OMC:n Cobrasta

lisää kysymyksiä

Osaako joku antaa linkin josta sais ladattua manuaalin kyseiseen perävetolaitteeseen.Ongelmia tuntuu tulevan nyt.Ensinnäkin öljyn seassa oli vettä,vesipumppu ei toimi jne.... Oonko muuten oikeessa et kyseisessä mallissa vesipumpun ratas on "vaaka-akselillla"eli siis koneesta suoraan tulevalla vetoakselilla eikä pystyakselilla kuten tavanomaisessa ulkoperämoottorissa? Terv. Jussi

10

827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletjuu

Räjäytyskuvia löytyy varmaankin netistä, en nyt jaksa alkaa etsimään puolestasi. Olet oikeassa vesipumpun suhteen, se on siinä "vetoakselin jatkeena", eli löytyy sen kaarevan muovikopan alta irroittamalla ne muistaakseni kolme ruuvia. Uusi tiivisteet samalla, eli osta koko huoltosatsi. Jos vesipumppu ei toimi, niin toimiiko kone jossa vetolaite on ollut kiinni? Normaalitilanteessa se vetolaitteen pumppu syöttää jäähdytysvettä moottorille ellei ole ollut käytössä joku oma viritelmä. Sinällään vedensekainen öljy ei välttämättä mitään vaarallista merkitse, varsinkaan jos öljyjä ei ole vaihdettu viimeiseen 15 vuoteen. Ainut jos vetari on ollut pakkasessa, niin onko halkeamia. Enemmän ole huolissasi jos ruuvien magneeteissa on paljon metallimutua.

• nyt kuitenkin

• aukaistessani

ei siinä magneetissa ollut mitään metallimurskaa/paskaa.Öljy tosin oli kahvikermasekoituksen väristä.Otin sen auki nyt ,vesipumpun siis ja ilmeisesti on talven aikana päässyt jäätymään koska siipiratas ja sen ympärillä oleva metallikehikko oli mennyt soikeaksi.Tiedän että viime kesänä tai siis syksyllä laite toimi vielä moitteettomasti,olin mukana syksyn viimeisellä ajoreissulla eli sen suhteen ei huolissaan tarvi olla eli kone ei ole käynyt ilman vettä.Lähinnäkin nyt kiinnostaa että mistä ´vöi lähteä hakemaan /tilaamaan osia moiseen vekottimeen,us parts voisin olettaa mutta mielelläni kuuntelen muitakin ehdotuksia. Perävetolaitetta olen tutukinut ja tutkinut mutta siinä en ole havainnut mitään jäätymisen aiheuttamaa vahinkoa enkä myöskään koneesta mutta mistä sitä sit tietää ennenkuin koneeseen saa kaikki vedet kiertämään niinkuin kuuluu.

• sepäsejuu
        aukaistessani kirjoitti:

ei siinä magneetissa ollut mitään metallimurskaa/paskaa.Öljy tosin oli kahvikermasekoituksen väristä.Otin sen auki nyt ,vesipumpun siis ja ilmeisesti on talven aikana päässyt jäätymään koska siipiratas ja sen ympärillä oleva metallikehikko oli mennyt soikeaksi.Tiedän että viime kesänä tai siis syksyllä laite toimi vielä moitteettomasti,olin mukana syksyn viimeisellä ajoreissulla eli sen suhteen ei huolissaan tarvi olla eli kone ei ole käynyt ilman vettä.Lähinnäkin nyt kiinnostaa että mistä ´vöi lähteä hakemaan /tilaamaan osia moiseen vekottimeen,us parts voisin olettaa mutta mielelläni kuuntelen muitakin ehdotuksia. Perävetolaitetta olen tutukinut ja tutkinut mutta siinä en ole havainnut mitään jäätymisen aiheuttamaa vahinkoa enkä myöskään koneesta mutta mistä sitä sit tietää ennenkuin koneeseen saa kaikki vedet kiertämään niinkuin kuuluu.

US parts on paikka mistä ne Sierra osat löytyy. Tai sitten joku paikallinen jenkkidiileri tai netti. Taala ja Punta, sekä varsinkin Kruunu on halpa nydy.

• ....-
        aukaistessani kirjoitti:

Muistaakseni se peltikehys kuuluukin olla soikea, pumpun toimintaperiaate nääs. Mutta mukana tulee uusi sellainen kun ostat sen suositellun vesipumpun huoltosatsin.

• Omssikka
        ....- kirjoitti:

Muistaakseni se peltikehys kuuluukin olla soikea, pumpun toimintaperiaate nääs. Mutta mukana tulee uusi sellainen kun ostat sen suositellun vesipumpun huoltosatsin.

Siihen vesipumpun kanteen tulee sellainen pieni letku nippaan kiinni. Otappa se letku irti niin pumppu toimii. Sinne jää jokin ilmatasku ja pumppu ei lähde millään pumppaamaan. Ajoin pari kesää ilman tuota letkua ja ongelmia ei tullut. En tiedä minne sen letkun toinen pää menee, mutta jotain hämärää siinä virityksessä on...

• sitäkin
        Omssikka kirjoitti:

Siihen vesipumpun kanteen tulee sellainen pieni letku nippaan kiinni. Otappa se letku irti niin pumppu toimii. Sinne jää jokin ilmatasku ja pumppu ei lähde millään pumppaamaan. Ajoin pari kesää ilman tuota letkua ja ongelmia ei tullut. En tiedä minne sen letkun toinen pää menee, mutta jotain hämärää siinä virityksessä on...

keinoa,Sen verran tiiän tai luulen tietäväni siitä letkusta että se menee samaan tilaan jonne tulee osa pakokaasuista ja ne edelleen potkurin ympäriltä ulos. Mutta kokeilen kuitenkin,kiitoksia.Ja saa niitä kaikenlaisia muitakin vinkkejä kyseiseen laitteeseen laittaa,oon kuitenkin niin vähän pelannut noiden perävetolaitteiden kanssa että liika tieto ei ole pahasta. Terv.Jussi

• Omssikka
        sitäkin kirjoitti:

keinoa,Sen verran tiiän tai luulen tietäväni siitä letkusta että se menee samaan tilaan jonne tulee osa pakokaasuista ja ne edelleen potkurin ympäriltä ulos. Mutta kokeilen kuitenkin,kiitoksia.Ja saa niitä kaikenlaisia muitakin vinkkejä kyseiseen laitteeseen laittaa,oon kuitenkin niin vähän pelannut noiden perävetolaitteiden kanssa että liika tieto ei ole pahasta. Terv.Jussi

Multa löytyy akseleita, laakereita ja rattaita cobraan. Niin ja rihtaus eli booriakseli, jolla saa linjattua koneen perälaakerin kanssa linjaan. Sama akseli käy myös Mercruiseriin. Jos tarvit jotain niin ilmoittele vaikka tällä palstalla...

• make ja sen omc
        Omssikka kirjoitti:

mulla ollut lämmitysongelmia cobrassa tänäkesänä..pienillä kierroksilla lämmöt pysyy kurissa mutta kun kierroksia antaa sen verran että mennään plaanissa niin heti lähtee lämmöt kiipeämään? siipipyörän vaihdoin tilpehööreineen vuosi sitten ja silloin toimi nätisti..mutta en ole kokeillut tuota kikkaa että ottaa toi letkunpätkä v.....n. päinvastoin olen yrittänyt tiivistää mahd. hyvin kaikki paikat.. oliko siis sullakin lämpöongelmia. joku jo vihjaili että pakosatsit on entiset että ei vesi kulje enää läpi kunnolla?

• Omssikka
        make ja sen omc kirjoitti:

mulla ollut lämmitysongelmia cobrassa tänäkesänä..pienillä kierroksilla lämmöt pysyy kurissa mutta kun kierroksia antaa sen verran että mennään plaanissa niin heti lähtee lämmöt kiipeämään? siipipyörän vaihdoin tilpehööreineen vuosi sitten ja silloin toimi nätisti..mutta en ole kokeillut tuota kikkaa että ottaa toi letkunpätkä v.....n. päinvastoin olen yrittänyt tiivistää mahd. hyvin kaikki paikat.. oliko siis sullakin lämpöongelmia. joku jo vihjaili että pakosatsit on entiset että ei vesi kulje enää läpi kunnolla?

Tuon letkun pois ottaminen vaikuttaa vain siihen alkaako vesi kiertämään ollenkaan. Jos lämmöt nousee tehokäynnillä on todennäköisesti lämmönvaihdin (jos makeavesijäähdytteinen) likainen tai pakosarjat ruostuneet puhki jolloin pakokaasun paine voittaa vesipumpun paineen. Itse olen todennut pakosarjojen viallisuuden erottamalla ne vesikierrosta ja sitten vain kone hetkeksi käyntiin. Jos vesiliitännöistä tulee pakokaasua niin puhki ovat...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82