Mikä voisi olla syynä, että alle kolmekymppisellä, joka EI käytä hormonaalista ehkäisyä, on kuivat limakalvot? Emätintulehdus ei kai sellaista aiheuta vaan pikemminkin tekee runsasta vuotoa? Minulla on nyt lääkitys emätintulehdukseen, mutta pelkäänpä että se ei auta yhtään, siltä vähän tuntuu. Sen sijaan katsellessani vaihdevuosi-ikäisten ongelmia, tuntuikin jutut tutuilta. Minulla lähinnä ulkoiset alueet kirvelevät (tai tuntuvat "viileiltä") ja virtsahätä on epätavallisen usein. Limakalvojen kuivuus voi ainakin vaihdevuosi-ikäisillä aiheuttaa tuota tiheävirtsaisuutta, joten kai se sitten tämänkin ikäisellä. Kysymys kuuluukin, MIKÄ voi tämän ikäisellä aiheuttaa tuollaista? Olen ollut stressaantunut/ahdistunut pitkään, voisikohan se vaikuttaa?
Limakalvojen kuivuus nuorella
mistä johtuu
72384
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Mitä lääkkeitä käytät, tai olet käyttänyt viime aikoina? Voipi olla joku niistä. Esim. psyykenlääkkeet voivat tehdä yhtä sun toista mainitsemaasi vaivaa. Jos haluat itse yrittää hoitaa, niin Ovestin- emätinpuikot ja rasva käyttöön. Itselläni oli hyvin samanlaista vuosikaudet. Sain vaivat kuriin kuukausia kestäneellä Ovestin ja Vagifem-käytöllä. Sekä Sibicort-voiteella, joka oli kaiken maailman öljyjä ja bepantheneita HUOMATTAVASTI tehokkaampi. Toi Vagifem on reseptilääke, muut ilman reseptiä apteekista. Ja käytin siis joka päivä, paitsi kuukautisten aikana. Ohjeet saattavat suositella lyhempiaikaista käyttöä, mutta itselläni on em. jatkuvassa käytössä. Ja vaivat ovat vihdoin kurissa! Kokeile siirtyä käyttämään kuukautiskuppia ja/tai kestositeitä. Googleta tietoa.
Suurkiitos vastauksestasi! Tuosta Sibicortista en ole kuullutkaan aikaisemmin. Onko siinä kortisonia vai mistä nimi? Ovestin-voidetta aloin juuri käyttämään ja toivon sen auttavan. Bebantheniakin olen käyttänyt, ja se on kyllä auttanut jonkin verran. Psyykenlääkkeitä en käytä, ainoastaan allerialääkkeitä joiden ei kai pitäisi tällaista aiheuttaa. Luulen, että alkunsa tämä on saanut limakalvojen ärtymisestä seksissä. Nyt vain pitäisi saada tämä poiskin :( Oliko sinulla siis juuri tuota "viileää tunnetta" limakalvoilla ja jatkuvaa virtsahätää? Onkohan Ovestinin ja noiden muiden voiteiden käyttö huonoksi, kun ehkäisynä on kondomi? Välillä mietin, voisiko se emätintulehdus sittenkin olla vielä päällä ja oireet olla siitä, mutta luulisi siihen käytetyn kuurin siinä tapauksessa edes vähän auttaneen...
Millainen on limakalvojesi tilanne muualla kehossasi? Esim. onko kuivuutta silmissä? Suun kuivamista? yms.
En oikein osaa sanoa. Ainakaan selvästi en ole huomannut kuivuutta muualla, vaikka välillä ehkä ainakin luulin tuntevani samaa viileyttä myös suussa ja silmissä. Meni kuitenkin ohi saman tien, ja on hyvin mahdollista, että ahdistuksissani kuvittelin koko jutun... Aion testauttaa kilpirauhasarvot, josko niissä olisikin jotain häikkää.
minulla on samat oireet vaikka olen 20
Minulla on myös silmät erittäin kuivat sekä oikeastaan koko kehossa kuivuutta!Onko jollakin teillä muilla samanlaista vaivaa..., ja mitä avuksi?
Ninulla ainakin nuorena seksielämän säännöllinen aloittaminen aiheutti nk honeymoon sundroman: limakalvot ärtyi, tuli virtsatieinfektioita jopa niin tiuhaan, että jonkin aikaa söin estolääkitystäkin. Tähän varmaan olisi auttanut kunnon pläjäys liukkaria ennen yhdyntää, mutta lääkärit olivat sen verran arkoja tai tyhmiä, etteivät tuolloin osanneet minulle neuvoa antaa. Itse sai olla oma tohtorinsa. Lasten syntymän jålkeen, kun elimistö "karaistui", ei vaivoja ole ollut.