Turpiin lyöminen

nössö

Eli yksinkertainen kysymys. Kuinka saan itseni uskaltamaan lyödä turpiin jotain muitta mutkitta jos kimppuuni käydään. Haluaisin vinkkejä koska olen pari kertaa saanut selkääni vain sen takia että en ole uskaltanut lyödä takaisin. Ongelmani on se että pelkään saavani kahta kauheammin turpaan jos laitan hanttiin. Miten opin sen asenteen että "ilman kipuja ei hyökkääjäkään pääse, kävi miten kävi" ja vielä senverran että kyse on nyt henkisestä puolesta...EI FYYSISESTÄ eli vika on pääkopassa joten ei mitään KAMPPAILULAJIVINKKEJÄ vaan vinkkejä "kovuuden" nostamiseen. TAppelua en todellakaan kaipaa mutta haluan uskaltaa tehdä sen "mitä miehen tulee tehdä". Kiitos vastauksista??

31

10328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera

      Eli haluat vinkkejä toisten turpaanvetoon, koska et osaa lämästä päin naamaa?

      Kamppailulajipalstalla kysyttäessä yleensä saa vinkkejä kamppailulajipohjalta. Tässä tulee yksi: Osta jonkun kynäniskakaverisi kanssa nyrkkeilyhanskat ja menkää muksimaan. Aloittakaa hiljalleen, jotta saatte tuntumaa etäisyyteen ja tekniikkaan. Sen jälkeen voitte alkaa tempomaan niin kovaa kuin uskallatte. Muutaman päivän harjoittelun jälkeen alkaa lähimmäisen lyöminen tuntua jo yhtä arkipäiväiseltä toiminnalta kuin hampaiden pesu.

      Jos tosissasi haluat oppia pärjäämään konfliktitilanteissa, otsikkosi olisi kyllä kuulunut jotenkin näin: "Mikä laji sopisi minulle".

      • nössö

        kyllä... kokemusta shootista ja nytten thainyrkkeilystä..sanoin jo ETTÄ EI LAJIVINKKEJÄ vaan pääkopalle..


      • Pera
        nössö kirjoitti:

        kyllä... kokemusta shootista ja nytten thainyrkkeilystä..sanoin jo ETTÄ EI LAJIVINKKEJÄ vaan pääkopalle..

        Eihän tuossa ollutkaan tekniikasta paljonkaan puhetta, vaan siittä ihmisten lyömisestä. En usko että saat sitä tappeluspirittiä päälle pelkästään mielikuvaharjoittelulla, vaan se saavutetaan fyysisen harjoittelun kautta. En tiedä miten pitkään olet lajejasi treenannut, ja etenkään oletko sparrannut paljon. On helppo päätellä, että jos olet kehässä antanut ja ottanut turpaan, on se kadullakin helpompaa.

        Eli toistan vielä: Jos sinulla ei ole paljoa sparrikokemusta, mene kaverisi kanssa tempomaan kunnolla.


      • Anonyymi

        Minulla on sellainen ongelma ,että eñ ole koskaan saanut turpaan keneltäkään ja haluaisin saada turpaan. Mistähän löytäisin kaverin joka antaisi minulle turpaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on sellainen ongelma ,että eñ ole koskaan saanut turpaan keneltäkään ja haluaisin saada turpaan. Mistähän löytäisin kaverin joka antaisi minulle turpaan.

        Sama vika täällä.


    • tällä palstalla

      Tältä palstalta et saa vastausta tuohon. Kaikki chatti senseit on heti viisastelemassa jos kysyy jotakin tuon tapaista täällä (hyvä esimerkki tuo aiempi vastaaja)

      Eli tältä palstalta et saa vastausta tuohon kysymykseen, ainoastaan viisasteluja. Itseänikin kiinnostaa miten saisi sellaista "konflikti kovuutta" ja uskallusta taistella vastaan mutta täältä ei niitä kysymyksiä kannata kysyä. Mitä pitempään ovat nämä chatti senseit lajejaan harrastaneet sitä epämääräisempiä ja vähättelevämpiä vastauksiakin tulet saamaan.

      • nössö

        Joku muu paikka ??? Vai onko olemassa joku sellainen kirja jossa tällaisia käsitellään?


      • tällä palstalla
        nössö kirjoitti:

        Joku muu paikka ??? Vai onko olemassa joku sellainen kirja jossa tällaisia käsitellään?

        ... kunpa tietäisinkin. Lähtisin itsekin kyselemään muualle kun nämä tekopyhät samurait täällä elää 1800-luvulla ja jeesustelevat minkä ehtivät.


    • harrastaja

      Jos ongelmasi on altavastaajana tai kiusattuna oleminen, kehoitan seuraavaa:

      -kohota lihaskuntoasi
      -harjoittele suoria lyöntejä niin
      että opit käyttämään koko vartaloa hyödyksi
      -opettele suojaamaan päätäsi kyynerpäillä
      ja käsillä.
      -harjoittele tehokkaiden suorien lyöntien
      jatkuvaa suorittamista esim. säkkiin
      siten että lyöt vain laadukkaita iskuja
      yhä nopeammin ja tarkemmin, kumpiakin
      käsiäsi hyödyntäen (vuorotellen).

      Tositilanteessa ajattele päättäväisesti
      ja keskity omaan suoritukseesi, tehokkaita
      iskuja suoraan keskelle naamaa. Suojausta
      tarvittaessa.

      • Lost Soul

        Eikö niitä iskuja kannattaisi tähdätä myös leukaan, ja nimen omaan sivulle siitä. Kaikkihan kaverit kokojan lyö toisiaan "turpaan" ja kattoo, kumpi putoo ensiksi. Yksi vaihtoehtohan on yrittää kurkkua. Kokonainen nyrkki saattaa olla sinne vaikea mennä, mutta jos yrittäisi "terävää", josta taitaa olla joissain kamppailukirjoissa, ja ainakin internetissä kuvia. Sparrihan se on aina parasta, mutta itse ainakin tosi ip-tilanteessa pyrkisin lopettamaan tilanteen mahdollisimman nopeasti sen sijaan, että yrittäisin leikki Rockia=)


      • maniac/nhb
        Lost Soul kirjoitti:

        Eikö niitä iskuja kannattaisi tähdätä myös leukaan, ja nimen omaan sivulle siitä. Kaikkihan kaverit kokojan lyö toisiaan "turpaan" ja kattoo, kumpi putoo ensiksi. Yksi vaihtoehtohan on yrittää kurkkua. Kokonainen nyrkki saattaa olla sinne vaikea mennä, mutta jos yrittäisi "terävää", josta taitaa olla joissain kamppailukirjoissa, ja ainakin internetissä kuvia. Sparrihan se on aina parasta, mutta itse ainakin tosi ip-tilanteessa pyrkisin lopettamaan tilanteen mahdollisimman nopeasti sen sijaan, että yrittäisin leikki Rockia=)

        Leuka ei ole niin herkkä paikka kuin nenä, joten altavastaajana suosisin nenää. Silloin ei myöskään riko rystysiään niin helposti, eikä katko hampaita toiselta. Hampaat ovat kalliita.

        Kurkkuun ei missään nimessä kannata lyödä, siitä voi kuolla. Kurkunpää kun murtuu, siihen voi tukehtua ja ties mitä. Ellei nyt toinen ihan puukolla ole jo lyömässä niin kurkkuun ei tervejärkinen lyö. Ja jos henkeään tällä puolustaa, niin kämmensyrjällä tai sormilla se lyönti.

        Jos on normaalista tappelusta kyse ja jos et jostain syystä voi paeta, niin kokemattomalle tuo kyseessä oleva suorien iskujen eteenpäin menevä vuorokäsin tapahtuva tehokas puolustus/hyökkäys ainakin luultavasti sekoittaa hyökkääjän aikeita ellei jopa pysäytä tätä, jonka jälkeen voit ehkä jo paeta.


    • Andy

      Todennäköisesti vinkit, joita täältä saat, sisältävät fyysisiä harjoitteita, koska kamppailulajeissa yleensä henkisiä ominaisuuksia lähdetään kehittämään fyysisen kontaktin kautta. Mutta tuloshan on kai tässä tärkein, eikä se, miten siihen päästään.

      Mutta kertoisitko hiukan, paljonko olet treenannut mainitsemiasi lajeja? Oletko ottanut niissä kontaktimatsia ja uskallatko siinä lyödä vastustajaa kunnolla?

      • esko

        Toi paniikkireaktio (ei uskalla tehdä mitään) on tosi paha jutska, varsinkin jos ottaa turhaan turpaan sen vuoksi. Ajattele vaikka siten, että vaikka tulee sattumaan itseäkin, niin se kusipää hyökkääjä ei lähde paikalta ilman vaurioita. Eli, laitat hanttiin kaikella sisullasi/taidollasi lopputuloksesta välittämättä. Verta tulee valumaan, jos hyökkääjä ei huomaa lopettaa ajoissa. Voipi myös olla, että hyökkäys loppuu samantien, kun huomaa sun laittavan tosissasi takasin. Samalla mitalla takaisin ja enemmänkin, tapauksesta riippuen.


    • M. Meikäläinen

      Tämä on oikeastaan aika mielenkiintoinen keskustelunaloitus. En lähde vaatimattomalta tietopohjaltani sen enempää pätemään, mutta itselläni on ollut pitkään mielipide että liian usein väkivaltatilanteessa altavastaaja saa turpaan koska ei uskalla panna hanttiin tarpeeksi. Perus-sohva(peruna)psykologiaa soveltaen voisin kuvitella että ne "pahikset" jotka siella snägärilla hakkaa viattomia nauttii siitä tunteesta että voi aiheuttaa muille kipua ja täten hallita sitä toista ihmistä. Eli tietynlainen powertrippailu on kyseessä, pönkitetään omaa herkkää egoa alistamalla muita. Jos tässä tilanteessa uhri on vielä passiivinen ja alistuva niin pahis saa todennäköisesti entistä enemmän kikseja ja hakkaa lisää. Muistan jostain lukeneeni että 90% väkivaltatilanteissa hyökkääjä pakenee jos uhri pistää heti alussa kampoihin kuin raivo härkä. Esim ryöstöä harkitseva pahis-narkkari ei halua vaivanpalkaksi mustelmia, vaan pakenee mieluummin ja etsii jonkun helpommin ryöstettävän uhrin (lue: mummon).

      Itse olen jo pitempään ollut sillä kannalla että esim kouluissa tulisi olla pakollisena turpaanveto-opetusta naisille. Usein juuri naisillahan on tälläinen psykologinen este ettei uskalla itseään puolustaa. Jo tarhaiästä asti opetetaan että "hienot naiset ei lyö", joka saattaa sitten johtaa edellämainitun kaltaiseen pelkoreaktioon ettei uskalla tehdä mitään. Monet naisiin kohdistuvat pahoinpitelyt ja raiskaukset olisi varmaan vältetty jos uhri olisi uskaltanut pistää rajusti kampoihin. Ja nyt nimenomaan meinaan sitä psyykkistä puolta, eli sitä että on aggressiivinen asenne alusta lähtien. Tekniikoilla kun ei paljoa tee jos niitä ei halua käyttää.

      Tietenkin itse kullekin olisi hyväksi katsastaa niitä elämäntapoja, asennetta, kaveriporukkaa, juomistottumuksia, tms jos joka viikko tuntuu siltä että joutuu tappeluihin. Paras itsepuolustuskeino kun kuitenkin on vältellä ip-tilanteita, niitä tekniikoita hiotaan kai lähinnä pahan päivän varalle (tai kehää varten).

      • Pentti

        Hmm, naisia ei käsittääkseni kaupungilla pahemmin hakata. Eiköhän ne nuoret kundit ja nuoret miehet, ei niin isokokoiset, ole sellaisia jotka useimmin saa turpiinsa. Niitä on vahvempien kiva panna turpiin - tarviihan ne edes jotain kuvitteellista vastusta jotta voi sitten tuntea itsensä kovemmaksi jätkäksi. Naisseurassa miehenkin on turvallisempaa olla, kun hyvin suurella todennäköisyydellä ei joudu tappeluun, oman käsityksen mukaan paljon todennäköisemmin turpiinsa saa yksin tai kaverin kanssa liikkuva mies.
        Siitä tappelemisesta, itse jouduin kaverini kanssa ravintolassa neljän riidanhaastajan hyökkäyksen kohteeksi. Ne teki sitä vain huvin vuoksi. Pienen sanailun jälkeen yksi tuli lyömään, kävin päälle ja sainkin heti yhden sijasta kolme pelkuribodaria kimppuuni. Yritin parhaani mukaan tapella vastaan ja sain turpiini, luultavasti olisin saanut vähemmän turpiini jos olisin vain niellyt sen ekan iskun josta huuli turposi, mutta ei sitä siinä tilanteessa tullut edes mietittyä. Lopputuloksena oli nenäverenvuoto, muutaman päivän kipeä nenä ja viikon ajan mustat silmänaluset. Toivottavasti pystyin edes jonkun verran antamaan takaisin mutta ei siinä paljon ollut tehtävissä. Olen silti tyytyväinen että toimin siinä tilanteessa niin kuin olin ajatellutkin toimivani, olin nimittäin jo vuosia aiemmin päättänyt että turpiini en ota ilman että ainakin yritän taistella vastaan. Ei tarvinnut pettyä itseensä. Nykyään kannan aina edes jotain kättä pitempää sekä yritän välttää vaarallisia tilanteita ja liian läheistä kontaktia vieraisiin mieshenkilöihin ilman selkeitä toimintasuunnitelmia jos riidanhaasto alkaa.


    • fjfjjfjfjfjfjjfj

      Minullakin on sama ongelma. salilla jyrään ja taidot kyllä riittää, mutta aina kun jostain syystä tahtomattani tulee uhkaava tilanne, jähmetyn paikoilleni kuin painajaisunissa. Joku psykologi tai wannabe psykologi AUTA!

      • ajattelija

        Uskoisin, että pelkäätte kuolemaa/vammautumista. Salilla tilanne on turvallinen. Tuntematon voikin alkaa käyttää lisää väkivaltaa. Todellisuudessa se mitä toisesta näkee on oman itsensä projektio uudessa hahmossa. Jos ei välitä siitä miten itselle käy, niin pystyy lyömään toisia miten tahtoo. Ihmisellä on luonnollinen esto ettei vahingoita toista. Haluaako joku ohittaa tuon eston? Kun sen kerran ohittaa on helppo lyödä uudestaan samoja perusteluja käyttäen. Nuo perustelut voi myöhemmin purkaa ja palata vanhaan lapsenomaiseen tilaan, mutta se on pitkä polku. Todellista itsepuolustusta on se, että opettelee olemaan rento. Jos toinen alkaa muksia niin ei siinä nyrkin edessä tarvi seistä hakattavana. Voi astua sivuun ja väistää tilanteen tai jos ei pääse karkuun niin voi sparrata kuten salillakin, eli antaa toiselle takaisin samalla fiiliksellä millä sieltä on tulossa. Pitää muistaa "ylpeys käy lankeemuksen edellä." Ei pidä opetella lyömään toisia, se on huono tapa. Silloin vahingoittaa itseään joka lyönnillä millä vetää toisia turpaan.
        Jos on kohdannut ulkosalla tilanteen jota ei ole hallinnut, voi sen projisoida mielessään salilla vastustajaan ja koittaa voittaa pelkonsa päihittämällä salivastustaja turvallisesti. Samalla salifiilikseen tulee hitunen realistisuutta. Eiköhän tuommoinen voi auttaa muitakin selviytymään, itse olen ainakin ajatellut pääni sisällä noin. Tositilanne voi aina yllättää, joskus sitä kolhasee ukkovarpaansa kipeästi ovenkarmiin, toisella kerralla vaan väistää hyökkääjän.


      • mtis
        ajattelija kirjoitti:

        Uskoisin, että pelkäätte kuolemaa/vammautumista. Salilla tilanne on turvallinen. Tuntematon voikin alkaa käyttää lisää väkivaltaa. Todellisuudessa se mitä toisesta näkee on oman itsensä projektio uudessa hahmossa. Jos ei välitä siitä miten itselle käy, niin pystyy lyömään toisia miten tahtoo. Ihmisellä on luonnollinen esto ettei vahingoita toista. Haluaako joku ohittaa tuon eston? Kun sen kerran ohittaa on helppo lyödä uudestaan samoja perusteluja käyttäen. Nuo perustelut voi myöhemmin purkaa ja palata vanhaan lapsenomaiseen tilaan, mutta se on pitkä polku. Todellista itsepuolustusta on se, että opettelee olemaan rento. Jos toinen alkaa muksia niin ei siinä nyrkin edessä tarvi seistä hakattavana. Voi astua sivuun ja väistää tilanteen tai jos ei pääse karkuun niin voi sparrata kuten salillakin, eli antaa toiselle takaisin samalla fiiliksellä millä sieltä on tulossa. Pitää muistaa "ylpeys käy lankeemuksen edellä." Ei pidä opetella lyömään toisia, se on huono tapa. Silloin vahingoittaa itseään joka lyönnillä millä vetää toisia turpaan.
        Jos on kohdannut ulkosalla tilanteen jota ei ole hallinnut, voi sen projisoida mielessään salilla vastustajaan ja koittaa voittaa pelkonsa päihittämällä salivastustaja turvallisesti. Samalla salifiilikseen tulee hitunen realistisuutta. Eiköhän tuommoinen voi auttaa muitakin selviytymään, itse olen ainakin ajatellut pääni sisällä noin. Tositilanne voi aina yllättää, joskus sitä kolhasee ukkovarpaansa kipeästi ovenkarmiin, toisella kerralla vaan väistää hyökkääjän.

        Harkoissa kauhee tempo ja taito osataan tehdä vaikka mitä mutta siinä taistelu tilanteessa ei lyöminen onnistu en vain uskalla mutta joskus tuota pelkoa ei ole ollenkaan


    • hellpookun heinäntek

      Lyöt vaan kovaa toista silmään nokkaan tai mitä tahansa kohtaa naamassa :P ;)))))

    • Kulled

      Jos pärjäät kilpanyrkkeilyreeneissä sparrissa niin luulis että ei ole ongelmia kadullakaan lyödä tarvittaessa jotain hidasta bodaria nekkuun jos tarvii..bodarilla ei ole kyllä mitään mahdollisuuksia kilpanyrkkeilijää vastaan esim..

    • jarkko suttu 42

      Riippuu kauheasti "bodarista" :) Toki ei pelkällä bodauksella kyllä pärjää jotain kilpaurheilukamppailua kovaa treenaavalle (judoka, nyrkkeilijä, thaiboksaaja, vapaaottelija...) ja joka on hyvä siinä. Eivät kaikki "bodarit" kuitenkaan ole urheillullisesti lahjattomia, eivätkä ilman lajitaustaa. Ei kannata yleistää, tai se voi sattua omaankin leukaan ;)

    • aika kultaa muistot

      Jaa-a, onkohan ketjun aloittajalla vielä näin 9,5 vuoden jälkeen sama ongelma?

    • gfdgfdgfg 555

      Nuorilla miehillä hirveä pätemisen ja uhoamisen tarve :)

      • 244544

        Mua tekee mieli hakata kokoajan


    • aikidosystemaliukaste

      Lyöminen ei ole ratkaisu,
      Rauhaa veljet ja buranaa kipuun

    • MistäKiikastaa

      Meidän lähistöllä asuva naapuri, tämä lihavahko mies ja kehonrakentamista yrittävä, tuli naapuririidan jälkeen kolmen kaverinsa kanssa uhittelemaan. Kertoo jotain miehestä, jolla käsivarsi yhtä paksu kuin meikäläisen reisi. Siitä huolimatta itseluottamus ei riitä tulla yksin mies miestä vastaan, vaan tarvitaan kolme kaveria lisäksi. Ja silti kukaan heistä ei uskaltanut tulla tontilleni. Ihme pellejä, lihasta on mutta ei uskalla tapella, edes neljällä yhtä vastaan. Mikä on?

    • avoid_scumbags

      Vaikka onkin vanha ketju on asia mielenkiintoinen.

      Kun ei ole tarkoitus tappaa. Kyllä voin yrittää vetää takaisin lättyyn ja vedänkin mutta siitä sitten joskus kun lentää hyökkääjä vaikka takaraivo edellä lasipöydästä läpi tai johonkin harjateräkseen selälleen ja henki pois. Ja juu ei varmasti ollut tarkoitus kuin vaan puolustautua. Siihen vielä vähän känniä päälle niin ei rosiksessakaan oikein muista asioita ja syyte on sen mukaisesti miten sattuu. Katos kun ajattelen asiaa vähän pidemmälle. Ihan sama mitä lässytystä se että mitä saa ihan vapaasti tehdä hätätilanteessa, kun ei poista tommosen kantamista lopun ikää. Ja myöskin pelkään sitä että suutun niin saatanasti että vahinkoja tapahtuu, kun katoaa tässä esitetty tolkku.

    • Anonyymi

      Siitä ei ole kuin 3 viikkoa aikaa kun haastoin erästä tyyppiä tappelussa ja voitin mutta minulla oli tarkoitus vetää turpaa nii se osuki sitä tyyppiä rintaa... Opettajat huuti täyttä kurkkua mulle että MIKS SÄ LÖIT TOTA!!! Ja sillee mut hyvvee päivän jatkoa kaekille

      • Anonyymi

        Nii ja oon sit 11 vuotta


    • Anonyymi

      Mä kans löin yhtä idioottia Imatralla. Sit ku se tippu niin monotin sitä päähän koska olen kova jätkä !

    • Anonyymi

      Olen noin 40 vuotias mies ja olen saanut elämäni aikana ainakin 30 kertaa turpaan kunnolla vain siksi että olen luonteeltani hiljainen ja ujo,enkä uskalla lyödä takaisin. Enkä tiedä mitä pitäisi tehdä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe