äitiyspäivärahan määräytyminen

Laskelmoija

Eikös äitiyspäiväraha määräydy aina toissavuoden verotettavien tulojen mukaan, ja määräytymisen määrää äitiyspäivärahakauden eka päivä. homma on se että vuonna 2007 tuloja oli n. 19000 ja vuonna 2008 tuloja oli n.25000. ja jos LA olisi tammikuussa 2010 ja jäisin äippälomalle joulukuussa 2009 tulisi rahat 2007 mukaan ja jos la olisi helmikuussa 2010 ja jäisinkin äippälomalle vasta tammikuussa 2010, saisin äippärahaa enemmän? eikö? Toisin sanoen, jos kierron (=menkkojen) eka pävä on 15.pv, kannattaa odottaa vielä toukokuun menkat, jolloin LA olisi aikaisintaan n.20 helmikuuta 2010 ja äippäloma alkaisi aikaisintaan tammikuussa 2010, ja rahat tulisi 2008 verotuksen mukaan??? Siis jos napsahtaisi heti ekasta kierrosta? Mutta siis loppuhelmikuusta 2010 syntyvien lasten mukaan on eka mahdollisuus saada äippärahaa vuoden 2008 (joka nyt vaan sattui olemaanhyvä vuosi..) tulojen mukaan? Huom, kuulostaa laskolmoinnilta kylmältä ja tekemiseltä, mutta tiedän yli kolmikymppisenä toki jottei aina raskauduta heti, joskus ei koskaan. Mutta nämäkin kelan pelisäännöt on hyvä tuntea, eikö? Etenkin kun kyse on siitä että odottaa nyt sen kaksi viikkoa ehkäisyn kanssa, ja vasta sitten antaa palaa..? :o) Ja potentiaalisin pupuiluaika olisi tuossa toukokuun lopussa, kesäkuun alussa? Eli rauhaa ja rakkautta kaikille, koitetaan maksimoida kaikkien ilo ja onni :o)

7

1490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuden äiti

      Äitiyspäivärahan laskemiseen voidaan käyttää myös äitiysvapaata edeltävän puolen vuoden tuloja. Eli välttämättä ei laskelmointia tarvitse tehdä, jos parhaillaan tienaa ihan hyvin.

      • täytyy olla

        siltä puolelta vuodelta 20% isommat kuin viimeksi vahvistettu verotus ja jos käykin niin, että joutuu saikkarille ennen äippälomaa, niin siinä menee sitten se puolen vuoden tulojen suunnitelma saman tien roskiin. Ap:n kannattaa tehdä just tuolleen kuin laskikin. Mulla oli aikoinaan sama juttu :) Tietty jos haluaa vieläkin varmistella, niin ajoittaa kesällä vasta raskauden aloitusta, jos vaikka vauva syntyykin keskosena, niin silloinhan äippälomakin alka aikaisemmin. Mulla itsellä tuli toukokuun alussa menkat ja kekäkuun alussa plussattiin ja vauva syntyi helmikuun puolenvälin jälkeen (LA 13.2.) ja äippäloma alkoi 8.1.


      • laskelmoija
        täytyy olla kirjoitti:

        siltä puolelta vuodelta 20% isommat kuin viimeksi vahvistettu verotus ja jos käykin niin, että joutuu saikkarille ennen äippälomaa, niin siinä menee sitten se puolen vuoden tulojen suunnitelma saman tien roskiin. Ap:n kannattaa tehdä just tuolleen kuin laskikin. Mulla oli aikoinaan sama juttu :) Tietty jos haluaa vieläkin varmistella, niin ajoittaa kesällä vasta raskauden aloitusta, jos vaikka vauva syntyykin keskosena, niin silloinhan äippälomakin alka aikaisemmin. Mulla itsellä tuli toukokuun alussa menkat ja kekäkuun alussa plussattiin ja vauva syntyi helmikuun puolenvälin jälkeen (LA 13.2.) ja äippäloma alkoi 8.1.

        Juuri tämä on suunnitelma, elikkä nuo toukokuun 13 pv alkavat menkat jos vielä odottelis, niin sit vois aloittaa tositoimet. Lisäksi tää sopii vielä tohon työkuvioon sikäli että kesällä meillä on väestä pulaa töissä, ja on varsin odotettavissa että syksyllä olis tiedossa väen vähennyksiä, joten kun lomien jälkeen voi ilmoittaa että jääpi lomille vuoden vaihteen jälkeen niin eipä niiden tarvi sitäkään vähentää. Saas nähdä kuin käy. Pieni pelko on persiissä että olis jo tiineenä kun väliin vähän kuvottas, mutta jos nää on näitä psykosomaattisia juttuja, ei ois eka kerta.. Ja hyvähän se olis sitten sillä erää joka tapauksessa. Mutta satasista on kuiteskin vissiin kyse. Mä rupeen ymmärtään noita kevätvauvabuumeja.. Kelan saneleman juttu.


      • ???
        täytyy olla kirjoitti:

        siltä puolelta vuodelta 20% isommat kuin viimeksi vahvistettu verotus ja jos käykin niin, että joutuu saikkarille ennen äippälomaa, niin siinä menee sitten se puolen vuoden tulojen suunnitelma saman tien roskiin. Ap:n kannattaa tehdä just tuolleen kuin laskikin. Mulla oli aikoinaan sama juttu :) Tietty jos haluaa vieläkin varmistella, niin ajoittaa kesällä vasta raskauden aloitusta, jos vaikka vauva syntyykin keskosena, niin silloinhan äippälomakin alka aikaisemmin. Mulla itsellä tuli toukokuun alussa menkat ja kekäkuun alussa plussattiin ja vauva syntyi helmikuun puolenvälin jälkeen (LA 13.2.) ja äippäloma alkoi 8.1.

        Jos joutuu sairaslomalle, voidaan äitiyspäiväraha laskea myös sairaslomaa edeltävän puolen vuoden tulojen mukaan.


      • miten tuo
        ??? kirjoitti:

        Jos joutuu sairaslomalle, voidaan äitiyspäiväraha laskea myös sairaslomaa edeltävän puolen vuoden tulojen mukaan.

        asia menee, mutta itse en ainakaan haluasi stressata tuollaisella että miten mahtaa saikkari vaikuttaa äippärahaan, jos on oikeasti mahdollisuus vaikuttaa itse tuohon äippäloman alkamiseen edes jonkin verran.


    • annm

      Täällä mietitään ihan samoja asioita :) yhdessä päätettiin että lapsi saa tulla, hurja tunnehan tämä on!! Ja tosiaan olisi helpompaa rahallisesti jos tuo mamis alkaisi ensivuooden alkupuolella.

      • Laskelmoija

        on tää aika jännää "tekemisen meininkiä..", jos se nyt jo ekasta kierrosta napsahtaa, niin on vähän tekemällä tehty. Sinällään tyhmäähän se olisi olla ottamasta asioista etukäteen selvää ennen kuin tekee jotain jokseenkin peruuttamatonta.. Itse tykkään kyllä että lapsi syntyy talvella. Hyvä puoli on että nyt vappuna saa ottaa kuppia mutta jussiksi pitäisi jo keksiä tekosyy olla ilman. Onnea teille hankkeeseen ja hauskaa vappua! :o)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe