Ei sovi kustannusohjelmaan

Dangera

Kuulostaa paremmalta kuin "Olemme tutustuneet käsikirjoitukseesi, mutta valitettavasti emme voi julkaista sitä". Liekö sitten näin, mutta ainakin olen nyt positiivisella mielellä kässärini suhteen!

22

2415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama asia

      Ei sovi kustannusohjelmaamme = valitettavasti emme voi julkaista käsikirjoitustasi = kirjoitat kauheaa huttua.

      • ole sama asia.

        "Ei sovi kustannusohjelmaan" tarkoittaa nimen omaan sitä, että joko kustantamo ei julkaise sen alan kirjoja tai että esim. on julkaistu tai kustannusprosessissa samankaltainen teos. Jos tuollaisen vastauksen saa, niin silloin jos koska kannattaa tarjota teosta vielä muillekin kustantamoille.


      • Intoilija
        ole sama asia. kirjoitti:

        "Ei sovi kustannusohjelmaan" tarkoittaa nimen omaan sitä, että joko kustantamo ei julkaise sen alan kirjoja tai että esim. on julkaistu tai kustannusprosessissa samankaltainen teos. Jos tuollaisen vastauksen saa, niin silloin jos koska kannattaa tarjota teosta vielä muillekin kustantamoille.

        Jos saisi joskus edes pientä haukkua kustantajilta tekstistään, tarkoittaisihan se, että vaivautuvat edes ottamaan jotakin kantaa asiaan. Tuo "Ei mahdu..." tarkoittaa kyllä minusta suurinpiirtein samaa kuin "Samaa roskaa, jota meille tulvii ovista ja ikkunoista kaiken aikaa. Ei syytä kommentoida tarkemmin." Mutta ei me kirjoittajat lannistuta. Voihan se myös tarkoittaa: "Olet aivan liian edellä aikaasi ja neroudessasi meidän tavallisten tallaajien yläpuolella niin huimasti, että ei tätä vielä kukaan uskalla julkaista. Mutta kuolemasi jälkeen sinut julistetaan neroksi." Tai sitten se tarkoittaa yhdellä kerralla yhtä ja toisella toista ja kannattaa valita tulkinta, joka itseä innostaa eniten.


      • mitä kirjoitin
        Intoilija kirjoitti:

        Jos saisi joskus edes pientä haukkua kustantajilta tekstistään, tarkoittaisihan se, että vaivautuvat edes ottamaan jotakin kantaa asiaan. Tuo "Ei mahdu..." tarkoittaa kyllä minusta suurinpiirtein samaa kuin "Samaa roskaa, jota meille tulvii ovista ja ikkunoista kaiken aikaa. Ei syytä kommentoida tarkemmin." Mutta ei me kirjoittajat lannistuta. Voihan se myös tarkoittaa: "Olet aivan liian edellä aikaasi ja neroudessasi meidän tavallisten tallaajien yläpuolella niin huimasti, että ei tätä vielä kukaan uskalla julkaista. Mutta kuolemasi jälkeen sinut julistetaan neroksi." Tai sitten se tarkoittaa yhdellä kerralla yhtä ja toisella toista ja kannattaa valita tulkinta, joka itseä innostaa eniten.

        "Ei mahdu kustannusohjelmaan" tarkoittaa sitä, että kustannusohjelma on jo senkaltaisen kirjallisuuden osalta täynnä. Ja koska ohjelma suunnitellaan jopa pari vuotta etukäteen, olisi se sinun kirjasi jo vanhentunut, jos se sijoitettaisiin pitkästi etukäteen jonkun tulevan vuoden ohjelmaan. Toinen mahdollisuus on, että kyseisenä vuonna tai ylipäätään ei juuri siinä kustantamossa julkaista lainkaan tarjoamasi genren kirjoja. Kyseessä ei ole mikään salaliitto, eikä teoksesi ole paskaa, jos tuollaisen vastauksen saat. Tsemiä ja vähän vähemmän vainoharhaisuutta, niin hyvä tulee.


      • Intoilija
        mitä kirjoitin kirjoitti:

        "Ei mahdu kustannusohjelmaan" tarkoittaa sitä, että kustannusohjelma on jo senkaltaisen kirjallisuuden osalta täynnä. Ja koska ohjelma suunnitellaan jopa pari vuotta etukäteen, olisi se sinun kirjasi jo vanhentunut, jos se sijoitettaisiin pitkästi etukäteen jonkun tulevan vuoden ohjelmaan. Toinen mahdollisuus on, että kyseisenä vuonna tai ylipäätään ei juuri siinä kustantamossa julkaista lainkaan tarjoamasi genren kirjoja. Kyseessä ei ole mikään salaliitto, eikä teoksesi ole paskaa, jos tuollaisen vastauksen saat. Tsemiä ja vähän vähemmän vainoharhaisuutta, niin hyvä tulee.

        Ei se teksti välttämättä paskaa ole, jos saa tuollaisen vastauksen, mutta voisihan sitä tehdä testin ja kirjoittaa vaikka 60 sivua luokatonta roskaa ja laittaa kustantamoon. Sitten voisi katsoa, saako toisenlaisen vastauksen. Tarkoitan vain, että ihan realismin nimissä, kannattanee innostua vasta, jos saa korjausehdotuksia. Tai, no, innostunut kannattaa olla aina, mutta noin niinkuin käsikirjoituksensa julakisumahdollisuuksia ajatellen.


      • Anonyymi
        ole sama asia. kirjoitti:

        "Ei sovi kustannusohjelmaan" tarkoittaa nimen omaan sitä, että joko kustantamo ei julkaise sen alan kirjoja tai että esim. on julkaistu tai kustannusprosessissa samankaltainen teos. Jos tuollaisen vastauksen saa, niin silloin jos koska kannattaa tarjota teosta vielä muillekin kustantamoille.

        Älkää uskoko ketään tai mitään. Jos olet varma kirjastasi, lähetä se joka ainoaan Suomalaiseen kustantamoon. Ei muttia.


    • ja sitten

      Sain samanlaisen kirjeen ja tarjosin käsistä muualle (muutin sitä jonkin verran)ja kirjasta tuli ison kustantamon menestysteos!Eli älä lannistu, joskus todellakin käsis ei vain sovi kustannusohjelmaan.

    • kustantamo?

      Tarjosin joskus Otavalle lastenkirjakäsistä, ja se palasi takaisin (pitkän ajan kuluttua) saatteena "ei sovi kustannusohjelmaan" -kirjeellä. Minä ajattelin, että se on kohtelias tapa ilmaista, että ei todellakaan... Aloin kuitenkin miettiä, että onko sinulla kenties kyseessä sama kustantamo? Onko se heidän tapansa lähettää hylkääviä kirjeitä?

      • ollut

        Ei ollut sama, vaan WSOY


    • tulkinnat ylitulkintaa

      Tuota "ei sovi kustannusohjelmaamme"-vastausta ei kannata mielestäni kauheasti tulkita, koska se on tusinavastaus. Tiedän, että sanasta sanaan sama vastaus lähetetään useille, eli sitä ei ole kirjoitettu juuri sinun käsikirjoituksestasi, vaan kustantamolla on valmis kirje joka lähetetään niille - eli suurimalle osalle - hylkäävään päätöksen saaneista, joille ei anneta tarkempaa palautetta tekstistä.

      Eli ne ovat voineet olla mitä tahansa mieltä tekstistäsi - ovat saattaneet pitää hyvänä mutta ei heidän kustannusohjelmaansa sopivana, liian ei-myyvänä, tai huonoa - mitä tahansa. Sitä ei pysty tuosta tusinavastauksesta päättelemään. Valitettavasti.

    • Älä lannistu. Kokeile pieniä kustantomoita. Ne joskus julkaisee tekstejä, jotka ei ole ns. myyviä. Olen nähnyt tuttujen nimiä kirjastolistoilla. Hyviäkin kirjoittajia. En ikinä saisi aikaiseksi kirjaa. Jos sinä olet ja olet tyyvyväinen niin miksi suuri kustantamo... Ei ole huonoa lainkaan, että teksti palautetaan jostain syystä, vaan upeaa on että on saanut sen aikaiseksi.l.. hyvää jatkoa

      • Lidlin kuplat

        Moi,

        Mun kirjailijaystäväni, otavan kirjailijoita, sanoi minulle joskus, että ei sovi kustannusohjelmaan- kirje tarkoittaa samaa, kuin parasta työntää käsikirjoituksesi mahdollisimman pikaisesti silppuriin.

        Ja mä jotenkin uskon kyllä sen.

        Tosin se kokeilu olisi mielenkiintoinen, että kirjottaisi 100 sivua roskaa.
        Saisiko siitäkin OIKEASTI samanlaisen kirjeen.

        Otavan kirjeessä ei edes mainittu käsikirjoituksen nimeä.
        Tammi sentään laittoi olemme tutustuneet käsikirjoitukseesi XXX.


      • vdvsd
        Lidlin kuplat kirjoitti:

        Moi,

        Mun kirjailijaystäväni, otavan kirjailijoita, sanoi minulle joskus, että ei sovi kustannusohjelmaan- kirje tarkoittaa samaa, kuin parasta työntää käsikirjoituksesi mahdollisimman pikaisesti silppuriin.

        Ja mä jotenkin uskon kyllä sen.

        Tosin se kokeilu olisi mielenkiintoinen, että kirjottaisi 100 sivua roskaa.
        Saisiko siitäkin OIKEASTI samanlaisen kirjeen.

        Otavan kirjeessä ei edes mainittu käsikirjoituksen nimeä.
        Tammi sentään laittoi olemme tutustuneet käsikirjoitukseesi XXX.

        Kannattaa tietysti hankkia mahdollisimman rehellistä palautetta käsikirjoituksesta. Aina ei kannata kuitenkaan masentua. Lähetin itse kirjan 10 kustantamoon, joista 9 lähetti tuon "ei mahdu kustannusohjelmaan"-kirjeen ja yksi julkaisi kirjan. Siitä tuli menestys! Juuri on otettu uusintapainoskin. Riippuu ilmeisesti paljon siitä, millainen ihminen käsikirjoituksen sattuu lukemaan, ne ovat kuitenkin ihmisiä hekin. Ja jos kirjoittaja kuvaa vaikka parikymppisten naisten nykyaikaa ja lukija on viisikymppinen mies, niin ei tyyppi välttämättä tajua, että kirjalle voisi olla jossain kysyntää. Myös muuten Harry Potterin eka käsikirjoitus oli laitettu hylättyjen pinoon ja olisi laitettu bumerangina takaisin, elli oikea henkilö olisi sattumalta itä ehtinyt löytämään pinosta.


      • Kenelle se joutuu
        vdvsd kirjoitti:

        Kannattaa tietysti hankkia mahdollisimman rehellistä palautetta käsikirjoituksesta. Aina ei kannata kuitenkaan masentua. Lähetin itse kirjan 10 kustantamoon, joista 9 lähetti tuon "ei mahdu kustannusohjelmaan"-kirjeen ja yksi julkaisi kirjan. Siitä tuli menestys! Juuri on otettu uusintapainoskin. Riippuu ilmeisesti paljon siitä, millainen ihminen käsikirjoituksen sattuu lukemaan, ne ovat kuitenkin ihmisiä hekin. Ja jos kirjoittaja kuvaa vaikka parikymppisten naisten nykyaikaa ja lukija on viisikymppinen mies, niin ei tyyppi välttämättä tajua, että kirjalle voisi olla jossain kysyntää. Myös muuten Harry Potterin eka käsikirjoitus oli laitettu hylättyjen pinoon ja olisi laitettu bumerangina takaisin, elli oikea henkilö olisi sattumalta itä ehtinyt löytämään pinosta.

        Tuota juuri olen pelännyt: sattuman kauppaa, kuka lukee ne 20 ekaa sivua.

        Eikä se nyt pelkästään iästä ole kiinni.


      • kässärisi
        Kenelle se joutuu kirjoitti:

        Tuota juuri olen pelännyt: sattuman kauppaa, kuka lukee ne 20 ekaa sivua.

        Eikä se nyt pelkästään iästä ole kiinni.

        10 eri kustantamoon ei niissä jokaisessa voi kustannustoimittajana olla sinun kannaltasi väärä ihminen tai sellainen jolla on huono päivä. elä suotta pelkää. jos kässärisi on riittävän hyvä se kyllä julkaistaan. jos ei muut niin sinä itse, ei sekään ole huono vaihtoehto.


      • qqffff
        kässärisi kirjoitti:

        10 eri kustantamoon ei niissä jokaisessa voi kustannustoimittajana olla sinun kannaltasi väärä ihminen tai sellainen jolla on huono päivä. elä suotta pelkää. jos kässärisi on riittävän hyvä se kyllä julkaistaan. jos ei muut niin sinä itse, ei sekään ole huono vaihtoehto.

        Mutta juuri kirjoitin, että kun lähetin 10 kustantamoon ja 9 kieltäytyi ja yksi julkaisi, niin kirja osoittautuikin menestykseksi, josta tehtiin vielä uusi painoskin. Käsikirjoitus ei siis ollut huono ja sille löytyi myös maksavia lukijoita markkinoilla. Kyllä kannattaa uskoa itseensä, joskus jokin kirja voi ihan oikeasti olla niin tiettyyn väestöryhmään kohdentunut, etteivät kaikki kustannustoimittajat näe sen potentiaalia. Älkää luovuttako!


    • anatheist

      mulle tuli otavalta yli puolen vuoden jälkeen "ei sovi kustannusohjelmaamme" ja lisäksi vielä erikseen maininta, että tekstissä on pahoja puutteita. eli rivien välistä luettuna tarkoittivat, ettei kannata edes korjata, vaan joutaa suoraan saunansytykkeeksi.

    • juppee-74

      Aanelosnippu on siihen asti paskapaperia ennen kuin sitä aletaan työstämään. Turhaa nähdä mitään kipinää hylkykirjeissä.

      Noita on tullut ittellekki ja aina samalla kaavalla. Ei sovi kustannusohjelmaan... Eli hylky!!! Kirja on edelleen painamatta, tai no, omakustannettu. Sekin on vaihtoehto. Sainpahan kokoelmasta tasan sellaisen kuin halusin. Silti olisin mieluummin julkaistu kirjailija :(

      • Papukaija Parrot

        olla varovainen, ettei tosiaan näe turhaa toivoa. Kun kustantaja torjuu tekstin, sitä ei julkaista. Ja siitähän tekstin lähettämisessä on kysymys, eikö niin?

        Nykyajan bisnestyyliin kuuluu kohteliaat ja ei mitään tarkoittavat toteamukset, mutta sisältö on tärkeä eikä muoto hylkykirjeessä. Kun se on punainen valo liikennevalossa, tekstiä ei julkaista.

        Ja tietysti: teksti on vapaa esitettäväksi muille kustantajille.

        Sama periaate on myös telkkarissa, teatterissa ja radiossa.

        Kustantamo on bisneslaitos ja vastuussa tuotteistaan ja niiden myynnistä omistajille, osakkaille, jotka saavat sijoituksistaan osinkoa. Kirjailijan työt, jotka julkaistaan, tuottavat tai ei tuottavat voittoa. Niitä joita ei julkaista, niillä ei ole merkitystä. Koska ne ovat hylättyjä.

        Kustantajalla on oikeus toimia omien makujensa mukaan, aivan kuten kirjailijan oikeus on kirjoittaa mitä haluaa, miten hyvin haluaa.


    • axxaa

      Harry Potter tyrmättiin 12 eri kustantamossa, kunnes joku pikku kustantamo julkaisi sen. Ja tulos on kaikkien tiedossa.

      • pottertottet

        Maailmassa julkaistaan vuosittain noin miljoona kirjaa ja noin sata miljoonaa käsikirjoitusta jää julkaisematta. Ja aina muistellaan Harry Potteria. Meinaatko, että kustantaja miettii: " No paskahan tämä teksti on, mutta kun on se Potter."


      • Anonyymi
        pottertottet kirjoitti:

        Maailmassa julkaistaan vuosittain noin miljoona kirjaa ja noin sata miljoonaa käsikirjoitusta jää julkaisematta. Ja aina muistellaan Harry Potteria. Meinaatko, että kustantaja miettii: " No paskahan tämä teksti on, mutta kun on se Potter."

        Potter on kaikille hyvä muistaa!!! Kaikki Suomalaiset myös lottoaa. Älkää kuunnelko ihmisten ajatuksia. Kaikki kustantamot läpi ja sillä hyvä. Ihminen on säälittävä heikko retku.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe