auringonkukista

kysymys..................

milloin voi istuttaa auringonkukan taimet ulos?

7

2528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minua kanssa !

      Monena vuonna olen jotenkin onnistunut tyrimään auringonkukan kasvatuksen. Taimista tulee jotenkin honteloita ja herkästi katkeavia, nyt oisi tarkoitus tehdä viimeinen urhea yritys saada etupihalle komea viljelmä. Miten te kasvatatte taimet ? Ostin herkkumultaa ja laittelen tässä kohta siemeniä itämään jugurttipurkkeihin... Kiitokset jo etukäteen :o)

      • ...

        Auringonkukat kannattaa kylvää suoraan maahan ilman esikasvatusta?


      • edellinen
        ... kirjoitti:

        Auringonkukat kannattaa kylvää suoraan maahan ilman esikasvatusta?

        Tästä on kahta eri mielipidettä ollut, osa esikasvattaa ja osa laittaa suoraan maahan. Meillä vaan saattaa tulla vielä yöpakkasia ja jopa luntakin, niin että jos oisi joku takuuvarma kikka millä saisi esikasvatuksen onnistumaan ja tukevat taimet niin ottasin tiedon ilolla vastaan..


      • missä olet
        edellinen kirjoitti:

        Tästä on kahta eri mielipidettä ollut, osa esikasvattaa ja osa laittaa suoraan maahan. Meillä vaan saattaa tulla vielä yöpakkasia ja jopa luntakin, niin että jos oisi joku takuuvarma kikka millä saisi esikasvatuksen onnistumaan ja tukevat taimet niin ottasin tiedon ilolla vastaan..

        sinä takuulla tiedät!


      • puutarhaaja
        edellinen kirjoitti:

        Tästä on kahta eri mielipidettä ollut, osa esikasvattaa ja osa laittaa suoraan maahan. Meillä vaan saattaa tulla vielä yöpakkasia ja jopa luntakin, niin että jos oisi joku takuuvarma kikka millä saisi esikasvatuksen onnistumaan ja tukevat taimet niin ottasin tiedon ilolla vastaan..

        En ole kyl Marja-Liisa, mut... Itse olen joskus Kuopion korkeudella kasvatellut auringonkukkaa ihan niistä linnunruoka siemenistä. Kylvettiin hajakylvönä möyhennettyyn peltoon joskus touko-kesäkuun vaihteessa ja loppukesästä oli pelto täynnä yli kaksimetrisiä auringonkukkia. Joitain erikoislajikkeita kokeilin myös joskus, silloin esikasvatin taimet, eli kylvin siemenet ruukkuun pari-kolmeviikkkoa ennen ulosistutusta ja koulin taimet sitten ulos lopulliselle kasvupaikalleen. Hyvin kasvoi ja kukki nekin. Auringonkukka tykkää valosta ja lämmöstä ja tarvitsee hyvin lannoitetun maan kasvaakseen tanakaksi ja kukkiakseen komeasti.


    • puolella

      Auringonkukka tykkää lämpimästä, maan pitää olla tarpeeksi lämmin ja yöpakkaset ohi. Ulos kylvön ja esikasvatuksen kompromissi toimii parhaiten. Kylvä siemenet sisällä ja kiikuta taimettuneet purkit tuulelta suojaan ulos aina, kun lämpötila nousee lähemmäs kymmentä astetta. Näin taimet pysyvät tanakoina ja lopullinen ulosistutus ei järkytä niitä. Jugurttipurkki käy idätysastiasta, mutta pitkään esikasvatukseen se on liian pieni. Korkeille lajikkeille kannattaa panna tuki heti alussa ja käännellä niitä tiheään, ettei varsi kasva kieroon. Lannoitus pitää aloittaa, kun oikeat lehdet ovat puhjenneet.

      • kasvattaja

        Minä laitoin siemenet maitopurkkiin,kun kasvaa, saa hyvin lisättyä multaa,eikä näin kasva mitään honteloa vartta. Mutta voihan ne kylvää suoraan maahankin,kuinka vaan haluaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe