Tuoksuherne ja köynnökrassi

kesäkukkaa

Jos laitan parvekkeelle noita ruukkuun, kannattaako esikasvattaa vai istuttaa suoraan lopulliseen ruukkuun ja ulos? Siis kukkiiko/kestääkö paremmin jos istuttaa vai esikasvattaa?

14

7150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin saat aikaisemman kukinnan, kukkien runsauteen ei varmaan ole mitään vaikutusta. Mutta esm. tuoksuherne on taimivaiheessa aika hidas, niin minä aina esikasvatan, nytkin kylvin jo 8.4. ja ei nuo vieläkään ole kuin pieniä tinttejä.

      • olet ihana

        mihin me joutuisimme ilman sinua ? Ei ap.


      • kiitos myös täältä
        olet ihana kirjoitti:

        mihin me joutuisimme ilman sinua ? Ei ap.

        ei yksikään papu kasvaisi suomessa ilman marja-liisaa, niin ihana on hän.


      • kiitos myös täältä kirjoitti:

        ei yksikään papu kasvaisi suomessa ilman marja-liisaa, niin ihana on hän.

        kyllä nyt liioittelette. Selailen vain aina täällä, kun ei nuo seksit, eikä huu haat jaksa kiinnostaa. Mukavampaa aina katsoa mitä te olette panneet maahan. Kun itse olen melkein myyrästä seuraava, aina vaan multaa mylläämässä. Se on jonkunlaista hulluutta tämäkin, ja kun se heittää millin päässä, niin se tekee jo metrin jaloissa!


      • ehdit ekaks' vastata
        marja-liisa41 kirjoitti:

        kyllä nyt liioittelette. Selailen vain aina täällä, kun ei nuo seksit, eikä huu haat jaksa kiinnostaa. Mukavampaa aina katsoa mitä te olette panneet maahan. Kun itse olen melkein myyrästä seuraava, aina vaan multaa mylläämässä. Se on jonkunlaista hulluutta tämäkin, ja kun se heittää millin päässä, niin se tekee jo metrin jaloissa!

        Taidat istua täällä aamusta iltaan ?


      • tuoksuherneen kanssa
        marja-liisa41 kirjoitti:

        kyllä nyt liioittelette. Selailen vain aina täällä, kun ei nuo seksit, eikä huu haat jaksa kiinnostaa. Mukavampaa aina katsoa mitä te olette panneet maahan. Kun itse olen melkein myyrästä seuraava, aina vaan multaa mylläämässä. Se on jonkunlaista hulluutta tämäkin, ja kun se heittää millin päässä, niin se tekee jo metrin jaloissa!

        eli. Ostin ensin pussin värikkäitä kukkia tekeviä siemeniä ja sitten aloin empiä riittääkö yhdestä pussista köynöstä n.2.5 metriä pitkään penkkiin. kaupassa oli enää valkokukkaisia ja ajattelin että se käy ihan raikkaana sinne sekaan. Luuletko että tulee ihan ok jos istuttelen niitä vuorotellen? Ja haluaisin esikasvattaa että alkais tulla sitten aiemmin pitutta ja peittävyyttä ulos terassin ritilään joka on n. 2m korkea ja sen 2.5 leveä. Olenko myöhässä esikasvatuksen suhteen jos huomenna kylvän? (3.5) Pelotti että esikasvaa liian nopeasti ennekuin voi ulos laittaa pysyvästi. Liotanko siemeniä ennen kylvöä ja jos niin kuinka kauan? Voinko kylvää mustaan multaan kun kylvö ja taimimulta pääsi jo loppumaan? Näihinkin jos vastailet niin olen NIIN kiitollinen. Tuntuu että mullakin se millin vika päässä alkaa tehdä tuloaan ;)


      • puutarhurin oppipoika
        marja-liisa41 kirjoitti:

        kyllä nyt liioittelette. Selailen vain aina täällä, kun ei nuo seksit, eikä huu haat jaksa kiinnostaa. Mukavampaa aina katsoa mitä te olette panneet maahan. Kun itse olen melkein myyrästä seuraava, aina vaan multaa mylläämässä. Se on jonkunlaista hulluutta tämäkin, ja kun se heittää millin päässä, niin se tekee jo metrin jaloissa!

        Täälläkin olis neuvoja kaipaava: Eli oon kylvänyt tuoksuherneen siemenet sellaisiin pieniin turverasioihin, ja sitten kun istutan ne ulos isompaan astiaan niin kasvaako tuoksuherne varmasti turveruukun läpi? Oon jostain kuullut että sillä olis hennot ja herkät juuret. Jos leikkaan istutusvaiheessa turveruukun pohjan irti?


      • mun olis kohta alettava
        puutarhurin oppipoika kirjoitti:

        Täälläkin olis neuvoja kaipaava: Eli oon kylvänyt tuoksuherneen siemenet sellaisiin pieniin turverasioihin, ja sitten kun istutan ne ulos isompaan astiaan niin kasvaako tuoksuherne varmasti turveruukun läpi? Oon jostain kuullut että sillä olis hennot ja herkät juuret. Jos leikkaan istutusvaiheessa turveruukun pohjan irti?

        istuttaa ja ajattelin kyllä liottaa siemeniä jos en parempaa vastausta täältä kerkeä saamaan.... Saa nähdä mitä tulee :) Kesäkurpitsat kukkii jo keittiön pöydällä joten ei mennyt niidenkään kasvatus ihan putkeen ;) Luulis satoa tulevan :D


      • on ihana
        tuoksuherneen kanssa kirjoitti:

        eli. Ostin ensin pussin värikkäitä kukkia tekeviä siemeniä ja sitten aloin empiä riittääkö yhdestä pussista köynöstä n.2.5 metriä pitkään penkkiin. kaupassa oli enää valkokukkaisia ja ajattelin että se käy ihan raikkaana sinne sekaan. Luuletko että tulee ihan ok jos istuttelen niitä vuorotellen? Ja haluaisin esikasvattaa että alkais tulla sitten aiemmin pitutta ja peittävyyttä ulos terassin ritilään joka on n. 2m korkea ja sen 2.5 leveä. Olenko myöhässä esikasvatuksen suhteen jos huomenna kylvän? (3.5) Pelotti että esikasvaa liian nopeasti ennekuin voi ulos laittaa pysyvästi. Liotanko siemeniä ennen kylvöä ja jos niin kuinka kauan? Voinko kylvää mustaan multaan kun kylvö ja taimimulta pääsi jo loppumaan? Näihinkin jos vastailet niin olen NIIN kiitollinen. Tuntuu että mullakin se millin vika päässä alkaa tehdä tuloaan ;)

        Ensinnäkin ajankohta on oikein hyvä, kuukauden päästä viimeistään saa ulos. Liotukseen riittää muutama tunti, ei ole tarkkaa. Mustamulta ei ole hyvä taimille, se on liian tiivistä. Kannattaa hakea jotain kevyempää tavaraa, että juuristo pääsee kehittymään kunnolla. Tukikeppi laitetaan heti kylväessä ja tuetaan taimi siihen, niin ei ala kurkotella turhan päiten. Taimet kannattaa latvoa joka tapauksessa, joten venyminen ei ole ongelma. Eli muutaman lehtiparin jälkeen napsaiset ylimmän latvan pois, niin taimi alkaa haaroa. Viileä tila ja runsas valo hillitsee pituuskavua. Tuoksuherne pitää syvästä multatilasta ja vahvasta lannoituksesta, joten pikku purkeissa sitä ei saa kasvamaan. Taimia voi istuttaa hyvinkin tiheään, jos astia/penkki on syvä. Valkoista voi yhdistää mihin hyvänsä, se korostaa muita värejä ja tuo istutuksiin raikkautta.


      • ennen istutusta
        puutarhurin oppipoika kirjoitti:

        Täälläkin olis neuvoja kaipaava: Eli oon kylvänyt tuoksuherneen siemenet sellaisiin pieniin turverasioihin, ja sitten kun istutan ne ulos isompaan astiaan niin kasvaako tuoksuherne varmasti turveruukun läpi? Oon jostain kuullut että sillä olis hennot ja herkät juuret. Jos leikkaan istutusvaiheessa turveruukun pohjan irti?

        Kun turve on litimärkää, se pysyy pehmeänä mullan sisällä ja juuret pääsevät läpi. Pohjan voi halutessaan aukaista - sen saa repimällä pois, kun purkki on tarpeeksi märkä.


      • syödä:))
        mun olis kohta alettava kirjoitti:

        istuttaa ja ajattelin kyllä liottaa siemeniä jos en parempaa vastausta täältä kerkeä saamaan.... Saa nähdä mitä tulee :) Kesäkurpitsat kukkii jo keittiön pöydällä joten ei mennyt niidenkään kasvatus ihan putkeen ;) Luulis satoa tulevan :D

        Eli satokausi alkoi jo! Turhat kukat voi nyppiä pois, vaikkei niitä söiskään, ulos päästyään tekee vaan entistä enempi. Sulla on etuajassa, mulla ei näy vielä mullan päällä elämää - oisko tilastollisesti tasapeli:)))


      • ihmeellinen asenne
        ehdit ekaks' vastata kirjoitti:

        Taidat istua täällä aamusta iltaan ?

        Oletpa törkeä ihan syyttä. Onneksi joku haluaa jakaa neuvojansa.


      • Anonyymi
        ihmeellinen asenne kirjoitti:

        Oletpa törkeä ihan syyttä. Onneksi joku haluaa jakaa neuvojansa.

        Samaa mieltä,Jotkut ihmiset ovat niin törkeitä ja ilkeitä.On kiva et joku jaksaa ja viittii vastailla.Kiitos siitä !


    • Tuoksuh

      Mimmosella lannotuksella tuoksuhernetä kannattaa lannoittaa?.onko jotain esimerkkiä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      192
      2010
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      129
      1104
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      795
    5. 58
      786
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      700
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      628
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      522
    Aihe