Labrum vaurio ja limapussin tulehdus

Prol. Disci LI-IV

Kaikkeen sitä törmää tässä kropassa. 11vk sitten korjattiin labrum vaurio oik.lonkkanivelestä. Alkuun hyvä mutta rasittaessa tuli hermokipua oikeaan jalkaan. Lääkärini sanoi et siellä lannerangassa on edelleen se protruusio joka vaivaa... Tramal, Voltaren, Sirdalud, Triptyl... Nyt FT sanoi että kyllä se tuo lonkka edelleen vittuilee sulle ja kaiveli lonkan koukistajaa jolloin ´sulaa lyijyä´ valui ylämäkeen oikeaan jalkaan. Samanmoista kipua en ole tuntenut kuin traumassa joka kohdistui ko. jalkaan. FT epäili heti limapussin tulehdusta, koska kaikki muut testit ei antaneet osviittaa L3-4 välin prolapsiin/protruusioon. Ehkä sitä nyt alkaa ymmärtämään sen levon merkityksen, kun paikat prakaa...

6

3284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moista

et tiennyt edes "rasittaessa, hermokipua, lonkan koukistajaa etkä limapussin tulehdusta", lääketieteen termistöllä. Suomi on hyvä kieli, jospa osaisit sitä?

• Prol. DisciL4-5

Jos jokin jäi sulle epäselväksi, niin laita kysymyksesi äidinkielisesti oikein.. niin mielelläni siihen vastaan. Tänään sain lonkkaan puudutteen, vaikutus negatiivinen, siihen mitä lääkärini halusi.. Olisko kortisooni seuraava pistos??

• gregorius

Minulle sattui hiihtolenkillä tapaturma.... vasemmalla hamstring-insertiossa on totaaliruptuura. Suomeksi, takareiden lihaksistoa istuinkyhmyssä kiinnipitävä jänne katkesi ja vetäytyi yli 3 sm.

Kysymys, mikä on leikkauskorjauksen tekemiseksi viimeinen takaraja jolloin se ei enää onnistu? Tapaturmasta on nyt kulunut 6 viikkoa.

• Hamstring

Vaikka kysymys on jo vuosia vanha, niin vastaan siihen suuntaa antavasti, koska aihe on tärkeä ja moni ortopedi diagnosoi hamstring-vammoja huonosti varsinkin, jos kyseessä ei ole ns. täysin selvä tapaus. Hamstring-vammoissa, oli se sitten selkeä kolmen takareisilihaksen yhteisjänteen totaalirepeämä tai se koskee yksittäisten lihasten jänteitä, suosittelisin etsimään välittömästi kyseiseen vammaan erikoistuneen ortopedin, joita ei Suomessa montaa ole. Ensisijaista on oikea diagnoosi mahdollisimman nopeasti, joka helpottaa jatkoa ja parantaa ennustetta.

Mitä nopeammin vamma leikataan sitä parempi lopputulos ja helpompi leikata noin lähtökohtaisesti. Ymmärtääkseni moni ortopedi pitää jo 6:tta viikkoa pitkänä aikana vammasta ja aika harva lähtee leikkaamaan kuukausia vanhoja vammoja, koska eivät osaa tai ymmärrä. Todellisuudessa hamstring-vammoja noin yleisesti voidaan kuitenkin leikata vielä jopa vuosienkin päästä, mutta sellaisia leikkauksia tekevät erittäin harvat, kuten Sakari Orava, Janne Sarimo ja Lasse Lempainen Suomen Turussa.

Jos lihas ehtii vetäytyä niin, ettei sitä saada suoraan kiinnitettyä istuinluukyhmyyn, niin silloin joudutaan ottamaan lihaskalvoa "sillaksi" toisella viillolla leikattavan reiden sivusta, jolla lihas saadaan vedettyä lihaskalvon välittämänä istuinluukyhmyyn.

Lasse Lempaisen väitöskirjassa on lisätietoa aiheesta (http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/43989/AnnalesD840Lempainen.pdf).

• tässäpä nyt puurot ja vellit sekaisin, lonkkanivelen ongelma ei aiheuta hermokipua, selkä kylläkin voi sen tehdä. Ainoa limapussin tulehdus, jonka voi sekoittaa jalan hermokipuun on reisiluun ison sarvennoisen päällä

• phettpk

mulla on kaularangassa välilevypullistuma,luupiikkejä madaltumaa.sekä ala-selässä hermovaurio ja vas.nilkka leikattu 2 kertaa,leikkaukset eivät poistaneet kipuja.lääkitys:,tramal retard200 2,sirdalud12mg,voltaren rapid50mg1-3 sitten on erikseen psykiatrin lääkkeet:xanor depot1mg 3 seroquel prolong300 2,triptyl25mg1-2,cymbalta60mg,lyrica225mg pärjää joten kuten.näillä mennään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      129
      2063
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      105
      1876
    3. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1659
    4. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      64
      1524
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      33
      1192
    6. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      82
      1148
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      56
      1132
    8. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1093
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      1066
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      1013
    Aihe