Miksi

elämässä pitää tapahtua niin paljon pahoja asioita. Että ei ihminen enää jaksa kestää, vaan murtuu ja luhistuu.

51

1689

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

on säädetty rangaistus. Ainakin uskoville. Muut sitten hommaavat niitä niskoilleen omalla toiminnallaan, eli elämisellään. Minun kimppuuni ei kukaan eikä mikään ole käynyt, ja olen elänut kohta 60v. Onkohan minussa joku vika? Vai muissa?

• Normaali ihminen

Vapaehtoisesti kaivele kompostia.

• Meriläinen
        Normaali ihminen kirjoitti:

Vapaehtoisesti kaivele kompostia.

on tosi hyvä kaivelu paikka jos lähtee ongelle. Sitte kahvia termariin ja silmät kiinni, välillä kurkkii hypiikö koho, ah autuutta!

• missä ero

Osa murtuu ja luhistuu, mutta eivät kaikki. Mikä erottaa ne, jotka kaikesta huolimatta jaksavat jatkaa ja kestävät useaakin takaiskua peräkanaa. Kunnioitan heitä jotka jaksavat ja selviävät; eivät anna periksi. Tunnen heitä useita, mutta enemmän vanhempaa polvea. Miten käy nykypolven ja onnistutaanko heistä kasvattamaan selviytyjiä vai ovatko he periksiantajia. Itse en laskisi yhteiskunnan varaan vaan omaan tahtoon ja haluun selvitä. Kunnioitus selviäjille ja heidän rautaiselle tahdolle mennä eteenpäin!

• HTZA

se Kaarle (Charles), totesi asian jo ajat sitten. Elämä karsii ja kovalla kädellä, tarvittaessa.

• tutustuin seuraavaan
        HTZA kirjoitti:

se Kaarle (Charles), totesi asian jo ajat sitten. Elämä karsii ja kovalla kädellä, tarvittaessa.

Historia opettaa jos sitä vain kuunnellaan ja itse uskon ja olen saanut omaan elämään tukea Franklin kirjoista. Viktor E. Frankl kesti keskitysleirit ja hän näki ihmisarvon riistoa jolloin hän alkoi miettiä, mikä sai ihmisen niissä olosuhteissa pysymään hengissä menettämättä järkeään. Miksi toiset selviytyivät paremmin kuin toiset? Hän selvisi ja tuli siihen tulokseen, että ratkaisevaa oli, pystyikö ihminen löytämään tarkoituksen elämälleen: "Ihmisen kohtalo ei ole täysin ennalta kirjoitettu, hän päättää siitä itse. Ihminen ei ole vain olemassa, hän myös valitsee tiensä ja päättää, mitä hänestä kulloinkin tulee." Siis elämän tarkoituksen löytäminen ja siltä pohjalta jaksaminen on minusta se tärkeä juttu.

• tutustuin seuraavaan kirjoitti:

Historia opettaa jos sitä vain kuunnellaan ja itse uskon ja olen saanut omaan elämään tukea Franklin kirjoista. Viktor E. Frankl kesti keskitysleirit ja hän näki ihmisarvon riistoa jolloin hän alkoi miettiä, mikä sai ihmisen niissä olosuhteissa pysymään hengissä menettämättä järkeään. Miksi toiset selviytyivät paremmin kuin toiset? Hän selvisi ja tuli siihen tulokseen, että ratkaisevaa oli, pystyikö ihminen löytämään tarkoituksen elämälleen: "Ihmisen kohtalo ei ole täysin ennalta kirjoitettu, hän päättää siitä itse. Ihminen ei ole vain olemassa, hän myös valitsee tiensä ja päättää, mitä hänestä kulloinkin tulee." Siis elämän tarkoituksen löytäminen ja siltä pohjalta jaksaminen on minusta se tärkeä juttu.

Se on helppo allekirjoittaa. Mitä tarkoituksia sitten on elämässä esim. meidän iällä 50 . Suvun jatkumisen kannalta työ on tehty! Nuoruuden suunnitelmat toteutettu "lakipisteeseen". Parisuhde lähes puolella karilla, osalla pelkkää rutiinia, tottumista, sietämistäkin! Teknologian ja työn kehitysvauhti ja vaativuus, toisaalta, työpaikan säilymisen epävarmuus. Sosiaalisen verkoston(ihmissuhteiden pinnallisuus)kuihtuminen, syrjäytyminen ym.ym. Pelkästään näillä muutamilla esimerkeillä katsoen, ei tarvitse ihmetellä, miksi ihminen ei jaksa. Masennuksen eri vaiheet saavat näissä olosuhteissa helposti kenestä vain yliotteen ja joka neljäs meistä kaikenaikaa siitä kärsii ja varmasti on suurensuuri joukko heitä, jotka eivät hae apua tai jotka eivät huoli apua, vaikka tarve olisi kuinka ilmeinen. Niinkuin kirjoitit, on tärkeää, että jokaiselle löytyisi elämän tarkoitus; oli se sitten rakkaus, läheinen/läheisiä, mielekäs tyydytystä tuova harrastus tai muuta sellaista, että nukkumaan mennessä jää odottamaan uutta päivää. Miten sen sanois: jokaisella pitäisi olla vähintään yksi, joka häntä tarvitsee ja jokaisella pitäisi olla sellainen ystävä, hyvä toveri, joka välittää niin, että sen tuntee.

• viivatiina
        emw34 kirjoitti:

Se on helppo allekirjoittaa. Mitä tarkoituksia sitten on elämässä esim. meidän iällä 50 . Suvun jatkumisen kannalta työ on tehty! Nuoruuden suunnitelmat toteutettu "lakipisteeseen". Parisuhde lähes puolella karilla, osalla pelkkää rutiinia, tottumista, sietämistäkin! Teknologian ja työn kehitysvauhti ja vaativuus, toisaalta, työpaikan säilymisen epävarmuus. Sosiaalisen verkoston(ihmissuhteiden pinnallisuus)kuihtuminen, syrjäytyminen ym.ym. Pelkästään näillä muutamilla esimerkeillä katsoen, ei tarvitse ihmetellä, miksi ihminen ei jaksa. Masennuksen eri vaiheet saavat näissä olosuhteissa helposti kenestä vain yliotteen ja joka neljäs meistä kaikenaikaa siitä kärsii ja varmasti on suurensuuri joukko heitä, jotka eivät hae apua tai jotka eivät huoli apua, vaikka tarve olisi kuinka ilmeinen. Niinkuin kirjoitit, on tärkeää, että jokaiselle löytyisi elämän tarkoitus; oli se sitten rakkaus, läheinen/läheisiä, mielekäs tyydytystä tuova harrastus tai muuta sellaista, että nukkumaan mennessä jää odottamaan uutta päivää. Miten sen sanois: jokaisella pitäisi olla vähintään yksi, joka häntä tarvitsee ja jokaisella pitäisi olla sellainen ystävä, hyvä toveri, joka välittää niin, että sen tuntee.

onks se suvun jatkaminen tän elämän tarkoitus eiks sit oo enää mitään mää en nyt oikeen osaa vastata tai ottaa kantaa sun kirjoituksees vaikka tekis mieli mutta eihän se noin mee taas perään kuulutan sitä tervettä päätä ja järkee en väitä etteikö sulla olis älä luulekkaan mutta ja kysymysmerkkejä liuta perään näissäkin tapauksissa pitää olla sen verran itserakkautta että välittää itsestään himpun verran enemmän kuin muista ja laittaa sen oman hyvän olon etusijalle kun on ne lapsetkin laitettu maailmalle.

• viivatiina kirjoitti:

onks se suvun jatkaminen tän elämän tarkoitus eiks sit oo enää mitään mää en nyt oikeen osaa vastata tai ottaa kantaa sun kirjoituksees vaikka tekis mieli mutta eihän se noin mee taas perään kuulutan sitä tervettä päätä ja järkee en väitä etteikö sulla olis älä luulekkaan mutta ja kysymysmerkkejä liuta perään näissäkin tapauksissa pitää olla sen verran itserakkautta että välittää itsestään himpun verran enemmän kuin muista ja laittaa sen oman hyvän olon etusijalle kun on ne lapsetkin laitettu maailmalle.

kannalta katsoen suvun jatkaminen on yksi ja tärkein kulmakivi. Ei tietenkään ainoa, eikä kenenkään lapsettoman tarvitse kantaa sen vuoksi pahaa omaatuntoa.( päinvastoin, ihmisiä on aivan liian paljon, muihin elintilaa tarvitsevien, kuten eläimet ja kasvit) Lapsettomuus on suuri vastoinkäyminen heille, jotka eivät ole lapsia saaneet vaikka olisivat halunneet. Nämä olivat ainoastaa esimerkkejä syistä, mitä meidän ikäpolven edustajat kohtaavat, ei muuta. Murroskautta eletään, meidän ikäisten lakipiste on saavutettu näitten esimerkkieni suhteen. Tilalle pitää löytää uutta tai kohentaa vanhoja olemassaolevia asioita-

• viivatiina
        emw34 kirjoitti:

kannalta katsoen suvun jatkaminen on yksi ja tärkein kulmakivi. Ei tietenkään ainoa, eikä kenenkään lapsettoman tarvitse kantaa sen vuoksi pahaa omaatuntoa.( päinvastoin, ihmisiä on aivan liian paljon, muihin elintilaa tarvitsevien, kuten eläimet ja kasvit) Lapsettomuus on suuri vastoinkäyminen heille, jotka eivät ole lapsia saaneet vaikka olisivat halunneet. Nämä olivat ainoastaa esimerkkejä syistä, mitä meidän ikäpolven edustajat kohtaavat, ei muuta. Murroskautta eletään, meidän ikäisten lakipiste on saavutettu näitten esimerkkieni suhteen. Tilalle pitää löytää uutta tai kohentaa vanhoja olemassaolevia asioita-

jonkun verran oman ikäisiä ihmisiä jotka eivät ole lapsia halunneetkaan en oo tota lapsi asiaa koskaan tollei ajatellu joskus kyllä sääliny lapsia kun vanhemmilla ei oo mitään muuta tarkoitusta kun suvun jatkaminen kerta toisensa jälkeen eikä niistä aikaisempiakaan jakseta hoitaa tavalla että niillä olisi hyvä olla enkä ole myöskään joutunu itse lapsettomuutta kokemaan mutta uskoisin että ei se ainakaan mulle olis ollu katastrofi vaan suurelle lapsikatraalle se olisi voinut olla koska en ole kovinkaan äidillinen tyyppi koska mun mielestä lasten kanssa olemisesta pitää nauttia ja jaksaa niitä ei voi tehdä vaan sen takia että niitä on.

• emw34 kirjoitti:

ja perheen perustaminen on kai niitä alkukantaisimpia viettejämme, tai tarpeitamme, eli sen voisimme sanoa olevan elämän tarkoitus, minusta ainakin. Muut tarpeet tulevat enemmän ja vähemmän ulkoapäin, yleensä ympäröivän yhteiskunnan aiheuttamien "paineitten" ja kulttuuristen vaatimusten johdosta.

• viivatiina
        Pirrejuupas kirjoitti:

ja perheen perustaminen on kai niitä alkukantaisimpia viettejämme, tai tarpeitamme, eli sen voisimme sanoa olevan elämän tarkoitus, minusta ainakin. Muut tarpeet tulevat enemmän ja vähemmän ulkoapäin, yleensä ympäröivän yhteiskunnan aiheuttamien "paineitten" ja kulttuuristen vaatimusten johdosta.

kun multa on toi vietti puuttunu kokonaan ja paljon muitakin mitä pidetään ns normaaliin elämään kuuluvana.

• kun tuntuu,
        viivatiina kirjoitti:

kun multa on toi vietti puuttunu kokonaan ja paljon muitakin mitä pidetään ns normaaliin elämään kuuluvana.

että meistä kukin laittaa elämän tarkoituksiksi niitä, mita ovat saaneet mahdollisuuden elää tosiksi. Hyvä, kun sinä tuot muitakin mielipiteitä esiin, kuin nuo tavanomaisimmat!

• Pirrejuupas kirjoitti:

mukavaa miehillekään se tenavaan tekoo,hih. Mutta pitää niitä teherä ku kaikilla muillaki on ja vaimoosethenget niitä haluaa. terv. haukootteleva seppä aj nukkuva Tiitu.

• viivatiina kirjoitti:

emoja, se on ihan normaalia, - mie taas olin jo pennusta, vaikka puissa kiipeilijä olinkin, enkä nukkeja hyysänny :) Kylän mummot surkutteli, kun mie tein ensimmäisen lapsemme, että voi voi kun on niin äitikin lapsi vielä, - mie ihmettelin että mikä niitä mummoja vaivaa, aikuinenhan minä ja lapsi ihan luonteva asia..:)

• viivatiina
        kun tuntuu, kirjoitti:

että meistä kukin laittaa elämän tarkoituksiksi niitä, mita ovat saaneet mahdollisuuden elää tosiksi. Hyvä, kun sinä tuot muitakin mielipiteitä esiin, kuin nuo tavanomaisimmat!

kun on itsellä mahdollisuus valita ja tehdä elämästään sellaisen mikä omasta mielestä tuntuu hyvältä ja kun on vielä sattunut löytämään miehen joka haluaa elämältä samaa kun itsekkin niin siltä osin tää on ollu helppoo ja vielä kun tekee kerralla yhden hyvän lapsen niin ei tartte tehdä toista ei vaiskaan aikoinaan tuli erottua lapsen isästä en halunnu ruveta siihen rumbaan että on sun mun ja yhteiset niin että meillä on ollu vaan mun ja tytär kyllä on kiittäny meitä molempia siitä ettei ruvettu lisää tekeen näitä kun on pariskuntia joilla on neljästäkin eri liitosta perillisiä onko sekään nyt mikään tarkoitus tää on taas asia josta mää jaksaisin keskustella vaikka aamuun.

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

mukavaa miehillekään se tenavaan tekoo,hih. Mutta pitää niitä teherä ku kaikilla muillaki on ja vaimoosethenget niitä haluaa. terv. haukootteleva seppä aj nukkuva Tiitu.

haukottaahan se tuommosten puhheihen jäläkeen :) Meillä oli poijjalla kastepappi, joka sano että hänestäkin se lapsenteko on kaikkein mukavinta..

• viivatiina
        Pirrejuupas kirjoitti:

emoja, se on ihan normaalia, - mie taas olin jo pennusta, vaikka puissa kiipeilijä olinkin, enkä nukkeja hyysänny :) Kylän mummot surkutteli, kun mie tein ensimmäisen lapsemme, että voi voi kun on niin äitikin lapsi vielä, - mie ihmettelin että mikä niitä mummoja vaivaa, aikuinenhan minä ja lapsi ihan luonteva asia..:)

yks tuttu yli neljävitonen tekee jo kahdeksatta syystä että kun ei kotona oo enää kun muutama mitähän se sit tekee lähes seittemänkymppisenä kun tääkin lähee pois kotoo onhan se tietysti sekin jos ei elämässä oo muuta mutta onko sekään nyt ihan normaalia koska kyse ei ole uskonnosta.

• tuolla, ettet
        viivatiina kirjoitti:

kun on itsellä mahdollisuus valita ja tehdä elämästään sellaisen mikä omasta mielestä tuntuu hyvältä ja kun on vielä sattunut löytämään miehen joka haluaa elämältä samaa kun itsekkin niin siltä osin tää on ollu helppoo ja vielä kun tekee kerralla yhden hyvän lapsen niin ei tartte tehdä toista ei vaiskaan aikoinaan tuli erottua lapsen isästä en halunnu ruveta siihen rumbaan että on sun mun ja yhteiset niin että meillä on ollu vaan mun ja tytär kyllä on kiittäny meitä molempia siitä ettei ruvettu lisää tekeen näitä kun on pariskuntia joilla on neljästäkin eri liitosta perillisiä onko sekään nyt mikään tarkoitus tää on taas asia josta mää jaksaisin keskustella vaikka aamuun.

tunne olevasi perinteistä 'äitityyppiä', en minäkään. Siten lapsettomuus ei ole meillä noussut miksikään elämää suuremmaksi asiaksi. Onpahan antanut meille mahdollisuuden suureen itsekkyyteen, noin hieman huumorilla höystettynä. Löytäköön, jos hyvin sattuu, kukin onnensa omasta elämästään, kukin erilaisestaan. Kaikella on puolensa, kaikilla on omat ongelmansa, kuin myös onnensa.

• viivatiina kirjoitti:

yks tuttu yli neljävitonen tekee jo kahdeksatta syystä että kun ei kotona oo enää kun muutama mitähän se sit tekee lähes seittemänkymppisenä kun tääkin lähee pois kotoo onhan se tietysti sekin jos ei elämässä oo muuta mutta onko sekään nyt ihan normaalia koska kyse ei ole uskonnosta.

mutta antaahan lapset sisältöä elämään, ja jos ihminen on tyytyväinen lapsikatraansa kanssa, niin mikäpäs siinä, - hänellä ei kai ole sen kummempia intohimoja elämän suhteen. Onhan ainakin ketä odottaa käymään sitten vanahana:)) Täyttä elämää se on varmaan.. Tässä se nähdään kuinka eri tavalla me ihmiset ajatellaan elämästä ja sen tarkoituksesta, ja hyvä niin, mitä jos oltaisiin toistemme klooneja..sekkää oisi mistään kotoisin..

• viivatiina
        tuolla, ettet kirjoitti:

tunne olevasi perinteistä 'äitityyppiä', en minäkään. Siten lapsettomuus ei ole meillä noussut miksikään elämää suuremmaksi asiaksi. Onpahan antanut meille mahdollisuuden suureen itsekkyyteen, noin hieman huumorilla höystettynä. Löytäköön, jos hyvin sattuu, kukin onnensa omasta elämästään, kukin erilaisestaan. Kaikella on puolensa, kaikilla on omat ongelmansa, kuin myös onnensa.

säälivä asenne pareja kohtaan joilla ei ole lapsia vaikka eivät tiedä syytä ei aina ole syy saamisessa vaan haluamisessa haluaa elämältään paljon muutakin kun ainaista vaipanvaihtoo korvatulehdusta lukihäiriöö vaikeeta murrosikää ja miten se siitä sit eteenpäin.

• viivatiina
        Pirrejuupas kirjoitti:

mutta antaahan lapset sisältöä elämään, ja jos ihminen on tyytyväinen lapsikatraansa kanssa, niin mikäpäs siinä, - hänellä ei kai ole sen kummempia intohimoja elämän suhteen. Onhan ainakin ketä odottaa käymään sitten vanahana:)) Täyttä elämää se on varmaan.. Tässä se nähdään kuinka eri tavalla me ihmiset ajatellaan elämästä ja sen tarkoituksesta, ja hyvä niin, mitä jos oltaisiin toistemme klooneja..sekkää oisi mistään kotoisin..

ja sen takia meitä voi olla tällaisia erillaisia niinkun mää ja nyt olen onnellinen etten koskaan tehnyt muuta kun sen yhden koska olen taas niin huolehtivainen että oma elämä olisi jäänyt elämättä jos niitä vielä viis ois ollu ja on tää niin kivaa etten vaihtais ja käyhän niinkin että vaikka niitä olis kymmenen niin kukaan ei käy vaikka kuinka oottas sekään ei oo itsestään selvää mulla on tässä aika vahvat mielipiteet niinkun monessa muussakin asiassa kiinnostavaa keskustelua mutta sänky kutsuu jaksaa aamulla sit lähtee myymään vapun viettäjille simaa tippaleipiä ja kakskytneljäsalkkuja mitä luulet menevän eniten hyvää yötä kaikille ja railakkaa vappua.

• täysin jalat
        viivatiina kirjoitti:

säälivä asenne pareja kohtaan joilla ei ole lapsia vaikka eivät tiedä syytä ei aina ole syy saamisessa vaan haluamisessa haluaa elämältään paljon muutakin kun ainaista vaipanvaihtoo korvatulehdusta lukihäiriöö vaikeeta murrosikää ja miten se siitä sit eteenpäin.

suustani. Ihan samaa ajattelin. Luullaan, että lapsettomat ovat perin ainaonnettomia asian suhteen. Voihan se olla monille suuri asia, kaikillekin aikanaan, mutta osahan on lapsettomia omasta päätöksestäänkin. Muutenkin, minusta, eläämää ei voi elää muiden kautta. Onni on otettava elävästä elämästä. Onnellisia 'lapselliset', tokikin.

• viivatiina kirjoitti:

ja sen takia meitä voi olla tällaisia erillaisia niinkun mää ja nyt olen onnellinen etten koskaan tehnyt muuta kun sen yhden koska olen taas niin huolehtivainen että oma elämä olisi jäänyt elämättä jos niitä vielä viis ois ollu ja on tää niin kivaa etten vaihtais ja käyhän niinkin että vaikka niitä olis kymmenen niin kukaan ei käy vaikka kuinka oottas sekään ei oo itsestään selvää mulla on tässä aika vahvat mielipiteet niinkun monessa muussakin asiassa kiinnostavaa keskustelua mutta sänky kutsuu jaksaa aamulla sit lähtee myymään vapun viettäjille simaa tippaleipiä ja kakskytneljäsalkkuja mitä luulet menevän eniten hyvää yötä kaikille ja railakkaa vappua.

ja teekin hyvä tili :)

• On tehty tutkimuksia ihmisen henkistä kestävyydestä. Ja todettu, että esim. keskitysleiriläisistä niiden, jotka säilyttivät mielenterveytensä, yksi yhteinen tekijä oli ollut se, että he olivat alkaneet auttamaan muita.

• Pirre*
        miljoona kirjoitti:

On tehty tutkimuksia ihmisen henkistä kestävyydestä. Ja todettu, että esim. keskitysleiriläisistä niiden, jotka säilyttivät mielenterveytensä, yksi yhteinen tekijä oli ollut se, että he olivat alkaneet auttamaan muita.

kai keskittyneet vain omaan surkeuteensa, - pysyivät elämässä kiinni auttamalla muita.

• kawe

eri mieltä kanssasi, anteeksi vaan. Kyllä *yhteiskuntaan täytyy luottaa, koska *me muodostamme sen. Myös nuoriin on luotettava, he ovat tulevia päättäjiä. Kyllä he kasvavat vastuuseen, se vie oman aikansa, koulua ja kokemusta. *Erilaisia, toki olemme puutteinemme ja vahvuuksinemme, kaikkia tarvitaan.

• Meriläinen

tapahtuu myös paljon hyviä asioita jos katselee ja kuuntelee sillä silmällä. Hyvistä vaan ei kirjoiteta ja kerrota, ne ei kiinosta eikä myy. Jos näkee pelkästään pahan niin varmasti murtuu.

• Iltaa lakeurelta.. Justihin oon ajatellu useen samaa asiaa mistä Sä Meriläinen kirijootit ja veit oikiastaan sanaat sepään suusta. Nua lehereet ei palijon muusta kirijootakaan ku huonoista asioosta. Niitä on vaikka minkälaasia tarijolla ja jo siinä mainokses on sellaanen huono uutinen tyrkyllä. Kyllähän se joskuus takkuaa ittekullakin, tämä matoonen matka. Elämää pirä liikaa aatella ja muita voi sääliä, ittiään ei koskaan. Seppä vääntää kuorma-autojen jousipakkoja vaan paikooleensa tai painuu maaliman maanteille. Siinä sitä on elämänfilosoviaa ihan tarpeeksi. Miettiköhön muut ihimis-suhtehet ja muut hienosääröt. Mä teen viikoot töitä ja launtaiehtoon saunaas mä sanoon notta siinä on Herra sun leiviskäs ja se piisaa sepälle. Hevoosen ku sais hankittua tämän sulaan aikahan niin sitten minulla oliiski jo kaikki ja kiintiöt täynnä. terv. seppä ja Tiitu kulta pohojanmaalta.

• Meriläinen
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Iltaa lakeurelta.. Justihin oon ajatellu useen samaa asiaa mistä Sä Meriläinen kirijootit ja veit oikiastaan sanaat sepään suusta. Nua lehereet ei palijon muusta kirijootakaan ku huonoista asioosta. Niitä on vaikka minkälaasia tarijolla ja jo siinä mainokses on sellaanen huono uutinen tyrkyllä. Kyllähän se joskuus takkuaa ittekullakin, tämä matoonen matka. Elämää pirä liikaa aatella ja muita voi sääliä, ittiään ei koskaan. Seppä vääntää kuorma-autojen jousipakkoja vaan paikooleensa tai painuu maaliman maanteille. Siinä sitä on elämänfilosoviaa ihan tarpeeksi. Miettiköhön muut ihimis-suhtehet ja muut hienosääröt. Mä teen viikoot töitä ja launtaiehtoon saunaas mä sanoon notta siinä on Herra sun leiviskäs ja se piisaa sepälle. Hevoosen ku sais hankittua tämän sulaan aikahan niin sitten minulla oliiski jo kaikki ja kiintiöt täynnä. terv. seppä ja Tiitu kulta pohojanmaalta.

Usein sun (tai teidän) juttuja lukiessa olen ollut samaa mieltä kanssasi. Ajattelen että yksinkertainen ja pieni elämä on helpompaa, aina vain varmempana.

• viivatiina
        Meriläinen kirjoitti:

Usein sun (tai teidän) juttuja lukiessa olen ollut samaa mieltä kanssasi. Ajattelen että yksinkertainen ja pieni elämä on helpompaa, aina vain varmempana.

nykyihmiset ymmärtään se että semmoinen elämä on helpompaa miks pitää aina käydä siellä huipulla ja tulla ryminällä alas vahvat kestää heikot sortuu mun mielestä ainakin jos seuraa elämää ja tapahtumia tajuaa sen mihin se voi johtaa.

• Meriläinen
        viivatiina kirjoitti:

nykyihmiset ymmärtään se että semmoinen elämä on helpompaa miks pitää aina käydä siellä huipulla ja tulla ryminällä alas vahvat kestää heikot sortuu mun mielestä ainakin jos seuraa elämää ja tapahtumia tajuaa sen mihin se voi johtaa.

millään, ihminen joko oivaltaa tai sitten ei. Pahoinvoivempia ihmisiä on juuri ne jotka uskoo suuren elämän ja rahan tuovan onnea ja kadehtii muita. Jotkut etsii läpi elämänsä autuutta ja sitten itkee kun huomaa kuinka onnellinen olikaan silloin kun kaikki oli pientä. Monet parit erotessaan miettii kuinka kaikki oli hyvin kun elettiin vaatimatonta elämää, kun ei vielä ollut kaikkea sitä rikkautta ja valtaa.

• Meriläinen kirjoitti:

millään, ihminen joko oivaltaa tai sitten ei. Pahoinvoivempia ihmisiä on juuri ne jotka uskoo suuren elämän ja rahan tuovan onnea ja kadehtii muita. Jotkut etsii läpi elämänsä autuutta ja sitten itkee kun huomaa kuinka onnellinen olikaan silloin kun kaikki oli pientä. Monet parit erotessaan miettii kuinka kaikki oli hyvin kun elettiin vaatimatonta elämää, kun ei vielä ollut kaikkea sitä rikkautta ja valtaa.

Nuan justihin se menöö elämäs. Ei oo toivoa iliman puuttehen puristusta. Iltaasin ku kävellälompsin tualta töitä tänne kotia, jo se ku on omakoti mihin tulla, ku on ruokaa kaapis ja takkahan ku laittaa talaviehtoolla valakian ja ku on aikaa istahtaa lukulampun alle ja ku pieni Tiitu tuloo sylihin ja siinä välihin nukutahan lämpöösen takaan vierellä tulilla kirija kärees, niin mun mielestä soon sitä elämän rikkautta. Akkaa ny ei oo, mutta ensunkahan mäkään kaikkia hyvää tarvitte. terv. seppä ja Tiitu

• Meriläinen

Nuan justihin se menöö elämäs. Ei oo toivoa iliman puuttehen puristusta. Iltaasin ku kävellälompsin tualta töitä tänne kotia, jo se ku on omakoti mihin tulla, ku on ruokaa kaapis ja takkahan ku laittaa talaviehtoolla valakian ja ku on aikaa istahtaa lukulampun alle ja ku pieni Tiitu tuloo sylihin ja siinä välihin nukutahan lämpöösen takaan vierellä tulilla kirija kärees, niin mun mielestä soon sitä elämän rikkautta. Akkaa ny ei oo, mutta ensunkahan mäkään kaikkia hyvää tarvitte. terv. seppä ja Tiitu

Vaatimaton on mun kotini, mutta täällä on se kaikki mitä tarviin. Kirjoja, musiikkia, ruokaa ja sänkykin löytyy. Rauha on aina kun tulen, ei tarvi pelätä viikonloppua tai vappua. Jos hätä tulee on hyvät naapurit, jotka ei kuitenkaan ole vaivaksi. Kaikki eletään omaa elämää mutta jos apua tarvii niin yksin ei oo. Vaikka yksin onkin. Nyt tallennan ohjelmia sitä hetkeä varten kun haluan jotain katsoa. Vappuna iltavuorot töissä. Jos alan valittamaan ja surkeutta näkemään elämässäni niin todella tyhmä olisin.

• viivatiina

tää nousukausi tässä kakstuhatta luvulla ei kellekkään enää riitä mikään kukaan ei enää aja vanhoilla autoilla kaikki rakentaa vaihtaa aina vaan isompaan ja isompaan asuntoon joka ainut palkka sentti on kiinnitetty asuntolainan maksuun autojen osamaksuihin etelänmatkojen osamaksuihin sit kun tää kupla räjähtää mitä muuta voi tehdä murtua ja luhistua tuli tämmöinen tapaus mulle mieleen puuttuuks muilta se geeni joka laittaa rakentaan omakotitaloa mun mies just yks päivä sano että häneltä varmaan puuttuu kun ei oo koskaan halunnukkaan rakentaa eikä tätä vanhaa ees sen kummemmin olla peruskorjattu passaa meille autotkin on jo monta vuotta sitten maksettu.

• Varsinki nua nuoret pariskunnat on niin tuhannen hätääsiä. Kaikki pitääs saara elämäs heti ja sitten velekaannutahan ja jos menöö työpaikat niin soon elämä silloon siinä. Alijetahan syyttelemähän toinen toistaan ja tuloo avioeroja. Ennenaikahan sanottihin notta ku rahat loppuu niin rakkauski loppuu, eikä niin pientä pilaa että ei totta toinenpuoli. Kyllä mä oon nualle omille nuorilleni, pojalle ja miniälle sanoonu jotta ei Roomaakaan tehty yhyreespäiväs. Eikä ihiminen saa maalimaa valamiiksi vaikka tormaa kuinka. Ennenaikahan vanhat miehet talaviaamuna sanoo notta: siellä on ny ulukona sellaanen akkaanilima ku tuiskuutti ja lunta satoo notta tänä päivänä ei teherä mitään. Ihiminen on palijolti omaan onnensa seppä. terv. seppä ja Tiitu.

• viivatiina

Varsinki nua nuoret pariskunnat on niin tuhannen hätääsiä. Kaikki pitääs saara elämäs heti ja sitten velekaannutahan ja jos menöö työpaikat niin soon elämä silloon siinä. Alijetahan syyttelemähän toinen toistaan ja tuloo avioeroja. Ennenaikahan sanottihin notta ku rahat loppuu niin rakkauski loppuu, eikä niin pientä pilaa että ei totta toinenpuoli. Kyllä mä oon nualle omille nuorilleni, pojalle ja miniälle sanoonu jotta ei Roomaakaan tehty yhyreespäiväs. Eikä ihiminen saa maalimaa valamiiksi vaikka tormaa kuinka. Ennenaikahan vanhat miehet talaviaamuna sanoo notta: siellä on ny ulukona sellaanen akkaanilima ku tuiskuutti ja lunta satoo notta tänä päivänä ei teherä mitään. Ihiminen on palijolti omaan onnensa seppä. terv. seppä ja Tiitu.

mutta kun on keski ikäisilläkin heittäny yli tän vuosituhannen puolella ja nyt niinkun tiedät mitä saa lukee joka päivä lehdistä tehtaita lopetetaan yt neuvotteluja viissataa irtisanotaan ja nyt on sit tullu tänne maaseudulle se ettei puita enää osteta metsäkoneyrittäjiä pahemmassa kun isossa pulassa kalliiden koneittensa kanssa ja sää varmaan hyvin tiesät että se koettelee kuljetusyrittäjiäkin.

• on moneksi.

Toinen on herkempi kuin toinen. Toiselle kasvaa kilpi vastoinkäymisistä, toiset ne lannistavat. Jonkun on helpompi hakea apua, puheesta, ystävistä, toinen kätkee kaiken omaan sydämeensä. Joillakin on ymmärrystä heikompiakin kohtaan sen suuremmitta eleittä. Jokainen kai yrittää parhaan kykynsä mukaan, mihin se kullakin riittääkään.

• Ajatteloo enempi varmahan tunteella kaikkia asioota. Tarpeeksi pitkähän ku on ollu yksin niin varsinki miehillä tuloo sellaaset niinkuun leikkiseästi sanotahan "ruunantuntehet" Kyllä mä ainakin oon ittestäni huomannu ku vaimon kuolemasta on jo kesäkuus tuloo 11 vuotta. Sitä sillälaalla oppii hyväksymähän ne kaikki asiat, ihan ne joka päivääsekki. Ehtoolla ku tuun töistä kotihin niin ne aamulliset astiat on siinä tiskipöyränkannella, samoon ku tuolit justihin samoos asennois pöyrän ympärillä ku ne oli aamullaki töihin lähties. Ja niin on kaikkien muirenkin asiaan kohoriilla. Sitä orootteloo elämäs sellaasia suvantopaikkoja ja antaa virran vierä. Sitä oppii ymmärtämähän jotta turhia on rimpuulut. "Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa ja lentää siivin valkein niin kuin joutsen" terv. seppä, elämän ainaanen oppipoika kuitenki ja pieni kultaanen Tiitu-kani pohojanmaalta.

• uutisia ja toisiemme

huomioimista... Näin Ilman TV-tä olen päässyt eroon, jatkuvalla syötölla tulevista, ympäri maapalloa kasatuista negatiivisista uutisista. Radiostakin niitä tulee, enkä pimennossa halua ollakkaan, mutta ylenmääräinen negatiivisuus ja väkivaltaelokuvat turruttavat ja sitten vaikuttavat alitajunnassa, viimeksi masennut, tähän toivottomuuteen. Radiosta tuli eilen juttu meidänikäisestä miehestä, "Onnellinen köyhä" -otsikko oli jotain siihensuuntaan, joka asui vaatimattomasti, luonnonmukaisesti koiransa kanssa, TYYTYVÄISENÄ 400e tuloillaan/kk Kertoi niistä jäävän vielä säästöönkin, kun tuota rahaa ei niin paljon kulu. Tulee uusintana vielä... Häntä kuunnellessa oikein välittyi aito ihminen, joka ei ollut katkera, vaan tyytyväinen ja onnellinen. Onnellisuus lähtee omasta itsestä ja tavasta ajatella. Kukaan muu ei pääse pääsi sisälle luomaan maailmaasi, kuin sinä. Ja sinä itse voit myös muuttaa maailmaasi, vaikka pienillä asioilla kerralla. Lähtien ensim ajattelutapasi muuttamisesta. Aina on kaksi vaihtoehtoa positiivinen tai neg. joita voit päättämällä vahvistaa, mihin suuntaan sitten haluatkin kulkea... Muutos lähtee aina itsestä ulospäin... Nautitaan linnuista ja kesän puhkeamisesta! nm. hiirenkorvilla! :)

• Pirre*

median vaikutus on, ennen kun ei tiedetty - ei murehdittukaan; tieto tuo tuskaa, niin se on.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      210
      1376
    2. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1256
    3. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      908
    4. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      2
      870
    5. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      85
      842
    6. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      14
      782
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      57
      776
    8. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      31
      768
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      37
      718
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      43
      713
    Aihe