Enalapil, onko tuttu?

Kannattaako?

Kävin kardiologin vastaanotolla, kun on rytmihäiriöitä. Lisäksi olin huolestunut yläverenpaineestani. Alapaine on ok, mutta yläpaine 150-170 välillä yleensä. Välillä hieman alhaisempikin. Sain lääkityksen nimeltä enalapil 5mg aluksi. Katsoin mahdolliset sivuvaikutukset, niitä oli aivan hirveä määrä. Kaikki mahdolliset, myös rytmihäiriöt. Nyt mietin aloitanko lainkaan koko lääkitystä? Käyttääkö kukaan kyseistä lääkettä?

7

4515

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ACE-estäjät

      eivät sovi. Saan niistä yhden yleisimmistä sivuvaikutuksen eli öisen kuivan yskän. Mutta ne myös sopivat todella monille ja sivuvaikutukset saa selville vain kokeilemalla. Itsekin kokeilin ja sitten vaihdettiin lääkitys, kun ilmeni tuo kuiva yskä. Yleensä (ainakin omassa tapauksessani) käy sitten niin, että joudutaan siirtymään kokonaan toiseen lääkeryhmään eli jos ongelmia tulee (ainakin tuota kuivaa yskää) yhdellä ACE-estäjällä, niin sitä tulee muillakin kyseisen ryhmän lääkkeillä. Muita vaihtoehtoja toki löytyi itselleni, mutta valitettavasti ne ovat moninkertaisesti kalliimpia kuin nuo ACE-estäjät.

      • Enalapril -ratiopharm

        20mg. Kuiva yskä ja hengityksen vingunta on jatkunut jo 20 vuotta. Myös pulssi tuntuu voimakkaampana ja kiihtyneenä.


      • tämä Enalapril,
        Enalapril -ratiopharm kirjoitti:

        20mg. Kuiva yskä ja hengityksen vingunta on jatkunut jo 20 vuotta. Myös pulssi tuntuu voimakkaampana ja kiihtyneenä.

        josta sanotaan, että jos tulee kuivaa yskää niin lääkkeen otto pitää lopettaa ihan heti. Voisi olla hyvä jos varmistat ja puhut lekurille. Mutta muuten mulla on itselläni ollut jo yli 3 v Enalapril eikä ole ollut ongelmia. Että kannattaa ottaa, ei huolta. Kaikissa lääkkeissä on kamaliakin sivuvaikutuksia. Sen takia olisi hyvä jos saisi paineensa kuriin elämäntapamuutoksin.


      • kaikkia ACE-
        tämä Enalapril, kirjoitti:

        josta sanotaan, että jos tulee kuivaa yskää niin lääkkeen otto pitää lopettaa ihan heti. Voisi olla hyvä jos varmistat ja puhut lekurille. Mutta muuten mulla on itselläni ollut jo yli 3 v Enalapril eikä ole ollut ongelmia. Että kannattaa ottaa, ei huolta. Kaikissa lääkkeissä on kamaliakin sivuvaikutuksia. Sen takia olisi hyvä jos saisi paineensa kuriin elämäntapamuutoksin.

        estäjien ryhmään kuuluvia verenpainelääkkeitä. Vaihtoehtoja kun on, niin ei kannata siitä kuivasta yskästä kärsiä. Itse olen kokeillut vuosien kuluessa jopa kolmekin tuon ryhmän lääkettä ja itselleni ei kertakaikkiaan ACE-estäjät sovi. Toisen ryhmän lääkkeillä paineet asettuivat ilman mitään sivuvaikutuksia. Yksilöllistä nuo sivuvaikutukset.


    • lääkäriä

      Kardiolologi on varmaan ammattitaitoisempi valitsemaan sinulle lääkkeen kuin sinä itse netin keskusteupalstan kautta. Sinuna siis ottaisin nopeasti tabletin. 5mg ko lääkettä on hyvin pieni annos. Yläpaineesi on kuitenkin aika hurja.

    • rauhassa,

      on hyvä lääke eikä kannata pelätä. Korkea verenpaine on miljoona kertaa vaarallisempi.

    • Nyanya

      Pelottelun avulla syötettiin vuosia verenpainelääkkeitä. Mielestäni paineen nousun syy on lapsuudessa syntynyt lääkäripelko. Se saa paineet nousemaan vastaanotolla. Myöhemmin kotona mitatut arvot ovat olleet OK, kunhan ensin meni mittaripelko ohi!
      Eri verenpainelääkkeitä on kokeiltu. Aina sama tulos. Ei auta, paine pysyy korkealla! Tulee vain sivuoireita joista jotkut ovat alentaneet elämänlaatua.
      Sitten lääkäri keksi ettei vielä ole kokeiltu Enalaprilia. Sekään ei auttanut verenpaineeseen joten annostusta lisättiin. Jonkin aikaa lisäyksen jälkeen tuli aivoverenvuoto.
      Fimea ei usko. Ei kaikki lääkäritkään. Onhan tämä medikalisaation luvattu maa! Minulla ei ole terveydenhuollon koulutusta joten olen vain maallikko. En saa olla edes oman elämäni asiatuntija.
      Olen ollut nyt yli 8 vuotta ilman verenpainelääkkeitä ja voinut erinomaisesti.
      Muihinkin ongelmiin saamani lääkkeiden sivuvaikutukset poistuivat yllättävästi ne lopetettuani. En ollut aina edes yhdistänyt niitä kyseisiin lääkkeisiin. Verenpaine nousee ainoastaan kun (harvoin) menen lääkärille. Nyt jotkut nuoremmat lääkärit saattavat uskoa että kyse on muusta kuin verenpainetaudista.
      Aivoverenvuodon seurauksena tuli kaikkien näiden vuosien aikana vaivannut toispuolinen hermosärky. - Siihenkin on kokeiltu - tietenkin - lääkityksiä, mutta ne eivät ole auttaneet vaan aiheuttaneet omat sivuvaikutuksensa.
      Mutta Fimea ei edelleenkään usko.
      Joillekin aine voi sopia, vaan ei minulle. Olemme kaikki omanlaisiamme ja potilaita tulisi kuunnella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe