HCG-arvoista?

keskenmenoko?

Hei! Olen rv:lla 10 5. Ensi viikolla olisi ensimmäinen ultra-aika tulossa. Tänään soittelin neuvolasta verikokeiden tuloksia ja sain tuon HCG- lukeman ja se oli vain 139. (toinen saamani lukema pap(?) oli 288) Mitä mahtaa tarkoittaa? Ilmeisesti ilmeinen keskenmeno? En tiennyt mitään kyseisestä HCG- lukemasta ennestään, joten pakkohan se oli Googlettaa. Löysin jotain taulukoita ja niissä lukema oli n. välillä 13000-253000. Joten paljon suurempia kuin omani! Nyt olen vain itkeskellyt ja pelännyt pahinta. Tuo luku 139 kuulostaa niin pieneltä ja kun kerran "viralliset" taulukot kertovat suuremmista luvuista. Onko muilla kokemuksia asiasta? Tiedän, että ei pitäisi vielä "luovuttaa", varsinkaan kun ei ole ollut minkäänlaista vuotoa tai kipuja. Raskausoireitakin on vielä jonkin verran. Onko muilla ollut oireeton keskenmeno ja sen jälkeen silti raskausoireita? Kai se on varauduttava pahimpaan uutiseen ensi viikolla ultrassa.

17

13235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......................

      Et voi olla mitenkään viikolla 10 raskaana jos hacg on noin alhainen. Miksi sinulta otettiin hcg arvo? Milloin verikoe otettiin? Raskausoireita voi olla vaikka hcg olisi vain 30 ja vuoto ei välttämättä ala ennen kuin hcg arvo laskee todella alas. Itselläni vuoto ei alkanut ennen kuin hcg oli alle 20. hcg arvo on jo kuukautisten poisjäädessä korkeampi kuin sinun tämänhetkinen. Sinuna menisin heti ultraan niin tiedetään milloin raskaus on mennyt kesken ja tarvitaanko kaavinta/ lääkkeellinen tyhjennys. Pahoittelut tapahtuneesta!!

      • ei mitään yhteistä!

        Kyllä se vuoto vaan alkaa hcg arvosta huolimatta. Itselläni oli keskenmenon jälkeisenä päivänä, kun kohtu oli jo puhdas hcg yli 8000.


      • ...............
        ei mitään yhteistä! kirjoitti:

        Kyllä se vuoto vaan alkaa hcg arvosta huolimatta. Itselläni oli keskenmenon jälkeisenä päivänä, kun kohtu oli jo puhdas hcg yli 8000.

        Kaikilla se vuoto ei vain ala. Keskeytyneessä keskenmenossa voi mennä monta viikkoakin ennen vuodon alkua. Toisilla hcg arvon tarvii olla tarpeeksi alhainen ja toisilla keskenmeno alkaa suoraan kovalla vuodolla oli hcg mikä tahansa eli yksilöllistä on tämäkin asia. Hcg arvon laskeminen on myös yksilöllistä. Toisilla menee monta kuukauttaa että arvo laskee toisilla laskee muutamissa viikoissa.


      • on yksilöllistä
        ............... kirjoitti:

        Kaikilla se vuoto ei vain ala. Keskeytyneessä keskenmenossa voi mennä monta viikkoakin ennen vuodon alkua. Toisilla hcg arvon tarvii olla tarpeeksi alhainen ja toisilla keskenmeno alkaa suoraan kovalla vuodolla oli hcg mikä tahansa eli yksilöllistä on tämäkin asia. Hcg arvon laskeminen on myös yksilöllistä. Toisilla menee monta kuukauttaa että arvo laskee toisilla laskee muutamissa viikoissa.

        mutta mitään yhteyttä hcg arvolla ja vuodon alkamisella siis ei ole. Tuo on pelkkää höpinää että joillain hcg:n pitäisi laskea ennen vuotoa! Mistä ihmeestä sen sait päähäsi?


    • kmkm

      Soita neuvolaan hoitajalle ja kysy noista arvoista. Yksi keino on mennä yksityiselle ultraan, jossa asia selviää. Keskemeno voi olla oireeton jopa viikkoja.

      • ---

        Minulta otettiin siis verikokeet n.viikko sitten. Eilen soitin neuvolaan ja pyysin tuloksia koska ne saa vain puhelimen kautta. Tulokset minun pitää ottaa mukaani ensi viikolla kun menen ultraan jossa tehdään myös sikiöseulonta ja niskaturvotustestit. Sain siis kaksi erillistä lukemaa ja toinen niistä oli HCG. Puhelimessa minulle sanottiin, että nämä lukemat kerron sitten varhaisultrassa ensi viikolla ja he "syöttävät" ne koneelleen. Ajattelin, että voisiko nuo lukemat merkitä ihan jotain muuta mitä tavallinen pulliainen ei ymmärrä eikä ole tarkoituskaan. Ehkä ne eivät edes merkitse mitään arvoja!! Jospa ne onkin vain jonkinlaisia koodeja tai tunnistenumeroita ja minä se täällä panikoin aivan turhaan! Kannattaisi ehkä jättää netistä tietojen etsiminen kokonaan ettei tule tälläisiä ongelmia! Millaisia lukemia/numeroita te muut olette saaneet mukaanne toimitettavaksi kun olette menneet sikiöseulonta ultraan?


      • terkkari....
        --- kirjoitti:

        Minulta otettiin siis verikokeet n.viikko sitten. Eilen soitin neuvolaan ja pyysin tuloksia koska ne saa vain puhelimen kautta. Tulokset minun pitää ottaa mukaani ensi viikolla kun menen ultraan jossa tehdään myös sikiöseulonta ja niskaturvotustestit. Sain siis kaksi erillistä lukemaa ja toinen niistä oli HCG. Puhelimessa minulle sanottiin, että nämä lukemat kerron sitten varhaisultrassa ensi viikolla ja he "syöttävät" ne koneelleen. Ajattelin, että voisiko nuo lukemat merkitä ihan jotain muuta mitä tavallinen pulliainen ei ymmärrä eikä ole tarkoituskaan. Ehkä ne eivät edes merkitse mitään arvoja!! Jospa ne onkin vain jonkinlaisia koodeja tai tunnistenumeroita ja minä se täällä panikoin aivan turhaan! Kannattaisi ehkä jättää netistä tietojen etsiminen kokonaan ettei tule tälläisiä ongelmia! Millaisia lukemia/numeroita te muut olette saaneet mukaanne toimitettavaksi kun olette menneet sikiöseulonta ultraan?

        Ei ultraan saa mitään tuloksia mukaan. Terveyskeskuksissa on sähköiset järjestelmät eli labrat näkyy koneelta. Eli ultraava lääkäri näkee tulokset koneelta. Ei sinne itse mitään arvoja kiikutella. Hcg arvoa ei myöskään oteta tavallisesti. Onko sinulla ollut jotain raskauden aikaisia ongelmia kun arvo sinulta otettiin? Eli labrat otettiin sinulta ekalla neuvolakäynnillä? Ekan neuvolakäynnin rutiini labroihin ei meinaan kuulu hcg. Soita neuvolaan ja kysy oliko varmasti kyse hcg arvosta. Hcg:n ei ole mitään koodia eli sinun tulos on numeraalinen hcg. Olet saanut keskenmenon tuolla arvolla. Turhaan jäät viikoksi asiaa pähkäilemään kun kaikki selviää yhdellä puhelinsoitolla!


      • .......
        terkkari.... kirjoitti:

        Ei ultraan saa mitään tuloksia mukaan. Terveyskeskuksissa on sähköiset järjestelmät eli labrat näkyy koneelta. Eli ultraava lääkäri näkee tulokset koneelta. Ei sinne itse mitään arvoja kiikutella. Hcg arvoa ei myöskään oteta tavallisesti. Onko sinulla ollut jotain raskauden aikaisia ongelmia kun arvo sinulta otettiin? Eli labrat otettiin sinulta ekalla neuvolakäynnillä? Ekan neuvolakäynnin rutiini labroihin ei meinaan kuulu hcg. Soita neuvolaan ja kysy oliko varmasti kyse hcg arvosta. Hcg:n ei ole mitään koodia eli sinun tulos on numeraalinen hcg. Olet saanut keskenmenon tuolla arvolla. Turhaan jäät viikoksi asiaa pähkäilemään kun kaikki selviää yhdellä puhelinsoitolla!

        Meidän kunnassa on ehkä sitten eri käytäntö, koska sain selkeät ohjeet, että itse kyselen tuloksia ja vien tulokset mukanani ultraan. Näin lukee minulle annetussa paperissa. Ultra tehdään minulla eri paikkakunnalla, joten ehkä siksi. Itsekkin vähän asiaa ihmettelin aluksi. Kiitos vastauksesta kuitenkin.


    • näin?

      Tarkoitatkohan että hb oli 139?

    • äiti myös

      Sä tarkotat nyt seerumiseulaa eli siinä otetaan HCG ja PAPP-A. Tämä liittyy niskaturvotusseulontaan. Eli katsotaan Downin riskiluku. Älä huoli tuosta arvosta. Niistä lasketaan kaavalla Down riskiluku joka on prosentuaalinen yhden suhde tulokseen. Sitten sulta otetaan niskaturvotusseula ultralla. Eli sinun HCG arvo ei tarkoita tätä samaa HCG arvoa josta täällä palstalla puhutaan. Onnea ensiviikon ultraan ja otahan rauhallisesti!!! =)

      • .....

        Kyllä tarkoitan juuri tuota seerumiseulaa. Noilla kaikenmaailman testeillä on niin monia eri nimiä, että menee ensikertalainen sekaisin. Olen kyllä täysin tietoinen mihin testeihin olen menossa, mutta kun tosiaan meinasi tuo HCG lukema tuoda turhia huolia kun aina on netistä kaikkea pakko mennä tsekkaan ;) Onneksi täällä oli teitä muita jotka tiedätte asiasta enemmän! Kiitos rohkaisevista vastauksista! Asiaa vähän kauemmin mietittyäni tulinkin jo aiemmin siihen tulokseen, että olen nyt vain ymmärtänyt koko asian väärin. Ja niinhän se olikin juuri tuon takia, että on olemassa kaksi samaa HCG:tä jotka tarkoittavat eri aioita.


      • ei hätää
        ..... kirjoitti:

        Kyllä tarkoitan juuri tuota seerumiseulaa. Noilla kaikenmaailman testeillä on niin monia eri nimiä, että menee ensikertalainen sekaisin. Olen kyllä täysin tietoinen mihin testeihin olen menossa, mutta kun tosiaan meinasi tuo HCG lukema tuoda turhia huolia kun aina on netistä kaikkea pakko mennä tsekkaan ;) Onneksi täällä oli teitä muita jotka tiedätte asiasta enemmän! Kiitos rohkaisevista vastauksista! Asiaa vähän kauemmin mietittyäni tulinkin jo aiemmin siihen tulokseen, että olen nyt vain ymmärtänyt koko asian väärin. Ja niinhän se olikin juuri tuon takia, että on olemassa kaksi samaa HCG:tä jotka tarkoittavat eri aioita.

        Omat arvoni oli hCG 20 PAPPA 219 Siellä pieni molskutteli ja kaikki oli kunnossa. Kävin Tampereen terveystalossa ja katsottiin pientä myös 4D.


    • käsitystä?

      Tarkoittanet hCG- (koriongonadotropiinin -ketju) mitataan tuohon niskapoimuultraan. Ei mitään keskenmenoa sulla ole. Voit huokaista.

    • toivo

      Minulla hidas hcg:n nousu merkitsi kohdun ulkopuolista raskautta. Huomenna tulee kaksi viikko metotreksaattihoidosta. Olisin hiukan huolissani hcg:n arvosta. Jos kipuja tuntuu kannattaa hakeutua nopeasti lääkäriin jotta pahempaa ei ehtisi tapahtua. en halua pelotella mutta oma kohdun ulkopuolinen niin lähellä kjuitankin että lääkärin sanat pyörii mielessä. minulla ei onneksi tarvinnut tehdä mitään toimenpiteitä vaan metotreksaatti riitti. Huomenna taas verikoe jossa seurataan miten hcg eli rakasuhormonin määrä lähtenyt laskemaan. Voimia näihin päiviin!

      • ...........................

        Olen siis rv:lla 10 5. Ensi viikolla on ensimmäinen ultrani ja taidan kyllä nyt odotella vaan ihan rauhassa sinne asti. Minulla ei ole ollut mitään suurempia kipuja, joskus jotain pientä alavatsan jommalla kummalla sivulla (ei siis aina sama puoli edes) Taitaa kuitenkin olla vain norm. kohdun ym. kasvukipuja. Kiitoksia vastauksesta!


      • harhaanjohtavasti
        ........................... kirjoitti:

        Olen siis rv:lla 10 5. Ensi viikolla on ensimmäinen ultrani ja taidan kyllä nyt odotella vaan ihan rauhassa sinne asti. Minulla ei ole ollut mitään suurempia kipuja, joskus jotain pientä alavatsan jommalla kummalla sivulla (ei siis aina sama puoli edes) Taitaa kuitenkin olla vain norm. kohdun ym. kasvukipuja. Kiitoksia vastauksesta!

        Ja suurin osa vastaajista lankesi tähän sudenkuoppaan. Tarkoititkin tätä niskapoimu-ultran kanssa tehtävää Vapaa B-hCG (koholla) tarkkuus: 35% ( ikä = 45%) PAPP-A (matala) tarkkuus: 40% ( ikä = 50%) Molemmat yhdistettynä tarkkuus: 55-75% B-hCG on eri asia kuin HCG. Ei sulla mitään keskenmenoa ole. Ihan rauhassa vaan menet sinne ultraan.


    • huhhuhhhh

      Aah. Ihana helpotus, itse kanssa soittelin tuota sikiöseulonta B-hCG-arvoa ja kovin matalalta kuulosti omani, kun olin vielä tuota (väärää) taulukkoa katsellut, mutta tämä tieto auttoi=)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1854
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1437
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1416
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1379
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      145
      1334
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1270
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1267
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1202
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1078
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1077
    Aihe