PROGYNOVA .

ENNIA..

HeI!Onko kellään PROGYNOVA estrogeenivalmistetta? itse aloitin Progynovan 2,5mg / päivä .kun zumenon 2mg( myös estrogeeni )alkoi olla tehoton.siis hyödyt ja haitat? kiitos teille vastauksista etukäteen:)

7

6771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuollaista

      Progynovahan on samanvahvuista kuin Zumenonkin ja molemmat estradiolia. Eihän Progynovaa tehdä kuin 1 ja 2 mg:n tabletteina, mikäli tarkoitit että otat pillerin päivässä. Kyllähän Zumenoniakin voi ottaa useamman pillerin päivässä, jos 2 mg vuorokaudessa ei riitä teholtaan. Minäkin otan useamman, ennen Zumenonia, nyt Estradiolia. Hyödyt ja haitat ovat noiden merkkien kesken samat, koska molemmissa on sama vaikuttava aine. Olen nyt käyttökatkolla koska olen menossa leikkaukseen. Menopaussioireet palaavat vähitellen ja yritän keplotella rauhoittavilla lääkkeillä (eivät kyllä auta hikoiluun ja kuumiin aaltoihin) leikkauksen yli ja aloitan sitten estrogeenin uudelleen (näköjään kroppani tarvitsee sitä edelleen). Tänäänkin töissä välillä hiki tippui leuankärjestä ja ponnari kasteli niskan. Annoskoon nosto voi lisätä joitakin haittavaikutuksia, mutta eiköhän lääkärisi osaa arvioida hyötyjen ja haittojen tasapainon.

      • ENNIA.

        otan 2mg ja tuosta 1mg:sta puolitan tabletin.lääkärini kehoitti ottamaan näin ja sanoi että tabletti on helppo puolittaa. siispä kaikenkaikkiaan otan 2,5mg.kokeilen nyt näin koska.Estradoliakin olen joskus kokeillut laastarina,mutta tuntui ettei imeydy kunnolla. lääkärini mukaan kaikkea voipi kokeilla ,kun koe aika on 3kk niin tietää mikä käy.:)Zumenonia käytin pitkiä aikoja kai teho alkoi sitten hiipua;/ mulla on leikattu sekä munasarjat, että kohtu neljävuotta takaperin olen 47v.


      • Progynovisti
        ENNIA. kirjoitti:

        otan 2mg ja tuosta 1mg:sta puolitan tabletin.lääkärini kehoitti ottamaan näin ja sanoi että tabletti on helppo puolittaa. siispä kaikenkaikkiaan otan 2,5mg.kokeilen nyt näin koska.Estradoliakin olen joskus kokeillut laastarina,mutta tuntui ettei imeydy kunnolla. lääkärini mukaan kaikkea voipi kokeilla ,kun koe aika on 3kk niin tietää mikä käy.:)Zumenonia käytin pitkiä aikoja kai teho alkoi sitten hiipua;/ mulla on leikattu sekä munasarjat, että kohtu neljävuotta takaperin olen 47v.

        Minulla on kamat valtiolla myös niin kuin sinulla ja ikääkin saman verran. Söin aluksi Progynovaa 2 mg mutta verenpaine nousi (muutoin normaali) ja jouduin tiputtamaan 1 mg annostukseen. No eihän se riitä. Yöheräämisiä ja hikoilua oli ja v..sta. Vaihdoin vuoden vaihteessa Livialiin ja syön samalla annostuksella kuin 1 mg Progynovaa. Ehkä mieliala vähän parantui, mutta kuumia aaltoja on jonkin verran vielä. Tiedän toisenkin tapauksen jossa Progynova ei ole sopinut.


      • Hormonikokeilut
        Progynovisti kirjoitti:

        Minulla on kamat valtiolla myös niin kuin sinulla ja ikääkin saman verran. Söin aluksi Progynovaa 2 mg mutta verenpaine nousi (muutoin normaali) ja jouduin tiputtamaan 1 mg annostukseen. No eihän se riitä. Yöheräämisiä ja hikoilua oli ja v..sta. Vaihdoin vuoden vaihteessa Livialiin ja syön samalla annostuksella kuin 1 mg Progynovaa. Ehkä mieliala vähän parantui, mutta kuumia aaltoja on jonkin verran vielä. Tiedän toisenkin tapauksen jossa Progynova ei ole sopinut.

        Minullakin kohtu ja munasarjat poistettu sairauden takia 44-vuotiaana v. 2003. Aluksi 2 mg Progynova: 5 vkon migreeni, jalkojen sairas turvotus ja kipu jne. Sitten 1 mg, en muista mitä vaivoja siitä oli. Livialin kokeilu ei vienyt hikoiluja pois ollenkaan, joten se sai jäädä. Sen jälkeen Estrogel ja lopuksi Estradot-laastari. Geeli ja laastarit ovat paras vaihtoehto: tasainen vaikutus, eivät mene maksan kautta. Laastari vaihdetaan kahdesti viikossa, geeli pitää muistaa joka päivä. Jatkan edelleen laastarin käyttöä, mutta enää ei 50 mg riitä, ei aina 75 mg myöskään. Lisäksi huonoina päivinä laitan vähän geeliä tasoittamaan oloa. Isompia annoksia en voi käyttää (yli 1 mg), sillä silloin päänsärky, migreeni ja jalkojen kivulias turvotus lisääntyvät. Eli liian pienenllä annoksella on pakko tulla toimeen, estrogeeniarvo on liian matalalla. Lekurin kanssa meinattiin, että haitat ja hyödyt punnittuina näin on paras. Ketutusta ja hikoilua täytyy vaan sietää, kun sivuoireet ovat vielä ilkeämpiä. Progynovaa en suostuisi enää syömään. Eli vuosia tässä on hormonien kanssa puljailtu ja vuosia lienee edessä. Toivottavasti markkinoille tulee vielä parempia valmisteita!


    • ENNIA,

      Mittaatko verenpainetta kotona vai tervetsasemalla? mulla on kotona verenpaine mittari ( OMRON ) merkkinen.kotona mitatessa perenpaine normaali,mutta kun mittautan terveysasemalla niin koholla ja aina jännittää, että se nyös vaikuttaa varmasti arvoon:/

      • Elli48

        Käytin myös Progynovaa 2 mg kohdun ja munasarjojen leikkauksen jälkeen yli 10v. eikä minulla sinä aikana ollut onneksi minkäänlaisia oireita enää. Sit gyne sanoi, että voisin siirtyä "uudemmanlaisiin" tabuihin ja sitten söin Estrofemiä 1 mg ainakin 5 v. Rintojen kanssa sai juosta milloin ohutneula-, milloin missäki tutkimuksissa, mutta koskaan ei mitään onneksi löytynyt. Tammikuussa -09 sitten päätin, että nyt saa estrot riittää, mutta hikoilut ja univaikeudet palasivat ja olen nyt kokeillut erään terveyskaupan lehtimainoksen uhrina Menomax -tabuja, koska en tullut toimeen ilman. Progynovasta gynekologini mainitsi, että se on tehty tamman "kuseen" ja kehitys on jo niin mennyt eteenpäin, että uudempiakin vaihtoehtoja on. Mutta kaikenkaikkiaan Progynovaan olin silloin tyytyväinen, paitsi verenpaineeni alkoi myös juuri silloin nousta ja olen siitä saakka syönyt Kerlonia 10 mg, vaikka olen pudottanut painoanikin yli 10 g. Olen nyt 61v. mutta vv-vaivat vain jatkuvat edelleen, kuinkahan kauan?


    • Anonyymi

      Kohtu poistettu 2001.Siitä asti olen syönyt progynovaa.Ensin 1mg,mutta vaidevuosioireet päällä,lisättiin 2mg.n tbl.Sen jälkeen ei mitään oireita.Uni ok.Nyt olen 62v.Olen välillä lopettanut pillerin oton,mutta hikoilut palaavat aika nopeasti,joten pienempi paha on vain jatkaa pilleröintiä.🙂

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe