tripod.com/id93.htm
sekä
http://www.jeanneau.fr/eng/index.cfm?rubrique=chantier&page=index.htm
t.Lassi HellmanAika isolta vaikuttaa tuo toiminta. Yhdistyttyään Beneteau-konserniin, alkaa valmistusmäärät jo muistuttaa autotuotantoa. Ja onhan siellä jo yksi autoprojektikin kehitteillä...
Uutta venettä etsiskellessäni olen jo oppinut arvostamaan teollisessa sarjatuotannossa olevia malleja. Olen nähnyt pienen valmistajan muutaman kappaleen sarjoissa tekemiä yritelmiä, joita pitää korjailla, laminoida ja kitata ensimmäiset kesät, jotta edes vesi pysytteli rungon ulkopuolella.
En kuitenkaan voi olla ihmettelemättä satoihin, jopa tuhansiin nousevina sarjoina tehtyjen veneiden ilmeisiä virheitä. Pelkästään skuuttipisteet saattavat olla aivan väärissä paikoissa. Uuteen veneeseen joutuisi heti alkuun asentamaan puolet heloituksesta uusiksi. - hoh
Trendy kirjoitti:
Aika isolta vaikuttaa tuo toiminta. Yhdistyttyään Beneteau-konserniin, alkaa valmistusmäärät jo muistuttaa autotuotantoa. Ja onhan siellä jo yksi autoprojektikin kehitteillä...
Uutta venettä etsiskellessäni olen jo oppinut arvostamaan teollisessa sarjatuotannossa olevia malleja. Olen nähnyt pienen valmistajan muutaman kappaleen sarjoissa tekemiä yritelmiä, joita pitää korjailla, laminoida ja kitata ensimmäiset kesät, jotta edes vesi pysytteli rungon ulkopuolella.
En kuitenkaan voi olla ihmettelemättä satoihin, jopa tuhansiin nousevina sarjoina tehtyjen veneiden ilmeisiä virheitä. Pelkästään skuuttipisteet saattavat olla aivan väärissä paikoissa. Uuteen veneeseen joutuisi heti alkuun asentamaan puolet heloituksesta uusiksi....meitä ja kerro tarkemmin, ettei jää city-jutuksi.
- Helmarin
Trendy kirjoitti:
Aika isolta vaikuttaa tuo toiminta. Yhdistyttyään Beneteau-konserniin, alkaa valmistusmäärät jo muistuttaa autotuotantoa. Ja onhan siellä jo yksi autoprojektikin kehitteillä...
Uutta venettä etsiskellessäni olen jo oppinut arvostamaan teollisessa sarjatuotannossa olevia malleja. Olen nähnyt pienen valmistajan muutaman kappaleen sarjoissa tekemiä yritelmiä, joita pitää korjailla, laminoida ja kitata ensimmäiset kesät, jotta edes vesi pysytteli rungon ulkopuolella.
En kuitenkaan voi olla ihmettelemättä satoihin, jopa tuhansiin nousevina sarjoina tehtyjen veneiden ilmeisiä virheitä. Pelkästään skuuttipisteet saattavat olla aivan väärissä paikoissa. Uuteen veneeseen joutuisi heti alkuun asentamaan puolet heloituksesta uusiksi.Lainaus "...pelkästään skuuttipisteet saattavat olla aivan väärissä paikoissa..."
Aika rohkea väite!
Väitän että tällaisissa asioissa useinmiten on kyse siitä että meillä jokaisella on oma käsityksemme siitä miten purje tulee skuutata erilaisissa olosuteissa, ja jokainen meistä on jonkun mielestä väärässä tai oikeassa!
Tehtaan valinnat ovat AINA kompromisseja - yleensä hyviä!
t. Lassi Hellman
PS. Mielestäni jos aloitetaan keskustelu jossa esitetään tämänkaltaisia väittämiä on syytä käydä omalla nimellä - ei nimimerkillä. - Trendy
Helmarin kirjoitti:
Lainaus "...pelkästään skuuttipisteet saattavat olla aivan väärissä paikoissa..."
Aika rohkea väite!
Väitän että tällaisissa asioissa useinmiten on kyse siitä että meillä jokaisella on oma käsityksemme siitä miten purje tulee skuutata erilaisissa olosuteissa, ja jokainen meistä on jonkun mielestä väärässä tai oikeassa!
Tehtaan valinnat ovat AINA kompromisseja - yleensä hyviä!
t. Lassi Hellman
PS. Mielestäni jos aloitetaan keskustelu jossa esitetään tämänkaltaisia väittämiä on syytä käydä omalla nimellä - ei nimimerkillä.Kompromissejahan kaikki suunnitteluratkaisut ovat. Ja jos veneessä ei muuta vikaa ole, on ne helppo korjata esim. asentamalla kiskoja, barber haulereita ja teettämällä mieleiset purjeet. Enkä mitenkään erityisesti viitannut mihinkään tiettyyn valmistajaan.
Ja tämähän on anonyymi palsta. Jos haluatte kritiikista tehdä haasteita, on toki runsaasti nimiä erilaisten venejulkaisujen toimituksissa. Johan mainittu Sun 2000 sai selviä moitteita ainakin Båtnytt- ja Venelehtien sivuilla.
Ja vaikka veneen balanssi onkin myös makuasia, olisi minusta mukavaa, jos säädöt riittäisivät tasapainoon, eikä kuten tässä testisä:
http://www.sbo.ch/12001/jeanneausund.htm
Mieli tekisi luottaa suureen valmistajaan, mutta ilmeisesti satojen kappaleiden valmistuseriin on vielä jäänyt koepurjehdusta vaativia "makuasioita". Ne kyllä pystyy korjaamaan. Ja jos veneeseen menee muutama kymmenenkin tuhatta euroa, en varmasti pihistele helojen laadusta....
Muutaman veneen myyjän kanssa keskustellessani olen todennut, että minulla on kevytveneessä lujemman näköisiä heloja. Tähän ovat kaikki vastanneet, että "tätä venettä on tehty satoja kappaleita, jos joku paikka pettäisi, olisi se jo varmasti korjattu". Niin kai se sitten on. - hoh
Trendy kirjoitti:
Kompromissejahan kaikki suunnitteluratkaisut ovat. Ja jos veneessä ei muuta vikaa ole, on ne helppo korjata esim. asentamalla kiskoja, barber haulereita ja teettämällä mieleiset purjeet. Enkä mitenkään erityisesti viitannut mihinkään tiettyyn valmistajaan.
Ja tämähän on anonyymi palsta. Jos haluatte kritiikista tehdä haasteita, on toki runsaasti nimiä erilaisten venejulkaisujen toimituksissa. Johan mainittu Sun 2000 sai selviä moitteita ainakin Båtnytt- ja Venelehtien sivuilla.
Ja vaikka veneen balanssi onkin myös makuasia, olisi minusta mukavaa, jos säädöt riittäisivät tasapainoon, eikä kuten tässä testisä:
http://www.sbo.ch/12001/jeanneausund.htm
Mieli tekisi luottaa suureen valmistajaan, mutta ilmeisesti satojen kappaleiden valmistuseriin on vielä jäänyt koepurjehdusta vaativia "makuasioita". Ne kyllä pystyy korjaamaan. Ja jos veneeseen menee muutama kymmenenkin tuhatta euroa, en varmasti pihistele helojen laadusta....
Muutaman veneen myyjän kanssa keskustellessani olen todennut, että minulla on kevytveneessä lujemman näköisiä heloja. Tähän ovat kaikki vastanneet, että "tätä venettä on tehty satoja kappaleita, jos joku paikka pettäisi, olisi se jo varmasti korjattu". Niin kai se sitten on... se on, vaikka variksiakin voisi ampua risteilyohjuksilla...........
- Trendy
hoh kirjoitti:
.. se on, vaikka variksiakin voisi ampua risteilyohjuksilla...........
"Aika rohkea väite!", väitti nimim. Helmarin epäilyistäni. Sveitsilänen testi kuitenkin listaa mm. juuri näitä asioita juuri puheena olleesta mallista.
Keulastaagi liian lyhyt, siis purjevaikutuksen keskipiste liian edessä ja vene leeherkkä...
Fokan skuuttilukko väärässä kulmassa vinssiin nähden, ei pidä skuuttia kiinni...
Fokan skuuttipiste (kiinteä) väärässä paikassa, eikä keula- ja isopurjeen välistä solavaikutusta saada toimimaan... (hauska sananvalinta testiraportin kirjoittajalla, am falschen ort, väärällä paikakunnalla tai seudulla...)
Ja jokohan tämänkin veneen valmistusmäärät ovat tuhansissa....
Että sellaisia "rohkeita väitteitä"... - hoh
Trendy kirjoitti:
"Aika rohkea väite!", väitti nimim. Helmarin epäilyistäni. Sveitsilänen testi kuitenkin listaa mm. juuri näitä asioita juuri puheena olleesta mallista.
Keulastaagi liian lyhyt, siis purjevaikutuksen keskipiste liian edessä ja vene leeherkkä...
Fokan skuuttilukko väärässä kulmassa vinssiin nähden, ei pidä skuuttia kiinni...
Fokan skuuttipiste (kiinteä) väärässä paikassa, eikä keula- ja isopurjeen välistä solavaikutusta saada toimimaan... (hauska sananvalinta testiraportin kirjoittajalla, am falschen ort, väärällä paikakunnalla tai seudulla...)
Ja jokohan tämänkin veneen valmistusmäärät ovat tuhansissa....
Että sellaisia "rohkeita väitteitä"...........siltä, että joko muut paatin testaajat tai sitten tämä sveitsiläinen potee "ammattaidottomuutta". Itse en kyseisessä paatissa mainittuja "vikoja" purjehduksesillani (kaksi kpl, Hollanti, UK)löytänyt; no, enhän ole sveitsiläiseksi testaajaksikaan päätynyt. Painettu sana on toki aina totta, vaikka kyseessä olisikin makuasiat........;)
- Trendy
Trendy kirjoitti:
"Aika rohkea väite!", väitti nimim. Helmarin epäilyistäni. Sveitsilänen testi kuitenkin listaa mm. juuri näitä asioita juuri puheena olleesta mallista.
Keulastaagi liian lyhyt, siis purjevaikutuksen keskipiste liian edessä ja vene leeherkkä...
Fokan skuuttilukko väärässä kulmassa vinssiin nähden, ei pidä skuuttia kiinni...
Fokan skuuttipiste (kiinteä) väärässä paikassa, eikä keula- ja isopurjeen välistä solavaikutusta saada toimimaan... (hauska sananvalinta testiraportin kirjoittajalla, am falschen ort, väärällä paikakunnalla tai seudulla...)
Ja jokohan tämänkin veneen valmistusmäärät ovat tuhansissa....
Että sellaisia "rohkeita väitteitä"...Vastaan nyt tähän viereen, kun ketju meni liian syväksi.
Erilaisia testejä minäkin ihmettelin. Joko kyseessä on ollut joku esisarjan vene, jossa olleet puutteet on sitten tuotannossa korjattu tai ehkä olosuhteet eivät muille tuoneet niitä esiin.
Taisin nähdä yhtä testaajaa Lauttasaaren vesillä, ja se oli kyllä sellaista menoa ettei porukka olisi varmaan huomannut vaikka olisi laahannut ankkuria perässään.
Toisaalta pienten kustantamoiden lehdet saattavat olla hiukan kallellaan koko sivun ilmoituksia viljelevään suureen valmistajaan päin...
- lukija
Purjehtija 6/03:ssa oli Sunista testi. Ainakin siinä se sai puhtaat paperit. Plussaa oli mm. nostokölin nopea ja kevyt käyttö. Teräksinen pohjaan asennettu painolasti. Avarat sisätilat. Keulaboxin ja istuinlaatikon säilytystilat. Purjehdusominaisuudet. Rakenteen lujuus ja isuinkaukalon mukavuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255