Omenapuun tyvi syöty APUA

Milian***

Verkolla suojakuksesta huolimatta jokin pirulainen on käynyt jyrsimässä omenapuun taimen tyvestä pinnan pois. Mikä avuksi? Saanko taimen säilymään hengissä ja miten? Puun taimella on suuri tunnearvo; se istutettiin poikamme syntymän kunniaksi viime kesänä.. Surettaa ihan mielettömästi, jos se menetetään..

8

5614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyrätuhoja

suojaa kyllä pupuilta Myyrät torjutaan niillä kierrättävillä muovisuojilla, jotka pitää ottaa kesäksi pois Sillastaminen voi ehkä pelastaa puusi. http://www.korsonoky.fi/puutarha.htm "Jos hedelmäpuun runko on jyrsitty ympäriinsä, puun voi pelastaa sillastamalla. Siinä jyrsitty rungonosa ohitetaan terveillä oksilla. Oheinen ohje on kirjasta Omenapuu (Anssi Krannila ja Anne Paalo). Heti kun vioitus havaitaan, jyrsitty kohta suojataan kuivumiselta käärimällä sen ympärille valkoista muovikelmunauhaa. Ennen omenapuun kasvun alkamista puusta otetaan ohuita ja pitkiä versoja sillastusta varten. Ne kääritään muoviin ja säilytetään kylmiössä tai jääkaapissa (viileässä) toukokuuhun asti. Nuoriin puihin tarvitaan kaksi sillastusoksaa ja paksumpirunkoisiin useampia. Sillastaminen tapahtuu toukokuussa. Rungon ympäriltä poistetaan suojakääreet ja kuoren reunat tasoitellaan terävällä veitsellä. Sillastusoksan molempiin päihin leikataan 5 – 6 cm:n pituiset viistot viillot. Oksan pitää olla niin pitkä, että se ulottuu jyrsityn kohdan yli. Runkoon viilletään pystysuorat viillot, jotta sillastusoksa saadaan työnnetyksi kuoren alle. Sillastusoksan viilletyt päät työnnetään rungon elävän kuoren alle niin, että oksan ja rungon puuosat tulevat vastakkain. Oksat kiinnitetään avausviillon kohdalta pienillä nauloilla, ja liitoskohdan ympärille kierretään niintä tai narua. Naulat ja siteet poistetaan, kun oksat ovat kasvaneet runkoon kiinni."

• Milian***

Ensin: Kiitos vastauksesta. Ohje on varmasti paras mahdollinen puun pelastamiseen. Mutta miten se käytännössä tehdään? Minä uuvatti kun en ymmärrä, miten se jyrsitty rungon osa ohitetaan, kun sitä on tyvestä ylöspäin hurjat kolmattakymmentä senttiä.. Ilman kuvien apua tuntuu kyllä hankalalta. Nyt kun on vielä kevätkin näin pitkällä, eli sillastusoksia ei koskaan ehditty leikkaamaan itse taimesta ja kylmäkäsittelemään (?). Jos nyt menen leikkaamaan oksan, niin puuhan kärsii siitä? Taimessa ei nimittäin montaa oksaa ole ja sillastusoksa pitäisi leikata isoista "pääoksista" jostakin. Ja puu on alkanut jo työntämään silmua.. Eli miten puu kärsii, jos nyt leikkaan yhden isoista oksista pois (ja miltä kohtaa?)?. Toisaalta, eipä meillä ole mitään menetettävääkään enää. Pakkohan tuota on kokeilla siis joka tapauksessa :)

• Millamaaria
        Milian*** kirjoitti:

Ensin: Kiitos vastauksesta. Ohje on varmasti paras mahdollinen puun pelastamiseen. Mutta miten se käytännössä tehdään? Minä uuvatti kun en ymmärrä, miten se jyrsitty rungon osa ohitetaan, kun sitä on tyvestä ylöspäin hurjat kolmattakymmentä senttiä.. Ilman kuvien apua tuntuu kyllä hankalalta. Nyt kun on vielä kevätkin näin pitkällä, eli sillastusoksia ei koskaan ehditty leikkaamaan itse taimesta ja kylmäkäsittelemään (?). Jos nyt menen leikkaamaan oksan, niin puuhan kärsii siitä? Taimessa ei nimittäin montaa oksaa ole ja sillastusoksa pitäisi leikata isoista "pääoksista" jostakin. Ja puu on alkanut jo työntämään silmua.. Eli miten puu kärsii, jos nyt leikkaan yhden isoista oksista pois (ja miltä kohtaa?)?. Toisaalta, eipä meillä ole mitään menetettävääkään enää. Pakkohan tuota on kokeilla siis joka tapauksessa :)

Ikävää, että myyrä pääsi tekemään tuhojaan noin arvokkaalle puulle. Vaikuttaa kuitenkin siltä,että puussa vielä henki pihisee kun silmutkin puhkeavat. Kannattaisi varmaankin kuitenkin suojata rungon jyrsitty osa jotenkin. Kysy apua vaikka puutarhalta,josta ostit omenapuun. Em.sillastus olisi varmaankin pätevin konsti tai ehkä jokin haavanhoitoaine tehoaisi. Toivottavasti puusi pelastuu!

• haavanhoitoainetta
        Millamaaria kirjoitti:

Ikävää, että myyrä pääsi tekemään tuhojaan noin arvokkaalle puulle. Vaikuttaa kuitenkin siltä,että puussa vielä henki pihisee kun silmutkin puhkeavat. Kannattaisi varmaankin kuitenkin suojata rungon jyrsitty osa jotenkin. Kysy apua vaikka puutarhalta,josta ostit omenapuun. Em.sillastus olisi varmaankin pätevin konsti tai ehkä jokin haavanhoitoaine tehoaisi. Toivottavasti puusi pelastuu!

puun kuoriaines kuljettaa ravinteita ei hoitoaine ainoa konsti on sillastus joka edellä mainittiin,sillastusoksan voi otta myös toisesta omenapuusta jos niitä löytyy lähistölta

• ...

Meillä on jokaisen omenapuun rungon ympärillä sellaista oikein pienisilmäistä metalliverkkoa ympäri vuoden, siitä ei myyränkään hampaat mene läpi. Suosittelen vastaisuuden varalle!

• Liz51

Olen joskus miettinyt, että voisiko myyrätuhoja ehkäistä istuttamalla jotain tosi myrkyllistä juurelle, kuten akileijaa, kieloa, ukonhattua. Meillä ovat pienet omenapuunalut säilyneet varmasti irrallaan olevien koirien vuoksi. Myyrät jättävät myös rauhaan kangasajuruohon. Onkohan ihan hullu idea?

• karkottamaan
        Liz51 kirjoitti:

Olen joskus miettinyt, että voisiko myyrätuhoja ehkäistä istuttamalla jotain tosi myrkyllistä juurelle, kuten akileijaa, kieloa, ukonhattua. Meillä ovat pienet omenapuunalut säilyneet varmasti irrallaan olevien koirien vuoksi. Myyrät jättävät myös rauhaan kangasajuruohon. Onkohan ihan hullu idea?

kalojen perkausjätteet tai roskakalat,ne lannoittaa kuin
        myös karkoittaaa.
        Myyränhajuaisti on valtavan hyvä.

• tehdä näin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe