On pieni ongelma PV:n sähköjen kanssa.
Siinä ei töötti oikein meinaa pelata.
Se pätkii, ja ei välillä toimi ollenkaan.
Mikähän on vikana ?
( Suzuki PV 50, vm. -99, 12V sähköjärjestelmä)
PV:n sähköongelma
16
3400
Vastaukset
- jorma
Tai "kela" ottanut kiinni...Koita antaa sille ylivirtaa jotenkin......
- mie vua
Selitäs tarkemmin, ja mitä mieltä muut on tästä "ylivirrasta."
- diizei
joko johto poikki välillä virtalähde-nappi tai nappi-töötti. tai liitokset haurastunut tai itse töötti rikki. esim. auton töötti käy hyvin joten sillä voi testaa. mutta kokeile ensin ihan että piuhat on ehjät ja liitokset ok. myös nappi voi olla entinen.
- mie vua
Joo, johtoja ei ainakaan ole poikki.
Pitää mitata yleismittarilla, että minkalaista virtaa tulee.
- Esko
Täällä oli äskettäin sama vika ja siinä oli töötin säätöruuvi löystynyt.
- mie vua
Joo, mutta mulla se ei ole liian kireällä & löysällä.
- Esko
mie vua kirjoitti:
Joo, mutta mulla se ei ole liian kireällä & löysällä.
Jos töötille tulee täysi akun jännite ja se ei soi, niin vika on töötissä. Töötin voi helposti kytkeä johdoilla suoraan akkuun. Siitä on paras aloittaa.
- Mie vua
Esko kirjoitti:
Jos töötille tulee täysi akun jännite ja se ei soi, niin vika on töötissä. Töötin voi helposti kytkeä johdoilla suoraan akkuun. Siitä on paras aloittaa.
Ei ole minun PV:ssä akkua, vaikkakin se on tosin lisävarusteena saatavana.
- mie vua
Mie vua kirjoitti:
Ei ole minun PV:ssä akkua, vaikkakin se on tosin lisävarusteena saatavana.
Mittasin yleismittarilla jänniteen (AC), joka töötille tulee.
Tulokset:
Jännite oli tyhjäkäynnillä n. 10V, vaikka tässä pitäisi olla 12V järjestelmä. Vaikka kyllä se ylemmillä kierroksilla nousee yli 12V. (Valot päällä jännite on aina 10V - 12V)
Jännite on siis oikea, ja virtaa tulee.
Mittasin sen johdosta ja mopon rungosta.
Onkohan normaalia tuollainen 10V jännite, kun kerran on 12V järjestelmä ? ( Jos töötti ei toimi vajaalla jännitteellä...)
Akusta vielä, kun siitä joku kyseli....
Minun PV:ssä ei tosiaan sitä akkua ole, (vm. -99), mutta uudemmissa PV:ssä -00 --> on akku vakiovarusteena, tähän vuosimallin lisävaruste, eikä minulla sitä tosiaan ole, vaikka olen suunnitellut asentaa 6V akun ja alentaa sille menevän virran diodeilla 8V DC.
( 12V akku ei käy, koska jännite on välillä liian alhainen...) - Mopomies
mie vua kirjoitti:
Tulokset:
Jännite oli tyhjäkäynnillä n. 10V, vaikka tässä pitäisi olla 12V järjestelmä. Vaikka kyllä se ylemmillä kierroksilla nousee yli 12V. (Valot päällä jännite on aina 10V - 12V)
Onkohan normaalia tuollainen 10V jännite, kun kerran on 12V järjestelmä ? ( Jos töötti ei toimi vajaalla jännitteellä...)
Minun PV:ssä ei tosiaan sitä akkua ole, (vm. -99), mutta uudemmissa PV:ssä -00 --> on akku vakiovarusteena, tähän vuosimallin lisävaruste, eikä minulla sitä tosiaan ole, vaikka olen suunnitellut asentaa 6V akun ja alentaa sille menevän virran diodeilla 8V DC.
( 12V akku ei käy, koska jännite on välillä liian alhainen...)Jaa, no virtaa tulee, eli vika on varmaan töötissä.
Ja akusta, että kyllähän sä 6V akun saat, ja sen lataukseen riittää virtaa.
Tasavirtaa saat juuri diodeilla ja latausjännite, mainitsemasi, 8V on sopiva.
En sitten tiedä että mahtuuko PV:seen akkua, ei ainakaan mitään 4Ah isompaa, ja kannattaa akku laittaa, niin saa parkkivalot laitettua, pitääpä itsekkin tutkia akku asiaa omaan mopoon... En myöskään osaa sanoa tuosta 10 V jännitteestä mitään, vaikka kyllähän sen pitäisi 12V olla.
Itselläni on samanlainen PV, että pitääpä joskus mitata sen jännitteitä. - Sähkömies
mie vua kirjoitti:
Tulokset:
( 12V akku ei käy, koska jännite on välillä liian alhainen...)Vajaasta jännitteestä en tiedä, mutta ainakin tyhjäkäynnillä valot päällä voi jännite pudota alas päin, mutta pitäisi sen kierroksia lisättäessä nousta.
Töötti voi olla tarkka jännitteestä, eikä se välttämättä toimi vajaalla jänniteellä...
Kokeile tööttiä sillai, että valot ei ole päällä. - Mie vua
Sähkömies kirjoitti:
Vajaasta jännitteestä en tiedä, mutta ainakin tyhjäkäynnillä valot päällä voi jännite pudota alas päin, mutta pitäisi sen kierroksia lisättäessä nousta.
Töötti voi olla tarkka jännitteestä, eikä se välttämättä toimi vajaalla jänniteellä...
Kokeile tööttiä sillai, että valot ei ole päällä.Joo, mutta kun jännite ei oikein nouse 12 volttiin vaikka valot ei olis päällä.
Jos otan jänniteensäätimen johdot irti, niin ilman valoja jännitettä on noin 45 V ! - mie vua
Mie vua kirjoitti:
Joo, mutta kun jännite ei oikein nouse 12 volttiin vaikka valot ei olis päällä.
Jos otan jänniteensäätimen johdot irti, niin ilman valoja jännitettä on noin 45 V !Juu, töötti toimii. Vika oli maadoituksessa.
Ja 10V virran sain korjattua silleen, että puhdistin jännitteensäätimen liitokset, tulee n. 14V !!
- Minä
Miksihän kaikki "Sähköongelmat" ovat niin suosittuja, eli niihin vastataan paljon.
( Esim. Honda Monkeyn sähköongelmat, tämä...) - asd
pahka mikä pahka
- Mie vua
Jaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232592- 632478
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062300- 341559
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381552- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371452- 281250
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201206- 951171