Aseeton palvelus

Tietoa kaipaava

Aloitan n. puolentoista vuoden päästä armeijan. Olen kuullut, että armeija olisi mahdollista suorittaa myös aseettomana. Haluaisin saada lisää tietoa tästä vaihtoehdosta.

Jos joku tietää aseettomasta palveluksesta jotain tai on itse suorittanut sen, olisi mukavaa saada tietoa esim. palveluksen kestosta, poikkeaako aseiden käyttämättömyyden lisäksi mitenkään muuten tavallisesta asepalveluksesta, onko se lähempänä siviilipalvelusta vaiko armeijaa tms.

Voi myös laittaa linkkejä, jos tietää hyviä sivuja liittyen aiheeseen.

10

5974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stube

      Puolustusvoimien nettisivut toteavat aseettomasta palveluksesta lyhykäisyydessään seuraavaan (lähinnä tuosta käy ilmi palvelusaika):

      Asevelvollinen, jota uskonnolliseen tai eettiseen vakaumukseen perustuvat vakavat omantunnonsyyt estävät suorittamasta asevelvollisuuttaan aseellisessa palveluksessa ja joka hakee aseettomaan palvelukseen, vapautetaan aseellisesta palveluksesta rauhan aikana ja määrätään aseettomaan palvelukseen. Aseettoman varusmiespalvelusaika on 330 päivää.

      Tietoja aseettomaan palvelukseen hakeutumisesta saa sotilasläänien esikunnista, palvelupisteistä ja kutsuntapaikalla.

      • LOGI

        Mitenkä aseeton palvelu ja sivaripalvelu nykyään eroavat toisistaan?


      • Jotain tietävä
        LOGI kirjoitti:

        Mitenkä aseeton palvelu ja sivaripalvelu nykyään eroavat toisistaan?

        Aseettomassa palveluksessa olet armeijassa, osallistut kaikkeen muuhun paitsi ampumiseen, näin lyhyesti.

        Kaverisi lähtevät 1/2 vuoden jälkeen kotiin ja itseläsi on vielä puolet jäljellä. Saatat saada jonkun tehtävän jossain väline- tai asevarastolla, keittiöllä, polttoaineen jakelijana, vst.

        Pahimmassa tapauksessa saat homman joka ei älyllisesti ole kovin kehittävää, pitkästyneenä odottelet vuoden kulmista. Teet työtä jolla ei ole merkitystä oiekastaan kenellekkään.

        Sivarissa et kohtaa mitään armeijaan liittyvää herroittelua, yms. robotti toimintaa, elät normaalia siviilin elämää.

        1 kk käyt lapinjärvellä koulutuksessa, jossa käydään läpi sivariin liittyvät asiat, ensiapukoulutus, kaikenlaisia yleishyödyllistä luennointia eri aiheista.

        (Luennot olisi tarpeen/sopisivat myös armeijaan, aihepiiriltään yleistä suvaitsevaisuutta ja muiden ihmisen kunnioittamista kasvattavia.)

        Loppu aika sivarissa eli 12kk menee hankkimassasi työpaikassa jossain yleishyödyllisessä laitoksessa. Työpaikkana voi olla lastentarhat, sairaalat, koulut, jne. Hommat aika harvoin mummojen perseiden pyyhintää, mitä jotkut toitottavat. Jos koulutusta on niin saatat toimia tutkijana/apulaisena YO:lla / valtion laitoksessa, vetää kursseja AMK:ssa, jne.

        Sivarissa siis käyt normaalisti töissä päivärahaa vastaan. Sivarissa vaikutat 100% itse siihen missä tehtävissä vuotesi vietät, armeijassa et pysty asiaan juuri vaikuttamaan.

        Itse neuvon näin, että jos armeijaan menet eikä hirveästi innosta niin 1/2 vuotta asellisessa palveluksessa on järkevintä. Jos aidosti olet aseita vastaan, etkä tahdo olla missään tekemisessä niiden kanssa niin sivariin.


      • Piikittelijä
        Jotain tietävä kirjoitti:

        Aseettomassa palveluksessa olet armeijassa, osallistut kaikkeen muuhun paitsi ampumiseen, näin lyhyesti.

        Kaverisi lähtevät 1/2 vuoden jälkeen kotiin ja itseläsi on vielä puolet jäljellä. Saatat saada jonkun tehtävän jossain väline- tai asevarastolla, keittiöllä, polttoaineen jakelijana, vst.

        Pahimmassa tapauksessa saat homman joka ei älyllisesti ole kovin kehittävää, pitkästyneenä odottelet vuoden kulmista. Teet työtä jolla ei ole merkitystä oiekastaan kenellekkään.

        Sivarissa et kohtaa mitään armeijaan liittyvää herroittelua, yms. robotti toimintaa, elät normaalia siviilin elämää.

        1 kk käyt lapinjärvellä koulutuksessa, jossa käydään läpi sivariin liittyvät asiat, ensiapukoulutus, kaikenlaisia yleishyödyllistä luennointia eri aiheista.

        (Luennot olisi tarpeen/sopisivat myös armeijaan, aihepiiriltään yleistä suvaitsevaisuutta ja muiden ihmisen kunnioittamista kasvattavia.)

        Loppu aika sivarissa eli 12kk menee hankkimassasi työpaikassa jossain yleishyödyllisessä laitoksessa. Työpaikkana voi olla lastentarhat, sairaalat, koulut, jne. Hommat aika harvoin mummojen perseiden pyyhintää, mitä jotkut toitottavat. Jos koulutusta on niin saatat toimia tutkijana/apulaisena YO:lla / valtion laitoksessa, vetää kursseja AMK:ssa, jne.

        Sivarissa siis käyt normaalisti töissä päivärahaa vastaan. Sivarissa vaikutat 100% itse siihen missä tehtävissä vuotesi vietät, armeijassa et pysty asiaan juuri vaikuttamaan.

        Itse neuvon näin, että jos armeijaan menet eikä hirveästi innosta niin 1/2 vuotta asellisessa palveluksessa on järkevintä. Jos aidosti olet aseita vastaan, etkä tahdo olla missään tekemisessä niiden kanssa niin sivariin.

        Olen itse aseettoman palveluksen suorittanut. En tiedä oikeastaan itsekään miksi valitsin sen silloin kun ei minulla sen kummemmin uskonnollista kuin eettistäkään vakaumusta ollut. Jotenkin siitä tilanteesta piti päästä läpi kun inttiin ei ollut halua mennä...

        Ei siinä mitään sen kummempia sitten kasarmeilla, korkeintaan jotkut neropatit kyseli näsäviisaita kysymyksiään kuten "Miks sä oot aseeton?" ja "Pelkäätsä aseita?" ynnä muita.

        Näin jälkeenpäin minua on kyllä ruvennut vituttamaan koko valinta joten katson paremmaksi vaieta koko asiasta (poikkeuksena tämä kirjoitus). Haluan salata ja unohtaa koko aseettoman palveluksen. En tiedä miksi mutta on vain sellainen tunne. Epäilen että tein koko valinnan mielenvikaisena tai yksinkertaisesti tyhmänä nuorukaisena. Toisaalta jos joku saa asian selville ja vittuuntuu niin oma asenteeni on että en ala anteeksi pyytelemään, tehty mikä tehty. Eipä tuo ole isokaan murhe, voisin mennä Vapaaehtoiseen maanpuolustukseen ja opetella ehkä sielläkin ampumaan kun kertsareita ei kuitenkaan tule.

        Että tämmöistä meikäläiseltä...


      • ressukessu69
        Piikittelijä kirjoitti:

        Olen itse aseettoman palveluksen suorittanut. En tiedä oikeastaan itsekään miksi valitsin sen silloin kun ei minulla sen kummemmin uskonnollista kuin eettistäkään vakaumusta ollut. Jotenkin siitä tilanteesta piti päästä läpi kun inttiin ei ollut halua mennä...

        Ei siinä mitään sen kummempia sitten kasarmeilla, korkeintaan jotkut neropatit kyseli näsäviisaita kysymyksiään kuten "Miks sä oot aseeton?" ja "Pelkäätsä aseita?" ynnä muita.

        Näin jälkeenpäin minua on kyllä ruvennut vituttamaan koko valinta joten katson paremmaksi vaieta koko asiasta (poikkeuksena tämä kirjoitus). Haluan salata ja unohtaa koko aseettoman palveluksen. En tiedä miksi mutta on vain sellainen tunne. Epäilen että tein koko valinnan mielenvikaisena tai yksinkertaisesti tyhmänä nuorukaisena. Toisaalta jos joku saa asian selville ja vittuuntuu niin oma asenteeni on että en ala anteeksi pyytelemään, tehty mikä tehty. Eipä tuo ole isokaan murhe, voisin mennä Vapaaehtoiseen maanpuolustukseen ja opetella ehkä sielläkin ampumaan kun kertsareita ei kuitenkaan tule.

        Että tämmöistä meikäläiseltä...

        Miten sen nyt ottaa. Minusta taas tuntuu että omalla kohdalla juuri monipuolinen ase- ja räjähdekoulutus oli se armeijan hyödyllisin ja mielenkiintoisin osio. Kaikki muu, etenkin se kasarmilla ohjesääntöjen kanssa pelleily oli todella tyhjänpäiväistä hommaa. Jos minulta kysytään, niin kannattaa ottaa aseellinen koulutus. Eihän sitä koskaan tiedä jos elämässä kävisikin niin että joutuisi turvautumaan tuliaseisiin, niin ompahan ainakin kokemusta monentyyppisistä aseista ja räjähteistä jo ennestään.


      • Alikeisari
        Jotain tietävä kirjoitti:

        Aseettomassa palveluksessa olet armeijassa, osallistut kaikkeen muuhun paitsi ampumiseen, näin lyhyesti.

        Kaverisi lähtevät 1/2 vuoden jälkeen kotiin ja itseläsi on vielä puolet jäljellä. Saatat saada jonkun tehtävän jossain väline- tai asevarastolla, keittiöllä, polttoaineen jakelijana, vst.

        Pahimmassa tapauksessa saat homman joka ei älyllisesti ole kovin kehittävää, pitkästyneenä odottelet vuoden kulmista. Teet työtä jolla ei ole merkitystä oiekastaan kenellekkään.

        Sivarissa et kohtaa mitään armeijaan liittyvää herroittelua, yms. robotti toimintaa, elät normaalia siviilin elämää.

        1 kk käyt lapinjärvellä koulutuksessa, jossa käydään läpi sivariin liittyvät asiat, ensiapukoulutus, kaikenlaisia yleishyödyllistä luennointia eri aiheista.

        (Luennot olisi tarpeen/sopisivat myös armeijaan, aihepiiriltään yleistä suvaitsevaisuutta ja muiden ihmisen kunnioittamista kasvattavia.)

        Loppu aika sivarissa eli 12kk menee hankkimassasi työpaikassa jossain yleishyödyllisessä laitoksessa. Työpaikkana voi olla lastentarhat, sairaalat, koulut, jne. Hommat aika harvoin mummojen perseiden pyyhintää, mitä jotkut toitottavat. Jos koulutusta on niin saatat toimia tutkijana/apulaisena YO:lla / valtion laitoksessa, vetää kursseja AMK:ssa, jne.

        Sivarissa siis käyt normaalisti töissä päivärahaa vastaan. Sivarissa vaikutat 100% itse siihen missä tehtävissä vuotesi vietät, armeijassa et pysty asiaan juuri vaikuttamaan.

        Itse neuvon näin, että jos armeijaan menet eikä hirveästi innosta niin 1/2 vuotta asellisessa palveluksessa on järkevintä. Jos aidosti olet aseita vastaan, etkä tahdo olla missään tekemisessä niiden kanssa niin sivariin.

        >>1 kk käyt lapinjärvellä koulutuksessa, jossa käydään läpi sivariin liittyvät asiat, ensiapukoulutus, kaikenlaisia yleishyödyllistä luennointia eri aiheista.

        (Luennot olisi tarpeen/sopisivat myös armeijaan, aihepiiriltään yleistä suvaitsevaisuutta ja muiden ihmisen kunnioittamista kasvattavia.)


    • pois pois kaikki!

      No pianhan se on kaikki aseetonta palvelusta kun sisäministeri Holmlund joukkoineen pääsee kunnolla vauhtiin. Sulkeisia pidetään tulppaani kädessä, lauletaan rauhasta ja rakkaudesta. Leireillä harjoitellaan maastossa punaisen maton levittämistä itärajalle että on Puna-Armeijan hyvä sitä pitkin tulla eivätkä pääse eksymään.

    • ES-Jonne123

      trolololo

    • Anonyymi

      Itse kävin aseettoman palveluksen lähes 30 vuotta sitten. Päädyin tuohon palvelusmuotoon oman uskon vakaumukseni vuoksi. Nuorena sitä on monesti aika ehdoton ja radikaali näissä valinnoissaan.

      Palvelus oli ihan ok, 11 kuukautta palvelusta ja alokaskauden jälkeen kirjurin hommia. Itse halusin armeijaan, koska maanpuolustustahtoa on kovastikin. Isäkin aikanaan palveli puolustusvoimissa, mutta ymmärsi myös hyvin oman vakaumukseni vuoksi tekemäni valinnan jättää ase ja käyttää sitä vain metsästyksessä.

      PV olisi ehkä voinut jotenkin paremmin kuitenkin hyödyntää taitojani ja kuntoani. Tietyllä tavalla mielestäni aliarviointiin kun nähtiin, ettei asetta kanna. Tämä on saattanut parantaakin sitten 90-luvun alun, mutta tähän ehkä kannattaisi huomiota kiinnittää ja yrittää löytää myös aseettomille mahdollisimman paljon maamme etua palvelevia tehtäviä.

      Nykyisin maisterina johtotason hommissa ja kuntokin edelleenkin nyt jo lähes viisikymppisenä aika hyvä pääasiassa suunnistaessa ja hiihtäessä. Hiihtolenkit yltävät edelleenkin 50km matkoihin. Töihin hakiessa on pari kertaa todettu ”et sitten kuitenkaan ollut upseeriainesta”. Nuo tilanteet olen ohittanut vain toteamalla ”en”, Arvatkaa vaan olisiko joskus ollut mukavaa kertoa asioiden todellinen laita, eli ettei syy ollut päässä eikä kunnossa, vaan aseettomuudessa. Vieläkin muistan yksikön komentajan valittelut siitä, että hyvä upseeriaines valui hukkaan aseen puuttuessa.

      Mutta Suomen puolesta lähden vieläkin jos tarvis tulee ja kutsu käy. Vähintäänkin kirjurin hommiin…

    • Anonyymi

      Aloittajalle tiedoksi, ettei kukaan mukaan haluaisi suorittaa aseellista palvelusta saati tappaa ihmisiä, mutta kun se on sodassa pakko jos halutaan maata puolustaa. Eli kaikkien velvollisuus on yhtä lailla tarttua tarvittaessa aseeseen. Se ei ole niin, että tehkäät nuo toiset, minä en.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe