Lintuharrastajalle kamera

mutta ei järkkäri

Totaalisen kyllästynyt painavaan kamera ja tele objektiiviyhdistelmään objektiivin vaihtoineen. Koska liikun enimmäkseen maastossa kiikari mukana (en viitsi edes kaukoputkea, jalustoineen kantaa mukana kun laiska olen.)Olen tullut siihen tulokseen että pieni (ja kevyt) on kaunista, no ainakin kätevää.Mitä digikameraa suosittelette. Digiscoping ei ollut minun juttuni sitäkin kokeilleena. tiedän että kuvanlaatu yms ei lähelläkään järkkäriä mutta kuitenkin....

7

1824

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halvalla ei saa hyvää

Digiscoping pokkarilla pesee mennen tullen kuvanlaadussa ns superzoomit. Jos kaukoputkikuvaus tai järkkäri on pois laskuista niin sitten vaihtoehdoksi jää superzoom mutta sen kuvanlaatu lintukuvauksessa on sitä että ne kuvat kannattaa katsella yksinään silloin kun muut ei ole näkemässä.

• finepix

Mitään merkitystä "kuvanlaadulla" jos kuvassa ei mitään kiehtovaa katsottavaa, ymmärsitkö?
        Lehdissä on paljon teknisesti hyvälaatuisiakin kuvia ja kuvattu usean tuhannen kameroilla, mutta selaamalla menee ohi vain koska ei ole mitään katsottavaa siinä sisältönä.
        Piirtokyky ja valovoima on muuten suhteessa linssin halkaisijaan, joten....

• lintumies.

Se on siinä.

• aloittaja

Panasonic Lumix FZ28. Ja sitten vaan myymään parin tonnin kuvausvälineet pois.

• tuolta ja vertaa

http://www.dpreview.com/reviews/q109superzoomgroup/page14.asp Valkoisesta palkista ylhäältä löytyy sivuja lisää tutkittavaksi. Se Canon SX1 on kyllä ehdoton juttu, mutta 150e halvemmalla pääsee SX10 IS ostamalla. Tosin ostaisin SX1, jos rahasta ei ole kiinni. JA jalusta pitää näillä olla kanssa mukana...

• finepix

Fujilla löytyy mukavia käteensopivia malleja finepix jossa reilu optinen zoomi.
      Olympuksella samoja ja erittäin ok malleja nekin. Muitakin on tietenkin olemassa, mutta ei kokemusta itselläni niistä.
      Itse pitänyt tärkeänä asiana sitä, että on vaihtoakkujen mahdollisuus eli kuvaus voi jatkua vaikka akku loppuu kesken kuvausten. Vara akut, sormipariston näköiset eivät maksa paljoa.

Olet ilmeisemmin raahannut niitä kameralaukkuja jo riittävästi, heh, tiedän tunteen.
      Jos kolmihaarajalustaakaan et viitsi kantaa mukana niin 2 ehdotusta: yksijalkainen alumiininenjalusta on kevyt ja erittäin kätevä sekä toisena on olkatuki jolla saa jämäkän otteen paremmin kuin ei mitään.

Kuljeksimalla maastossa harvoin saa napattua linnuista hyviä kuvia, mutta entäpä jos hieman syötität kaunista kohtaa ja napsit kuvat pakoiltaan vaikka muutamista paikoista ympäriltäsi?
      Syötitys tapahtuu siten, että maahan syötävää ja kohdan yläpuolella on hyvä oksa/aita jonne lintu välillä nousee tarkastelemaan mahdollista uhkaa. Kameran suuntaus tälle tarkastelu alueelle ja hienoja lintukuvia tulee heti.

Itse aloitin valokuvaamisen 80 luvun alussa ja hankin ensimmäisen järkkärin Pentax me super sekä dia-projektorin hopeajuova kankaineen sekä suurennuskoneineen ja liuoksineen. Hienoa aikaa se oli täytyy myöntää, mutta nyt toisenlaista se kuvaaminen joka erittäin kivaa myös.

Eräs "hulluus-idea" kiehtoisi eli alkaa kantamaan mukana alumiinisia tikkaita maastossa, heh. Kun mietit miten kuvissa vaikuttaa kuvakulma, niin alkaa olla sellainen että ei siihen silmä tottunut joten kuvat mielenkiintoisia.
      Mahallaan, polvillaan, seisaallaan on tuttua kuvakulmaa, mutta 2-4m korkeammalta mikään ei ole tuttua :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      176
      7816
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4298
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      3928
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      151
      3245
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3006
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      49
      2669
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2406
    8. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      40
      2268
    9. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      274
      2076
    10. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      55
      2035
    Aihe