Maitotauti

Tintti

Niin että tällaista epäilen omalla kohdallani olevan. Eli siis että elimistöni ei siedä homogenoituja maitotuotteita. Onko kellään tietoa ja kokemusta? Ja kuinka totta tämä nyt oikeastaan on, kun ei ole millään tutkimuksilla onnistuttu sen olemassaoloa edes todistamaan?

Ja miten te hyvät ihmiset olette sitten onnistuneet tämän uuden ruokavalion kanssa? Tuntuu todella hankalalta.

14

5504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö80

      Jätin kaikki maitotuotteet pois, ja nyt ilmavaivat ovat kutakuinkin poissa. Olethan käynyt sivuilla www.susiraja.net... Itsekään en ole lääkärissä käynyt, kirjoitin kyllä sille naiselle, minkä sähköpostiosoitteen löydät edellä mainitulla sivulla. Ja kyllä sitä pystyy monenlaista syömään, vaikkei maitotuotteita käytäkään. Alussa se tuntui maailmanlopulta... =)

      • Tintti

        Jätitkö sä pois kans kaikki nakit sun muut sellaset, missä saattaa olla joku tosi pieni määrä sitä homogenoitua maitoa? Kun niistähän siellä sivuilla oli kans juttua... Kun alkaa tuntua että sitä on joka puolella... AARGH!


      • Tinna
        Tintti kirjoitti:

        Jätitkö sä pois kans kaikki nakit sun muut sellaset, missä saattaa olla joku tosi pieni määrä sitä homogenoitua maitoa? Kun niistähän siellä sivuilla oli kans juttua... Kun alkaa tuntua että sitä on joka puolella... AARGH!

        Joo, mä olen kanssa yliherkkä homogenoidulle maidolle. Kannattaa pari viikkoa testailla sillä tavalla, että aivan tiukasti jättää kaiken homogenoidun maidon pois ruokavaliosta - ja vaikka muunkin maidon, koska täydestä maitoallergiasta kärsii uusimpien tutkimusten mukaan 3% suomalaisista aikuisista.

        Ei tuo ruokavalio kyllä mikään maailmanloppu ole, ainakaan mulla. Ja ulkomaalaisethan eivät käsittele maitotuotteitaan samalla lailla kuin suomalaiset, siksi mulle ainakin käy tosi monet ulkomaalaiset, esim. Lidlin tuotteet. Semmosta olen kuitenkin kuullut, ja itsekkin kokenut, että Valion homogenoimattomat tuotteet, esim. luomamaito aiheuttaa tosi monelle oireita, kun taas Ingmannin tuotteet eivät.


      • tyttö80
        Tintti kirjoitti:

        Jätitkö sä pois kans kaikki nakit sun muut sellaset, missä saattaa olla joku tosi pieni määrä sitä homogenoitua maitoa? Kun niistähän siellä sivuilla oli kans juttua... Kun alkaa tuntua että sitä on joka puolella... AARGH!

        Kyllä mä jätin kaiken pois, missä on maitoa. Saahan sitä niitä pakkauksia lueskella sitten... ;) Mutta mulla on auttanut tosiaankin.


      • Tintti
        tyttö80 kirjoitti:

        Kyllä mä jätin kaiken pois, missä on maitoa. Saahan sitä niitä pakkauksia lueskella sitten... ;) Mutta mulla on auttanut tosiaankin.

        Kuinkas nopeasti tuon ruokavalion muutoksen pitäis edes jotenkin vaikuttaa? Mä olen nyt pari päivää jättänyt noi kaikki pois, mutta tuntuu että olo vaan pahenee. Voisko keliakiassa olla samat oireet? Kun olen syönyt sitten enemmän viljatuotteita nyt, ja olo on oikeasti pahentunut.


      • Tintti
        Tintti kirjoitti:

        Kuinkas nopeasti tuon ruokavalion muutoksen pitäis edes jotenkin vaikuttaa? Mä olen nyt pari päivää jättänyt noi kaikki pois, mutta tuntuu että olo vaan pahenee. Voisko keliakiassa olla samat oireet? Kun olen syönyt sitten enemmän viljatuotteita nyt, ja olo on oikeasti pahentunut.

        Mulla auttoi parissa viikossa. Mutta jos sinulla on maitotauti, suolistosi voi näin alussa olla niin huonossa kunnossa, ettei se siedä myöskään gluteenipitoisia viljoja (varsinkin ruis saattaa olla ongelma), hiivaa, raakoja kasviksia, lisäaineita yms. Kannattaa siis olla tosi varovainen ekat pari viikkoa sen ruokavalion kanssa. Myöhemmin suolistosi sitten rauhoittuu.


      • Tinna
        Tintti kirjoitti:

        Mulla auttoi parissa viikossa. Mutta jos sinulla on maitotauti, suolistosi voi näin alussa olla niin huonossa kunnossa, ettei se siedä myöskään gluteenipitoisia viljoja (varsinkin ruis saattaa olla ongelma), hiivaa, raakoja kasviksia, lisäaineita yms. Kannattaa siis olla tosi varovainen ekat pari viikkoa sen ruokavalion kanssa. Myöhemmin suolistosi sitten rauhoittuu.

        Piti tietysti kirjoittaa Tinna tuohon nimimerkin kohdalle..


      • tyttö80
        Tintti kirjoitti:

        Kuinkas nopeasti tuon ruokavalion muutoksen pitäis edes jotenkin vaikuttaa? Mä olen nyt pari päivää jättänyt noi kaikki pois, mutta tuntuu että olo vaan pahenee. Voisko keliakiassa olla samat oireet? Kun olen syönyt sitten enemmän viljatuotteita nyt, ja olo on oikeasti pahentunut.

        se pari viikkoa, mutta kannattaa olla kauemmin aikaa syömättä maitotuotteita. Ja jos mahasi on tosiaan päässyt niin pahaan kuntoon, niin susiraja.netistä löydät tiedoa, mitä kannattaa myös aluksi välttää.


      • maitotautinen minäkin!
        tyttö80 kirjoitti:

        se pari viikkoa, mutta kannattaa olla kauemmin aikaa syömättä maitotuotteita. Ja jos mahasi on tosiaan päässyt niin pahaan kuntoon, niin susiraja.netistä löydät tiedoa, mitä kannattaa myös aluksi välttää.

        elikkä pian 1,5 vuotta olen pitänyt homogenoimatonta dieettiä, ja parantunut olen huimasti!! alku oli hankalaa, olin mennyt jo erittäin huonoon kuntoon, eikä vatsani sietänyt yhtään mitään, ripulilla olin kokoajan. itselläni meni kolme kuukautta, ennen kuin tuloksia alkoi näkyä (lue:tuntua), mutta suurimmalla osallahan diettii auttaa parissa viikossa. jätä alkuun vaikka kaikki maitotuotteet pois pariksi viikoksi. tuo dieetin pitäminen ei tässä vaiheessa ole todellakaan vaikeaa. tiedän mitä voin syödä, ja ulkona syödessä pyydän täysin maidottoman ruoan. tsemppiä!!

        ps. liityhän myös maitotautisten s-postilistalle (vai olitko jo liittynyt...) ohjeet raijan sivuilla


    • äiti
    • kuntoon

      Poskiontelotulehdukset ja kuumeilu loppuivat, kun jätin ruokavaliosta pois valkoisen sokerin ja maidon. Monen vuoden sairastelu on vihdoinkin ohi ! Hyvään oloon auttoi myös Fitlinen bakteerijugurtti. Vastustuskyky on parantunut huomattavasti ja poskiontelot voivat hyvin. Huomasin maitotuotteiden ja valkoisen sokerin lisäävän limakalvojen turvotusta. 20 vuoden piina on poissa.Soijamaito on sopinut hyvin !

    • paras piimä
    • homogenoinamon
      • Anonyymi

        Taitaa olla maitotautisivutkin vanhoja. Ei mitään uutta ole. Kokemuksetkin samoja olleet vuosia. Ei silti kyllähän tuo itse asia on voimassa edelleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2612
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      334
      2444
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      61
      1828
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1743
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1714
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1462
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      61
      1458
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe