Någon annan som tycker

rrsm

att det är fruktansvärt att vissa faktiskt tror att de är de enda som har nycklarna till paradiset?

Tycker bara det är otroligt att tro att Gud inte skulle kunna rädda människor utan hjälp av någon av oss lestadianer. För att inte tala om kritna som levde år 0-1800.

Värst är väl att de varken vågar eller får ifrågasätta någonting!

17

755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markus

Allt vad du säger stämmer helt och hållet. Jag måste säga att många av deras läror är obegripliga.

• gl från Esbo

Hej du -

En fråga bara. Varför är det här viktigt åt dig? Får vi inte tolka bibeln precis som vi vill - såsom du kan också göra, utan att vi egentligen bryr oss? Eller har du kanske en liten tvekan.. skulle det ändå kunna vara gammellestadianerna som hade rätt?

Och dessutom så tycker vi faktikst inte att vi har paradisnycklarna därför att vi vore på något sätt bättre, nej faktiskt inte.. vi skulle gärna, mycket gärna dela på ansvaret... bara vi inte tänkte att vi i så fall omedelbart skulle bryta mot bibelns ord.

Angående levande tron före Laestadius tid: Läste du svaren till diskussionen "muutama kysymys vanhoillislestadiolaisille" några dagar sedan? Där var det ju allt förklarat.

Av rent intresse: jag kommer ihåg at du är från Rauhan Sana riktningen? är det alltså ni som det finns massor med i Österbotten?

• kristen

Bibeln får väl tolkas hur som helst, det är dock en annan sak, vad som är rätt.

Himmelrikets nycklar gavs till Petrus och fortfarande finns i den församlingen Kristus själv grundade. Utanför denna församling finns ingen levande tro. Jag själv har fått bli kristen och har den förvissningen, att jag blir salig med min tro. Om andra grupper kan jag inget säga då mina erfarenheter inte sträcker så långt.

Jag tillhör de förstfödda lestadianerna.

• gl från Esbo
        kristen kirjoitti:

Bibeln får väl tolkas hur som helst, det är dock en annan sak, vad som är rätt.

Himmelrikets nycklar gavs till Petrus och fortfarande finns i den församlingen Kristus själv grundade. Utanför denna församling finns ingen levande tro. Jag själv har fått bli kristen och har den förvissningen, att jag blir salig med min tro. Om andra grupper kan jag inget säga då mina erfarenheter inte sträcker så långt.

Jag tillhör de förstfödda lestadianerna.

>Bibeln får väl tolkas hur som helst, det är dock
        >en annan sak, vad som är rätt.

Vi är överens om det här.

Jag är också helt övertygad av att min tro (gammallest.) kommer att rädda mig. Jag skulle helst inte ta ställning till de förstföddas chanser här, därför att man så lätt blir misförstått, men mitt samvete låter mig inte hålla tyst om det att jag, efter att följt diskussionen på den här spalten om allt som pågår inom ff-församlingen, har fått den uppfattningen att ni som fortfarande har något av den gamla lestadianska tron kvar på den sidan, skulle faktiskt känna er hemma i den gammallestadianska rörelsen.

Ingen kan säga att det inte skulle finnas alvarliga, troende kristna människor i de förstfödda.. men ändå, å andra sidan, sådana kan bli vilseledda också. Om bara vi kunde veta.

• kristen
        gl från Esbo kirjoitti:

>Bibeln får väl tolkas hur som helst, det är dock
        >en annan sak, vad som är rätt.

Vi är överens om det här.

Jag är också helt övertygad av att min tro (gammallest.) kommer att rädda mig. Jag skulle helst inte ta ställning till de förstföddas chanser här, därför att man så lätt blir misförstått, men mitt samvete låter mig inte hålla tyst om det att jag, efter att följt diskussionen på den här spalten om allt som pågår inom ff-församlingen, har fått den uppfattningen att ni som fortfarande har något av den gamla lestadianska tron kvar på den sidan, skulle faktiskt känna er hemma i den gammallestadianska rörelsen.

Ingen kan säga att det inte skulle finnas alvarliga, troende kristna människor i de förstfödda.. men ändå, å andra sidan, sådana kan bli vilseledda också. Om bara vi kunde veta.

Jag försökte säga, att man inte kan berätta om någonting annat än det som man själv varit med om...alltså jag tror, att jag blir salig med den tron jag fått av Gud. Jag behöver inte söka någon annanstans, men kan inte heller döma gammellestadianer då det är bara Gud som ser i hjärtan.

Jag tror, att det kan finnas levande kristna bland gammellestadianer också, men Gud ser allt och jag kan bara vittna om den tron jag har.

Jag har släktingar som är gammellestadianer och vi har faktiskt alltid respekterat varandra även om vi inte diskuterar trosfrågor på ett djupare plan.

Ibland drömmer jag om , att tänk om vi ändå var ett i tron, levernet är så lika, men jag känner en annan gemenskap med de gena trossyskonen som tillhör de försfödda.

• Melperi

"Eller har du kanske en liten tvekan.. skulle det ändå kunna vara gammellestadianerna som hade rätt?"

Nyt vain tyyliin "svenska talande bättre folk".

• rrsm

det är skrämmande att ni har en syn som oftast förekommer hos sekter. Varken Luther eller LLL hade samma syn som ni.
        Dessutom finns det ju så många ställen i Bibeln som talar emot denna syn, t.ex. den stora vitklädda skaran som var av alla folk och stammar.
        Jag tycker att denna syn är ett sjukt sätt att hålla kvar folk i församlingen.
        Jo jag är från Rauhan Sana riktingen. Vi finns massor i Österbotten.

• Sanni
        rrsm kirjoitti:

det är skrämmande att ni har en syn som oftast förekommer hos sekter. Varken Luther eller LLL hade samma syn som ni.
        Dessutom finns det ju så många ställen i Bibeln som talar emot denna syn, t.ex. den stora vitklädda skaran som var av alla folk och stammar.

Hej, är Rauhan Sana riktning i finland och östlestadianer i Sverige samma gäng? Jag vet att östisar finns också i Jagobstad i Finland, är det samma? Svårt att veta vilka är samma från olika länderna...

• rrsm
        Sanni kirjoitti:

Hej, är Rauhan Sana riktning i finland och östlestadianer i Sverige samma gäng? Jag vet att östisar finns också i Jagobstad i Finland, är det samma? Svårt att veta vilka är samma från olika länderna...

är det samma gäng!

Västlestadianer i Sverige är väl el?

• rrsm
        rrsm kirjoitti:

är det samma gäng!

Västlestadianer i Sverige är väl el?

de e nog två olika föreningar (Rauhan Sana och LFF) men nog har vi möten ihop.

• Sanni
        rrsm kirjoitti:

de e nog två olika föreningar (Rauhan Sana och LFF) men nog har vi möten ihop.

Nu hängde ja int me...

västlestanianer i sverige = el i finland (det vet jag för säkert!)

rauhan sana i finland = östlestadianer i sverige?
        vad menar du med LLF och olika föreningar? är rauhan sana en grupp som har skilt sig från el, eller från vl? jag tycker att östisar i sverige är i alla fall enormt lika vestisar(=el)

Fatta om vi alla sku kunna slå oss ihop igen!

• rrsm
        Sanni kirjoitti:

Nu hängde ja int me...

västlestanianer i sverige = el i finland (det vet jag för säkert!)

rauhan sana i finland = östlestadianer i sverige?
        vad menar du med LLF och olika föreningar? är rauhan sana en grupp som har skilt sig från el, eller från vl? jag tycker att östisar i sverige är i alla fall enormt lika vestisar(=el)

Fatta om vi alla sku kunna slå oss ihop igen!

är finskspråkig och LFF är svenskpråkig förening, men predikanter från båda föreningarna predikar nog i båda församlingarna så nog e de i princip samma grupp.

Vi kallas ju ibland "pikkuesikoiset", det är nog inte mycket som skiljer. Jag känner också en del el och de/ni? nog är ganska lika.

Jag e inte så bra på dehär med splittringen men jag tycker att vi bra kunde sammarbeta.

• gl från Esbo
        rrsm kirjoitti:

Inte behöver ju detta "stora vitklädda skaran som var av alla folk och stammar" betyda något annat än att i olika tider har levande tron påverkat i olika områden.. T.ex. i dag så finns det gammallestadianer i Afrika och i Syd-Amerika.. och enskilda individer nästan var som helst.

>Jo jag är från Rauhan Sana riktingen.
        >Vi finns massor i Österbotten.

Jag är faktiskt lite nyfiken på det här: hurdan ställning har ni nuförtiden till de saker som tycks ha ändrat i nudagens förstfödda lestadianismen, såsom preventivmedel, tv, ungdomsmusik och sånt? Jag hade tänkt att ni fortfarande hade stora familjer.. men nu när jag läser dina inlägg så blev jag faktiskt lite besviken när jag märkte att läran åtminstone har mjuknat ;-). (Vi gammallestadierna tycker ju att ju hårdare desto bättre;-).

• rrsm
        gl från Esbo kirjoitti:

Inte behöver ju detta "stora vitklädda skaran som var av alla folk och stammar" betyda något annat än att i olika tider har levande tron påverkat i olika områden.. T.ex. i dag så finns det gammallestadianer i Afrika och i Syd-Amerika.. och enskilda individer nästan var som helst.

>Jo jag är från Rauhan Sana riktingen.
        >Vi finns massor i Österbotten.

Jag är faktiskt lite nyfiken på det här: hurdan ställning har ni nuförtiden till de saker som tycks ha ändrat i nudagens förstfödda lestadianismen, såsom preventivmedel, tv, ungdomsmusik och sånt? Jag hade tänkt att ni fortfarande hade stora familjer.. men nu när jag läser dina inlägg så blev jag faktiskt lite besviken när jag märkte att läran åtminstone har mjuknat ;-). (Vi gammallestadierna tycker ju att ju hårdare desto bättre;-).

ledning som bestämmer vad som är rätt eller fel så det finns nog en hel del olika åsikter. Alltid har det funnits dom som har och dom som inte har tv dom flesta använder inte preventivmeldel skulle jag tro.

Nog finns det bland oss också sådana som tycker ju hårdare desto bättre men jag tycker själv att man inte skall fästa så stor uppmärksamhet på lagen att man glömmer det viktigaste. Lagen klarar ju ändå inte en enda av oss att uppfylla.

• el kirahwi
        rrsm kirjoitti:

är finskspråkig och LFF är svenskpråkig förening, men predikanter från båda föreningarna predikar nog i båda församlingarna så nog e de i princip samma grupp.

Vi kallas ju ibland "pikkuesikoiset", det är nog inte mycket som skiljer. Jag känner också en del el och de/ni? nog är ganska lika.

Jag e inte så bra på dehär med splittringen men jag tycker att vi bra kunde sammarbeta.

Det börjar på gräsrotsnivån (och har redan börjat) och om det är Guds vilja så kan hjärtana så småningom växa samman och sen kan man kanske eventuellt börja ha samarbete också i synligare form. Jag tror det är bäst att inte ta alltför stora steg, annars kan det gå åt skogen. Men om vi tar det försiktigt och låter Gud styra allt så kan det hända stora saker... :)

• Icke lestadian

Detta handlar om villolärarna. Se upp för falska profeter!

• teuta

Oletteko ottaneet huomioon, että täällä me muut ollaan
        Suomalisia . joten päädymme siihen että te otette ylpeitä
        kun, ette myös puhu suomea, kirjoitan tämä siksiett' minäkään en osaa ruotsia , sitä monkerrusta ei olwtehyt mieli opetella
        ja nyt kun olenjo 66 en viitsi ja jos terveyttä on ja Jumala antaa päiviä syksyllä telee 67,.muuten ei..

Kerron kuitenkin , että ei Lastaadiolaisuus ketään pelasta ?
        Vaan Raamattu sanoo että Usko JEESUKSEEN Jumalan Poikaan pelastaa , teidät niin kuin minutkin ja meidät ..

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe