pala kurkussa

refluksia?

sain kokeiltavaksi zolt 30mg koska heinäkuusta asti palan tunnetta kurkussa,välillä tosi kipee jne. eilen kävin kurkkulääkärillä ja se sanoi että jotain punotusta näky jne, et jos en valittaisi oireista ei laittaisi lääkitystä kurkun näön perusteella mutta laitto nyt kokeilemaan jos toimis. Haluisin tietää että kellä refluksikurkku niin miten oireilitte,miten saitte diagnoosin ja kuinka nopeasti lääkitys auttoi? alkaa jo ottaa päähän tää klöntti..

4

960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palakurkku.

Palan tunne kurkussa, punoitusta on myös todettu. Verta tullut jne... Hiivatulehdus myös ollut ja lienee yhä. No, Nexium nyt kokeillta, mutta edelleenpä on möykky kurkussa. Lisäksi mulle on tehty gastroskopia ja lisää tutkimuksia on tulossa. Semmoista. Varmaan kannattaa tutkituttaa, jos ei häviä. Mulla kylläkin oli alussa tosi hankala edes päästä kunnon tutkimuksiin.

• Laryngo

eli laryngofaryngeaalinen muoto (täällä myös nimellä ylärefluksi, kurkkurefluksi)itsellä myös. Ensinnä puolitoista vuotta outoja oireita (kurkkuoireita, palan tunnetta jossakin vaiheessa, nielemisvaikeudet, spasmeja, särkylääkettä vaativia kipuja kurkussa ym), jonka jälkeen 100% diagnosointi kurkkulääkärillä kurkun limakalvojen muutosten perusteella. Ruokatorven varjoainekuvaus ok. Myös voimakas reikiintyminen oli/on vaivannnut vuosikausia. Tämän lisäksi esiintyi satunnaisia hengenahdistuskohtauksia (häipyivät Nexiumin myötä). Äänen kanssa myös selviä refluksiongelmia (äänityöläinen). Nyt runsaat 2v Nexiumia (20-40-60 - 80mg)ja refluksia (suh tiukkaa) provosoimatonta linjaa. Oireet helpottivat runsaan kolmen kuukauden kohdalla (yleensähän aika on aina huomattavasti pitempi kuin ruokatorven refluksia potevilla). Kärsivällisyyttä tämä vaatii!! Siedettäviä oireita päivittäin. Refluksi jatkuu lääkityksestä huolimatta tietenkin ylöspäin - ja sisältää sitä ärsyttävää pepsiini-happoseosta edelleen - tämän takia syön myös Britanniasta tilattua vahvempaa Gaviscon Advance versiota, joka estää edes vähän sitä ylösnousua. Hyvät ja huonot kaudet vaihtelevat ... Edellä mainitun lisäksi kurkun/kurkunpään/kielen ym rentouttavia harjoituksia (kannattaa kokeilla!!) sekä äänihierontaa. Niska/hartia/selkä alueen venyttely pitää kurkunpään lähistön kunnossa. Kaikenlaisia "perusstressinhallinta juttuja" (joita olen noudattanut jo vuosikausia aikaisemminkin) mukana kuvioissa tietenkin ... Tsemppiä sen inhottavan palan tunteen kanssa! Kokeile lääkettä tarpeeksi pitkä aika (ja jos zoltissa ei ole tehoa sinulle, hanki toinen lääke).

• Kipukurkku

Ensinnäkin kiitokset kirjoituksistasi, joita olen lukenut edelliseltä vuodelta asti. On suuri apu saada lukea samaa tautia sairastavan kokemuksia, lääkäreiltä en ole saanut ollenkaan näin kattavia tietoja. Olen lähinnä ahdistuneena lähtenyt pois, en ymmärrä miksi lääkärit eivät voi tarkemmin kertoa, mitä oireita mahdollisesti refluksitautiin voi tulla. Tieto ei tässä tapauksessa lisää tuskaa, päinvastoin.. Eräs asia, minkä soisin myös tulevan refluksitaudissa esiin, on sen aiheuttama psyykkinen vaikutus. Se voi olla ahdistuneisuutta, paniikkioireistoa, masennusta ym. Oireiden vaihtelevuus, voimakkuus, niistä aiheutuva huoli jostakin pahemmasta tai silkka tiedon puute aiheuttavat meissä psyykkisiä reaktioita. Itse olin taudin alkuvaiheessa erittäin ahdistunut - jopa paniikkiin välillä menossa. En tiennyt, mitä minulle oli tapahtumassa, kun henkeä salpasi, rintaan sattui, tuntui kuin koko nielu olisi ollut kuuman juoman jäljiltä. Myös kummallisia pääoireita oli. Välillä luulin oikeasti sekoavani. Kun kerroin näitä lääkärilleni, hän totesi, että onhan niitä vakavampiakin sairauksia! Toden totta onkin, mutta tämä tauti on minulle kokemuksellisesti ainutkertainen! Stressihän näitä oireita pahentaa, tiedetään, mutta sen pois-saaminen onkin asia erikseen. Toivottavasti pystyn osaltani olemaan myös jollekin tukihenkilö kirjoitukseni kanssa niinkuin lagyngo on minulle. Kiitos!

• Laryngo
        Kipukurkku kirjoitti:

Ensinnäkin kiitokset kirjoituksistasi, joita olen lukenut edelliseltä vuodelta asti. On suuri apu saada lukea samaa tautia sairastavan kokemuksia, lääkäreiltä en ole saanut ollenkaan näin kattavia tietoja. Olen lähinnä ahdistuneena lähtenyt pois, en ymmärrä miksi lääkärit eivät voi tarkemmin kertoa, mitä oireita mahdollisesti refluksitautiin voi tulla. Tieto ei tässä tapauksessa lisää tuskaa, päinvastoin.. Eräs asia, minkä soisin myös tulevan refluksitaudissa esiin, on sen aiheuttama psyykkinen vaikutus. Se voi olla ahdistuneisuutta, paniikkioireistoa, masennusta ym. Oireiden vaihtelevuus, voimakkuus, niistä aiheutuva huoli jostakin pahemmasta tai silkka tiedon puute aiheuttavat meissä psyykkisiä reaktioita. Itse olin taudin alkuvaiheessa erittäin ahdistunut - jopa paniikkiin välillä menossa. En tiennyt, mitä minulle oli tapahtumassa, kun henkeä salpasi, rintaan sattui, tuntui kuin koko nielu olisi ollut kuuman juoman jäljiltä. Myös kummallisia pääoireita oli. Välillä luulin oikeasti sekoavani. Kun kerroin näitä lääkärilleni, hän totesi, että onhan niitä vakavampiakin sairauksia! Toden totta onkin, mutta tämä tauti on minulle kokemuksellisesti ainutkertainen! Stressihän näitä oireita pahentaa, tiedetään, mutta sen pois-saaminen onkin asia erikseen. Toivottavasti pystyn osaltani olemaan myös jollekin tukihenkilö kirjoitukseni kanssa niinkuin lagyngo on minulle. Kiitos!

Kipukurkku positiivisesta palautteesta! Oli erittäin mukava kuulla, että saat vertaistukea näistä kirjoituksista!! Netti on kyllä upea väline tähän vertaistuen (sekä tiedon)löytämiseen niin Suomesta kuin ulkomailta. On ollut mielenkiintoista lukea täältä erilaisia refluksitapauksista ja saada/antaa vertaistukea. Vaikka lähipiirissä kannustavia oltaisiinkin, vain toinen refluksikko voi tajuta näitä oireita kunnolla ja kuinka hankalia ne toisinaan todella voi olla ... Ilman nettiä en myöskään taatusti olisi viitsinyt lääkkiksen kirjastossa tässä määrin artikkeleita ja tutkimusraportteja selailla, joten tiedon määrä olisi huomattavasti pienempi (= ja sitä myöten tuskastuminen ja epätietoisuus suurempi). Ja yhä edelleen tulee vastaan (ja tulee uusia) mielenkiintoisia juttuja ja tutkimuksia refluksiin liittyen! Tiedotuksesta olen kanssasi tosiaan samaa mieltä! Lääkäriltä kasvokkain saatu tieto on ollut suhteessa vähäistä (tämä pätee varmaan myös muihinkin yleisiin tauteihin mutta niissä on jo sentään tiedotusta antavat keskusjärjestöt olemassa!). Moni perusasian kertominen heti alussa olisi helpottanut esim tiettyjen oireiden kanssa. Mainitsemistasi psyykkisistä vaikutuksista tosiaan ei paljon mainita. Ihan yleislääkäreilläkin on kuitenkin oltava se tieto, että pitkäaikaissairauksissa saattaa usein tulla sekundäärisiä psyykkisiä oireita (masennus ym). Samoin stessi mainitaan (merkityksen painottaminen näyttää vaihtelevan) "ohimennen" - sen erilaisia vaikutustapoja tähän tautiin ei kuitenkaan erikseen selitetä, mikä olisi tärkeää. Itsellä oli alkuvaiheessa pahinta diagnoosin puute kun tautia/aiheuttajaa oireille haettiin ja haettiin puolitoista vuotta. Enpä muista koskaan itseäni (tai ketään muuta) niin pitkäaikaisesti joutuneeni tsemppaamaan - olo oli kuin yrittäisit ryömiä upottavassa suossa keskellä yötä ilman valoa etkä tiedä missä suunnassa on kantavaa maata. Kun diagnoosi vihdoin tuli, se tuntui aivan upealta, koska nyt oli edes jotain konkreettista mitä kokeilla ja lukea (lääkitys, erilaiset elämäntapa/ruokavalioohjeet, englanninkielinen kirjallisuus). Ikävää, jos edes lääkäri ei ottanut sinua tosissaan!! Silloin kyllä potilas jää todella yksin! Itsellä suurin osa lääkäreistä on ollut onneksi asenteeltaan (ei tiedoiltaan/tiedotukseltaan)ok. Asiattomin kommentti diagnoosia haettaessa oli kunnalliselta omalääkäriltä (kun tulin kurkun ja ruokatorven kramppien ja spasmien takia käymään tuskaisena!) suoraan sanottuna erittäin närkästyneellä äänellä: "Jos se kurkku kramppaa, niin eihän sille sitten mitään voi. Onhan pikkulapsillakin sitä kuristustautia. Ei lääketieteellä ole vastausta joka tautiin!" Henkilöllä oli ilmeisesti h-u-o-n-o päivä, koska sen jälkeen ei ole käyttäytynyt näin (tai sitten se keväinen asiakaspalvelutiedustelu toi esiin epäkohtia ja niitä korjattiin!). Onneksi näitä ei ole tullut muita vastaan ... nyt olen jo niin hyvässä kunnossa, että tuollaisesta epäasiallisesta sanailusta lääkäri-potilas tilanteessa lähtisi saman päivän aikana valituskirje välittömästi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      465
      2959
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2716
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      1734
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1304
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1245
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1081
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      998
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      995
    Aihe