Maitotauti

Tintti

Niin että tällaista epäilen omalla kohdallani olevan. Eli siis että elimistöni ei siedä homogenoituja maitotuotteita. Onko kellään tietoa ja kokemusta? Ja kuinka totta tämä nyt oikeastaan on, kun ei ole millään tutkimuksilla onnistuttu sen olemassaoloa edes todistamaan?

Ja miten te hyvät ihmiset olette sitten onnistuneet tämän uuden ruokavalion kanssa? Tuntuu todella hankalalta.

14

6201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö80

      Jätin kaikki maitotuotteet pois, ja nyt ilmavaivat ovat kutakuinkin poissa. Olethan käynyt sivuilla www.susiraja.net... Itsekään en ole lääkärissä käynyt, kirjoitin kyllä sille naiselle, minkä sähköpostiosoitteen löydät edellä mainitulla sivulla. Ja kyllä sitä pystyy monenlaista syömään, vaikkei maitotuotteita käytäkään. Alussa se tuntui maailmanlopulta... =)

      • Tintti

        Jätitkö sä pois kans kaikki nakit sun muut sellaset, missä saattaa olla joku tosi pieni määrä sitä homogenoitua maitoa? Kun niistähän siellä sivuilla oli kans juttua... Kun alkaa tuntua että sitä on joka puolella... AARGH!


      • Tinna
        Tintti kirjoitti:

        Jätitkö sä pois kans kaikki nakit sun muut sellaset, missä saattaa olla joku tosi pieni määrä sitä homogenoitua maitoa? Kun niistähän siellä sivuilla oli kans juttua... Kun alkaa tuntua että sitä on joka puolella... AARGH!

        Joo, mä olen kanssa yliherkkä homogenoidulle maidolle. Kannattaa pari viikkoa testailla sillä tavalla, että aivan tiukasti jättää kaiken homogenoidun maidon pois ruokavaliosta - ja vaikka muunkin maidon, koska täydestä maitoallergiasta kärsii uusimpien tutkimusten mukaan 3% suomalaisista aikuisista.

        Ei tuo ruokavalio kyllä mikään maailmanloppu ole, ainakaan mulla. Ja ulkomaalaisethan eivät käsittele maitotuotteitaan samalla lailla kuin suomalaiset, siksi mulle ainakin käy tosi monet ulkomaalaiset, esim. Lidlin tuotteet. Semmosta olen kuitenkin kuullut, ja itsekkin kokenut, että Valion homogenoimattomat tuotteet, esim. luomamaito aiheuttaa tosi monelle oireita, kun taas Ingmannin tuotteet eivät.


      • tyttö80
        Tintti kirjoitti:

        Jätitkö sä pois kans kaikki nakit sun muut sellaset, missä saattaa olla joku tosi pieni määrä sitä homogenoitua maitoa? Kun niistähän siellä sivuilla oli kans juttua... Kun alkaa tuntua että sitä on joka puolella... AARGH!

        Kyllä mä jätin kaiken pois, missä on maitoa. Saahan sitä niitä pakkauksia lueskella sitten... ;) Mutta mulla on auttanut tosiaankin.


      • Tintti
        tyttö80 kirjoitti:

        Kyllä mä jätin kaiken pois, missä on maitoa. Saahan sitä niitä pakkauksia lueskella sitten... ;) Mutta mulla on auttanut tosiaankin.

        Kuinkas nopeasti tuon ruokavalion muutoksen pitäis edes jotenkin vaikuttaa? Mä olen nyt pari päivää jättänyt noi kaikki pois, mutta tuntuu että olo vaan pahenee. Voisko keliakiassa olla samat oireet? Kun olen syönyt sitten enemmän viljatuotteita nyt, ja olo on oikeasti pahentunut.


      • Tintti
        Tintti kirjoitti:

        Kuinkas nopeasti tuon ruokavalion muutoksen pitäis edes jotenkin vaikuttaa? Mä olen nyt pari päivää jättänyt noi kaikki pois, mutta tuntuu että olo vaan pahenee. Voisko keliakiassa olla samat oireet? Kun olen syönyt sitten enemmän viljatuotteita nyt, ja olo on oikeasti pahentunut.

        Mulla auttoi parissa viikossa. Mutta jos sinulla on maitotauti, suolistosi voi näin alussa olla niin huonossa kunnossa, ettei se siedä myöskään gluteenipitoisia viljoja (varsinkin ruis saattaa olla ongelma), hiivaa, raakoja kasviksia, lisäaineita yms. Kannattaa siis olla tosi varovainen ekat pari viikkoa sen ruokavalion kanssa. Myöhemmin suolistosi sitten rauhoittuu.


      • Tinna
        Tintti kirjoitti:

        Mulla auttoi parissa viikossa. Mutta jos sinulla on maitotauti, suolistosi voi näin alussa olla niin huonossa kunnossa, ettei se siedä myöskään gluteenipitoisia viljoja (varsinkin ruis saattaa olla ongelma), hiivaa, raakoja kasviksia, lisäaineita yms. Kannattaa siis olla tosi varovainen ekat pari viikkoa sen ruokavalion kanssa. Myöhemmin suolistosi sitten rauhoittuu.

        Piti tietysti kirjoittaa Tinna tuohon nimimerkin kohdalle..


      • tyttö80
        Tintti kirjoitti:

        Kuinkas nopeasti tuon ruokavalion muutoksen pitäis edes jotenkin vaikuttaa? Mä olen nyt pari päivää jättänyt noi kaikki pois, mutta tuntuu että olo vaan pahenee. Voisko keliakiassa olla samat oireet? Kun olen syönyt sitten enemmän viljatuotteita nyt, ja olo on oikeasti pahentunut.

        se pari viikkoa, mutta kannattaa olla kauemmin aikaa syömättä maitotuotteita. Ja jos mahasi on tosiaan päässyt niin pahaan kuntoon, niin susiraja.netistä löydät tiedoa, mitä kannattaa myös aluksi välttää.


      • maitotautinen minäkin!
        tyttö80 kirjoitti:

        se pari viikkoa, mutta kannattaa olla kauemmin aikaa syömättä maitotuotteita. Ja jos mahasi on tosiaan päässyt niin pahaan kuntoon, niin susiraja.netistä löydät tiedoa, mitä kannattaa myös aluksi välttää.

        elikkä pian 1,5 vuotta olen pitänyt homogenoimatonta dieettiä, ja parantunut olen huimasti!! alku oli hankalaa, olin mennyt jo erittäin huonoon kuntoon, eikä vatsani sietänyt yhtään mitään, ripulilla olin kokoajan. itselläni meni kolme kuukautta, ennen kuin tuloksia alkoi näkyä (lue:tuntua), mutta suurimmalla osallahan diettii auttaa parissa viikossa. jätä alkuun vaikka kaikki maitotuotteet pois pariksi viikoksi. tuo dieetin pitäminen ei tässä vaiheessa ole todellakaan vaikeaa. tiedän mitä voin syödä, ja ulkona syödessä pyydän täysin maidottoman ruoan. tsemppiä!!

        ps. liityhän myös maitotautisten s-postilistalle (vai olitko jo liittynyt...) ohjeet raijan sivuilla


    • äiti
    • kuntoon

      Poskiontelotulehdukset ja kuumeilu loppuivat, kun jätin ruokavaliosta pois valkoisen sokerin ja maidon. Monen vuoden sairastelu on vihdoinkin ohi ! Hyvään oloon auttoi myös Fitlinen bakteerijugurtti. Vastustuskyky on parantunut huomattavasti ja poskiontelot voivat hyvin. Huomasin maitotuotteiden ja valkoisen sokerin lisäävän limakalvojen turvotusta. 20 vuoden piina on poissa.Soijamaito on sopinut hyvin !

    • paras piimä
    • homogenoinamon
      • Anonyymi

        Taitaa olla maitotautisivutkin vanhoja. Ei mitään uutta ole. Kokemuksetkin samoja olleet vuosia. Ei silti kyllähän tuo itse asia on voimassa edelleen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      620
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe