Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Merkonomi

Janne6622

Kysyisin että miten nämä merkonomi puolet eroavat toisistaan (talous/toimistopalvelut puoli ja asiakaspalvelu/myyntipuoli). Ja onko joku suorittanut näistä toisen aikuiskoulutuksena, minkälaista on?

5

1330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,

      Itse tosin käynyt useampi vuosi sitten ja nykyään tainnut muuttua koulutusten sisältötoteutus jälleen. Mutta joka tapauksessa näin lyhykäisesti eri puolista: Niputat tuossa talous/toimistopuolen mutta ainakin omana aikanani (tuskin ihan hirveästi muuttunut tältä osin) oli perussuuntautumisia 3 eli taloushallinnon merkonomi, toimisto ja tietohallinnon merkonomi (jonka itse kävin) ja asiakaspalvelumerkonomi. Meniväthän nuo toki kokonaisuuksissa päällekkäinkin, mutta pääsääntöisesti voisi jakaa, että taloushallinnon merkonomit painottuvat aikas tavalla kirjanpitoon huomattavasti enemmän kuin muut, toimistopalvelun merkonomit taas näpläävät aika reippaasti tietokoneiden ja ohjelmien parissa. (ei mitään ydinfysiikkaa, toimisto-ohjelmien, office-paketin, kuvankäsittelyn jne jne syvällisempää käyttöä) ja asiakaspalvelun merkonomit taas painottuvat enemmän myymäläajatteluun. Kaikkea sen puolen opiskelua myymäläsomistuksesta ja kaupassa toimimisesta lähtien ja painottuen asiakaspalveluun enemmän. Aika lailla saa kuvaa kun lukee kunkin aineen opintokokonaisuuksista, mitä pitävät sisällään. Jos olet opiskelemassa näyttöpohjaisessa eli taidot osoitetaan näyttötilaisuuksissa työpaikalla ja/tai koululla niin se on sitten eri asia taas. Siinä tulee samalla koulun antamia numeroita kokonaisuuksista, mutta näytöt on läpäistävä saadakseen tutkinnon. Eli riippuu ihan miten käyt. Tai itse olen sikäli käynyt 2 merkonomin tutkintoa kun kävin vielä vähän kapea-alaisemman kirjastoalan merkonomitutkinnon tuon jälkeen töissä, mutta se ei sikäli vaatinut enää paljoa kun kaikki kyseisen alan vaatimuksia lukuunottamatta jo hyväksiluettiin. Ihan vain esimerkkinä, että on olemassa myös vähän marginaalisempia merkonomitutkintoja jotka tosin eivät taida omaa kysymystäsi koskettaa.

    • Maryan -80

      Itseni pitäisi valmistua kesäkuussa merkonomiksi. Arvioinnin järjestäminen vaan tuottanut mulla vähän ongelmia...Valmistun asiakaspalvelun ja markkinoinnin linjalta, joka on kyllä ollut todella mielenkiintoista, mutta myös raskasta. Näyttötöissä on jo pelkästään hommaa, mutta tämän lisäksi on paljon myös muita tehtäviä. Siitä kyllä selviää, jos motivaatiota ja kiinnostusta riittää. Koulutuksessa opiskeltiin runsaasti markkinointiin liittyviä asioita, ja se sisältää myös visuaalista suunnittelua(esim.mediamainoksen, suorakirjeen, nettisivujen ja esitteen suunnittelua). Jokaisen opiskelijan tulee tehdä myös liiketoimintasuunnitelma, eli suunnitelma omalle kuvitellulle yritykselle, jonka minä aion luultavasti toteuttaa. Vaikeinta minulle oli kaikille yhteinen kirjanpidon kurssi, koska minulla ei ole ollenkaan numeronkäsittelytaitoa. Myös tekstinkäsittelyä ja toimistopalveluja opiskeltiin yhteisesti yksi kurssi. Näiden lisäksi tuli vielä kielten näytöt ja muut tehtävät.

      • kannattaako vielä?

        Merkonomeja tulee pilvin pimein joka puolelta kouluja. Työn saanti on vaikeaa, korkeintaan pääsee automarketin kassalle, puhelinmyyjäksi eli hienommin sanotuna myyntineuvottelijaksi, joka on eritoten raskasta hommaa. 10 v palat taatusti loppuun. Pomon paikat menee miehille ja nekin suhteilla. Mun merkonomi kurssista ei saanut kunnon työtä muut kuin ne jotka perusti oman tilitoimiston. Eräskin meni raksalle töihin. Sekä teki muun liikeyrityksen pystyyn.


    • maalarityttö89

      Itse valmistuin keväällä 2008 merkonomiksi, toimistopalvelut ja tietohallintopuolelle. Asiakaspalvelu ja markkinointi on minusta sisänsä turha koska kuka vaan pääsee kaupan kassaksi. siksi valitsin mielummin tuon toimistopalvelut ja tietohallinnon. nykyäänhän se taloushallinto on siinä samassa. joten mielestäni se on järkevin vaihtoehto, voit toimia sihteerinä, palkanlaskijana yms. Suurimmaksi osaksi se opiskelu on sitä koneella istumista. asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa oli ainakin koulukavereilla mieletön määrä vain esitelmiä yms.. en siis suorittanut aikuiskoulutuksena vaan iha peruskoulun jälkeen-.

    • katumus

      Ite opiskelen lukiopohjaisella merkonomiksi ekaa vuotta ja tulipa valittua asiakaspalvelu ja myynti, jota en suosittelis kenellekään koska vaikka valitsis talous ja toimistopalvelut niin silti sen asiakaspalvelun työssäopin voi mennä kauppaan. Ja meinaan asiakaspalvelun ja myynnin jälkeen mennä viel opiskelemaan talous ja toimistopalveluita. Muutenkin esimerkiksi palvelevan myynnin osaaminen taitaa olla kertausta asiakaspalvelu tutkinnon-osasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe