Olen ensi viikolla menossa pään magneettikuvaukseen ja pelkään, että iskee yhtääkkiä ahtaan paikan kammo ja paniikki. Enoltani jäi aikoinaan magneettikuvaus kokonaan tekemättä, kun oli niin ahtaanpaikankammoinen. Mulla ei ehkä ihan niin paha, mutta on kuitenkin taipumusta paniikkioireiluun. Voiko ennen tuota toimenpidettä ottaa itse esim. diapamia? Joutuuko pään kuvauksessa kokonaan siihen putkeen ja onko se oikeasti miten ahdas (yhdessä kuvassa ainakin näytti olevan tosi pieni tila)?
Pään magneettikuvaus
11
6753
Vastaukset
- ap.
No siis, nimimerkin piti tietysti olla jännittää vähän...;) Kone temppuilee nyt jotain, ei meinannut ottaa tätäkään jatkoviestiä nyt enää, höh. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan lykkää myöhemmin kahteen kertaan.
- jipsu77
Hei! Kävin itse viime heinäkuussa kuvassa ja jännitti kans kovasti. Onneksi oli läheinen siinä vieressä joka rohkaisi menemään putkeen vaikka itse rupesin aika vahvasti epäröimään kun siihen makailemaan menin, niin ahtaalta se aluksi tuntui. Mutta, ei se loppujen lopuksi niin paha ollutkaan. Pidin silmät itseasiassa kiinni koko toimituksen ajan ja kuuntelin musiikkia korvalapuista. Ei noi otokset kestä kun kymmenistä sekunneista minuttehin ja välillä vedetään pois. Lyhyitä aikoja siis vaan oot tuolla putkessa ja kun ajattelet vaan mukavia asioita niin kyl se hyvin menee. Koko homma on ohi muutamassa kymmenessä minuutissa.
- Tehty on...
monta kertaa.Jännittihän se ensin jonkin verran,mutta turhaa se oli.Putkea ajattelee pienemmäksi,kuin se onkaan.Ei mua ainakaan ole kokonaan sinne pantu.Multa ainakin kysyttiin,onko ahtaanpaikan kammoa ja tarvitsenko jotain rauhottavaa.Älä itse "napsi" etukäteen mitään,vaan kerro hätäsi.Toimenpiteessä on koko ajan ammattinsa osaava henkilö ja sunulle annetaan nappula käteen,jolla saat hälyttää jos ongelmia tulee.Alusta,jolla olet tulee nopeasti takasin.Rohkeasti vaan ja huomaat että HUH tässäkö se nyt olikin.Hyvin sinä siitä seviät.TSEMPPIÄ.
- Heikki
Minulla kuvaus kesti kauan kone piti kovaa ääntä ja putki ainakin minulle (mies) ei tilaihme ollut ei kiva kokemus reilu 50 cm putkessa.Kyllähän sen kestää pitää silmät kiinni jos ei halua katsoa putken yläpintaa.
- ap.
No, minä olen 160 senttinen, 50-kiloinen nainen, että voi sitten olla hieman erilaista sen suhteen...
- jännität
Itse ahdistuin ajatuksestakin, että pitäisi mennä pääedellä sinne putkeen. Sanoin asiasta hoitajalle ja sain jotain rauhoittavaa, mainitsin asiasta myös konetta käyttävälle hoitajalle, joka asetti pään yläpuolelle peilin niin, että kun avasin putkessa silmät näin ulos putkesta ja katsoin suoraan hoitajiin päin. Minä olin ainakin ihan yhteen putkeen koko ajan. (n. 20 min.)Hengissä selvisin ja voin mennä toistekkin.
- ap.
Joo, en loppujen lopuksi ehkä pelkää niinkään pientä tilaa. Olen kuitenkin itsekin aika pieni ja kun katsoin mittanauhasta mitan, mikä tuon putken ilmoitettiin olevan, niin ei se nyt ihan kamalalta tuntunut. Ymmärrän kyllä esim. tuon enoni kohdalla, jolla ei tutkimuksesta lopulta mitään tullut, sen että oli varmaan vaikeeta, kun hän oli aika isokokoinen henkilö. Missä muuten menee se raja minkäkokoinen ihminen tuonne putkeen ylipäätään maksimissa mahtuu, vai onko sellaista? Ajattelen vaan sellaisia toistasataa kiloa painavia ihmisiä. Esim. jossain USA:ssahan näitä on varmaan paljonkin. Vai onko siellä sitten suuremmat laitteetkin...;) ? Niin, se mitä varmaan pelkään tuossa lähinnä eniten on se tunne, että happi loppuu. Siis se tunne siitä, mikä voi liittyä paniikkiin mulla, (eihän se nyt toki oikeasti sieltä lopu). Olen meinaan alkanut viimevuosina saamaan helposti hengenahdistusta, tai sellaista oloa, että ei saa ilmaa tarpeeksi ja hengitettyä tarpeeksi syvään, Hieman hyperventilaatiotaipumusta. Tulee usein esiin silloin, kun stressaan jotain ja hormonivaihtelut vielä pahentaa tuota (nytkin on oikein otollinen jakso). Tuohon saattaa liittyä vielä sydämen rytmihäiriöitä. Ikävän tuntuista, vaikka ei kuulemma vaarallista. Mieluummin sitä ottaisi sitten vaikka sen diapamin (ja vaikka itse jo etukäteen) jo tarpeeksi ajoissa, että ehtii varmasti vaikuttaa. Olen joutunut satunnaisesti käyttämään niitä muutenkin, että tiedän mikä annos sopii (mulle riittää melkeinpä puolikaskin jo) ja miten se vaikuttaa.
- jännittäjä myös
ap. kirjoitti:
Joo, en loppujen lopuksi ehkä pelkää niinkään pientä tilaa. Olen kuitenkin itsekin aika pieni ja kun katsoin mittanauhasta mitan, mikä tuon putken ilmoitettiin olevan, niin ei se nyt ihan kamalalta tuntunut. Ymmärrän kyllä esim. tuon enoni kohdalla, jolla ei tutkimuksesta lopulta mitään tullut, sen että oli varmaan vaikeeta, kun hän oli aika isokokoinen henkilö. Missä muuten menee se raja minkäkokoinen ihminen tuonne putkeen ylipäätään maksimissa mahtuu, vai onko sellaista? Ajattelen vaan sellaisia toistasataa kiloa painavia ihmisiä. Esim. jossain USA:ssahan näitä on varmaan paljonkin. Vai onko siellä sitten suuremmat laitteetkin...;) ? Niin, se mitä varmaan pelkään tuossa lähinnä eniten on se tunne, että happi loppuu. Siis se tunne siitä, mikä voi liittyä paniikkiin mulla, (eihän se nyt toki oikeasti sieltä lopu). Olen meinaan alkanut viimevuosina saamaan helposti hengenahdistusta, tai sellaista oloa, että ei saa ilmaa tarpeeksi ja hengitettyä tarpeeksi syvään, Hieman hyperventilaatiotaipumusta. Tulee usein esiin silloin, kun stressaan jotain ja hormonivaihtelut vielä pahentaa tuota (nytkin on oikein otollinen jakso). Tuohon saattaa liittyä vielä sydämen rytmihäiriöitä. Ikävän tuntuista, vaikka ei kuulemma vaarallista. Mieluummin sitä ottaisi sitten vaikka sen diapamin (ja vaikka itse jo etukäteen) jo tarpeeksi ajoissa, että ehtii varmasti vaikuttaa. Olen joutunut satunnaisesti käyttämään niitä muutenkin, että tiedän mikä annos sopii (mulle riittää melkeinpä puolikaskin jo) ja miten se vaikuttaa.
Olin kuukausi sitten magneettikuvauksessa ja minulle sanottiin, että diapamin voi ottaa etukäteen. En kuitenkaan ottanut ja kaikki meni ihan hyvin. Soita sinne kuvauspaikkaan ja kysy, voitko ottaa rauhoittavan pillerin, jos olet jännittäjä, niin ei tarvitse turhaan hermoilla ja kärsiä sydämmen tykytyksestä.
- Saman kokenut
Käyppäs lukemassa tämä: http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=1500000000000124&posting=22000000030486731
- kyllä :)
Itse olin myös viime syksynä pään magneettikuvauksessa. Ei se tosiaankaan kiva kokemus ollut. Ensin tuli pieni paniikki... näin ahdasta!!! Tuli myös rytmihäiriöitä voimakkaasti. Mutta tosiaan sulla on nappi lähellä.. Voit painaa sitä. Tai kestää silmät kiinni kuunnellen huonoa musiikkia korvakuulokkeista. Minä kuuntelin silmät kii. Ja toivoin kuvauksen loppua about 15. min. Mut nyt oon taas kokemusta rikkaampi, luomuna, ilman mitään esilääkitystä. Niinkuin selkäydinpunktiossakin ;))
- kolme kertaa
Itse olen ollut kolme kertaa kuvauksessa. Paniikki iski ensimmäisellä kertaa mutta pystyin olemaan loppuun asti. Toisella kertaa antoivat diepamia pari kappaletta.Eikä auttanut yhtään mutta kestin loppuun asti. Siihen auttoi pieni vauva joka meni koneeseen ennen minua. Ajattelin jos vauva pystyy siihen täytyy minunkin. Kolmannella kerralla en ajatellut mitään olin kuin unessa koko-ajan. Tein selväksi itselleni ,että tämä täytyy tehdä ja jos painelen sitä hätä nappia niin aina kauemman kestää. Joten kyllä sen kestää kun niin päättää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 245172
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r34617- 1031402
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1361360Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121220- 931104
Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike211024viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.168885En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.61843- 37799