TULIAINEN

KYLÄÄN

MITÄHÄN VOISI VIEDÄ TULIAISIKSI PERHEESEEN, JOHON MINUT ON KUTSUTTU AVOMIEHENI SEURANA. HE OVAT AVOMIEHENI YSTÄVIÄ ENKÄ OLE ENNEN HEITÄ TAVANNUT. HE KUTSUIVAT MEIDÄT LAUANTAIKSI SYÖMÄÄN, JOTEN VAPPUKIN MENI. HEILLÄ ON KAKSI ALLE KOULUIKÄISTÄ LASTA. PITÄÄKÖ LAPSILLE VIEDÄ JOTAIN. MITÄ? AUTTAKAA! ITSE PIDÄN KAIKESTA KOTIMAISESTA KUTEN MARIMEKKO, PENTIK, AARIKKA, MUTTA EN TUNNE HEITÄ ENKÄ HEIDÄN MAKUAAN JA EN OLE HEILLÄ ENNEN KÄYNYT. MIKÄ VOISI OLLA SELLAISTA JOTA OLISI KIVA SAADA ILMAN ETTÄ HE AJATTELEVAT ETTÄ "ONPAS KAMALA, MITÄHÄN TÄLLÄKIN TEKEE?" VAI PITÄÄKÖ LEIPOA JOTAIN TAI VIEDÄ JOTAIN SYÖTÄVÄÄ? VAI JOKU KUKKA-ASETELMA. MINKÄLAINEN? ULOS VAI SISÄÄN? NÄMÄ ON NÄITÄ TUSKAISIA AJATUKSIA KUN EI KEKSI MITÄÄN JÄRKEVÄÄ.

19

4622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä veisin

..jonkin hajuttoman kukkapuskan. siis ihan allergisia silmällä pitäen. tai jos heillä on omaa pihaa, niin joku ulkona viihtyvä kukkanenkin voisi olla vaihtoehto. esim. orvokkeja ruukussa tms.

• pinjanen

Kukkakimppu on hyvä idea, sisälle tai ulos. Vaikka amppeli? Toinen hyvä idea on kynttilä. Esim Maria Drockila kynttilät ovat tosi kauniita, niitä löytyy monenlaisia. Mä en haluaisi viiniä.. Meinaan mieheni saa aina joululahjaksi tai "lomanalkulahjaksi "viiniä tai viinaa. Mieheni ei ole mikään alkoholisti enkä minä raivoraitis mutta meillä on pieniä lapsia ja kyllästyttää jo ettei muka oo mitään muuta ku viiniä miehen työkavereilta tai kavereilta. Sit olen sen verran tylsä että en veisi lapsille mitään. Tietysti se on hyvin kilttiä ja huomaavaista jos joku tuo meidän mukuloille leluja tai jotain muuta mutta käääk kun koko talo täynnä leluja, ja joudun koko ajan karsimaan, heitän siis pois tai pistän laatikkoihin. Joten kun joku meille tulee ja tuo leluja, kyniä y.m. niin hiljaa mielessäni kiroilen.. =) Olen kyllä ehkä sitä mieltä että jonkinsortin kukka on paras vaihtoehto. Itse aika herkkä hajujen suhteen joten jos jouluna tulee hyasintti niin pitää vähän miettiä mihin pistää ettei tuu migreeniä. Mutta lapsuudenkodista muistan sen että vieraat toivat kukkia. Se on helppo, kiva , "ei paineita herättävä lahja". "Liian hieno" lahja on kyllä paha moka. Ei siis mitään Aalto vaaseja tms. Ton tyyppiset lahjat annetaan kun on isommat kestit, esim häät´, 50 v.. =)

• teidät syömään,

niin loogista olisi leipoa jotain jälkiruuaksi. tee vaikka jokin kuivakakku :) Tiikerikakusta varmaan kaikki tykkää, lapset varsinkin. Lapsille voi viedä vaikka värikynät. Se on osoitus siitä, että olet huomioinut heidätkin.

• ei ruokaa

Kutsun usein ystäviä syömään - enkä odota tai edes toivo heidän tuovan mitään ruokaan mukaan, huolehdin itse koko menusta, loppuun saakka. Kukkaset ovat aina kiva tuliainen, näihin panostaisin. Ja ehkä viinipulloon? Jos haluat, voit toki ostaa lapseille jotakin ihan pientä, saat nopeammin heistä ystäviä itsellesi, mutta tämä ei ole mitenkään välttämätöntä.

• vielä pontevammin
        ei ruokaa kirjoitti:

Kutsun usein ystäviä syömään - enkä odota tai edes toivo heidän tuovan mitään ruokaan mukaan, huolehdin itse koko menusta, loppuun saakka. Kukkaset ovat aina kiva tuliainen, näihin panostaisin. Ja ehkä viinipulloon? Jos haluat, voit toki ostaa lapseille jotakin ihan pientä, saat nopeammin heistä ystäviä itsellesi, mutta tämä ei ole mitenkään välttämätöntä.

ei ei ei sille viinipullolle, kun ollaan menossa lapsiperheeseen vierailulle ja vieläpä ekaa kertaa. Itse en tykkäisi ollenkaan huonoa, että tuodaan jälkiruoka tullessaan, mutta viinipullon kohdalla tykkäisin huonoa ja laittaisin pullon kaappiin enkä tajoaisi sitä edes vieraille itselleen, sillä mulla on periaate että lapset ja alkoholi ei sovi yhteen ja tiedän, että en ole ainoa tuon periaatteni kanssa. Kukkasistakaan ei monet perusta tuon taivaallista, en minäkään, vaikka olen nainen. ja jotkut voivat olla hyvinkin allergisia joillekin kukille. Kun perheessä on pieniä lapsia, niin ei välttämättä ehdi ja jaksa valmistaa ruokapuolta pitkän kaavan mukaan vaikka haluasikin. Mä itsekin tykkään leipoa, mutta kyllähän siihen kahvipöytään luulisi mahtuvan sekä omat että vieraat herkut?

• tykkäis
        vielä pontevammin kirjoitti:

ei ei ei sille viinipullolle, kun ollaan menossa lapsiperheeseen vierailulle ja vieläpä ekaa kertaa. Itse en tykkäisi ollenkaan huonoa, että tuodaan jälkiruoka tullessaan, mutta viinipullon kohdalla tykkäisin huonoa ja laittaisin pullon kaappiin enkä tajoaisi sitä edes vieraille itselleen, sillä mulla on periaate että lapset ja alkoholi ei sovi yhteen ja tiedän, että en ole ainoa tuon periaatteni kanssa. Kukkasistakaan ei monet perusta tuon taivaallista, en minäkään, vaikka olen nainen. ja jotkut voivat olla hyvinkin allergisia joillekin kukille. Kun perheessä on pieniä lapsia, niin ei välttämättä ehdi ja jaksa valmistaa ruokapuolta pitkän kaavan mukaan vaikka haluasikin. Mä itsekin tykkään leipoa, mutta kyllähän siihen kahvipöytään luulisi mahtuvan sekä omat että vieraat herkut?

jos MÄ kutsuisin vieraat syömään ja NE tois ruokaa tullessaan!? Sehän on epäluottamuslause, vielä vieraalta ihmiseltä, joka ei tiedä minusta ja keittiötaidoistani mitään!!

• pitäis avata?

Siis jos joku tuo tuliaisviiniä, miksi se pitäis heti avata se pullo? Sehän on tuliainen?

• ja viedään oma
        tykkäis kirjoitti:

jos MÄ kutsuisin vieraat syömään ja NE tois ruokaa tullessaan!? Sehän on epäluottamuslause, vielä vieraalta ihmiseltä, joka ei tiedä minusta ja keittiötaidoistani mitään!!

pitsa mukana, niin se on tökeröä, mutta jälkiruoka, johon on itse nähty vaivaa ja josta toinenkin näkee, että jotain on haluttu tehdä juuri heitä varten, niin miksi siitä pitäisi loukkaantua? Ei se ole epäluottamuslause! No, mitäs sun mielestä voi tuoda tuliaisena tai mitä itse viet?

• minä...

ottaisin mieluummin viinipullon, jonka voi säästää sopivaa hetkeä varten (tai vaikka antaa eteenpäin, jos ei itse juo!), kuin jonkun jälkiruoan, jonka tapaisen olisin itse voinut tehdä valmiiksi. Olisi jotenkin ikävä ajatus, että olisin itse ihan turhaan nähnyt vaivaa, kun ei sitä vieraiden tuomaakaan kehtaisi olla tarjoamatta. Jos minä kutsun vieraita, niin ilman muuta olen hommannut tarpeeksi tarjottavaa itse.

• hiljaaaaaaa

pienin kirjaimin, tulee muuten niin huutava olo.

• PiWi

Kahvia. Kahvia kun tarvitaan joka taloudessa eikä sitä ole koskaan liikaa. Vein jopa lapseni isälle (ex-mies) kahvia kun mentiin käymään hänen uudessa talossa lapsen kanssa. Musta on vähän turhaa viedä mitää tavaraa koska et voi koskaan tietää pitävätkö isäntäperhe tavaroistasi. Aikuisten juhliin/illanistujaisiin on sopivaa viedä kuohuviiniä tai valk/pun viiniä. Mutten veisi silloin kun lapset ovat mukana juhlissa.

• PiWi

vastauksesta :) Ite en tykkää jos vieraat tuovat karkkia lapselleni. Mä valvon tarkasti oman mukulani karkin syömistä. Hampaiden ja sokerihumalan takia. Pitäis tietää vierasperheen lapsien iät. Pikkuautoja pienille pojille, värikynät ja/tai väritys/tehtäväkirja tytölle (sopii myös pojalle). Pakko ei ole viedä mitään. Teini-ikäsille en veisi mitään.

• ++++++

Kahvi- tai tee on siinä mielessä hyvä tuliainen, että vaikka talonväki ei sitä itse joisikaan, on sitä hyvä aina olla vierasvarana. Jokseenkin jokaisella käy joskus vieraita, jotka tykkäävät juoda kahvia. Ja ainakin minä keitän mielelläni vieraille kahvit, vaikka en itse sitä juokaan. Tavaroiden suhteen olen myös samaa mieltä PiWin kanssa. Eli jos et tiedä aivan täydellä varmuudella, että emäntäväki kerää jotain sarjaa, älä vie tavaroita. Lapsille voi tietysti viedä jotkut kivat lastenmukit, jos haluaa heitä muistaa, mutta ei niistäkään kaikki välttämättä tykkää. Alkoholin viemisestä sanoisin, että jos sinulla ei ole pienintäkään hajua siitä, miten perhe suhtautuu alkoholiin, älä vie sitä. Nimittäin jos perheessä on vakaumuksellinen absolutisti tai raitistunut alkoholisti, on alkoholin vieminen tuliaisiksi todella paha moka.

• ...

Vie kukkakimppu/ruukkukukka ja suklaarasia. Jos suklaan vieminen lapsiperheeseen hirvittää, niin vie jokin kauniisti kasattu hedelmäkori. Myös kynttilät ovat mukava tuliainen, sillä tykäsi niistä tai ei, ne voi polttaa pois ;)

• eräs vaan

Minusta kukat, viinipullo, itseleivottu kakku kuulostivat hyviltä ideoilta. Lisäisin vielä listaan kynttilät ja lautasliinat hiukan edellisiä kesvävämpiä tuliaisia, mutta näistä pääsee kuitenkin nopeasti eroon, jos ei miellytä omaa värisilmää. En pitäisi viinipulloa loukkaavana lahjana, paitsi jos tiedän että perheessä on absolutisteja tai alholiongelmaisia.

• mie vaan..

jos kutsun jonkun syömään niin en odota hänen tuovan mitään tullessaan kuin itsensä. Näissä jutuissa on eroja eri sukujen ja tuttavapiirien mukaan. Itse kysyn kutsun saadessani että mitä tuon tai tuonko juotavaa vai mitä tullessani? Mutta kukkajuttu on aina kiva. Niitä ei koskaan saa liikaa ellei ole floristi.. Jotain syötävääkin voi viedä kunhan se ei varasta emännän keitosten roolia eli suklaarasia tms herkutteluun kahvin kanssa. Tavaran kanssa olisin varovainen sillä ensinnäkin jos ostat jotain pentikkiä niin jos ja kun kutsutte perheen teille niin heillä on aikamoiset paineet ja taludellinen tilanne ei ehkä sama. Ja äkkiä olette tuomisten kierteessä toistenne luona käydessänne. Muutenkin jos ei toisen makua tiedä niin käyttöön tulevat jutut on kivoja kuten servetit, kynttilät jne vaikka jonain settinä. Lapsille jos tahtoo viedä jotain niin leluthan on aina paras, niitä vaan on hankala ostaa umpimähkään. Helposti menee stereotypia jutuiksi tytöille ja pojille jos ei mieltymyksiä tiedä. Pihapeli lapsille voisi olla kiva kesän tullessa. Siitä voisi nauttia sitten koko perhe ja vieraatkin... Eikö miehesi nyt osaa neuvoa kun tuttunsa tuntee parhaiten ja heidän tapansa? Viinipullo on kiva, mutta mulla ne makaa tuolla kellarissa odottamassa etikoitumistaan. Eli kaikki ei tykkää kaikesta ja joku vain harvasta ja valitusta..

• nipottaja

Mielestäni voit viedä mitä tahansa tässäkin ketjussa mainittua tai jotain ihan muuta tai olla viemättä yhtään mitään. Ihmettelen kovasti ihmisten vaativuutta ja vinkumista mistä tykkää ja mistä ei. Jos meille tulee "uusi" vieras, olen toki iloinen ja otettu siitä, jos hän tuo tullessaan jotain tuliaisia. Oleellista ei tällöin ole niinkään se, että mitä vieras toi tullessaan ja pidänkö siitä vaan se, että vieras huomioi meidät ja on ajatellut meille tulemista jo etukäteen. Nappiin osunut tuliainen on tietysti aina parempi mutta huonoa tuliaista ei olekaan, jos nyt ei tarkoituksellisesti koita toista loukata (tietää vievänsä absolutistille alkoholia tms.). Saajan häpeä on, jos ei osaa olla iloinen toisen huomioimisesta. Ajatus on tärkein. Ja tärkein tuliainen on toki vieras itse eli ilman tuliaisiakin voi toki kylään mennä. Helpoimpia tuliaisia lienee täälläkin mainitut kahvi tai joku syötävä herkku, kukat tai kuluvat asiat (kynttilät, servietit tms.). Itse veisin lapsillekin jotain pientä. Ihan hyvä ratkaisu mielestäni olisi myös viedä vain lapsille jotain ja jättää muut tuliaiset pois.

• lai-ne

en lukenut muita vastauksia mutta varmaan nämä jo mainittukin. viinipullo on aina hyvä ja neutraali vieminen, samoin kukat.

• tuo, että viinipullo

on hyvä ja NEUTRAALI vieminen ja vielä lapsiperheeseen? Eikö enää muuta osata ajatella kuin alkoholia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe