milloin voi istuttaa auringonkukan taimet ulos?
auringonkukista
7
2644
Vastaukset
- minua kanssa !
Monena vuonna olen jotenkin onnistunut tyrimään auringonkukan kasvatuksen. Taimista tulee jotenkin honteloita ja herkästi katkeavia, nyt oisi tarkoitus tehdä viimeinen urhea yritys saada etupihalle komea viljelmä. Miten te kasvatatte taimet ? Ostin herkkumultaa ja laittelen tässä kohta siemeniä itämään jugurttipurkkeihin... Kiitokset jo etukäteen :o)
- ...
Auringonkukat kannattaa kylvää suoraan maahan ilman esikasvatusta?
- edellinen
... kirjoitti:
Auringonkukat kannattaa kylvää suoraan maahan ilman esikasvatusta?
Tästä on kahta eri mielipidettä ollut, osa esikasvattaa ja osa laittaa suoraan maahan. Meillä vaan saattaa tulla vielä yöpakkasia ja jopa luntakin, niin että jos oisi joku takuuvarma kikka millä saisi esikasvatuksen onnistumaan ja tukevat taimet niin ottasin tiedon ilolla vastaan..
- missä olet
edellinen kirjoitti:
Tästä on kahta eri mielipidettä ollut, osa esikasvattaa ja osa laittaa suoraan maahan. Meillä vaan saattaa tulla vielä yöpakkasia ja jopa luntakin, niin että jos oisi joku takuuvarma kikka millä saisi esikasvatuksen onnistumaan ja tukevat taimet niin ottasin tiedon ilolla vastaan..
sinä takuulla tiedät!
- puutarhaaja
edellinen kirjoitti:
En ole kyl Marja-Liisa, mut... Itse olen joskus Kuopion korkeudella kasvatellut auringonkukkaa ihan niistä linnunruoka siemenistä. Kylvettiin hajakylvönä möyhennettyyn peltoon joskus touko-kesäkuun vaihteessa ja loppukesästä oli pelto täynnä yli kaksimetrisiä auringonkukkia. Joitain erikoislajikkeita kokeilin myös joskus, silloin esikasvatin taimet, eli kylvin siemenet ruukkuun pari-kolmeviikkkoa ennen ulosistutusta ja koulin taimet sitten ulos lopulliselle kasvupaikalleen. Hyvin kasvoi ja kukki nekin. Auringonkukka tykkää valosta ja lämmöstä ja tarvitsee hyvin lannoitetun maan kasvaakseen tanakaksi ja kukkiakseen komeasti.
- puolella
Auringonkukka tykkää lämpimästä, maan pitää olla tarpeeksi lämmin ja yöpakkaset ohi. Ulos kylvön ja esikasvatuksen kompromissi toimii parhaiten. Kylvä siemenet sisällä ja kiikuta taimettuneet purkit tuulelta suojaan ulos aina, kun lämpötila nousee lähemmäs kymmentä astetta. Näin taimet pysyvät tanakoina ja lopullinen ulosistutus ei järkytä niitä. Jugurttipurkki käy idätysastiasta, mutta pitkään esikasvatukseen se on liian pieni. Korkeille lajikkeille kannattaa panna tuki heti alussa ja käännellä niitä tiheään, ettei varsi kasva kieroon. Lannoitus pitää aloittaa, kun oikeat lehdet ovat puhjenneet.
- kasvattaja
Minä laitoin siemenet maitopurkkiin,kun kasvaa, saa hyvin lisättyä multaa,eikä näin kasva mitään honteloa vartta. Mutta voihan ne kylvää suoraan maahankin,kuinka vaan haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399