vannasputki

vai mikähän se virallinen n...

Kuinka tiivistetään vannasputki? veneessä on rasvakuppi akselilla, riittääkö pelkkä rasvan lisäys vai laitetaanko akselille ken ties jonkin sortin uusi tiiviste?

30

9930

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siihen kuuluvaa

      rasvaa, jos ei se pidä vettä , niin uusi nauha boxiin.

      • onko

        boxi juuri kyseinen rasvakuppi? miten asennetaan (tuo nauha)


      • onko kirjoitti:

        boxi juuri kyseinen rasvakuppi? miten asennetaan (tuo nauha)

        Moottorin päässä vannasputkesta katsottuna on "iso mutteri". Mikäli boksi vuotaa, eikä vaseliinin lisääminen auta, niin voit kiristää ko. osaa hieman. Mikäli vuoto ei vieläkään lopu, niin kierrät boksin pään auki ja ongit vanhan tilinauhan pois. Sitten kierrän boksin sisälle uuden talinauhan ja kiristät boksin pään. Vaihdon jälkeen täytyy puristaa boksi täyteen uutta vaseliinia. Sitten vain vene veteen, boksia pitää kiristää niin pitkään kunnes se ei paikalla ollessa vuoda. Viimeistelykiristys tehdään ajon aikana. Muista koko ajan seurata että boksi ei kuumene, ja vaseliinia pitää lisätä puolen tunnin välein ensimmäiset 10 ajotuntia. Toinen muistamisen arvoinen seikka on, että boksi on optimaalisesti säädetty kun ajon aikana tulee yksi vesitippa 15-20 sekunnin välein.


      • poksi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Moottorin päässä vannasputkesta katsottuna on "iso mutteri". Mikäli boksi vuotaa, eikä vaseliinin lisääminen auta, niin voit kiristää ko. osaa hieman. Mikäli vuoto ei vieläkään lopu, niin kierrät boksin pään auki ja ongit vanhan tilinauhan pois. Sitten kierrän boksin sisälle uuden talinauhan ja kiristät boksin pään. Vaihdon jälkeen täytyy puristaa boksi täyteen uutta vaseliinia. Sitten vain vene veteen, boksia pitää kiristää niin pitkään kunnes se ei paikalla ollessa vuoda. Viimeistelykiristys tehdään ajon aikana. Muista koko ajan seurata että boksi ei kuumene, ja vaseliinia pitää lisätä puolen tunnin välein ensimmäiset 10 ajotuntia. Toinen muistamisen arvoinen seikka on, että boksi on optimaalisesti säädetty kun ajon aikana tulee yksi vesitippa 15-20 sekunnin välein.

        tuosta oli itselleni apua http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box


      • Boksin poksija.
        poksi kirjoitti:

        tuosta oli itselleni apua http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box

        Vanhan talinauhan saa parhaiten ulos tarkoituksenmukaisella työkalulla. Tiivisteenirroitustyökaluina niitä myydään ja niitä on mitä moninaisimpia. Valitse parhaiten boksiisi sopiva. Motonetista ostin sellaiset tuossa äsken,kaksi koukkupäistä piikkiä maksoi yhteensä 2,35 euroa. Akselin ja boksin välys olisi hyvä mitata ennen talinauhan hankintaa.Olen ostanut pari milliä välystä vahvempaa nauhaa,leikannut sen viistopäisiksi,juuri akselin ympäri sopiviksi pätkiksi. Pätkät litistetään vasaralla(pituusmitta kasvaa hieman),viistopäät toisiinsa sovitettuna tämä munkkirinkilä työnnetään vaseliinin kanssa boksin "huulille".Tehdään toinen "munkkirinkilä",se asetetaan paikalleen niin,etteivät viistopäiden saumat satu kohdalleen edellisen rinkulan viistopäiden kanssa.Joka varvin väliin laitetaan vaseliinia.Näin jatketaan kunnes boksi on "täysi". Minun messinkiboksissani on mittaa n. 180 mm,kiristysvaraa siitä vajaa kolmannes.Kiristysruuvilla tiukkaamalla talinauharinkulat pysyvät asennettaessa jonossa ja järjestyksessä siihen asti,kunnes boksin pohja tulee vastaan. Tässä boksissa ei alunperin ollut rasvanippaa eikä kuppia,monesti rasvakupilliset boksit ovat juuri siitä syystä tätä lyhyempiä. Kerta-asennettuna boksi meni sellaiset kaksi kesää. Rasvanipan laiton jälkeen olen ajanut sillä 4 kesää ja aion ajaa vielä ensi kesän ainakin. Laitan mieluummin nauhan paikalleen erillisinä rinkuloina kuin kiertämällä yksimittaisen nauhan.Kuten tuolla aiemmin mainittiin,oikein asennettu boksi antaa läpi tipan silloin tällöin.


    • Niilo2

      Oletko selvittänyt voiko boxiisi vaihtaa huoltovapaan teflonnauhan.??

      • tarkoittaa mitä?

        kiitos vastauksista


      • Nimetön
        tarkoittaa mitä? kirjoitti:

        kiitos vastauksista

        uusi teflonnauhaboxi, niin murheet loppuu. Ei vaseliiniä, ei vuotoja. Ei ole kallis. Saat mm. www.tekno-marine.fi


      • vilhot
        Nimetön kirjoitti:

        uusi teflonnauhaboxi, niin murheet loppuu. Ei vaseliiniä, ei vuotoja. Ei ole kallis. Saat mm. www.tekno-marine.fi

        Onko vannasputken potkurin päässä minkälainen tiivistys.Laskin veneen pari viikkoa sitten vesille ja jostain vuotaa pitää parin päivän välein käydä pilssi tyhjäämässä viime vuonna piti hyvin vettä.


      • vilhot kirjoitti:

        Onko vannasputken potkurin päässä minkälainen tiivistys.Laskin veneen pari viikkoa sitten vesille ja jostain vuotaa pitää parin päivän välein käydä pilssi tyhjäämässä viime vuonna piti hyvin vettä.

        Kuullostaa siltä, että sinulla on vuoto vannasputken ja rungon välissä. Toinen mahdollisuus on vannasputken ja perälaakerin liitos.

        Mikäli sinulla on boksin ja vannasputken välissä kumisella letkunpätkällä toteutettu liitos, niin kannattaa tarkistaa klemmareiden kunto ja kireys, sekä itse kumin kunto (upottaa veneen todella nopeasti jos puhkeaa).

        Ja olethan jo tarkistanut ettei itse boksi vuoda, silloin selviät normihuollolla.


      • vilhot
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kuullostaa siltä, että sinulla on vuoto vannasputken ja rungon välissä. Toinen mahdollisuus on vannasputken ja perälaakerin liitos.

        Mikäli sinulla on boksin ja vannasputken välissä kumisella letkunpätkällä toteutettu liitos, niin kannattaa tarkistaa klemmareiden kunto ja kireys, sekä itse kumin kunto (upottaa veneen todella nopeasti jos puhkeaa).

        Ja olethan jo tarkistanut ettei itse boksi vuoda, silloin selviät normihuollolla.

        Ei vuoda boksin päästä eikä ole kumi letkua eli varmaan rungon välistä tai laakeri.Onko siellä laakerilla stefa ja putken ja rungon välissä oli sisä puolella silikonia räitty sinne revin ne pois ei ollu mitään vaikutusta.


      • vilhot kirjoitti:

        Ei vuoda boksin päästä eikä ole kumi letkua eli varmaan rungon välistä tai laakeri.Onko siellä laakerilla stefa ja putken ja rungon välissä oli sisä puolella silikonia räitty sinne revin ne pois ei ollu mitään vaikutusta.

        Vesi pääsee vapaasti vannasputkeen boksille saakka.

        Kuullostaa ihan siltä, että vene ylös, akseli irti ja ulos, vannasputki irti perälaakerista, perälaakeri irti veneestä, perälaakerin/veneen välisen tiivityspinnan perusteellinen puhdistus, sikaa väliin, ja kaikki kiinni käänteisessä järjestyksessä.


      • vilhot
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Vesi pääsee vapaasti vannasputkeen boksille saakka.

        Kuullostaa ihan siltä, että vene ylös, akseli irti ja ulos, vannasputki irti perälaakerista, perälaakeri irti veneestä, perälaakerin/veneen välisen tiivityspinnan perusteellinen puhdistus, sikaa väliin, ja kaikki kiinni käänteisessä järjestyksessä.

        vane ylös. Pitää katoo myös kaikki läpiviennit samalla.


      • Myyntipuhetta

        Teflonnauha ei ole huoltovapaa vaikka espoolainen myyntimies niin väittäsikin. Perinteinen talinauha ja vesivaseliini on hyvä.


      • Teflonin etu
        Myyntipuhetta kirjoitti:

        Teflonnauha ei ole huoltovapaa vaikka espoolainen myyntimies niin väittäsikin. Perinteinen talinauha ja vesivaseliini on hyvä.

        Teflonnauhan etu on se, ettei sillä voi tärvätä akselia. Jos boxi kiristetään alkuvaiheessa liian tiukaksi, perinteinen talinauha voi turvota sen verran, että akseli kuumenee jopa pilalle. Teflonnauha vain kärähtää pois.
        Siis molemmissa kannattaa hyväksyä pieni vuoto, etenkin asennuksen jälkeen. Jos tiputtaa vielä satamassa, vaseliinin lisäyksen tulisi lopettaa vuoto. Ellei vaseliini riitä, varovainen kiristys.


      • Hfhfhfg
        Teflonin etu kirjoitti:

        Teflonnauhan etu on se, ettei sillä voi tärvätä akselia. Jos boxi kiristetään alkuvaiheessa liian tiukaksi, perinteinen talinauha voi turvota sen verran, että akseli kuumenee jopa pilalle. Teflonnauha vain kärähtää pois.
        Siis molemmissa kannattaa hyväksyä pieni vuoto, etenkin asennuksen jälkeen. Jos tiputtaa vielä satamassa, vaseliinin lisäyksen tulisi lopettaa vuoto. Ellei vaseliini riitä, varovainen kiristys.

        Se teknon teflonnauha on oikeastaan materiaaliltaan akryylikuitua joka on kyllästetty teflonia sisältävällä voiteluaineella, siis on harhaanjohtavaa puhua teflonnauhasta kun se ei sitä ole, tuollainen nauha ylikiristettynä palaa kovaksi koppuraksi ja alkaa vuotaa.


      • myyntipuhetta_joo

        Siis samaa tavaraa eri voidekyllästeellä. Talinauha on kuitupunosta jossa kyllästeenä joku vaha, parafiini tms. Teflonnauhassa lisäksi ptfe muovia rasvan lisäksi.
        Molemmat ylikiristettynä polttavat akselin. Teflon ei ole mikään ihmeaine. Tosin kestää lämpöä sulamatta enemmän kuin se talivaha.
        Akselin palaminen johtuu siitä kun voiteluaine on sulanut pinnasta pois ja kuitulanka alkaa hankaamaan akselin pintaan.

        Tuon poksitiivisteen käyttö ei todellakaan ole huoltovapaata, vaan vaatii osaavan käyttöönoton, tarkkailua ja säätämistä. Jos ei vesi kulje läpi = tiputa, palaa. Toisaalta jos läpi tulee liikaa, ei sekään ole hyvä.

        Kannattaa kai jättää niin löysälle että vuotaa solkenaan ja antaa automaattipilssipumpun hoitaa homma.


    • Jorgga

      Jokuvuosi sitten piti jättää vene muutamaksi viikoksi vähän kauammaksi kotipilttuusta, boksi oli alkanut tiputtaa sen verran, että pikkasen huolestutti, eikä kiristysvaraa enää ollut yhtään. Kaupat ol kaukana. leikkasin rättipussissa olleesta flanellipaidan riekaleesta sopivan soiron, rasvasin sen läpittensä vesivaseliinilla ja kiersin sen mutterinalle vanhan nauhan päälle. Nyt taas oli kiristysvaraa ja vasuliinia lisäillen kiristelin sitä ajellessani pikkuhiljaa kunnes vuoto loppui. Tuli niin hyvä, että olen ajellut sillä jo kolme kesää, enkä vaihtanut talinauhaa nytkään, mitäs sitä ehjää korjailemaan.

      Tuntuu pitävän pitempään kiristämättä kuin pelkkä talinauha, pelkällä vaseliinin lisäyksellä vaan. Eikä ole yhtään tiukan tuntuinen kun käsin pyörittaa akselia. Oliskohan niin, että puuvilla imee vettä ja turpoaa kun alkaa välystä tulemaan.

      Minä uskon, että läpirasvattu ruutupaita ajaa saman asian kuin talinauhakin. Minä ainakin tulen vaan lisäämään uutta flanellia jos alkaa tippumaan, koko vanhan nauhan poisotto on turhaa hienostelua.

    • Veli Takkinen

      Kuis Jorgga on poxsi pitänyt. Vuataako?
      Nukutko yösi hyvin nyt?

    • Solen Fani

      Laitoin juuri sole poksin, siinä on joku ruuvi. Liekkö ilmausta varten. Vai tuleeko siihen rasvanippa?
      Pitääkö vannasputken pään ja tiivistepoksin pään väliin jäädä tyhjää. Vai voiko päät olla yhdessä, siis tämän kumiputken sisällä oleva rako. Mikä on liikaa kiristys? Momentti?

      http://www.tekno-marine.fi/netTuote08sivu61.htm

      Siis tällättinen 25mm akselille.

      • väli-rasva-kiristys

        Kumiputken pitää vastaanottaa koneen eläminen kumityynyillään, siis rakoa tarvitaan poksin ja vannasputken väliin. Se ruuvi näyttäisi olevan tarkoitettu ilmaamiseen. Tiivistenauha on vesivoideltu ja -jäähdytetty, joten vettä siinä pitäisi olla. Rasvaa tuossa poksissa ei käytetä. Liikakiristys tarkoittaa kiristämistä enemmän kuin tiivistys vaatii.


    • Sole !

      Kiitos!

    • syksyllä 2012

      Puoli vuotta sitten Välittäjä kiekui täällä, että vannasputken pitää vuotaa aluksen sisään. Silloin olivat hulluja ne jotka tekivät tiiviin vannasputken jo takapäästä. Se on hyväksi pilsille ja akselille. Kovin sillä muuttuu noi ohjeet?

      • Ei kai !

        Olet tainnut ymmärtää väärin, välittäjä ihmetteli jonkun propelihatun mielikuvitusjuttua vierintälaakeroidusta akselista ja kuivasta vannasputkesta.
        Ehkä tämä on liian vaikea kaltaisesi ymmärtää, mutta normaalit osaavat erottaa asiat jutuista.


      • oipl9oil.p.loö
        Ei kai ! kirjoitti:

        Olet tainnut ymmärtää väärin, välittäjä ihmetteli jonkun propelihatun mielikuvitusjuttua vierintälaakeroidusta akselista ja kuivasta vannasputkesta.
        Ehkä tämä on liian vaikea kaltaisesi ymmärtää, mutta normaalit osaavat erottaa asiat jutuista.

        tämän kaiken sait kirjoitettua, kun haistelit bostikia kainalostasi vartin?


    • Talipaanin nauha

      Minua alko viduttaa öljynen pilssi. Nämä öljyvoidellut akselipoksit vuoti aina. Nyt kun vaihdoin talinauhapoksiin , niin saa vuotaa vapaasti. Sitä varten on pilssipumppu.
      Työ voitte jatkaa valittajan kanssa keskustelua kapinetin puolella.

    • kolmilapainen

      Jorgga:n flanellipaidan hiha on tainnut sittenkin pettää...
      Jäljellä oleville: ei enään paidankappaleita akseliin.Paidat on tehty sittenkin eri tarkoituksiin...

    • nauhaton putki

      Voisko joku kertoa että miksi sitä pitää olla joka paikassa sen yhden ja ainoan totuuden saarnamiehenä? Joihinkin putkiin passaa kalsarin lahje ja toiselle teflon nauha, kolmannelle varmaan ne kuuluisat sukkahousun haarakiilat, mutta miksi siitä pitää urputtaa? Kun se jollekin passa noin, niin kelle siitä tulee paha olo? laittaa itte kukin vaikka teenrouheita, ei siitä tartte ilkeillä.
      Itse ruukaan vain tuimasti katsoa ja veneen putket ei vuoda. Homma on näin.:)

      • Puoli vuotta sitten

        Puoli vuotta sitten Välittäjä kiekui täällä, että vannasputken pitää vuotaa aluksen sisään. Silloin olivat hulluja ne jotka tekivät tiiviin vannasputken jo takapäästä. Se on hyväksi pilsille ja akselille. Kovin sillä muuttuu noi ohjeet?


      • Jaahah
        Puoli vuotta sitten kirjoitti:

        Puoli vuotta sitten Välittäjä kiekui täällä, että vannasputken pitää vuotaa aluksen sisään. Silloin olivat hulluja ne jotka tekivät tiiviin vannasputken jo takapäästä. Se on hyväksi pilsille ja akselille. Kovin sillä muuttuu noi ohjeet?

        Palstan aamu-oksentaja-häirikkö taas esiintymässä.
        Mitään järkevää anottavaa tai asiaa ei taaskaan ollut, vanhoja kuluneita hokemia täytyy vaan toistella jotta saisi edes vähän purettua sietämätöntä raivoaan ja vihaansa.

        Voisitko sittenkin ajatella ammattiauttajan apua, siis ihan oikeasti ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe