Tuoksuherne ja köynnökrassi

kesäkukkaa

Jos laitan parvekkeelle noita ruukkuun, kannattaako esikasvattaa vai istuttaa suoraan lopulliseen ruukkuun ja ulos? Siis kukkiiko/kestääkö paremmin jos istuttaa vai esikasvattaa?

13

4328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin saat aikaisemman kukinnan, kukkien runsauteen ei varmaan ole mitään vaikutusta. Mutta esm. tuoksuherne on taimivaiheessa aika hidas, niin minä aina esikasvatan, nytkin kylvin jo 8.4. ja ei nuo vieläkään ole kuin pieniä tinttejä.

      • olet ihana

        mihin me joutuisimme ilman sinua ? Ei ap.


      • kiitos myös täältä
        olet ihana kirjoitti:

        mihin me joutuisimme ilman sinua ? Ei ap.

        ei yksikään papu kasvaisi suomessa ilman marja-liisaa, niin ihana on hän.


      • kiitos myös täältä kirjoitti:

        ei yksikään papu kasvaisi suomessa ilman marja-liisaa, niin ihana on hän.

        kyllä nyt liioittelette. Selailen vain aina täällä, kun ei nuo seksit, eikä huu haat jaksa kiinnostaa. Mukavampaa aina katsoa mitä te olette panneet maahan. Kun itse olen melkein myyrästä seuraava, aina vaan multaa mylläämässä. Se on jonkunlaista hulluutta tämäkin, ja kun se heittää millin päässä, niin se tekee jo metrin jaloissa!


      • ehdit ekaks' vastata
        marja-liisa41 kirjoitti:

        kyllä nyt liioittelette. Selailen vain aina täällä, kun ei nuo seksit, eikä huu haat jaksa kiinnostaa. Mukavampaa aina katsoa mitä te olette panneet maahan. Kun itse olen melkein myyrästä seuraava, aina vaan multaa mylläämässä. Se on jonkunlaista hulluutta tämäkin, ja kun se heittää millin päässä, niin se tekee jo metrin jaloissa!

        Taidat istua täällä aamusta iltaan ?


      • tuoksuherneen kanssa
        marja-liisa41 kirjoitti:

        kyllä nyt liioittelette. Selailen vain aina täällä, kun ei nuo seksit, eikä huu haat jaksa kiinnostaa. Mukavampaa aina katsoa mitä te olette panneet maahan. Kun itse olen melkein myyrästä seuraava, aina vaan multaa mylläämässä. Se on jonkunlaista hulluutta tämäkin, ja kun se heittää millin päässä, niin se tekee jo metrin jaloissa!

        eli. Ostin ensin pussin värikkäitä kukkia tekeviä siemeniä ja sitten aloin empiä riittääkö yhdestä pussista köynöstä n.2.5 metriä pitkään penkkiin. kaupassa oli enää valkokukkaisia ja ajattelin että se käy ihan raikkaana sinne sekaan. Luuletko että tulee ihan ok jos istuttelen niitä vuorotellen? Ja haluaisin esikasvattaa että alkais tulla sitten aiemmin pitutta ja peittävyyttä ulos terassin ritilään joka on n. 2m korkea ja sen 2.5 leveä. Olenko myöhässä esikasvatuksen suhteen jos huomenna kylvän? (3.5) Pelotti että esikasvaa liian nopeasti ennekuin voi ulos laittaa pysyvästi. Liotanko siemeniä ennen kylvöä ja jos niin kuinka kauan? Voinko kylvää mustaan multaan kun kylvö ja taimimulta pääsi jo loppumaan? Näihinkin jos vastailet niin olen NIIN kiitollinen. Tuntuu että mullakin se millin vika päässä alkaa tehdä tuloaan ;)


      • puutarhurin oppipoika
        marja-liisa41 kirjoitti:

        kyllä nyt liioittelette. Selailen vain aina täällä, kun ei nuo seksit, eikä huu haat jaksa kiinnostaa. Mukavampaa aina katsoa mitä te olette panneet maahan. Kun itse olen melkein myyrästä seuraava, aina vaan multaa mylläämässä. Se on jonkunlaista hulluutta tämäkin, ja kun se heittää millin päässä, niin se tekee jo metrin jaloissa!

        Täälläkin olis neuvoja kaipaava: Eli oon kylvänyt tuoksuherneen siemenet sellaisiin pieniin turverasioihin, ja sitten kun istutan ne ulos isompaan astiaan niin kasvaako tuoksuherne varmasti turveruukun läpi? Oon jostain kuullut että sillä olis hennot ja herkät juuret. Jos leikkaan istutusvaiheessa turveruukun pohjan irti?


      • mun olis kohta alettava
        puutarhurin oppipoika kirjoitti:

        Täälläkin olis neuvoja kaipaava: Eli oon kylvänyt tuoksuherneen siemenet sellaisiin pieniin turverasioihin, ja sitten kun istutan ne ulos isompaan astiaan niin kasvaako tuoksuherne varmasti turveruukun läpi? Oon jostain kuullut että sillä olis hennot ja herkät juuret. Jos leikkaan istutusvaiheessa turveruukun pohjan irti?

        istuttaa ja ajattelin kyllä liottaa siemeniä jos en parempaa vastausta täältä kerkeä saamaan.... Saa nähdä mitä tulee :) Kesäkurpitsat kukkii jo keittiön pöydällä joten ei mennyt niidenkään kasvatus ihan putkeen ;) Luulis satoa tulevan :D


      • on ihana
        tuoksuherneen kanssa kirjoitti:

        eli. Ostin ensin pussin värikkäitä kukkia tekeviä siemeniä ja sitten aloin empiä riittääkö yhdestä pussista köynöstä n.2.5 metriä pitkään penkkiin. kaupassa oli enää valkokukkaisia ja ajattelin että se käy ihan raikkaana sinne sekaan. Luuletko että tulee ihan ok jos istuttelen niitä vuorotellen? Ja haluaisin esikasvattaa että alkais tulla sitten aiemmin pitutta ja peittävyyttä ulos terassin ritilään joka on n. 2m korkea ja sen 2.5 leveä. Olenko myöhässä esikasvatuksen suhteen jos huomenna kylvän? (3.5) Pelotti että esikasvaa liian nopeasti ennekuin voi ulos laittaa pysyvästi. Liotanko siemeniä ennen kylvöä ja jos niin kuinka kauan? Voinko kylvää mustaan multaan kun kylvö ja taimimulta pääsi jo loppumaan? Näihinkin jos vastailet niin olen NIIN kiitollinen. Tuntuu että mullakin se millin vika päässä alkaa tehdä tuloaan ;)

        Ensinnäkin ajankohta on oikein hyvä, kuukauden päästä viimeistään saa ulos. Liotukseen riittää muutama tunti, ei ole tarkkaa. Mustamulta ei ole hyvä taimille, se on liian tiivistä. Kannattaa hakea jotain kevyempää tavaraa, että juuristo pääsee kehittymään kunnolla. Tukikeppi laitetaan heti kylväessä ja tuetaan taimi siihen, niin ei ala kurkotella turhan päiten. Taimet kannattaa latvoa joka tapauksessa, joten venyminen ei ole ongelma. Eli muutaman lehtiparin jälkeen napsaiset ylimmän latvan pois, niin taimi alkaa haaroa. Viileä tila ja runsas valo hillitsee pituuskavua. Tuoksuherne pitää syvästä multatilasta ja vahvasta lannoituksesta, joten pikku purkeissa sitä ei saa kasvamaan. Taimia voi istuttaa hyvinkin tiheään, jos astia/penkki on syvä. Valkoista voi yhdistää mihin hyvänsä, se korostaa muita värejä ja tuo istutuksiin raikkautta.


      • ennen istutusta
        puutarhurin oppipoika kirjoitti:

        Täälläkin olis neuvoja kaipaava: Eli oon kylvänyt tuoksuherneen siemenet sellaisiin pieniin turverasioihin, ja sitten kun istutan ne ulos isompaan astiaan niin kasvaako tuoksuherne varmasti turveruukun läpi? Oon jostain kuullut että sillä olis hennot ja herkät juuret. Jos leikkaan istutusvaiheessa turveruukun pohjan irti?

        Kun turve on litimärkää, se pysyy pehmeänä mullan sisällä ja juuret pääsevät läpi. Pohjan voi halutessaan aukaista - sen saa repimällä pois, kun purkki on tarpeeksi märkä.


      • syödä:))
        mun olis kohta alettava kirjoitti:

        istuttaa ja ajattelin kyllä liottaa siemeniä jos en parempaa vastausta täältä kerkeä saamaan.... Saa nähdä mitä tulee :) Kesäkurpitsat kukkii jo keittiön pöydällä joten ei mennyt niidenkään kasvatus ihan putkeen ;) Luulis satoa tulevan :D

        Eli satokausi alkoi jo! Turhat kukat voi nyppiä pois, vaikkei niitä söiskään, ulos päästyään tekee vaan entistä enempi. Sulla on etuajassa, mulla ei näy vielä mullan päällä elämää - oisko tilastollisesti tasapeli:)))


      • ihmeellinen asenne
        ehdit ekaks' vastata kirjoitti:

        Taidat istua täällä aamusta iltaan ?

        Oletpa törkeä ihan syyttä. Onneksi joku haluaa jakaa neuvojansa.


    • Tuoksuh

      Mimmosella lannotuksella tuoksuhernetä kannattaa lannoittaa?.onko jotain esimerkkiä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 183
      1975
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      141
      1447
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe