Ylioppilaslakki

Steffo

Panitko valkolakin päähäsi eilen tai tänään? Vaikkeihan se enää niin puhtaan valkoinen ole... Minä kävin eilen Upsalassa katsomassa opiskelijoitten perinteistä lakkiriehaa. Pidimpä itsekin lakkia päässäni jonkin aikaa.

37

1740

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

minä laitoin vahaa päähän. Sain tukkani ojennukseen. Pääni on kyllä kohta valkea, tukka kun harmaantuu. Minä en ole ylioppilas. Olen fiksu, muuten vain. Ihan Amis. Fiksumpi kuin lapseni, joilla, kaikilla kolmella, on tuo lakki.

• kawe

olet kasvattanut *fiksuiksi nuoriksi aikuisiksi. Vai onko hengen perintönä vahvempi vaikutus vaimollasi? Olen vakuuttunut että sinulle he pärjäävät ja ylpeä olet. Vahapää..........

• HTZA
        kawe kirjoitti:

olet kasvattanut *fiksuiksi nuoriksi aikuisiksi. Vai onko hengen perintönä vahvempi vaikutus vaimollasi? Olen vakuuttunut että sinulle he pärjäävät ja ylpeä olet. Vahapää..........

ne on tehty. Se sekasotku on tuskin heitä auttanut. Kyllä siellä on, taustalla, tarvittu yksi mies. :) Ja joo, kyllä ne ovat parempia kuin minä, vaan eivät, ihan, kaikessa.

• Kun en omista sellaista. Iltalukiossa olen suorittanut lukion oppimäärän, mutta en mennyt kirjoituksiin. Kävi niin että pääsin silloin aikoinaan opiskelemaan sellaiseen koulutukseen, joka juuri sinä vuonna oli viimeistä kertaa peruskoulupohjainen. Koulu oli neljä ja puolivuotinen ja se ylioppilas lakki ei kiinnostanut. Olishan se ollut kiva sellainenkin, harmi vaan kun en sitten hommannut sitä. Ja voi olla, että olisinkohan edes läpäissyt niitä äidinkielen kirjoituksia. Minulla kun on huono äidinkieli, olen puolikielinen. en osaa suomea enkä ruotsia kunnolla.

• Mainita, että hieman light siideriä (ei alkoholitonta) olen pistänyt päähäni eilen ja tänään. Ja sitä laitoin päähäni siis vatsan kautta.

• kawe

juuri pois päästäni kun palasin Wappumatineasta. Kaapistakin otin sen tänä aamuna ja sinne se meni takaisin Fredrikssonin laatikkoon.

• lootassa

minäkin säilytän omaani, ei edes kellastu. Nyt en ole laatikkoa edes avannut.

• Erinomainen...

asia, että nykyään ei-yo pohjalta pääsee myös yliopistoihin. Ja opiskelu ilmaista. Tätä saavutusta ei pitäisi antaa pois. Niinkuin jotkut porvariääliöt yrittää saada yliopistoihin lukukausimaksut. Niin että jälleen olisi köyhien tie sinne tukossa.

• kawe
        Erinomainen... kirjoitti:

asia, että nykyään ei-yo pohjalta pääsee myös yliopistoihin. Ja opiskelu ilmaista. Tätä saavutusta ei pitäisi antaa pois. Niinkuin jotkut porvariääliöt yrittää saada yliopistoihin lukukausimaksut. Niin että jälleen olisi köyhien tie sinne tukossa.

se ole *muualta tuleville opiskelijoille?

• .----a---a--a-----

Talvisin käytän yleensä aina hattua. Lakki-asiasta en sinällään osaa sanoa mitään, jäi lukio kesken, eikä tekuakaan siis tullut käytyä. Mammalta kysäisin tänään, missä sen lakki muuten on. Ei se tiennyt, epäili myyneensä kirpputorilla jollekin tolvanalle. Naurettavinta oli aikanaan, kun siskonpoika kävi ammattikoulun ja valmistui timpuriksi. Pianon päälle ilmestyi tyypistä valokuva, jossa vastavalmistunut timpuri oli timpurinlakki päässä ja ruusut kädessä. Voe tsiisus. Noita vanhempia immeisiä, joilla kusenkeltainen lakki päässä arvostan, aikanaan se oli harvinaisempaa ja sinällään saavutus. Nyt ei edes pääse opiskelemaan oikein minnekkään ilman ylioppilastoikkaria. Lukio on tavallaan kuin pakollista peruskoulua. Eikä näytä nykypäivän teekkaritkaan enää elvistelevän niinkuin taannoin. Niiltähän tavallaan puuttuu ammatti. Lähen R-kioskille ostamaan keskikaljaa. Simaa en ole tehnyt pariinkymmeneen vuoteen. Viimmeksi tuli laitettua liikaa hiivaa ja keittiön katon peseminen tuntui tympeältä. =DW=

• Vastarannankiiski(nen)

"Nyt ei edes pääse opiskelemaan oikein minnekkään ilman ylioppilastoikkaria." Kun on väh. 3v ammatillinen tutkinto, pääsee minne vaan kyvyt yltää!

• HTZA
        Vastarannankiiski(nen) kirjoitti:

"Nyt ei edes pääse opiskelemaan oikein minnekkään ilman ylioppilastoikkaria." Kun on väh. 3v ammatillinen tutkinto, pääsee minne vaan kyvyt yltää!

kukaan. Ovat liian epäluotettavia.

• HTZA kirjoitti:

Susta on tullut vanha kun alat jo muuttumaan kakaraksi jälleen. Toi on jo kuin viistoistakesäisen räkänokan lällätystä. Hei, vai tulitko koskaan aikuiseksi, oikeesti?

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

Susta on tullut vanha kun alat jo muuttumaan kakaraksi jälleen. Toi on jo kuin viistoistakesäisen räkänokan lällätystä. Hei, vai tulitko koskaan aikuiseksi, oikeesti?

seuraa ympäristöäsi. Ei se minun vikani ole.

• HTZA kirjoitti:

seuraa ympäristöäsi. Ei se minun vikani ole.

Jos nyt oikein tarkkaan tiirailen ympärilleni niin näen vaan yhden ukon pikkareissaan istuvan telkkarin ääressä sohvalla ja se ei puhu mitään. Muutoin on vaan mun vaatteita ympäri ämpäri lattialla, kun olen ne siihen päältäni heittänyt illalla. Ja telkkari on niin hiljaisella ettei kuulu mitään. Joten enpä oiken justsa löydä mitään moittimista ympäristössänikään. Viihdyn näin. ja en minä sinua moiti se oli tarkoitettu vitsiksi.

• HTZA
        miljoona kirjoitti:

Jos nyt oikein tarkkaan tiirailen ympärilleni niin näen vaan yhden ukon pikkareissaan istuvan telkkarin ääressä sohvalla ja se ei puhu mitään. Muutoin on vaan mun vaatteita ympäri ämpäri lattialla, kun olen ne siihen päältäni heittänyt illalla. Ja telkkari on niin hiljaisella ettei kuulu mitään. Joten enpä oiken justsa löydä mitään moittimista ympäristössänikään. Viihdyn näin. ja en minä sinua moiti se oli tarkoitettu vitsiksi.

saa, näköjään, vakavan vastauksen.

• ---.-.-.-------
        Vastarannankiiski(nen) kirjoitti:

Kun nyt tuli puheeksi. Vein tossa viime tingassa paperit muotoiluinstituuttiin. Tuli joskus kymmenisen vuotta sitten tehtyä yks tutkinto. Nyt on tiukka vuosi sisään pääsemisen kannalta. Pidän voittona, jos edes pääsen haastatteluun. Ja kyseessä kuitenkin vain amk. Mutta Taikkiin ei ole asiaa ilman ylioppilaspapereita. Paitsi, että amk-papereilla voi sitten hakea oikeaankin korkeakouluun. En tunne ketään, joka olisi suorittanut yliopistotutkinnon ilman yo-papereita. Opiskellahan kyllä voi, valmistuminen vähän eri juttu. Gradun voi toki tehdä, mutta jos ei pääse kirjoille, se siitä. =DW=

• --..--..öö-----
        HTZA kirjoitti:

Jostain syystä alkanut itse pitämään kaikista epäluotettavimpina paria tyyppiä, jotka opettavat kauppakorkeassa. Se ja sama mitä niitten kans koittaa sopia, aina menee erilailla. Puhetta kyllä piisaa, teot on sitten eri juttu. Putkimiehet voi olla vähän yksinkertaisia päällepäin, mutta kun tarvii hanan vaihdon, aina ne on sen tehneet. =DW=

• Vanhemmilleni oli iso asia, että kirjoitin itseni yo.ksi vuonna -71. Olin äitini suvun puolelta ensimmäinen. Sisareni oli jättänyt lukion kesken. Koska olin silloin nuori kapinallinen, olin juhlapäivän lainalakissa. Pari vuotta sitten ostin kirppikselta ylioppilaslakin. Pidin sitä tänään päässäni muutaman tunnin, itsekseni kotona, sisätiloissa. Arvostan perinteitä niiden itseisarvon takia, mutta niihin liittyviä oheiskrääsiä missään muodossa. En vappua, juhannusta, joulua, pääsiäistä yms. Tyttäreni on aivan vastakohtani, kärsii varmaan ettei meillä ole enää serpentiinejä eikä ilmapallojakaan. Ei meillä vaihdeta kesäverhojakaan silloin kuin "pitäisi", vaihdetaan silloin kun entiset alkavat kyllästyttää.

• hande

En saanut lukioa loppuun, typerähkö kun olen. Ikuisesti kateellinen. Onneksi lapsieni kutreille saan laskea molemmille lippalakin. Vanhemmalle ehdotin kultaista ammattisormusta, nyt kun hänellä on kolme tutkintoa yliopistosta. - Isi hei, sä olet jäänyt johonkin 70-luvulle, noine sormuksesi kanssa. Miten niin? Minusta Teknikon ja Insinöörin sormukset olivat upeita...

• Aprikos

ja laitoin päähäni. En muista koskaan käyttäneeni lakkiaisten jälkeen. Minäkin kävin iltakoulun, mutta osallistuin myös kirjoituksiin senverran, että piti lakki ostaa. En ole käytännön ihminen ja rakastan lukemista niin tuli mentyä iltakouluun. Lakki on ollut hyvässä säilössä lapsuudenkotini ullakon kätköissä melkeen näihin asti. Edellisvuonna otin sen mukaani. Onkin pysynyt yllättävän valkoisena.

• Se iltalukio aika oli kivaa. Itse menin siksi kun halusin tietää olenko oikeasti niin tyhmä, kun opettajat keskikoulussa väittivät. Ja heh heh olinkin oikeasti tosi hyvä matikassa. Siitä sai niin iloisen mielen, kun huomasi että oikeasti osaakin. Miksiköhän ne opettajat olivat ennen niin kovia lyömään lyttyyn kaiken opiskeluhalun. Ainoastaan vasta iltalukiossa sain opettajalta myönteistä palautetta. Ja se kannustaa.

• Aprikos
        miljoona kirjoitti:

Se iltalukio aika oli kivaa. Itse menin siksi kun halusin tietää olenko oikeasti niin tyhmä, kun opettajat keskikoulussa väittivät. Ja heh heh olinkin oikeasti tosi hyvä matikassa. Siitä sai niin iloisen mielen, kun huomasi että oikeasti osaakin. Miksiköhän ne opettajat olivat ennen niin kovia lyömään lyttyyn kaiken opiskeluhalun. Ainoastaan vasta iltalukiossa sain opettajalta myönteistä palautetta. Ja se kannustaa.

aikaa ja jollain tavalla rennompaa. Kaikilla oli myös motivaatio. Mutta joskus otti koville. Minä tosin kävin keskikoulunkin, kun vanhempien budjetissa ei ollut määrärahoja opiskeluille. Jätin keskenkin kerran, mutta sain sitten jatkettua. Meillä oli kyllä toisinpäin kansakoulussa. Ope yritti ylipuhua isämme, että sisareni olis laitettu oppikouluun, kun hän oli lahjakas. Mutta ei isä siihen suostunut. Ei sisaruksista muut sitten käyneetkään oppikoulua.

• Nuorijakomea
        Aprikos kirjoitti:

aikaa ja jollain tavalla rennompaa. Kaikilla oli myös motivaatio. Mutta joskus otti koville. Minä tosin kävin keskikoulunkin, kun vanhempien budjetissa ei ollut määrärahoja opiskeluille. Jätin keskenkin kerran, mutta sain sitten jatkettua. Meillä oli kyllä toisinpäin kansakoulussa. Ope yritti ylipuhua isämme, että sisareni olis laitettu oppikouluun, kun hän oli lahjakas. Mutta ei isä siihen suostunut. Ei sisaruksista muut sitten käyneetkään oppikoulua.

(johon olin salaa ihastunut) puhumassa että tyttö on lahjakas, pitää laittaa oppikouluun. Isä ja äiti yötilallaan puhelivat: voiko sitä ihmisten ilmoille, miten tuollainen ujo raukka pärjää... No, keskikoulun kävin, olisin käynyt lukionkin mutta paras (ja ainut) ystäväni meni reaalilinjalle lukioon johon minä matikkaa lukemaan en kirveelläkään, joten enpä mennyt lukioon.

• O - Orvokki

vappuna ei lakki päässyt ulkoilemaan ollenkaan. Pitäisköhän laittaa itsekseen hetkeksi tuulettumaan, ettei raukka ihan ummehtuisi pakkauksessaan.;)) Minkäväriset lakit niillä upsalalaisilla on?

• Steffo

Ruotsissa yo-lakit ovat enimmäkseen valkoisia. Lyyran sijaan lakissa tosin on jonkinlainen kukka. Ja nauhassa lukee koulun nimi. Teknikoilla ym on eriväriset lakit. Upsala lienee Ruotsissakin ainoa paikka jossa lakkeja käytetään vappuna. Kl 15 opiskelijat kerääntyvät Carolinan mäkeen ja yliopiston rehtori laittaa ensimmäisenä lakin päähänsä. Tänä vuonna paikalla oli varmaan 10 tuhatta henkeä. Olut, viini ja viina virtasi.

• sama pää

Eihän sitä viitsi laittaa, kun se on hankittu silloin, kun lätsän piti keikkua somasti kutrien päällä. Liian pieni se on, kinkkana..

• noissa pihahommissa oikein viitsinyt päässä pitää. On muuten yllättävän puhtaan valkoinen ollakseen yli kolme vuosikymmentä vanha. Alkuperäisessä laatikossaan on ollut komeron perillä. Yhden kerran on päässä ollut lakkiaispäivän jälkeen.

• Wiisari

Vappuna -74. Yrjösin siihen bussissa ja hukkaisn johonkin. Vatsa ei ole koskaan oikein hyväksynyt shampanjaa. Enpä ole lippistä sen jälkeen päässäni pitänyt.

• sen lakkijutun.

• NaineN57*

lakki sieltä laatikosta kaivaa esiin kun sitä ei pidetä kuin kerran vuodessa. On jo toinen painos lakista menossa kun alkuperäinen oli ihan maanataikappale, ja vielä Fredriksonin lakki oli. Päällinen irtosi liimauksesta ja hikinauha, joka tuntui olevan jotain pahvia, meni palasiksi. Aivan käsittämätöntä tekoa! Ostin muutama vuosi sitten kun oli kylmä vappu tulossa ja myytiin 50% alenuksella, uuden lakin. Onhan se turhan valkoinmen tämän ikäiselle, mutta onpahan vappulakki. Tänäänkin paistoi aurinko kaupungilla niin että lippa oli hyväksi avuksi;)

• Steffo

Toinen lakki on minullakin menossa. Se aito ja alkuperäinen reväistiin päästäni Upsalassa vappuna 1989. En saanut rosvoa kiinni ja jouduin ostamaan uuden Fredrikssonilaisen.

• pitkälippainen

valkolakki vai lippis.ei tuo minun yllä varjostamaan.

• NaineN57*
        pitkälippainen kirjoitti:

valkolakki vai lippis.ei tuo minun yllä varjostamaan.

lippa yo-lakissani, on mutta kyllä se aurinkolasien kanssa ihan riittävästi varjosti kun veti lakin tarpeeksi syvälle ja etukenoon:)

• valkolakkiani

kertaakaan sen jälkeen kun sitä oli virallisessa lakitustilaisuudessa kohta 40 vuotta sitten tovi käytettävä. Kai se vielä jostakin kaapista löytyy, en ole etsinyt.

• Heviluuseri

L-koon sukkkahosuja kolmen ämmmän ja kolkmen älllän yllliopppilaille!

• Reputtanut

Toukokuun viimeinen on ahdistava päivä monelle suomalaiselle meidän ikäpolven ihmisille ja meitä vanhemmille. Kun eivät saaneet juhlia muiden kanssa ylioppilaslakin saamista. Täytyy muistaa, että lakin pitäminen saattaa aiheuttaa aggressioitakin joissakin. Nykyisin suomalainen ylioppilasinstituutio on kai mennyt inhimillisempään suuntaan, kun niitä kokeita saa uusia mihin vuodenaikaan tahansa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      60
      14948
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      25
      2784
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      265
      2371
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      125
      1700
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1453
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      346
      1358
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1193
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1085
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      926
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      100
      853
    Aihe