Sammalta kukkapenkeissä

Apua, sammaleet väärässä pa...

Kukkapenkkini kasvaa sammalta enkä saa sitä kokonaan pois vaikka mitä tekisin. Laajat multaalueet kukkapenkkien takaakin vihertyy ja sammaloituu. Olen kalkinnut sekä lannoittanut, paikat eivät ole varjoisia eikä tiiviitä. Viime keväällä riivin niitä pois ja lisäsin kalkkia ja multakatetta, edelleen ne vaan jaksaa. Nurmikollani sitä ei ole. Eikä kivien päällä mikä olisikin oikein suloista. Ei, kukkamailla vaan. Liitän sen osittain multaan jota olemme ostaneet useampana vuonna. Kyseessä on kuitenkin tutkittu, kallis multa täältä pääkaupunkiseudulta suuren tunnetun firman multa ( pihamme on n. 4 vuotta vanha). Kasvit myös kukoistavat siinä ensimmäisenä vuonna ( kun tätä multaa on laittettu). Viimeksi ostimme sitä edelliskesänä ja myös nämä alueet alkoivat vihertyä sammaleesta jo viime kesänä. Ei auta vaikka paikasta kuljettaisiin. Käsittämätöntä ettei kalkki ja lannoitus auta. Kasvit ei tietenkää tykkää. Sammal ei ole keuhkosammalta vaan vihreää ja samettista. Mitä teen? Ostin sammalsyöppöä, auttaisiko se vaikka siinä puhutaan vain nurmikoista. Ja auttaako se vain hetken.

1

6575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan...

      Hyvin paljon sammalta muistutta ayksi rikkaruohokin, jota joskus olen saanut mullan mukana myös itse. Se todella kasvaa ihan mattona ja tiiviinä sellaisena, mutta kun se alkaa kasvaa se kasvaa kuin nurmikko eikä samalla tavalla vihertymällä kuin sammal. Sen saa pois kitkemällä, ei muuten.. Ja usko pois että kaikki myrkyt olen kokeillut! Jos se penkkisi sammaloituu niin se johtunee siitä, että ensin kalkilla estät sammalta kasvamasta ja sitten lannoittamalla taas muutat maata happamaksi. Et sano millä lannoitat, mutta varsinkin joku biolan tekee sammalelle oivan alustan kasvaa vaikka onkin ehkä muuten kelpo lannos. Kalkitse siis maata edelleen, mutta lannoita kastelulannoitteella niitä kasveja jotka sitä kaipaavat selvästi ja anna muiden kasvaa omillaan. Sammalkohti avoi harata ihan käsiharalla sekaisin ja samalla lisätä hikkaista maata tai ihan hiekkaa sekaan jos maa tuntuu kuitenkin painavalta vaikk akirjoitat ettei ole tiivistä. Nimittäin jos se on painavan ja raskaan tuntuista niin siinä on luultavasti savea tms joka sitoo kosteutta nyt vähän turhan paljon. Tuli vielä mieleen, että on olemassa katteeksi tarkoitettua multaa joka on höttöä. Siinä ei kasva mikään joten siitä voisi olla apua myöskin vaivaasi. Tosin eipä se ole varmaa, että sammal sinne alle tukehtuu kokonaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe