Omaehtoinen luottokielto

ja lainapakko?

Hei, onko kokemuksia jos hankkii ns. omaehtoisen luottokiellon eikä sen vuoksi saa valtiontakausta opintolainaan (jos en siis näytä kelalle todistusta että kyse on itse asettamastani kiellosta), mitä kela kirjoittaa hylkäävään takauspäätökseen? Jos siinä lukee vain ettei takausta myönnetä luottotietomerkinnän vuoksi, osaako sossu epäillä että kyse ei ole ns.todellisesta maksuhäiriömerkinnästä vaan tästä omasta luottokiellosta (vaatiiko todistuksia)? Olisi hyvä jos näin voisi kiertää syrjivän lainannostopakon...

4

2254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • filana

      No voi vittu nyt sentään. Kerrpa ensin, millä oikeudella juuri sinä saisit olla ns. vapaamatkustaja. Onhan se ikävää jos oma taloudellinen tilanne on sellainen, että pappa ei betaalaa. Mutta et todellakaan ole ainoa. Me muutkin lainaa "pakon edessä" nostaneet olemme tehneet sen ilman kusetuksia ja kikkailua -ainakin suurin osa toivon mukaan. Katsos kun se aikuisen ihmisen elämä koostuu valinnoista, oikeuksista, velvollisuuksista, vapauksista ja vastuista. Lainaa on valitettavasti joskus otettava ja se pitää maksaa pois. Opintolainaa ei tarvitse nostaa maksimimäärää etenkään jos käyt myös töissä. Kukaan ei pakota sinua sitä lainaa nostamaan eikä ainakaan maksimimäärää. Valtio takaa lainasi ja opintolainojen takaisinmaksuehdot ovat varsin joustavat verrattuna auto- ja asuntolainoihin. On se tosi kiva tietää että omasta pienestä palkasta tilitetyillä veroeuroilla maksetaan sunkin sosiaalitukesi jos ja kun niitä saat...

      • mutta sairastuin

        Ja olen ollut työkyvytön jo aika kauan. Ennen olin opiskelija, kävin välillä paljon töissä, toisinaan taas keskityin opiskeluun ja nostin lainaa. En siis tällä hetkellä tarvitse itse tällaista keinottelua. Mutta on se ollut ironista huomata, että ihmisen täytyy sairastua vakavasti, jotta ruokaa ei tarvitse ostaa velaksi tai maksaa vuokraa lainarahalla. Tätähän on perusteltu toki sillä, että opiskelijat tulevaisuudessa menevät töihin ja voivat maksaa velkansa takaisin, toisin kuin sairaat (?). Mutta sama tilanne on esim. työttömillä, vain opiskelija pakotetaan ottamaan lainaa saadakseen viimesijaisia etuuksia. Niinhän se työtön työnhakijakin on töihin kovasti menossa!? Osalla opiskelijoista työllistyminen on epävarmaa mm. heikon terveyden vuoksi, hyvä jos kykenee valmistumaan. Olen niin paljon syrjintää vastaan, että mielestäni velkaantuminen 300€/kk voitaisiin asettaa toimeentulotuen saamisen ehdoksi ihan kaikille vauvasta vaariin ja kotiäidistä eläkeläiseen. Se koskisi tietysti minuakin (en kyllä tiedä pystyisinkö maksamaan takaisin). Eli toimeentulotuesta ensimmäiset 300 olisi aina velkaa. Osa saataisiin kuitenkin takaisin, joten tilanne olisi parempi kuin annettaessa rahat suoraan omaksi nykymallin mukaan. Parempi sekin kuin yhtä ihmisryhmää syrjivä laki. Ehkä tämän myötä järjettömyys selkiintyisi suurimmalle osalle meistä, koska melkein kaikilla on joku sukulainen/tuttava, jota tuntisimme kohdeltavan väärin em.tilanteessa. Auto- ja asuntolainat ovat ihmisen omia valintoja ja täysin oma lukunsa, puhun nyt puurolainasta....


      • filana
        mutta sairastuin kirjoitti:

        Ja olen ollut työkyvytön jo aika kauan. Ennen olin opiskelija, kävin välillä paljon töissä, toisinaan taas keskityin opiskeluun ja nostin lainaa. En siis tällä hetkellä tarvitse itse tällaista keinottelua. Mutta on se ollut ironista huomata, että ihmisen täytyy sairastua vakavasti, jotta ruokaa ei tarvitse ostaa velaksi tai maksaa vuokraa lainarahalla. Tätähän on perusteltu toki sillä, että opiskelijat tulevaisuudessa menevät töihin ja voivat maksaa velkansa takaisin, toisin kuin sairaat (?). Mutta sama tilanne on esim. työttömillä, vain opiskelija pakotetaan ottamaan lainaa saadakseen viimesijaisia etuuksia. Niinhän se työtön työnhakijakin on töihin kovasti menossa!? Osalla opiskelijoista työllistyminen on epävarmaa mm. heikon terveyden vuoksi, hyvä jos kykenee valmistumaan. Olen niin paljon syrjintää vastaan, että mielestäni velkaantuminen 300€/kk voitaisiin asettaa toimeentulotuen saamisen ehdoksi ihan kaikille vauvasta vaariin ja kotiäidistä eläkeläiseen. Se koskisi tietysti minuakin (en kyllä tiedä pystyisinkö maksamaan takaisin). Eli toimeentulotuesta ensimmäiset 300 olisi aina velkaa. Osa saataisiin kuitenkin takaisin, joten tilanne olisi parempi kuin annettaessa rahat suoraan omaksi nykymallin mukaan. Parempi sekin kuin yhtä ihmisryhmää syrjivä laki. Ehkä tämän myötä järjettömyys selkiintyisi suurimmalle osalle meistä, koska melkein kaikilla on joku sukulainen/tuttava, jota tuntisimme kohdeltavan väärin em.tilanteessa. Auto- ja asuntolainat ovat ihmisen omia valintoja ja täysin oma lukunsa, puhun nyt puurolainasta....

        Suomalaisten opiskelijoiden asema on varsin hyvä verrattuna erittäin monien muiden maiden opiskelijoihin. Ensinnäkin, emme ainakaan vielä joudu maksamaan opiskelustamme senttiäkään. Toisekseen, opiskeluamme jopa tuetaan. En todellakaan haluaisi meille amerikkalaista yhteiskuntaa, jossa jäävät henkiin vain ne, joilla on kalleimmat vakuutukset. Olen itse opiskelija, mutta opiskelijoiden nurina ja ennen kaikkea tuollaiset kikkailuyritykset vituttavat suunnattomasti. Sitä puurolainaa joudutaan ottamaan muissakin maissa -tosin yhtenä vuotena lähes saman verran mitä suomalainen opiskelija koko opintojensa aikana. Suomalaista akateemista vapautta ei esim. Briteissä ja Saksassa ole mikäli haluaa menestyä opinnoissaan ja valmistua joskus. Lainaa on otettava sekä elämiseen että lukukausimaksuihin, eikä töissä käyminen ole yhtä helposti sovitettavissa aikatauluihin kuin täällä. Kyllä se vituttaa kaikkia opiskelijoita, kun menot olisivat tuloja suuremmat. Sen asian kanssa pitää ikävä kyllä elää muutaman vuoden ajan, se on sitä aikuistumista. Sitä paitsi työkyvyttömyyseläkeläisen tilanteen vertaaminen opiskelijaan, joka yrittää tehdä sossun kusettamisesta ihan ok-jutun, on kyllä -krhm- erikoista.


    • eläkeläistyöläinen

      Kokemusta ei ole, mutta koska omaehtoinen luottokielto on pakon sanelema välttämättömyys, ainakin osassa tapauksia, on itsestään selvä, että se täytyy olla valmis kertomaan myös toimeentulotukea haettaessa. Filana ei oikein ymmärrä toisten ihmisten hätää. Nimimerkki: "mutta sairastuin" teki suorastaan kannatettavan ehdotuksen, että toimeentulosta ensimmäinen osa olisi aina velkaa. Toivotan hänelle parasta mahdollista selviytymistä ja olen iloinen jos hän saa sekä puuron, että myöskin muut elintarpeensa ja asiansa järjestettyä parhaalla mahdollisella tavalla. Ylipäänsä tukiviidakon karsiminen on paikallaan. Ikävä kyllä esimerkiksi asumistuki vaikuttaa vuokria korottavasti,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe